اساسنامه چیست و چه نکاتی باید در آن درج شود

اساسنامه مهمترین رکن شرکت سهامی است. ثبت تغییرات شرکت کلیه ی شرکت های سهامی عام یا شرکت سهامی خاص باید دارای اساسنامه باشند. اساسنامه روابط شرکاء با یکدیگر و حدود اختیارات مجامع عمومی و هیئت مدیره را تعیین و تکلیف سود و زیان شرکت و مدت انحلال آن را معین می نماید. اساسنامه تابع نظر موسسین و اکثریت دارندگان سهام است و قانون از لحاظ اهمیت، مواردی را در آن ذکر کرده که در هر حال لازم الرعایه است.

اساسنامه ی شرکت در حقیقت سندی است که به آن اعتبار می دهد و در آن خط مشی و سرمایه ی شرکت، هدف و نحوه ی فعالیت و وظایف هر یک از اعضای شرکت و هیئت مدیره و مجامع عمومی و بازرسان شرکت و تعداد مدیران و نحوه ی انتخاب و مدت ماموریت و چگونگی تعیین جانشین مدیرانی که فوت یا استعفاء نموده و یا محجور و معزول می شوند معین می گردد. همچنین کلیه ی مواد آن برای اعضاء لازم الرعایه می باشد و همان طوری که در زندگی یک شخص حقیقی سجل یا شناسنامه ی او باعث هویت و اعتبارش می شود در شخص حقوقی نیز اساسنامه به او هویت و اعتبار می دهد و حدود اختیارات و وظایف مدیران و میزان مسئولیت آن ها و چگونگی عملکرد آن ها در قید می گردد.

بنابرین شرکت های سهامی عام و سهامی خاص باید دارای اساسنامه ای باشند.
اما شرکت نامه مخصوص شرکت های با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی می باشد و شرکت های سهامی و تعاونی نیازی به شرکت نامه ندارند و شرکت نامه هم نوعی سند رسمی است که بین دو یا چند شریک به منظور تشکیل شرکت تجارتی تنظیم می شود و برابر قانون تجارت (ماده 197 قانون تجارت) پس از آنکه شرکت تشکیل شد، در همان ماه اول باید خلاصه شرکت نامه و ضمائم آن به وزارت دادگستری ارسال شود و این سند معتبری می باشد که مندرجات آن در حقیقت قسمتی از اساسنامه شرکت است که به وسیله قوه ی قضائیه چاپ گردیده و در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اداره ی کل ثبت شرکت ها  و مالکیت صنعتی قرار می گیرد و به وسیله ی موسسین تنظیم می شود.

برابر ماده ی 8 لایحه ی اصلاحی 24/12/48 اساسنامه باید شامل نکات زیر باشد:

1-نام شرکت
2-موضوع شرکت بطور صریح و منجز(روشن)
3-مدت شرکت
4-مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن در صورتیکه تاسیس شعبه مورد نظر باشد.
5-مبلغ سرمایه ی شرکت و تعیین وجود نقدی و غیر نقدی آن.
6-تعداد سهام بی نام و با نام و مبلغ اسمی آن ها و هرگاه ایجاد سهام ممتاز مورد نظر باشد تعیین تعداد،خصوصیات و امتیازات اینگونه سهام.
7-تعیین مبلغ پرداخت شده هر سهم و نحوه ی مطالبه بقیه اسمی هر سهم و مدتی که باید مطالبه شود که البته این مدت بیش از 5 سال نمی باشد.
8-نحوه ی انتقال سهام با نام
9-طریقه ی تبدیل سهام با نام به سهام بی نام و بالعکس.
10-در صورت پیش بینی امکان صدور اوراق قرضه،ذکر شرایط و ترتیب آن ها
11-شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه
12-مواقع و ترتیب دعوت مجامع
13-مقررات راجع به حد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره ی آن ها
14-تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت ماموریت و نحوه ی تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت نموده و یا استعفاء می کنند یا به جهات قانون محجور،معزول و یا ممنوع می گردند.
15-تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران
16-تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بپردازند.
17-قید اینکه شرکت دارای چند نفر بازرس خواهد بود و نحوه ی انتخاب و مدت ماموریت آن ها
18-تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و مجمع عمومی سالانه.
19-نحوه ی انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه ی امور آن.
20-چگونگی تغییر اساسنامه.

مشهورترین گونه ها و نام های تجاری آپتیت

سنگ مارچوبه، خواص سنگ آکوامارین آپتیت آبی نئون، آپتیت آبی-سبز نئون، آپتیت ارغوانی-بنفش، آپتیت سبز و آپتیت چشم گربه ای از مشهورترین گونه های رنگی آپتیت هستند.

گونه های کمتر شناخته شده ی آپتیت

آپتیت کربنات(غنی از کربنات)، آپتیت کولفان، منگان-آپتیت، سمیت-آپتیت، استفلیت-آپتیت و آپتیت موروکسیت از گونه های کمترشناخته شده ی آپتیت هستند.

خواص درمانی بلورهای متغیر، افسانه ای و متافیزیکال سنگ جواهر آپتیت

آپتیت سنگی کمتر شناخته شده است که شهرت و افسانه ی خاصی در مورد آن وجود ندارد.
با این حال، با توجه به این که آپتیت در واقع بخشی از ترکیب ما بوده و در بدن انسان تولید و استفاده می شود، اعتقاد بر این است که قدرت های درمانی بسیاری دارد.
بسیاری از طرفداران سنگ های جواهر جذب افسانه و قدرت های سنگ جواهر و به خصوص گونه های مرتبط با بدن انسان می شوند.

بنا به گفته ها آپتیت سنگ یادگیری و الهام نامیده می شود. سنگ عنصر آتش است که در غلبه بر ترس و تبدیل اندیشه به تجربیات فیزیکی مفید واقع می شود. این سنگ با چاکرای پیچیده ی خورشیدی مرتبط است.
اغلب از آپتیت ها به خاطر توانایی متافیزیکی آنها برای افزایش برون گرایی استفاده می شود. این سنگ توانایی دفع انرژی منفی و تحریک خلاقیت را دارد. از لحاظ فیزیکی نیز در درمان دردهای استخوان، غضروف، دندان و مشکل جذب کلسیم اثرگذار است.
همچنین گفته می شود که درد ناشی از آرتروز و دیگر مشکلات مربوط به مفاصل را کاهش می دهد.

توصیه: خواص و نیروهای درمانی کریستال دگرگون و متافیزیکال نباید به عنوان نسخه پذیرفته شوند. فرهنگ سنگ جواهر متافیزیکال، تشریفاتی و سنتی از منابع مختلفی جمع آوری می شوند. این اطلاعات جایگزین نسخه ی پزشک نخواهد بود.
در صورت بروز مشکلات پزشکی به متخصص مراجعه نمایید. این مطالب در هیچ شرایطی تضمین کننده ی هیچگونه ادعا در درمان و نیروهای سنگ تولد نمی باشد.

درجه ی سختی این سنگ در سنجه ی موس عدد 5 را نشان می دهد و بیشتر مناسب جواهراتی است که کمتر پوشیده شده و از این رو کمتر آسیب می بینند. جواهراتی همچون گوشواره، آویز، سنجاق و گیره ی کراوات. آپتیت همچنین در طراحی های حلقه به کار می رود، اما باید از آن در مواقع و با احتیاط بسیار استفاده نمود.

نکته: سنگ های جواهر باید بر حسب اندازه خریداری شوند و نه وزن قیراط. سنگ های رنگی به نسبت اندازه به وزن متفاوت هستند. برخی از سنگ ها بر اساس وزن بزرگتر و برخی دیگر کوچکتر از الماس هستند.

نگهداری و شستشوی سنگ جواهر آپتیت

سنگ جواهر آپتیت نسبت به بیشتر سنگ های دیگر شکننده تر هستند. نگهداری آپتیت همانند نگهداری از اپال گرانبها است. آپتیت به گرما و شوک الکتریکی حساس است، پس باید از بخارشو و شوینده های التراسونیک در هنگام شستشوی آپتیت پرهیز نمایید.
آپتیت به اسید حساس است پس در هنگام کار با مواد شیمیایی باید از پوشیدن جواهر این سنگ پرهیز نمایید. همچنین به همراه داشتن این سنگ در هنگام انجام فعالیت های فیزیکی مثل تمرین و ورزش و کارهای منزل توصیه نمی شود.

این سنگ از کوارتز نرم تر است، به همین دلیل می توان گفت که حتی پاک کردن گرد و غبار از روی آن سبب کاهش جلا و خراش بر روی سطح آن خواهد شد. برای نگهداری از سنگ جواهر آپتیت، آن را درون یک پارچه ی نرم پیچیده و یا درون یک جعبه ی پارچه ای قرار دهید. همیشه آپتیت را به طور جداگانه از سایر انواع سنگ جواهر و جواهرات سنگی نگهداری کنید.


لمینت کامپوزیتی بهتر است یا سرامیکی؟

برای این که بدانید لمینت دندان کامپوزیتی برای شما بهتر است یا سرامیکی، کامپوزیت در رشت ابتدا باید تفاوت های آنها را بدانید تا بهتر تصمیم بگیرید.

لمینت سرامیکی

مزایا
  • لمینت سرامیکی طول عمر بیشتری دارد و مدت زمان بیشتری می توانید از آن بهره ببرید.
  • لمینت سرامیکی در مقابل تغییر رنگ مقاومت زیادی دارد و اگر مواظب آن باشید دچار تغییر رنگ و زردی نمی‌شود.
  • مقاومت این نوع لمینت در مقابل شکستگی و ترک خوردن بیشتر است.
معایب
  • برای این نوع لمینت باید یک لایه نازک از دندان برداشته شود بنابراین بخشی از مینای دندان از بین می ‌رود.
  • برای تراشیدن دندان احتمالا نیاز به تزریق بی حسی وجود دارد.
  • به دلیل تراشیدن دندان، این درمان برگشت پذیر نیست یعنی اگر عمر آن به سر بیاید باید آن را تعویض کنید و نمی توانید دندان را بدون ترمیم رها کنید.
  • لمینت سرامیکی قابل ترمیم نیست.
  • هزینه این روش بیشتر از کامپوزیت دندان است.

لمینت کامپوزیتی

مزایا
  • درمان فوری محسوب می‌شود چون نیاز به ساخت ترمیم در آزمایشگاه نیست و تنها ظرف یک روز درمان تمام شده و دندانهایتان لمینت می‌شوند.
  • لازم نیست لایه ‌ای از مینای دندان برداشته شود.
  • نیازی به بی ‌حسی وجود ندارد.
  • این درمان برگشت پذیر است یعنی می توانید پس از پایان عمر لمینت، دندان را بدون لمینت بگذارید.
  • در بسیاری از موارد لمینت کامپوزیتی قابل ترمیم است و ترکهای جزئی و لب پرشدگی های آن را می توان اصلاح کرد.
معایب
  • طول عمر و دوام کمتر از لمینت سرامیکی.
  • احتمال تغییر رنگ و لکه.
  • مقاومت کمتر در مقابل ضربه و فشار زیاد.

فرآیند کامپوزیت دندانها چگونه است؟

برای لمینت کردن دندان ها با کامپوزیت مراحل زیر انجام می شود:

  1. ابتدا دندان ها باید کامل تمیز شوند.
  2. گاهی اوقات لازم است یک لایه بسیار نازک از مینای دندان تراشیده شود. گاهی نیز اگر تغییرات مورد نیاز جزئی باشد نیازی به این کار نیست.
  3. ممکن است لازم باشد جهت آماده سازی دندان ژل اسیدی مخصوصی به دندانها مالیده شود تا سطح دندانها زبر شده و آماده چسبیدن به لمینت باشند. پس از این مراحل بسته به این که کامپوزیت مستقیم می‌خواهید یا غیرمستقیم روش کار تفاوت دارد
  4. در کامپوزیت مستقیم، سطح دندان خراشیده و زبر می شود. سپس چسب مخصوصی به آن مالیده می شود تا به پیوند قوی بین رزین کامپوزیت و دندان کمک کند. در آخر لایه بسیار نازکی از مواد کامپوزیت به سطح دندان افزوده می شود. برای سخت و فعال کردن کامپوزیت، نور آبی رنگ مخصوصی به آن تابانده می شود.
  5. در روش کامپوزیت غیر مستقیم دندان ها پس از تراشیده شدن، قالب گیری می شوند. لمینت کامپوزیتی در آزمایشگاه یا توسط دستگاه تراش دیجیتالی ساخته می شود. پس از این که پوسته لمینت آماده شد، دندانپزشک آن را با کمک چسب مخصوصی به سطح دندان می چسباند. در آخر با تاباندن نور مخصوصی چسب سفت شده و لمینت به صورت دائمی به دندان چسبانده می شود. دندانپزشک هر گونه لبه اضافی یا چسب باقی مانده را تمیز می کند و دندان را پولیش می نماید.

دوام و طول عمر ونیر کامپوزیتی

لمینت های کامپوزیتی که امروزه ساخته می شوند دوام و استحکام بیشتری در مقایسه با گذشته دارند. به طور کلی عمر آنها به طور متوسط ۵ تا ۷ سال است پس از آن باید لمینت را عوض کنید.

با این حال باید بدانید هر چه بهتر از دندان هایتان مراقبت کنید، عمر ونیر دندان بیشتر می شود. مرتباً دندان‌های خود را با خمیر دندان غیر ساینده تمیز کنید.

عوارض کامپوزیت کردن دندان ها

این درمان زیبایی دندانپزشکی همانند هر درمان دیگری ممکن است عوارضی هم به دنبال داشته باشد. البته عوارض کامپوزیت کردن دندان ها  بسیار اندک است. این عوارض میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • از بین رفتن مینای دندان ها
  • حساسیت دندان به خصوص به غذاهای سرد و گرم یا ترشیجات
  •  التهاب لثه 

کامپوزیت کردن دندان ها برای چه افرادی مناسب است؟

لمینت کامپوزیتی نقایص و عیوب دندانها را می پوشاند و به آنها جلوه می‌دهد. هر کسی که دندانش نقایصی دارد که باعث نازیبایی لبخند او شده است مثلاً بدشکلی، کجی، شکستگی، ترک و یا بدرنگی دارد می‌تواند از لمینت کردن دندان ها بهره ببرد.

برای کامپوزیت کردن دندان ها با متخصص دندانپزشکی زیبایی صحبت کنید تا ببینید بهترین نوع برای شما کدام است.


چگونه از کامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟

  • هر بار که غذا می‌خورید حدود نیم ساعت پس از آن دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید.
  • مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهایی که باعث ایجاد لکه در دندانها می شوند مانند چای، قهوه، نوشابه، آب انگور و غیره را محدود کنید و در صورتی که این خوراکی ها را مصرف کردید دهان خود را خوب بشویید.
  • دخانیات مصرف نکنید.
  • با دندان خود در چیزی را باز نکنید، پسته های در بسته را نشکنید و یخ نجوید.
  • اگر دندان قروچه دارید، برای ساخت محافظ دهان شبانه یا نایت گارد به دندانپزشک مراجعه کنید. محافظ دهان از وارد آمدن فشار بیش از حد بر دندان‌ها جلوگیری می کند.

سنگ چشم شاهین

سنگ چشم شاهین به رنگ آبی خاکستری تا آبی سبزی مات از انواع فیبروز کوارتز است.
در بیانی تخصصی تر می توان گفت سنگی از انواع کوارتز درشت کریستال است.
چشم شاهین در واقع یک شبه کانی از کوارتز است. امیرنکویی شبه کانی، ماده معدنی است که در طول زمان به ماده معدنی دیگری تبدیل می شود.
در مورد چشم شاهین، عمر خود را به عنوان کروسیدولیت شروع می کند و بعد به کوارتز تغییر داده می شود.
کروسیدولیت یک فیبروز آبی معدنی از گروه ریبکیت از آمفیبول سیلیکات است.
یکی از چند شکل آزبست به حساب می آید.
تبدیل چشم شاهین وقتی شروع می شود که کوارتز به آرامی بین بافت های کروسیدولیت جا داده شود،
در نهایت در حالی که شکل فیبروز ماده معدنی اصلی انباشته می شود جایگزینی تکمیل می شود.

چشم شاهین به درخشندگی متغییرش معروف و یادآور چشم یک شاهین است.
شباهت نزدیکی به چشم ببر و پیترسیت دارد، هر دو درخشندگی مشابهی را نشان می دهند.
چشم ببر در واقع از چشم شاهین شکل می گیرد.
همچنان که کروسیدلیت با کوارتز حل می شود ردهایی از اکسید آهن باقی می ماند؛ آهن کمتر به منجر شدن به رنگ آبی کروسیدلیت گرایش دارد
و اگر آهن بیشتری باشد رنگ سنگ به قهوه ای طلایی رنگ چشم ببرگرایش دارد.
پیترسیت هر نوع سنگ برشی سنگ دانه ای است که بیشترین قسمت ترکیب آن از چشم شاهین و چشم ببر ساخته شده باشد.
پیترسیت الگویی تقریبا درهم برهم چرخشی دارد چون در طول شکل گیری آن، موادی که ترکیبش را می سازند
از هم جدا می شوند، تا حدی می چرخند و بعد با کوارتز بازسازی و به هم می-چسبند.
امروزه از اصطلاح پیترسیت برای توضیح شکل چشم شاهین یا چشم ببر استفاده می شود.

شناسایی چشم شاهین

چشم شاهین را می توان از ترکیب، رنگ و درخشندگی متغیر آن شناخت.
مثل همه کوارتزها، یک ترکیب سییلیکون دی اکسید، سختی و مقاومتی نسبتا خوب (6.5 تا در مقیاس موس) دارد.
چشم شاهین و چشم ببر را می توان از رنگ آبی خاکستری چشم ببر تشخیص داد.
در برخی موارد، رنگ های آبی تا آبی خاکستری را می توان فقط به عنوان موج نورهایی از درخشندگی متغییر این سنگ دید.
چشم شاهین آهن کمتری نسبت به چشم ببر در محتویات خود دارد که به تمایز دو ماده مشابه کمک می کند.
در واقع این اکسید آهن است که چشم شاهین را به چشم ببر تبدیل میکند.
آهن مواد را قهوهایتر می کند.

منابع چشم شاهین

چشم شاهین را میتوان در محلهای بسیاری در سراسر دنیا پیدا کرد.
بعضی از قابل توجهترین منابع شامل استرالیا، برزیل، کانادا، چین، هند، کره، میانمار(برمه)، نامیبیا، آفریقای جنوبی، اسپانیا و ایالات متحده (بیشتر در آریزونا و کالیفرنیا) هستند.
تایلند و استان کیپ شمالی آفریقای جنوبی بزرگ ترین فراهم کننده تجاری چشم شاهین هستند.

رنگ چشم شاهین

چشم شاهین معمولاً آبی خاکستری تا آبی سبز است.
بعضی از مواد ممکن است شامل سطح بالاتری از اکسید آهن شده باشد که در نتیجه رنگ سنگ را به آبی قهوه ای تغییر میدهد.
چشم ببر هم مثل چشم شاهین معمولاً با نوارهای طلایی یا الگوهای موجدار چندرنگی هستند.
درخشندگی متغیر آن می تواند منجر به رنگ مایههای تیرهتر و روشنتر بسته به زاویه دید شود.

وضوح و درخشندگی چشم شاهین

چشم شاهین یک فیبروز مات سنگدانه ای است.
این سنگ حالتی رنگینکمانی دارد که درخشندگی براقش را نشان میدهد به خصوص وقتی کوژتراشی شده باشد.
درخشندگی متغییر چشم شاهین یا تاثیر “چشم پرنده” را میتوان به عنوان پرتوهای کوچک نور که سطح سنگ را بازتاب میکند دید.
با چشم شاهین، تاثیر چشم پرنده را میتوان حتی در سطوح صاف سنگ ها دید.

https://chaav.ir/

پردازش چشم شاهین

سنگ قیمتی چشم شاهین معمولا به هیچ روشی پردازش یا بهسازی نمیشود.
بعضی از سنگهای تیرهتر و قرمزتر ممکن است برای بهبود رنگ، رنگ شود یا حرارت داده شود.
در برخی موارد نادر، میتوان از نیتریک اسید برای روشن کردن رنگهای خیلی تیره استفاده کرد.
تمام جواهرفروشان معتبر هر نوع از این بهسازیها را به خریدار اطلاع می دهند.
سنگ های قیمتی تقلید شده از چشم شاهین را میتوان یافت؛ این سنگهای بدلی معمولا از شیشههای فیبر نوری مصنوعی تشکیل شده است.


ارتودنسی دندان

ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی نوعی درمان دندان پزشکی است که دندان ها را صاف و مرتب می‌کند و مشکلات بایت یعنی نامناسب بودن سطح تماس دندانهای بالا و پایین با یکدیگر را اصلاح می نماید.


در درمان ارتودنسی دندان از وسیله ارتودنسی که معمولاً در داخل دهان قرار می گیرد استفاده می شود تا دندان ها یا فکها در موقعیت مورد نظر قرار بگیرند.  کامپوزیت در رشت یکی از رایج ترین وسیله های ارتودنسی که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم براکت یا همان سیم گرفتن دندان ها است که در آن به هر دندان قطعه فلزی کوچکی چسبانده می شود و یک سیم فلزی به آن ها وصل می شود و به اصطلاح دندان‌ها سیم کشی می شوند. اما این براکت که به آن براکت فلزی می‌گوییم تنها یکی از انواع گوناگون وسیله های ارتودنسی است.

انواع وسیله های ارتودنسی چیست؟

براکت: براکت ارتودنسی طراحی های مختلف دارد اما سیستم عملکرد همه آن ها به یک صورت است. در سیستم براکت، نگین های براکت که به دندانها چسبانده می شوند نقش دستگیره را ایفا می کنند و سیم ارتودنسی این دستگیره ها را گرفته و دندانها را می کشد. انواع مختلف براکت عبارتند از براکت فلزی، براکت سرامیکی، براکت پشت دندانی یا لینگوال.

 الاینر شفاف یا اینویزیلاین: وظیفه این وسیله ارتودنسی مشابه براکت است یعنی دندان‌ها را به جایگاه بهتری هدایت می کند اما در آن از هیچ قطعه فلزی استفاده نشده و تنها از پلاستیک شفاف ساخته شده است تا در دهان نامرئی باشد.

هدگیر: هدگیر ارتودنسی که بیشتر در گذشته رایج بوده است، وسیله ای است که بر روی سر قرار می‌گیرد و از جلو به حلقه فلزی که دور دندان آسیاب انداخته شده است و یا به بخشی از براکت متصل می شود. هدگیر خود انواع مختلف دارد که هر کدام برای حل مشکل ارتودنسی خاصی استفاده می شوند.

بایت پلیت: این وسیله ارتودنسی برای اصلاح مشکل اوربایت استفاده می‌شود. به این صورت که اجازه نمی دهد فک بالا هنگام بسته شدن دهان بیش از حد پایین بیاید.

ورسس و الاستیک:  فنر فورسس یا فورسوز فنر فلزی است که به براکت دندان های آسیاب بالا و دندان های جلویی پایین وصل می شود تا موقعیت این دندانها نسبت به هم را اصلاح کند. الاستیک حلقه کشی است که همانند فنر فورسس برای اصلاح موقعیت دندان های بالا به دندان های پایین استفاده می شود.

هربست: این وسیله در دوران رشد اسکلتی در کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود و به همراستایی و اصلاح تناسب بین دندان ها و فکهای بالا و پایین کمک می کند. به این ترتیب که رشد فک پایین را افزایش می‌دهد و جلوی رشد فک بالا را میگیرد تا مشکل جلوزدگی فک بالا اصلاح شود.

پهن کننده کام: پهن کننده کام که به آن وسیع کننده کام هم می‌گویند وسیله‌ ای برای پهنتر کردن سقف دهان در سن رشد است تا فضای بیشتری در قوس دندانی ایجاد شود و مشکل تنگی کام برطرف شود.

نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر: این وسیله ارتودنسی پس از درآوردن براکت استفاده می شود تا دندان ها در جایگاه جدید خود تثبیت شوند و به موقعیت قبل برنگردند.

فضا ساز یا جدا کننده ارتودنسی (Separator): این وسیله ساده در واقع یک قطعه پلاستیکی یا فلزی کوچک است که بین دو دندان آسیابی که تنگاتنگ یکدیگر قرار گرفته اند، گذاشته می‌شود تا کمی بین آنها فاصله ایجاد کند. هدف از ایجاد فاصله این است که بتوان حلقه فلزی لازم برای سیستم براکت را دور دندان آسیاب انداخت.

فضا نگهدار: این وسیله ارتودنسی که انواع گوناگون دارد برای حفظ طول قوس دندانی پس از افتادن دندان شیری استفاده می‌شود تا جای کافی برای بیرون زدن دندان دائمی باقی بماند.

انواع روش های ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان ها

براکت معمولی یا ثابت

براکت معمولی همان براکت فلزی است که متشکل از نگین های براکت به تعداد دندان ها، سیم ارتودنسی، حلقه فلزی، حلقه کشی یا سیمی لیگاچور (در سیستم خود لیگاچور دیمون نیازی به لیگاچور نیست) و گاهی اوقات حلقه های کشی الاستیک است. به هر دندان یک نگین براکت چسبانده می شود. سپس سیم ارتودنسی به نگین های براکت وصل می شود و به این ترتیب از سطح جلوی همه دندانها عبور می کند. این کار هم برای دندان های بالایی و هم برای دندان های پایینی انجام می شود.


مزایا

  • براکت فلزی بسیار محکم و مقاوم است و در مقایسه با روش های دیگر خیلی کمتر دچار شکستگی و آسیب می شود.
  • براکت فلزی را می توان برای مشکلات ارتودنسی پیچیده به کار گرفت اما این قابلیت در روش های دیگر وجود ندارد.
  • هزینه درمان ارتودنسی با براکت فلزی کمتر از روش‌های دیگر است.
  • متداولترین روش درمان ارتودنسی در حال حاضر، براکت فلزی است.


https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

معایب

در درمان ارتودنسی با براکت فلزی باید آمادگی ظاهر فلزی و سیم کشی دندان ها را داشته باشید این مشکل در روش‌های دیگر ارتودنسی وجود ندارد‌.