اهمیت ساختاسازی سایت در سئو

اموزش سئو رایگان ساختارسازی سایت یکی از مهم‌ترین مباحث تاثیرگذار در رتبه‌بندی سایت است و ما جزو اولین سایت‌ها در ایران بودیم که به صورت حرفه‌ای به مبحث ساختارسازی سایت در سئو پرداختیم.

اگر سایت شما ساختارسازی حرفه ای از نظر سئو داشته باشد باعث می‌شود موتورهای جستجو و کاربران به راحتی سایت شما را پیمایش کنند، نرخ خروج از سایت کم باشد، صفحات مهم به راحتی پیدا شوند و هزاران نکته مثبت دیگر که در فصل ۳ به آن پرداخته شده است.

مراحل پیاده‌سازی ساختار حرفه ای سایت

برای ساختارسازی حرفه ای سایت از نظر سئو؛ مراحل زیر را انجام دهید.

۱. پیکربندی URLهای سایت

پیکربندی URLها یا آدرس‌های سایت کاملا بستگی به نوع سایت شما دارد. اگر یک سایت فروشگاهی دارید پیکربندی متفاوتی باید داشته باشید نسبت به یک سایت مجله‌ای یا یک سایت شرکتی.

اما در ادامه من یک سیستم استاندارد URL به شما می‌گویم که روی ۹۰٪ از سایت‌ها می‌توان پیاده‌سازی کرد تا سایت از لحاض پیکربندی آدرس‌ صفحات مشکلی نداشته باشد.

پیکربندی آدرس‌های بخش محصولات

  • صفحه اصلی فروشگاه: example.ir/shop
  • دسته‌بندی محصولات: example.ir/product-category/category-name
  • صفحه محصول: example.ir/shop/product-name

پیکربندی آدرس‌های بخش مقالات

  • صفحه اصلی وبلاگ: example.ir/blog
  • دسته‌بندی مقالات: example.ir/category/category-name
  • صفحه مقاله: example.ir/blog/post-title

لطفا توجه داشته باشید نوع آدرس‌دهی بالا یک حالت عمومی بهینه است اما پیکربندی آدرس‌های وب‌سایت خیلی حرفه‌ای تر از این می‌توانند پیکربندی شوند.

۲. بهینه‌سازی لینک‌های داخلی ساختاری

گام دوم ما در ساختارسازی سایت استفاده صحیح از لینک‌های ساختاری است.

لینک‌های ساختاری؛ لینک‌هایی هستند که تقریبا در تمام صفحات سایت تکرار می‌شوند و می‌توانند اهمیت یک صفحه را برای موتورهای جستجو و کاربران مشخص کنند. در ادامه به صورت گام به گام مراحل را پیش می‌رویم.

منو

منوی اصلی در ساختار سایت نقش حیاتی دارد و لینک‌هایی که در منوی اصلی قرار می‌گیرند باید کاملا فکر شده و حساب شده باشند. در لینک‌های منو ۲ نوع لینک باید وجود داشته باشد.

  1. لینک‌های برندسازی: مانند دریاره ما، تماس با ما یا چیزهایی شبیه به این‌ها که از نظر سئو برای ما ارزشی ندارند و هدفی برای کسب رتبه روی آن‌ها نداریم.
  2. لینک‌های سئو: لینک صفحات مهم سایت مانند دسته‌بندی محصولات یا چیزهایی شبیه به این که اولا برای سئو سایت ما مهم هستند و ثانیا مقاصد فروش و بازاریابی ما نیز به این صفحات وابسته است.

در میان این ۲ نوع لینک باید یک تعادل را رعایت کنید. شاید ۷۰٪ لینک‌های سئو و ۳۰٪ لینک‌های برندسازی مناسب باشد.

مثلا اگر ۱۰ لینک در منوی اصلی سایت داریم، ۷ لینک با هدف سئو وجود دارد و ۳ لینک با هدف برندسازی.

صفحات آرشیو

لینک سازی صفحات آرشیو به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. یعنی صفحات آرشیو به محصولات یا مقالات خود لینک دارند.

این کار باعث می‌شود ارزش موجود در صفحات آرشیو از صفحات آرشیو به تمام مقالات هدایت شود.

لینک‌های سایدبار

در سایدبار صفحات که معمولا در صفحات مقاله استفاده می‌شوند، به جدیترین و مهم‌ترین مقالات مرتبط لینک بدهید. این باعث می شود مقالاتی که جدید منتشر می‌شوند از سایدبار لینک‌های زیادی دریافت کنند و اعتبار مناسبی کسب کنند.

فوتر

فوتر سایت محل قرار دادن لینک‌های کم اهمیت‌تر است. ضمن اینکه در فوتر سایت می‌توانید به صفحات مهم سایتتان با کلمه کلیدی دوم یک صفحه مهم نیز لینک بدهید تا محور موضوعی یک صفحه را بیشتر برای گوگل واضح کنید.

 

بردکرامب

بردکرامب یکی از روش‌های مناسب لینک‌سازی داخلی است که اگر صحیح استفاده شود؛ ساختار سایت را برای گوگل و کاربران به صورت کامل مشخص می‌کند.

ساختار بردکرامب به گونه‌ای است که از هر صفحه؛ به صفحه بالادستی آن لینک داده می‌شود.

۳. بهینه‌سازی لینک‌های داخلی محتوایی

پرارزش‌ترین و با کیفیت‌ترین لینک‌ها؛ لینک‌های محتوایی هستند.

لینک‌های محتوایی لینک‌هایی هستند که فقط در یک صفحه سایت وجود دارند و به صورت دستی در هر صفحه باید قرار گیرند.

بیایید ببینیم چگونه از لینک‌های محتوایی به بهترین شکل استفاده کنیم.

صفحه اصلی

صفحه اصلی یا Homepage از نظر گوگل مهم‌ترین صفحه سایت است. ضمن اینکه صفحه اصلی بیشترین اتوریتی و اعتبار را دارد. پس می‌توانیم از صفحه اصلی سایت؛ صفحات مهم سایت را تقویت کنیم.

در صفحه اصلی به صفحات مهم سایت از نظر سئو لینک می‌دهیم.

مثلا در یک سایت فروشگاهی؛ احتمالا مهم‌ترین صفحات؛ صفحات دسته‌بندی هستند. ضمن اینکه تعدادی از محصولات ما همیشه اهمیت بالایی دارند و دوست داریم روی آن‌ها در گوگل رتبه مناسب داشته باشیم. پس لینک این محصولات را هم در صفحه اصلی قرار می‌دهیم.

درون مقالات

درون مقالات برای لینک‌سازی بهترین جا است. هم کیفیت زیادی دارد و هم می‌توانیم به بهانه‌های مختلف و طوری که کاربر آزار نبیند از درون مقالات به صفحات مهم و مرتبط لینک بدهیم.

البته بعضی از افراد صفحه مقاله را تبدیل به زباله‌دان می‌کنند! یعنی انقدر به صفحات بی‌ربط لینک می‌دهند که کاربر را آشفته می‌کند.

صفحات محصول

صفحات محصول برای لینک‌سازی داخلی صفحات مناسبی نیستند.

نظر من این است از داخل متن صفحه محصول به هیچ صفحه دیگری نباید لینک داده شود. چرا که تمام سعی یک وب‌سایت این است افراد را وارد صفحه محصول کند و فروش ایجاد کند. حالا اگر کاربر وارد صفحه محصول شد و قصد خرید داشت؛ چنانچه روی یک لینک کلیک کند و وارد صفحه دیگری شود؛ احتمالا فراموش می‌کند که از شما خرید کند!

لینک‌سازی داخلی در صفحات محصول را می‌توان در زیر توضیحات محصول انجام داد. می‌توانید بخش‌هایی مانند محصولات مرتبط ایجاد کنید و از آن‌جا به سایر محصولات لینک بدهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد