آیا جراحی لثه درد دارد؟

انواع مختلف جراحی لثه

دندانپزشک ممکن است یکی از چهار نوع جراحی را برای درمان بیماری لثه توصیه کند.کامپوزیت دندان در رشت  اکثر متخصصان دندانپزشکی گزینه‌های درمانی غیر تهاجمی را قبل از توسل به جراحی‌های تهاجمی امتحان می‌کنند. اما زمانی که بیماری به آن درمان‌ها پاسخ نمی دهد، دندانپزشک ممکن است بیمار را به جراح دهان ارجاع دهد. سپس جراح دهان تعیین می‌کند که کدام یک از چهار نوع جراحی بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

بازسازی لثه

هدف از جراحی بازسازی، تشویق رشد جدید بافت لثه است تا به درستی دندان را بپوشاند. برای انجام این کار، جراح لثه‌ها را عقب می‌کشد تا باکتری‌های عامل بیماری را از بین ببرد. سپس جراح غشاها، پیوندهای استخوان یا پروتئین‌هایی را وارد لثه می‌کند که برای تحریک بازسازی بافت لثه طراحی شده اند.

جراحی فلپ لثه

اگر امکان بازسازی وجود نداشته باشد، جراح ممکن است روش فلپ لثه را انجام دهد. این فرآیند شامل جمع کردن بافت لثه توسط جراح، حذف باکتری‌های عامل بیماری و محکم کردن لثه روی دندان‌ها می‌شود.

افزایش طول تاج

افزایش طول تاج، با از بین بردن و برداشتن قسمتی از لثه که رشد بیش از حد داشته اتفاق می‌افتد. در این مدل دندان‌ها بلندتر دیده می‌شوند. اگرچه جراحان دهان ممکن است از این گزینه درمانی برای از بین بردن بیماری لثه استفاده کنند، اما این جراحی جنبه زیبایی نیز خواهد داشت. 

پیوند بافت نرم

هنگامی که بافت لثه به دلیل بیماری لثه عقب می‌نشیند، جراح دهان ممکن است بافت لثه سالم را از جای دیگری در دهان بردارد. بافت برداشته شده به ناحیه ای از دهان که بافت لثه شروع به عقب نشینی کرده است، پیوند زده می‌شود. مانند افزایش طول تاج، پیوند بافت نرم جنبه زیبایی نیز دارد. زیرا ناحیه ای که ریشه در آن نمایان شده است پوشانده و در نتیجه ظاهر کلی دندان‌ها را بهبود می‌بخشد.

آیا بعد از جراحی لثه درد داریم؟ 

پیش بینی اینکه بیمار پس از جراحی لثه چه احساسی خواهد داشت دشوار است. با این حال، معمولاً بیماران در ساعات و روزهای اول پس از جراحی، درد خفیف تا متوسط را تجربه می‌کنند. این درد را می‌توان با مسکن‌های بدون نسخه زیر نظر جراح کنترل کرد. 

همچنین جراح استفاده از کیسه‌های آب گرم و سرد را در فواصل ۱۰ دقیقه ای توصیه می‌کند. ممکن است بیمار پس از جراحی دچار تورم خفیف و خونریزی لثه شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، دندانپزشک مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند. بیمار باید تمام قرص‌ها را در ساعت مشخص مصرف نماید. 

نشانه تحلیل رفتن لثه چیست؟

تحلیل رفتن لثه یک مشکل رایج در بین بیماران دندانپزشکی است. اگر به خوراکی‌ها و نوشدنی‌های سرد و گرم حساسیت دارید، ممکن است دچار تحلیل لثه شده باشید. تحلیل لثه باعث می‌شود ریشه دندان‌های شما در معرض دید قرار گیرند. به همین دلیل به دما‌های گرم و سرد واکنش نشان می‌دهد. چند عامل وجود دارد که می‌تواند منجر به تحلیل لثه شود. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. 

عوامل ایجاد تحلیل لثه کدامند؟

عواملی مانند بیماری پریودنتال، مصرف برخی داروها، مسواک زدن تهاجمی، ژنتیک یا حتی فشردن دندان‌ها به هم یا دندان قروچه کردن ممکن است باعث تحلیل لثه‌ها شوند.

در صورت عدم درمان، تحلیل لثه می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان، از بین رفتن ساختار استخوانی و در نهایت از دست دادن دندان شود. متأسفانه، بافت لثه نمی تواند به خودی خود رشد کند. اما خوشبختانه یک روش ساده برای اصلاح این مشکل وجود دارد و آن هم پیوند لثه است.

پیوند لثه به بازیابی بافت لثه عقب‌رفته کمک می‌کند. بدون درد نیست اما مزایای انجام این جراحی بیشتر از عواقب عدم درمان است. 

آشنایی با مراقبت‌های پس از جراحی و مدیریت درد 

پزشک دستورالعمل‌های دقیق بعد از عمل را به شما ارائه می‌دهد. برخی از این دستورالعمل‌ها ممکن است شامل برخی از مراحل زیر باشد:

  • حداقل به مدت ۲۴ ساعت از ورزش و فعالیت بدنی خودداری کنید.
  • اگر متوجه خونریزی شدید، یک گاز مرطوب را در اطراف محل جراحی (نه مستقیماً روی آن) قرار دهید.
  • بعد از غذا لثه‌ها را با آب نمک گرم بشویید.
  • به مدت یک ماه از مسواک زدن لثه خودداری کنید.
  • حداقل برای چند روز، از غذاها و نوشیدنی‌های گرم دوری کنید. 
  • حداقل یک هفته در رژیم غذایی از غذاهای نرم استفاده کنید تا بهبودی حاصل شود.

آیا جراحی لثه‌ها واجب است؟

هنگامی که بافت لثه شروع به عقب نشینی کرد، خود به خود بازسازی نمی شود. اگر ساختار ریشه دندان در معرض دید، درمان نشود، حساسیت‌های دما غیر قابل تحمل شده و ریشه‌ها مستعد پوسیدگی خواهند بود. تحلیل لثه همچنین می‌تواند منجر به از بین رفتن ساختار استخوان فک شود. این اتفاق می‌تواند دندان‌های سالم اطراف را به خطر بیندازد و احتمالاً باعث از دست دادن دندان‌ها شوند.

درمان‌های ترمیمی زیادی وجود دارند که می‌توان در مرحله اول از آنها کمک بگیریم. کمی درد یا ناراحتی خفیف را می‌توان تحمل کرد تا اطمینان حاصل کنید که دندان‌های شما برای سال‌های آینده سالم هستند. 

چه کسانی کاندید عمل جراحی لثه هستند؟

  • سالخوردگان
  • افراد دارای بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه 
  • عفونت‌های باکتریایی
  • لثه‌های آسیب دیده

روش انجام جراحی توسط دندانپزشک متخصص چگونه است؟

با توجه به اینکه دندانپزشک شما چه مقدار بافت لثه را بر می‌دارد، برداشتن لثه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. مراحل کم و جزئی که شامل جراحی یک دندان یا چند دندان می‌شود، تنها یک جلسه طول می‌کشد. اما برداشتن یا تغییر شکل عمده لثه ممکن است به چندین ویزیت نیاز داشته باشد. به خصوص اگر دندانپزشک بخواهد یک ناحیه را کاملا درمان کرده و سپس به سراغ سایر نواحی برود.

روش کار به این صورت است:

  • دندانپزشک بی حس کننده موضعی را به لثه تزریق می‌کند تا ناحیه را بی حس کند.
  • دندانپزشک از یک اسکالپل یا ابزار لیزر برای بریدن تکه‌های بافت لثه استفاده می‌کند. این کار برش بافت نرم نامیده می‌شود.
  • در طول جراحی لثه، دندانپزشک شما احتمالاً یک ابزار مکش را در دهان شما نگه می‌دارد تا بزاق اضافی را خارج کند.
  • هنگامی که بافت بریده شد، دندانپزشک از ابزار لیزر برای شکل دادن به خط لثه استفاده می‌کند.
  • دندانپزشک یک ماده نرم بتونه مانند به عنوان بانداژ روی ناحیه قرار می‌دهد تا از لثه‌های شما در حین بهبودی محافظت شود.

روند بهبودی بعد از جراحی چگونه است؟

باید بتوانید بلافاصله به خانه بروید. دندانپزشک شما از بی حسی موضعی استفاده کرده است، بنابراین معمولاً می‌توانید خودتان را به خانه برسانید

در چند ساعت اول بعد از جراحی لثه

  • ممکن است بلافاصله احساس درد نکنید، اما با از بین رفتن بی‌حسی چند ساعت پس از جراحی، درد ممکن است تیزتر و پایدارتر باشد. مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) ممکن است به کاهش درد کمک کند.
  • لثه‌ها ممکن است برای چند روز خونریزی داشته باشند. باند یا پانسمان را تا زمانی که خونریزی متوقف شود یا تا زمانی که دندانپزشک به شما توصیه کرده، تعویض کرده و از روی دندان‌ها بر ندارید.
  • دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک شما باید نحوه تعویض باند یا پانسمان خود را قبل از فرستادن شما به خانه توضیح دهد. اگر توضیح ندادند یا اگر در مورد اجرای صحیح دستورالعمل‌ها مطمئن نیستید، با مطب یا کلینیک تماس بگیرید و دستورالعمل‌ها را بپرسید.

چند روز آینده

  • ممکن است بعد از جراحی لثه کمی فک درد داشته باشید. دندانپزشکان معمولا توصیه می‌کنند که غذاهای نرم بخورید تا در زمان بهبودی باعث تحریک یا آسیب لثه‌ها نشوند.
  • سعی کنید از کمپرس سرد روی گونه‌های خود استفاده کنید تا هر گونه درد یا تحریک تسکین پیدا کند.
  • از محلول شستشوی آب نمک گرم یا محلول نمکی استفاده کنید تا ناحیه مورد نظر عاری از باکتری یا سایر مواد تحریک کننده باشد. اما از دهانشویه یا سایر مایعات ضد عفونی کننده خودداری کنید.
  • همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت لثه نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

دراز مدت

  • هر گونه درد پس از یک هفته کاهش می‌یابد. دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این ناحیه به خوبی بهبود یافته و می‌توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.
  • در نهایت از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. از استعمال دخانیات خودداری کرده و مصرف غذاهای حاوی قند را کاهش دهید.

چه زمانی بعد از جراحی باید فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید؟

  • خونریزی که متوقف نمی شود.
  • درد بیش از حدی که با گذشت زمان یا با درمان خانگی بهتر نمی شود.
  • چرک یا ترشح غیر طبیعی را مشاهده کنید.
  • داشتن تب پس از جراحی لثه طبیعی نیست.

نحوه ی ثبت شرکت های خارجی

تشخیص اینکه شرکتی ایرانی است یا خارجی چندان مشکل نیست.گرفتن کارت بازرگانی فوری  شرکت هایی که در ایران تشکیل بشوند و مرکز اصلی آن ها در ایران باشد ،ایرانی و سایر شرکت ها خارجی هستند.

  • برای اینکه شرکت های خارجی توانایی انجام عملیات تجاری را در ایران داشته باشند دو شرط لازم است:

1-در کشور خود قانونی شناخته شده باشند.
و البته اثبات این امر و ارائه ی دلیل در این مورد بعهده ی شرکت تقاضاکننده ی ثبت است.شرکتی که درخواست ثبت می کند،باید در نزد مرجع ثبت شرکت ها ثابت کند که در کشور خود قانونی است.این امر با ارائه ی مدارکی از مراجع ذی صلاح کشور مربوط که توسط مقامات کنسولی ایران در آن کشور تصدیق شده باشد،احراز می شود.
2-در اداره ثبت شرکت ها با رعایت آیین نامه ثبت شرکت ها به ثبت برسند.

  • مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های خارجی

1-اظهارنامه ی ثبت
2-یک نسخه مصدق از اساسنامه ی شرکت
3-یک نسخه مصدق از اختیارنامه ی نماینده عمده شرکت در ایران و در صورتی که شرکت چند نماینده مستقل در ایران داشته باشد،یک نسخه مصدق از اختیارنامه هر یک از آن ها
مطابق ماده 7 آیین نامه اختیارنامه نمایندگان ،عمده شرکت ها باید در مرکز اصلی شرکت به امضای کسانی که حق امضا دارند برسند و این امضا باید توسط مقام صلاحیت دار کشور محل امضا و نماینده سیاسی یا کنسولی ایران در کشور مزبور و یا نماینده سیاسی کنسولی دولت متبوع مدیران شرکت در ایران برسد.
4-داشتن مجوز از وزارتخانه یا سازمان دولتی و یا یک نهاد انقلابی و یا موافقت یکی از وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران چنانچه شرکت خارجی باشد که شرایط عملیات آن به موجب امتیازنامه صحیح منظمی مقرر گردیده علاوه بر اسناد فوق باید موارد امتیاز نامه با تصدیق وزارت امور خارجه مشعر بر صحت آن امتیازنامه نیز تسلیم شده باشد کلیه اوراق مزبور باید به فارسی تهیه شده و یا یک نسخه ترجمه مصدق از آن به فارسی ضمیمه شود.
پس از تقدیم اسناد فوق به اداره ی ثبت شرکت ها، کارشناس ثبت شرکت ،اظهارنامه شرکت مزبور را رسیدگی می کند.

  • طبق ماده 6 نظامنامه ی مذکور،اظهارنامه موضوع بند 1 ماده 5 باید به فارسی نوشته شده،دارای نکات زیر باشد:

1-نام کامل شرکت
2-نوع شرکت از سهامی و ضمانتی-تضامنی-و مختلط و غیره
3-مرکز اصلی شرکت و آدرس صحیح آن
4-تابعیت شرکت
5-مقدار سرمایه شرکت در تاریخ تقاضا
6-آخرین بیلان شرکت،مشروط بر اینکه قوانین جاریه و یا عرف تجاری مملکت اصلی شرکت و یا اساسنامه ی خود شرکت،انتشار بیلان شرکت را مقرر کرده باشد.
7-در چه محل و در چه تاریخ و در نزد کدام مقام صلاحیتدار،شرکت تقاضا کننده،مطابق قوانین مملکت اصلی خود ثبت شده است.
8-شرکت به چه نوع امر صنعتی یا تجاری یا مالی در ایران مبادرت می کند.
9-شعب آن در کدام یک از نقاط ایران موجود است.
10-نماینده عمده شرکت در ایران کیست و اگر شرکت چند نماینده مستقل دارد،نمایندگان مستقل شرکت در ایران چه اشخاصی هستند.
11-اسم و آدرس صحیح شخص یا اشخاصی که مقیم در ایران بوده و برای دریافت کلیه ابلاغات مربوطه به شرکت صلاحیت دارند.
12-تعهد به اینکه همه ساله یک نسخه از آخرین بیلان شرکت را در صورتی که بیلان مزبور مطابق فقره ششم این ماده انتشار باشد،به دایره ثبت شرکت ها بدهد.

  • ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی

ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران مستلزم رعایت ضوابط و مراحل ذیل است:
1-تهیه و تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت توسط وکیل یا نماینده قانونی شرکت و تقدیم به مرجع ثبت شرکت ها
2-ارائه نسخه مصدق(تایید شده) اساسنامه شرکت مادر
3-گواهی اختیارنامه وکیل یا نماینده شرکت در ایران
چنانچه شرکت متقاضی دارای نمایندگی مختلفی در ایران باشد گواهی اختیارنامه آن ها نیز باید به ضمیمه اسناد فوق  ارائه شود.ضمناَ تمامی اسناد مزبور باید ممهور به مهر و امضای نماینده کنسولی سفارت ایران در کشور متبوع شرکت متقاضی باشد.

  • انتشار رسمی فعالیت شرکت:

بنا به تجویز ماده 20 نظامنامه ثبت شرکت ها،اداره ثبت باید ظرف مدت یکماه از تاریخ ثبت شرکت خارجی یا شعبه آن،مراتب ذیل را به هزینه شرکت در روزنامه رسمی قوه قضاییه و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران منتشر نماید.
1-خلاصه اساسنامه
2-نام نماینده یا نمایندگان عمده شرکت
3-نام افراد دارای حق امضاء
4-نام افراد مقیم ایران که جهت دریافت اطلاعات صلاحیت دارند.
به موجب ماده ی 21 نظامنامه:"مراتب مذکور در ماده ی فوق باید در یکی از روزنامه های محلی نیز منتشر شود که شعبه ی شرکت در آن جا دایر بوده و یا تاسیس می شود و اگر در آن محل روزنامه نباشد،این انتشار باید در یکی از روزنامه های یومیه ی تهران و با قید اینکه مربوط به کدام شعبه است،به عمل آید.انتشارات مذکور در این ماده نیز توسط دایره ی ثبت شرکت ها و به خرج خود شرکت به عمل خواهد آمد.

  • تسلیم تصدیق ثبت:

به موجب ماده 18 نظامنامه مذکور،"پس از ثبت شرکت و هر یک از شعب آن،اداره ثبت اسناد باید تصدیقی مشعر بر ثبت شرکت یا شعبه آن به تقاضا کننده بدهد.تصدیق مزبور باید حاوی مراتب ذیل باشد:
1-نام کامل شرکت
2-نوع شرکت از سهامی و ضمانتی و مختلط و غیره
3-مرکز اصلی شرکت و آدرس صحیح آن
4-تابعیت شرکت
5-مقدار سرمایه شرکت در تاریخ تقاضا
6-در چه محل و در چه تاریخ و در نزد کدام مقام صلاحیتدار شرکت تقاضا کننده مطابق قوانین مملکت اصلی خود ثبت شده است.
7-شرکت به چه نوع  امر صنعتی یا تجاری یا مالی در ایران مبادرت می کند.
8-تاریخ ثبت
9-امضای مدیر کل ثبت اسناد مملکتی
هرگاه تصدیق،راجع به ثبت شعبه باشد،علاوه بر موارد فوق،در تصدیقنامه باید محل شعبه نیز قید شود.

  • ثبت تغییرات در شرکت های خارجی

تغییرات راجع به نمایندگان شرکت و یا مدیران یا شعب آن باید به اداره ثبت اسناد کتباَ اطلاع داده شود.تا وقتی که این اطلاع داده نشده عملیاتی که نماینده و یا مدیر سابق به نام شرکت انجام داده عملیات شرکت محسوب است؛مگر اینکه شرکت اطلاع اشخاصی را که به استناد این ماده ادعای حقی می کنند از تغییر نماینده یا مدیر خود به ثبوت برساند.(ماده 7 قانون ثبت شرکت ها)

https://danasabt.ir/

  • ورشکستگی ، انحلال و تصفیه شرکت های خارجی

قانون ثبت شرکت ها در خصوص ورشکستگی،انحلال و تصفیه شرکت های خارجی،مورد را به سکوت برگزار نموده است.به طور مسلم هنگامی که شرکت در کشور اصلی خود ورشکسته و یا منحل می گردد،شعبه آن نیز در ایران منحل می گردد و انحلال و ورشکستگی آن ها تابع مقررات اصلی خود شرکت می باشد.

فرآیند اخذ گواهی حلال

حلال نام مجموعه ای از علائم تجاری است که بر روی محصولات غذایی قید می گردد. ثبت شرکتها این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است . این نشان به عنوان یک نشان جهانی از جانب کشورهای اسلامی مطرح شده است و بر روی موادی از جمله غذا ، دارو ، مواد بهداشتی و مواد آرایشی و ... درج می گردد.نخستین بار  محصولات غذایی حلال در کشور مالزی پایه ریزی شده است.
به موجب بند 1 آیین نامه ی صدور گواهی حلال ، غذای حلال به خوراکی ها و نوشیدنی هایی اطلاق می شود که بر اساس قوانین اسلامی مجاز دانسته شده و به اصطلاح حلال باشد.

  • ضوابط کلی

1.ضروری است محصول مورد نظر حاوی هیچ ماده ای که طبق ضوابط شرع اسلامی ممنوع و غیر مجاز شناخته شده اند ، نباشد.
2.در مراحل آماده سازی ، فرآیند ، حمل و نقل و ذخیره سازی با وسایل و تجهیزاتی که از جنس مواد غیر مجاز از نظر ضوابط شرعی هستند ، در تماس نباشد.
3.در مراحل آماده سازی ، فرآیند ، حمل و نقل و ذخیره سازی با مواد غیر مجاز از نظر ضوابط شرعی هستند ، در تماس نباشد. ( بند 2 آیین نامه)
تبصره :                                             
_غذاهای حلال می توانند در کارخانه و خطوطی که غذاهای حرام، تولید و حمل و نقل و ذخیره شوند مگر آنکه ناظر شرعی در تمام فرآیند تولید حضور داشته باشد و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از هر گونه تماس میان مواد غذایی حلال و حرام در نظر گرفته شود.
_ابزار و تجهیزات تولید ، حمل و نقل و ذخیره در صورت مشترک بودن ( برای تولید غذای حلال و حرام ) در هنگام تولید غذای حلال باید طبق ضوابط اسلامی مورد شستشو و آبکشی قرار گیرند و ناظر شرعی در تمام فرآیند تولید حضور داشته باشد.
_گواهی حلال مرکز ، دارای اعتبار زمانی خاص بوده که پس از انقضای آن فاقد اعتبار است و درخواست کننده پیش از انقضا باید فرآیند صدور یا تمدید مجدد گواهی را طی کند.

  • غذاهای غیر مجاز

از نقطه نظر شرع مقدس اسلام ، تمامی منابع غذایی مجاز و حلال هستند به جز منابع ذیل که محصولات تهیه شده از آن ها و یا مشتقات آن ها غیر مجاز محسوب شوند:
1.غذاهای ( دارای منشا حیوانی ) تهیه شده از حیوانات ذیل غیر مجاز است :
الف: انواع خوک و گراز وحشی
ب: انواع سگ ، مار و میمون
ج: حیوانات گوشتخوار با چنگال و دندان های نیش مانند شیر ، ببر ، خس و سایر حیوانات مشابه
د: پرندگان شکارچی مانند عقاب ، کرکس و سایر حیوانات مشابه
و: حیواناتی که کشتن آن ها در اسلام نهی شده است مانند مورچه ، زنبور عسل و دارکوب
ز: حیواناتی که به طور عمومی طبع انسان از آن ها منزجر و متنفر است مانند مگس، خر مگس ، شپش و سایر حیوانات مشابه
ح: حیواناتی که هم در آب هم در خشکی زندگی می کنند( دو زیستان ) مانند قورباغه ، کروکودیل و سایر حیوانات مشابه
ط: تمام حیوانات دریایی بدون فلس ( که مضر و سمی هستند )
ل: خون یا غذاهای آغشته به خون
ی : آبزیانی که به روش شرعی صید نشده باشند. ( از آب گرفته نشده یا مرده از آب گرفته شده باشند )
2.در مورد غذاهای دارای منشا گیاهی ، حکم به حلیت است به جز آن هایی که با عناوین دیگر فقهی و به خاطر ترکیباتشان با مواد دیگر سمی ، مضر یا مست کننده باشند .( در هر صورت نظر نهایی با مجامع فقهی زیر نظر سازمان کنفرانس اسلامی است ).
3. در نوشیدنی ها ، نوشیدنی های الکلی و کلیه نوشیدنی های مضر و مست کننده غیر مجاز است.
4.در افزودنی های غذایی ، تمام افزودنی هایی غیر مجاز محسوب می گردد که از مواد مندرج در فوق تهیه شده باشد.مثل ژلاتینی که از پوست و استخوان خوک یا گاوی که به گور غیر شرعی ذبح نشده باشد تهیه شود).

  • شرایط ذبح حیوانات

ذبح تمام حیوانات مجازی که در خشکی زندگی می کنند، باید مطابق با اصول ذیل انجام پذیرد:
1.ذبح باید توسط شخص مسلمانی انجام پذیرد که معتقد و آگاه به روش های ذبح اسلامی است.
2.حیوانات باید طبق ضوابط و اصول اسلامی ذبح شوند.
3.حیواناتی که ذبح می شوند باید زنده بوده و علایم حیاتی در او باشند.
4.عبارت بسم الله ( به نام خدا ) باید قبل از ذبح هر حیوان ذکر شود.
5.وسیله ذبح باید فلز تیز باشد.
6.در عمل ذبح باید نای ، مری ، شاهرگ اصلی و رگ های گردن به طور کامل قطع شوند.
7.حیوان در هنگام ذبح باید رو به قبله باشد.

  • الزام های غذاهای حلال

1.نشان بین المللی حلال مرکز و یا معادن آن باید بر روی برچسب کالا درج شود.
2.زمان اعتبار گواهی گرفته شده از مرکز ، مقتضی نشده باشد.

  • مزایای اخذ گواهی حلال

 گواهی حلال به مصرف کنندگان مسلمان نسبت به حلال بودن و همچنین سلامت محصول اطمینان می دهد.از سایر مزایای اخذ گواهی حلال می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
_دستیابی به بازارهای مصرف مسلمانان
_جهانی شدن و ایجاد مزیت رقابتی در صادرات
_بهبود سیستم مدیریت
_فروش بیشتر به دلیل اعتبار برند ( نام تجاری معتبر نشانه ای از موقعیت و موضوع محصول آن ، ریسک های درک شده کمتر توسط مصرف کنندگان و هزینه های پایین مصرف کنندگان برای جمع آوری و پردازش اطلاعات برای تصمیم گیری می باشد).
لازم به توضیح است ، تمامی مراجع قانونی کشور که در ارتباط با زنجیره غذایی هستند می توانند از این استاندارد استفاده نمایند.

  • مدارک مورد نیاز جهت اخذ نشان حلال

1.برند تبلیغاتی شرکت
2.پروانه استاندارد اجباری
3.پروانه بهره برداری وزارت صنایع
4.گواهینامه های بین المللی و ایزوها از جمله استانداردهای 22000 .9001.HACCP.GMP
5.پروانه بهره برداری بهداشت
6.پروانه بهداشت مجوز ناظر شرعی در مورد کشتارگاه ها
7.پروانه دکتر دامپزشک در مورد کشتارگاه ها
8.ثبت شرکت
9.پروانه ساخت محصولات
10.فلوچارت تولید و بسته بندیه ، نام هر یک از محصولات و میزان تولید هر کدام
11.ارسال اسامی ترکیبات اصلی و افزودنی های محصولات و منابع تهیه هر یک از آن ها ، فرآیند تولید هر بخش ، منابع آب مورد استفاده و مدارک مربوط
نکته:
1.در صورت استفاده از ژلاتین ، اسانس و امولسیفایر ،آنالیز مربوطه و گواهی حلال مربوط به آن ها ارسال گردد.
2.پس از دریافت مدارک ، زمان بازدید از کارخانه به نماینده شرکت اعلام خواهد شد و نماینده شرکت موظف است کلیه هماهنگی های لازم را با کارشناسان مرکز جهت سهولت بازدید انجام دهد.
3.هنگام بازدید و در صورت نیاز به آزمایش محصولات ، نماینده شرکت موظف است نمونه های مورد آزمایش را در اختیار کارشناسان و آزمایشگاه مورد تایید این مرکز قرار دهد.بدیهی است که هزینه های آزمایش ها به عهده شرکت متقاضی می باشد.
4.بعد از بازدید و در صورت مثبت بودن گزارش ، نامه هزینه ای شامل حق عضویت ، تحقیقات ، صدور گواهی نشان جهانی حلال و تبلیغ 1 ساله بر روی سایت  جهت شرکت مربوطه ارسال می گردد.

  • مراحل اخذ گواهی حلال

_ کامل کردن فرم پرسشنامه ( دریافت فرم 173 از روی سایت و تکمیل آن ؛ بارگذاری مدارک خواسته شده ی فوق در سامانه بصورت عکس با فرمت JPEG )
_ پرداخت هزینه های قانونی ( هزینه به ثبت رساندن نشان حلال با توجه به نوع محصول متقاضی و نوع فعالیت متفاوت خواهد بود)

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

_بازرسی و گزارش از محل کار و نمونه برداری از محصولات تولیدی
_در صورت احراز شرایط ،  تایید صدور گواهی
لازم به ذکر است، نشان حلال به مدت 1 سال صادر و پس از آن با ارزیابی مجدد تمدید می گردد.

تست آنتی بیوگرام

سنجش حساسیت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها

دارو هایی مانند اریترومایسین، پنی سیلین، سولفونامید ها، تتراسایکلین، ونکومایسین و … سکوبندی ازمایشگاهی  کمک به متوقف کردن رشد باکتری ها (باکتریواستاتیک) و یا از بین بردن گروه دیگری از باکتری ها (باکتریوسیدال) در یک دوز پایین می کنند. در علم میکروب شناسی به این دسته از ترکیبات شیمیایی دارویی که روی باکتری ها اثر می گذارند، آنتی بیوتیک گفته می شود. آنتی بیوتیک ها فقط روی باکتری ها موثر هستند و کمکی به از بین بردن سایر میکروارگانیسم ها مانند ویروس ها نمی کنند. نتیجه تست آنتی بیوگرام  نشان می دهد هر آنتی بیوتیک روی کدام گروه از باکتری ها اثرگذار است.

آنتی بیوتیک چیست و چه اثری دارد؟

آنتی بیوتیک ها مواد ضد میکروبی هستند که در حالت طبیعی توسط برخی از موجودات زنده مانند باکتری هاف کپک ها و اکتینومیست ها تولید می شوند. هر کدام از آنتی بیوتیک  ها بر روی باکتری خاصی تاثیر دارد. این اثر یا به صورت باکتریوسیدی است که سبب مرگ باکتری ها می شود یا به صورت باکتریواستاتیکی است که از رشد باکتری جلوگیری می کند.

با این که تا کنون باکتری های بسیار زیادی شناسایی شده اند، اما فقط تعدا اندکی مجوز مصرف دارند. زیرا خصوصیاتی که باید یک آنتی بیوتیک برای مصرف داشته باشد را، نشان نمی دهند. . به عنوان مثال یک آنتی بیوتیک مناسب نباید باعث ایجاد یک سویه مقاوم شود. همچنین باید در کمترین غلظت، بیشترین اثر را روی میکروارگانیسم بیماری زا ایجاد کند.

تست آنتی بیوگرام چه کاربردی دارد؟

پاسخ به این سوال که “از کجا بدانیم چه آنتی بیوتیکی بر روی چه باکتری موثر است؟” از تست آنتی بیوگرام به دست می آید. این تست به صورت روتین  در آزمایشگاه های میکروبیولوژی انجام می شود. نمونه های دریافتی آزمایشگاه میکروبیولوژی هرچه که باشند (خون، ادرار، مخاط، مایع مغزی- نخاعی و …) روی آن ها تست آنتی بیوگرام انجام می شود تا داروی موثر تجویز شود. در واقع در عفونت های باکتریایی آزمایشگاه دارو را تجویز می کند.

دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز برای تست آنتی بیوگرام

  • هود لامینار
  • اتوکلاو
  • یخچال آزمایشگاهی
  • انکوباتور
  • شیکر
  • پنس

نکات مهم پیش از شروع انجام آزمایش

  • تمام تجهیزات و شیشه آلات مورد استفاده را با استفاده از اتوکلاو استریل کنید.
  • برای جلوگیری از انتشار باکتری ها در محیط آزمایشگاه، تمام مراحل کشت میکروبی زیرهود لامینار  انجام شود.

روش آزمون بیوگرام

  1. مقداری کمی از یک کلنی باکتری خالص را بردارید. در یک لوله آزمایش حاوی سرم فیزیولوژی استاندارد و استریل حل کنید. ظرف نمونه را روی شیکر ازمایشگاهی قرار دهید تا کاملا مخلوط شوند.
  2. سوسپانسیون استاندارد 0.5 مک فارلند را آماده کنید. این محیط حاوی 10× 5.1 باکتری است. برای تهیه آن 0.5 میلی لیتر محلول 0.48 مولار باریک کلراید را در 99.5 میلی لیتر سولفوریک اسید 0.36 نرمال بریزید. از این محلول استاندارد برای مقایسه میزان کدورت نمونه اصلی استفاده می کنیم.
  3. با مقایسه محلول داخل دو لوله نمونه و استاندارد اگر: کدورت نمونه کمتر از استاندارد باشد، کمی از کلنی باکتری را اضافه کنید، در صورتی کدورت بیشتر باشد، تا رسیدن به سطح یکسان کدری، سرم فیزیولوژی به محلول نمونه بیافزایید. 
  4. یک سواپ را آغشته به محلول نمونه (باکتری) کنید.
  5. سواپ آغشته به باکتری را به روی محیط کشت مولر هینتون آگار برده و در جهات مختلف به صورت متراکم کشت دهید.  به طوری که هیچ محلی در محیط از قلم نیافتد.
  6. پس از آماده کردن محیط کشت، دیسک های آنتی بیوگرام که نیم ساعت قبل از تست بیرون یخچال قرار داده شده اند را انتخاب کنید. دیسک ها را با استفاده از پنس استریل بر روی محیط کشت انتقال دهید. دیسک های انتخاب شده باید با نوع باکتری ایزوله شده همخوانی داشته باشند.
  7. نحوه قرار دادن دیسک ها در پلیت باید طوری باشد که از یک دیگر فاصله 22 تا 24 میلی متری و از دیواره پلیت فاصله 1 تا 1.5 سانتی متری داشته باشند.
  8. بعد از قرار دادن دیسک ها، درپوش پلیت ها را ببندید. سپس پلیت ها را به مدت 18 تا 24 ساعت داخل انکوباتور 37 درجه سانتی گراد  قرار دهید.

تحلیل نتایج تست بیوگرام

پس از انکوباسیون، پلیت ها را به دقت بررسی کنید. اگر اطراف دیسک هاله ای روشن وجود داشت، باکتری مورد نظر با آنتی بیوتیکی که استفاده کردید حساس است. در صورتی که هیچ گونه هاله ای مشاهده نکردید، می توان نتیجه گرفت باکتری نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم است.

برای بررسی دقیق تر حساسیت باکتری به آنتی بیوتیک، باید قطر هاله را با خطر کش اندازه گیری کنید. سپس قطر به دست آمده را با جدول استاندارد حساسیت به دیسک های آنتی بیوتیک مقایسه کنید.

تجهیزات و ابزار های عصب کشی دندان

انواع ابزارهای دندانپزشکی

در مطب‌های دندان پزشکی تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعضی از آن‌ها ابزار های عصب کشی دندان هستند و ایمپلنت دندان در رشت  بعضی دیگر در معاینات یا ترمیم‌ها و یا جراحی‌ها کاربرد دارند. در این بخش تجهیزات عمومی دندان پزشکی را مطالعه خواهید نمود:

 دستگاه ساکشن یک ابزار مهم در دندان پزشکی

این دستگاه یکی از عمومی‌ترین ابزارهای دندان پزشکی است. چه کار عصب کشی داشته باشید یا هر کار دیگری، این اولین دستگاهی است که در دهان شما قرار می‌گیرد. این ابزار کاربردی‌ترین وسیله نسبت به سایر تجهیزات دندان پزشکی است. ساکشن در واقع مانند جارو برقی عمل کرده و آب دهان بیمار را به داخل خود می‌مکد. این وسیله در ابتدا در دهان شما قرار می‌گیرد و با عملیات ساکشن، آب را به داخل لوله می‌کشد. ساکشن‌ها معمولا با هوا یا آب کار می‌کنند. ساکشن هوایی اغلب مطمئن‌تر و بهداشتی‌تر است.

البته لازم به ذکر است که برای جراحی‌های دهان، مثل جراحی‌های لثه یا دندان عقل، باید از ساکشن‌های بسیار قوی استفاده کنید، چرا که در این جراحی‌ها مقادیر زیادی مایعات و خون وارد دهان بیمار شده که در این صورت برای ایجاد یک محیط تمیز و پاک، باید بیرون کشیده شود. ساکشن‌های جراحی دارای قدرت مکش بسیار بالایی هستند و قادرند همه محتویات دهان را قدرت بالایی به بیرون بکشند.

فرزهای دندانپزشکی متنوع

یکی از مهم‌ترین وسیله‌هایی که جزء ابزار های عصب کشی دندان به شمار می‌رود، فرزهای دندانپزشکی هستند که همانند مته بوده و برای برداشتن پوسیدگی و هم‌چنین تراش دندان از آن‌ها استفاده می‌شود. همانطور که حتما می‌دانید، مینای دندان‌ها بسیار سخت و سفت هستند و برای برش ان‌ها لزوما باید از فرزهای الماسی استفاده کرد. زمانی که از این دستگاه استفاده می‌شود، سر و صدای زیادی ایجاد خواهد شد که موجب ترس بسیاری از بیماران خواهد شد.

یونیت‌های دندان پزشکی با آپشن‌های گوناگون

این وسیله، همان صندلی‌هایی است که بر روی آن می‌نشینید. طراحی و زیبایی منحصر به فرد آن‌ها و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا یکی از مزیت‌های اصلی این ابزار است. هر کدام از این یونیت‌ها آپشن‌های مختلفی دارند که بسته به برند سازنده این آپشن‌ها با هم فرق دارند. 

لایت کیور جهت مستحکم سازی

دستگاهی با نام لایت کیور هنگامی استفاده می‌شود که دندان پزشک قصد دارد دندان شما را با کامپوزیت ترمیم کند. از این ابزار برای محکم کردن کامپوزیت در دندان شما استفاده می‌شود. عملیات محکم کردن کامپوزیت در این ابزار به وسیله نور ماوراء بنفش انجام می‌شود که موجب فشردگی سریع ماده خواهد شد. 

این دستگاه یک لامپ هالوژنی یا LED دارد که مزیت آن تولید نکردن گرماست. این امر موجب شده که این دستگاه کاربردهای بیشتری در صنعت دندان پزشکی داشته باشد. تابش لایت کیور به سه صورت مختلف می‌باشد. تابش پالس دارای شدت نور زیاد و کم است. تابش RAMP که از شدت نور کم آغاز شده و با گذر زمان، بر شدن نور افزوده می‌شود. در حالت تابش ثابت لایت کیور نیز نور با شدت ثابت بر دندان تابیده می‌شود.

سرنگ دندان برای تزریق دارو

یکی از ابزار های عصب کشی دندان و سایر جراحی‌ها، سرنگ‌ها هستند که برای تزریق داروهای بی حسی استفاده می‌شوند. سوزن این سرنگ‌ها معمولا از سرنگ‌های معمولی کمی بلندتر است و علت آن هم این است که دندان پزشک بتواند با دقت بیشتری نقاط دلخواه دهان بیمار را بی حس کند. نوع دیگری هم از سرنگ‌ها در ابزار های عصب کشی دندان وجود دارند که سرنگ آب و هوا بوده که از آن برای پاشش آب و تمیز کردن ضایعات دندان استفاده می‌شود. از سرنگ هوا هم برای خشک کردن دندان و عمل‌های جراحی استفاده می‌گردد.

اسکیلر یک ابزار مهم در دندان پزشکی

ابزار اسکیلر در دندان پزشکی برای پاک کردن پلاک‌ها و جرم‌ها در حجم بسیار وسیع استفاده می‌شود. بعضی از بیماران که به جرم گیری نیاز دارند، دندان پزشکی به وسیله این ابزار باقیمانده پلاک‌های روی دندان را به راحتی پاک می‌کند.

آینه دندان پزشکی

یکی از ساده‌ترین ابزارهای دندان پزشکی، آینه‌ها هستند که دو کاربرد مهم دارند. کاربرد اصلی آن‌ها برای بررسی داخل دهان و معاینه نمودن بخش‌های پشتی دندان‌هاست. بعضی از قسمت‌های دندان به راحتی قابل مشاهده نیستند و دندان پزشک می‌تواند به راحتی به وسیله این ابزار قسمت‌های مخفی دهان شما را معاینه کند. کاربرد دیگر آن جابه جا نمودن زبان بیمار به هنگام معاینه است. دندان پزشک این کار را بدون اینکه به زبان شما دست بزند می‌تواند به راحتی انجام دهد. آینه‌های دندان پزشکی اغلب دو سر مقعر و معمولی دارند که سر معقر آن برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا و سر دوم برای داشتن تصویری دقیق و واضح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزارهای عصب کشی دندان کدامند؟

اگر زمانی احساس درد در دندان خود داشتید و یا حس کردید، دندان شما نسبت به سردی و گرمی، حساس شده است، باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. هنگامی که برای عصب کشی یا اندو نزد پزشک می روید، او با استفاده از سرنگ دهان و دندان شما را بی حس کرده و به وسیله فرزهای مخصوص دندان شما تا رسیدن به ریشه خالی می‌کند. در این مرحله، از فایل عصب کشی که شامل سوزن‌های بسیار ظریفی است و دارای رنگ بندی و کدبندی‌های مختلفی است، استفاده می‌کند. هر سوزن دارای رنگ مخصوصی است که دندان پزشک به کمک آن سایز کانال ریشه شما را تخمین می‌زند. در ادامه از ابزارهای گوناگون دیگری استفاده می‌کند که آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. مهم‌ترین ابزار های عصب کشی دندان عبارتند از:

  • دستگاه پاتورکس
    این دستگاه برای عکسبرداری دندان‌های بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد که با چرخش اشعه به دور سر فرد، انجام می‌شود. این دستگاه جزء ابزار های عصب کشی دندان است، که مدل‌های مختلف۲ مرکز، سه مرکز و چند مرکز چرخش دارد.
  • دریل دندان پزشکی
    یکی دیگر از ابزار های عصب کشی دندان دریل‌ها هستند که بی شک ترسناک‌ترین وسیله در دندان پزشکی محسوب می‌شود. این دریل‌ها با سرعتی معادل ۲۵۰ دور در هر دقیقه چرخیده و در حین کار با پاشیدن آب، مانع از آسیب مینای دندان بیمار در هنگام تراشیدن دندان می‌شود. پیش از کار با دریل حتما باید داروی بی حسی استفاده شود. با بی حس شدن دندان، شما دیگر دردی را در این مرحله احساس نخواهید کرد.
  • تی برنیشر
    از این ابزار برای صاف کردن آمالگام استفاده می‌شود. در واقع تراشیدن آمالگام روی دندان در ابتدای کار به وسیله همین ابزار انجام می‌شود. این ابزار یک فلز نرمی بوده که یک سر پدالی و یک سر توپی دارد.
  • توربین دندان پزشکی
    با استفاده کردن از توربین می‌توان پوسیدگی‌های دندان را به صورت کامل برداشت. با این کار پوسیدگی‌ها بر طبق نظر پزشک از روی دندان شما برداشته می‌شود. توربین یکی دیگر از ابزار های عصب کشی دندان است که در دسته ابزارهای چرخنده دندانپزشکی قرار می‌گیرد. در بخش بالایی این ابزار فرزی چرخنده وجود دارد که با سرعت بسیار بالا توربین را به حرکت در می آورد.
  • آنگل دندان پزشکی
    یکی از تجهیزات مهم در عصب کشی، آنگل بوده که دارای اجزای مختلفی مانند، کارتریج، هد، ورودی و خروجی آب و نگه‌ دارنده است. بعضی از مدل‌های آنگل، دارای مجرای آبی نیستند. در واقع تفاوت اصلی توربین و آنگل، در قدرت و سرعت آن‌هاست. توربین‌ها سرعت بالا و قدرت گشتاور کمی دارند و آنگل‌ها سرعت کمتر و قدرت گشتاور بیشتری دارند. توربین‌ها به یونیت دندانپزشکی متصل هستند و آنگل به ایروموتور وصل شده است.
  • اپکس فایندر
  • این دستگاه یک دستگاه الکترونیکی و جزء ابزار های عصب کشی دندان بوده و از آن برای اندازه‌گیری امپدانس، مقدار مقاومت مواد و فرکانس استفاده می‌شود. در حقیقت دندان پزشک این دستگاه را برای اندازه‌گیری طول دقیق کانال ریشه به کار می گیرد.