با توجه به ماده 1 ضوابط تاسیس موسسات حمل و نقل هوائی، شرکت یا موسسه حمل و نقل هوائی هر شخص حقیقی یا حقوقی است ،نحوه گرفتن کارت بازرگانی که بر طبق ماده 17 قانون هواپیمائی کشوری پس از تائید شورایعالی هواپیمائی کشوری از جهت انطباق با مصالح کشور احتیاجات ، با دارا بودن شرایط زیر بتصدی حمل و نقل هوائی، بار و مسافر طبق قوانین و مقررات هواپیمائی کشوری مبادرت ورزد.
شرایط عمومی جهت ثبت شرکت حمل و نقل هوایی :
شرایط مدیر عامل شرکت یا مدیر عامل اجرایی موسسه :
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت حمل و نقل هوایی :
پس از فراهم نمودن مدارک فوق ، با ارائه ی آن نزد وکلاء توانمند موسسه ی حقوقی فکر برتر،از خدمات بی نظیر ما بهره مند شوید.کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان، امور ثبتی شما را انجام خواهند داد.
وظایف و مسئولیت های شرکت یا موسسه حمل و نقل هوایی:
- شرکت یا موسسه حمل و نقل هوائی برای تصدی حمل ونقل هوائی بار و مسافر موظف است برابر مقررات جاری بلیط مسافری و بارنامه صدر و به متقاضی تحویل دهد و نرخها و شرایط تعیین شده از طرف شورایعالی هواپیمائی کشوری یا سایر مراجع ذیصلاح دولتی و قوانین و مقررات مربوطه را رعایت نماید. ( ماده 10 )
تبصره: در صورت عدم رعایت ضوابط مذکور پس از تذکر کتبی ، بنحو مقتضی و به ترتیب مقرر در قوانین و مقررات مربوطه از فعالیت شرکت یا موسسه جلوگیری بعمل خواهد آمد.
- شرکت یا موسسه حمل و نقل هوائی موظف است اسامی و مشخصات کلیه کارکنانی را که در محدوده فرودگاههای کشور فعالیت میکنند جهت بررسی و تائید صلاحیت بسازمان هواپیمائی کشوری معرفی نماید و هر یک از افرادی را که عدم صلاحیتشان اعلام شود بلافاصله نسبت به تعویض وی اقدام نمایند. ( ماده 11)
- شرکت یا موسسه حمل و نقل هوایی باید پایگاه عملیاتی و تاسیساتی خود را در فرودگاهها و مکانهائی که مورد تائید سازمان هواپیمائی کشوری باشد ، ایجاد نمایند. ( ماده 12)
- فعالیت های حمل و نقل شرکتها و موسسات حمل و نقل هوائی در مسیرهائی که قبلاً مجوز آن از سازمان هواپیمائی کشوری کسب گردیده مجاز خواهد بود. ( ماده 13)
- شرکتها و یا موسسات حمل و نقل هوائی موظفند قبل از هر گونه فعالیت هوائی نسبت باخذ گواهینامه خلبانان و خدمه پروازی و کادر فنی و ناوگان وتجهیزات ایمنی خود از سازمان هواپیمائی کشوری اقدام و برابر ضوابط و استانداردهای سازمان هواپیمائی کشوری بموقع نسبت به تمدید یا تجدید آن اقدام نمایند. ( ماده 14)
- شرکتها یا موسسات حمل ونقل هوائی موظفند قبل از مبادرت به هر گونه فعالیت حمل و نقل هوائی نسبت به ارائه بیمه نامه معتبر برای خدمه پروازی ، مسافرین ، بار ، اشخاص ثالث برابر ضوابط بین المللی و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند. ( ماده 15)
- سازمان هواپیمائی کشوری پس از درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و ارائه مبنی بر آماده بودن تاسیسات و تجهیزات و شرائط مورد نظر حداکثر ظرف مدت 3 ماه نسبت به صدور پروانه اقدام مینمایند. ( ماده 16)
- شرکتها یا موسسات حمل ونقل هوائی موظفند در مورد حمل بار و مسافر هماهنگی و همکاری لازم با کلیه ارگانها و موسسات حفاظتی و امنیتی و گمرک و گذرنامه داشته باشند و در مورد حمل و نقل بارهای خطرناک رعایت استانداردها و مقررات ویژه مربوطه را بنمایند. ( ماده 17)
- شرکتها یا موسسات حمل و نقل هوائی موظفند حقوق مسافرین و صاحبان کالا را از نظر استرداد، ابطال بلیط، بارنامه و ذخیره جا و ارائه خدمات رفاهی، ایمنی و تسهیلاتی داخل هواپیما و به هنگام پیاده و سوار شدن برابر ضوابط اعلام شده توسط سازمان هواپیمائی کشوری تامین نمایند. ( ماده 18)
- شرکت و یا موسسه حمل و نقل هوائی بایستی بهای خدمات پروازی و فرودگاهی و سایر هزینه های مربوطه را برابر ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران بموقع پرداخت نمایند. ( ماده 19)
- پروانه بهره برداری و تصدی حمل ونقل هوائی بصورت لوح بامضا ریاست سازمان هواپیمائی کشوری به متقاضی داده خواهد شد. ( ماده 20)
- چنانچه متقاضی شرایط لازم را از دست بدهد با توجه به ضوابط این دستورالعمل مراتب لغو پروانه از طریق سازمان هواپیمائی کشوری به وی ابلاغ خواهد شد در این صورت دارنده پروانه موظف است ظرف مدت 10 روز نسبت به استرداد لوحه اقدام نماید. ( ماده 21)
- شرکتها و یا موسسات حمل و نقل هوائی موظفند تسهیلات لازم جهت بازرسی عوامل سازمان هواپیمائی کشوری را فراهم آورند. ( ماده 22)