ثبت حقوق مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری که منشاء گرفته از فکر و هنر و ابتکار انسان است از زمان پیدایش انسان همراه او وجود داشته تست ، چرا که فکر قدرت لاینفکی بوده که انسان هیچ وقت از آن خالی نبوده و همیشه به منظور رفع نیازهای خود از آن بهره گرفته است.
گرفتن کارت بازرگانی فوری حقوق مالکیت فکری در معنی وسیع آن به حقوقی اطلاق می شود که از فعالیت های فکری در زمینه های مختلف صنعتی ، علمی ، ادبی و هنری منشاء گرفته است. در حال حاضر دارایی های فکری به شیوه ای متداول در سطح جهان به دو دسته مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی و تجاری تقسیم می شوند که حمایت از این حقوق هم در تشویق صاحب آن در جلب منافع اقتصادی برای او و هم برای ارتقای اقتصادی کشورها ، استفاده بهتر از فناوری و رواج تجارت آزاد تاثیر فراوان دارد. در قدیم ، حمایت بین المللی از این نوع حقوق به دلیل عدم ارتباط گسترده و آسان میان کشورها بسیار ساده بوده ولی امروزه با خلق شیوه های نوین تبادل اطلاعات ، انتقال پدیده های علمی و فنی بسیار تسهیل گردیده و موجبات آن را جهت حمایت در سطح بین المللی در پی آورده است. از این رو بسیاری از کشورهایی که دارای مزیت نسبی در این خصوص می باشند ، به دنبال راهکارهای بین المللی از قبیل مذاکرات چند جانبه به منظور به دست آوردن ابزار لازم در حمایت هرچه بیشتر از منابع اقتصادی خود می باشند.
موافقت نامه تریپس حاوی جامع ترین و کامل ترین مقررات در خصوص مالکیت فکری محسوب می شود که تا کنون در سطح بین المللی وجود داشته است. از مهم ترین ویژگی های این موافقت نامه به موارد ذیل می توان اشاره کرد :
الف- این موافقت نامه از نظر پوشش انواع مختلف حقوق مالکیت فکری از جامع ترین موافقت نامه های موجود می باشد.
ب- دومین ویژگی این موافقت نامه تعیین " استانداردهای حداقل " حمایتی است. برخی از استانداردها و مقررات ماهوی که در موافقتنامه به آن ها اشاره گردیده به طور مستقیم از کنوانسیون های زیر نظر سازمان جهانی مالکیت فکری برگرفته شده اند.
ج- ویژگی دیگر موافقت نامه جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری این است که بر مساله اجرا تاکید نموده و موارد متعددی را به این موضوع اختصاص داده است.
د- ویژگی دیگر موافقت نامه مربوط به ساز و کار حل اختلافات می باشد. طبق مفاد این موافقت نامه در صورتی که یکی از اعضای سازمان جهانی تجارت ادعا نماید که عضو دیگری تعهدات خود را در خصوص حمایت از حقوق مالکیت فکری نقض کرده است، موضوع به رکن حل و فصل اخنلاف سازمان جهانی تجارت ارجاع داده می شود و در آن جا رای نهایی صادر و عضو محکوم علیه ملزم به اجرای رای می باشد.

  • مصادیق حقوق مالکیت فکری

  ماده 2 کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی، مصادیق مالکیت فکری را به شرح ذیل احصاء نموده است:
الف) اختراعات در کلیه زمینه ها که ناشی از تلاش های فکری انسان باشد.
ب) علائم تجاری ، علائم خدماتی و نام تجاری و عناوین ( اسامی )
ج ) طرح های صنعتی
د) نشان های جغرافیایی و اسرار تجاری و ...
ه) آثادر ادبی ، هنری و علمی
ن) نمایش های هنرمندان بازیگر ، صدا های ضبط شده و حقوق بنگاه های پخش ( رادیو و تلویزیون )
ی) کشفیات علمی
و) حمایت در مقابل رقابت مکارانه و سایر حقوق ناشی از تلاش های فکری در صنعت ، علم ، ادبیات یا زمینه های هنری
جهت آشنایی بیشتربه شرح تعدادی از این موارد می پردازیم.

  • حق اختراع

حق اختراع یک حق قلمرویی و سرزمینی است و هرکشور در چهارچوب و قلمرو سرزمینی خود از اختراعاتی که در آن کشور به ثبت رسیده است حمایت می کند.
در مورد حق اختراع موافقت نامه تریپس متضمن 3 اصل مهم می باشد:
1. پیش بینی حداقل استانداردهای بین المللی
2. پیش بینی اجرای موثر حقوق مالکیت فکری به لحاظ ضمانت اجراهای نقص
3. توافق در رجوع به سیستم حل و فصل اختلافات سازمان جهانی تجارت در موارد اختلافات هر یک از این قواعد ماهوی منوط به رعایت اهداف و اصول موافقت نامه تریپس . در حق اختراع، پیش بینی شده که متقاضیان می توانند دعاوی خود را به مراجع داوری و میانجیگری بین المللی (arbitration and mediation) ارجاع نمایند.
به موجب قوانین ایران، اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد. ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت عادی و در فن مذکور معلوم و آشکار نباشد و از نظر صنعتی ، اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد و مراد از صنعت ، معنای گسترده آن است و شامل مواردی نظیر صنایع دستی ، کشاورزی ، ماهیگیری و خدمات نیز می شود.

  • علائم تجاری

انتخاب ثبت و علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه برای آن پیش بینی شده است. در کشور ما ، وفق بند الف و ب ماده 30 قانون جدید ثبت علائم مصوب 1386 ، تنها ثبت علائمی پذیرفته است که قابل روئت باشد و ثبت علائم تجاری صوتی ، بوها یا طعم های مختلف و هر گونه علائم غیر قابل روئت پذیرفته نیست.
بر اساس ماده ی 32 قانون ثبت اختراعات ،طرح های صنعتی و علائم تجاری در ایران (مصوب 1386 هجری شمسی) علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست:
الف) نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه ی دیگر متمایز سازد.
ب) خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج) مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.
د) عین یا تقلید نشان نظامی ،پرچم ،یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور ،سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند بوده یا موارد مذکور یکی از اجزای آن علامت باشد ،مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه ی استفاده از آن صادر شود.
ه- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه ی یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه ی دیگری در ایران معروف است.
و- عین یا شبیه آن قبلا برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت و مالک علاکت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک قبلی لطمه وارد سازد.
ز- عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
شایان ذکر است، در برخی قوانین ملی کشورها و همچنین قوانین گمرکی کشور ما راجع به اقدامات موقتی و تدابیر مرزی و گمرکی پیش بینی شده است.

  • طرح صنعتی

هر گونه تغییر در شکل ظاهر یا نوع بسته بندی که باعث زیبا شدن محصول تولیدی شما گردد و به جذابیت آن بیفزاید می تواند منجر به ایجاد یک طرح صنعتی گردد. طرح صنعتی دایره وسیعی از محصولات را شامل می شود. از جمله این موارد می توان به محصولات صنعتی ، خانگی ، اداری ، ورزشی ، صنایع دستی ، اسباب بازی ، مبلمان اداری ، لوازم برقی، خودرو و قطعات آن ، ابزارهای فنی و پزشکی و بهداشتی ، اقلام لوکس ، تزئینی ، منسوجات ، فرش و لباس گرفته تا ظروف آشپزخانه و پلاستیکی و حتی بسته بندی طیف وسیعی از محصولات اشاره نمود.  
وفق ماده ی 21 ، طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد. طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشا نشده باشد.به همین دلیل، طرح صنعتی می بایست وجه تمایز داشته باشد و ابتکاری باشد.

  • نشان های جغرافیایی

نشانه جغرافیایی نشانه ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی می باشد ، بکار می رود.
با تصویب قانون حمایت از نشانه های جغرافیایی مصوب 1383 و آیین نامه اجرایی آن نشانه های جغرافیایی در ایران پس از طی تشریفات قانونی ثبت سپس حمایت می گردد. با توجه به اینکه کشور ما عضو کنوانسیون پاریس راجع به حمایت از نشان جغرافیایی می باشد می توان این نشانه های جغرافیایی را در سایر کشورهای عضو ثبت و تحت حمایت قرار داد.

  • تحوه حمایت از مالکیت فکری

برای حمایت از مالکیت معنوی سه روش وجود دارد .

  • شیوه ملی

در این روش مسئولیت حمایت از مالکیت معنوی با تصویب قوانین و مقررات داخلی به سازمان های ملی محول می شود. برای نمونه در کشور انگلیس به قانون علائم تجاری مصوب 1994 و اصلاحات آن و در کشور ما می توان به قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 1310 و آییین نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 1337 و پس از آن قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 و آیین نامه اجرایی آن مصوب 1387 اشاره نمود و مجری این حمایت اداره مالکیت صنعتی و مراجع قضایی، حسب وظایف خود در ابعاد حقوقی و کیفری می باشند.

  • شیوه منطقه ای

در این روش موافقت نامه هایی که در یک منطقه معین میان کشورها منعقد گردیده مورد توجه می باشد. که مهم ترین سازمان از این نوع، مجمع عربی حمایت از مالکیت فکری است.

  • شیوه بین المللی

در این طریق مقررات موافقتنامه های بین المللی که در این خصوص منعقد گردیده اند مورد توجه قرار می گیرد که از جمله مهم ترین آن ها عبارتند از : کنوانسیون پاریس 1883 و پروتکل مادرید
نحوه حمایت سازمان جهانی مالکیت معنوی از آثار فکری :
سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) یکی از آژانس های سازمان ملل متحد است که به امر استفاده از مالکیت فکری ( اختراعات ، کپی رایت ، علائم تجاری و طرح های صنعتی و ... ) به عنوان یک ابزار و وسیله برای ایجاد انگیزه ، جهت خلق خلاقیت ها و آفرینش های فکری اختصاص داده شده است.
این نهاد بین المللی از طریق :
-  ارائه خدمات ( منظورخدماتی است که به دست آوردن حمایت ها را در حوزه مختلف مالکیت فکری تسهیل نماید. )
-  ظرفیت سازی برای توسعه ، از طریق استفاده از مکانیزم مالکیت فکری و تقویت رشد اقتصادی
-  پیشنهاد ( قوانین و مدل های حقوقی )
-  توسعه زیر ساخت های شبکه ای و همکاری های تکنیکی
متولی توسعه در بین ملل مختلف می باشد.
اهداف و وظایف سازمان جهانی مالکیت معنوی به شرح ذیل است :
اهداف سازمان :
1. پیشبرد حمایت مالکیت معنوی در سراسر جهان از طریق همکاری در میان کشورها در صورت اقتضا با همکاری هر سازمان بین المللی دیگر.
2. تامین همکاری های اداری میان اتحادیه ها
وظایف سازمان :
سازمان به منظور دستیابی به اهداف فوق از طریق نهادهای مربوط و با حفظ صلاحیت هر یک از اتحادیه ها به شرح ذیل عمل می نماید :
1. ارتقاء توسعه تدابیر پیش بینی شده برای تسهیل حمایت موثر از مالکیت معنوی در سراسر جهان و هماهنگی قوانین ملی در این زمینه ؛
2. انجام وظایف اداری اتحادیه پاریس ، اتحادیه های ویژه ای که در رابطه با این اتحادیه تاسیس شده اند ؛
3. قبول یا شرکت در اجرای هرگونه موافقتنامه بین المللی که به منظور بالا بردن حمایت از مالکیت معنوی تنظیم شده باشد ؛
4. تشویق انعقاد قراردادهای بین المللی مربوط به ارتقاء حمایت از مالکیت معنوی ؛
5. پیشنهاد همکاری به کشورهایی که خواهان کمک های حقوقی – فنی در زمینه مالکیت معنوی باشند ؛
6. جمع آوری و انتشار اطلاعات مربوطه به حمایت مالکیت معنوی و همچنین انجام و توسعه مطالعات در این زمینه و مبادرت به چاپ نتایج به دست آمده
7. حمایت از خدماتی که حمایت بین المللی مالکیت معنوی را تسهیل می کند و در صورت اقتضاء اقدام به ثبت در این زمینه و انتشار اطلاعات مربوط به آن ،

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/

8. پیشنهاد مدل های حمایتی موثر از طریق استانداردهای بین المللی norm setting یا global standard
9. انجام هرگونه اقدام مقتضی دیگر ؛
مضاف بر این موارد ، سازمان جهانی مالکیت معنوی می تواند در گسترش و انتقال تکنولوژی در زمینه های امنیت غذایی ، بهداشت عمومی ، اختراعات سبز و از این قبیل اقدامات موثر در جهت تسهیل استفاده بشر از این اختراعات حمایت به عمل آورد.

پرورش قارچ گانودرما | تجهیزات کشت، کنترل کیفیت، دستورالعمل

کسب درآمد از کشت قارچ گانودرما

قرن ها است که از قارچ گانودرما به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد در طب سنتی چینی استفاده می شود.خرید کوره ازمایشگاهی  این قارچ نه تنها دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است، بلکه در تقویت سیستم ایمنی، افزایش کیفیت خواب و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند. با همه این مزیت هایی که در یک قارچ کوچک وجود دارد، جای تعجب نیست که افراد علاقه مند به پرورش گانودرما باشند. به سبب همین مزایا و تقاضای بالای این قارچ افراد بسیاری روی به پرورش قارچ گانودرما آورده اند. اما هنوز این بازار اشباع نشده و خریداران بسیاری وجود دارند. از  طرف دیگر فرایند کشت قارچ گانودرما بسیار ساده است و نیاز به تجهیزات پیچیده ای ندارد.

هدف از تدوین این پست ارائه تجهیزات مورد نیاز پرورش قارچ گانودرما، دستورالعمل کشت و دستگاه و روش کنترل کیفیت این محصول است.

فواید پرورش قارچ گانودرما

یکی از مزیت های اصلی گانودرما خواص آن در تقویت سیستم ایمنی است. این قارچ حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند پلی ساکاریدها و تری ترپن ها است که سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

علاوه بر اثرات گانودرما در سیستم ایمنی، دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد و می تواند به کاهش التهاب در بدن و کاهش علائم مرتبط با آن و همچنین کاهش درد کمک کند.


تجهیزات و ابزارهای لازم برای کشت قارچ گانودرما

  • بذر یا میسلیوم برای شروع پرورش قارچ گانودرما ضروری است.
  • به ظروف مناسب مانند کیسه های پلاستیکی یا شیشه های استریل شده نیاز دارید. این ظروف فضای کنترل شده ای را فراهم می کنند که قارچ ها بدون آلودگی رشد کنند.
  • یکی دیگر از موارد مورد نیز در پرورش قارچ گانودرما بستر مناسب است. بسترهای رایج مورد استفاده در کشت گانودرما شامل خاک اره چوب سخت، تراشه های چوب یا کاه است. اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده، بستر را به درستی استریلیزه کنید تا  هرگونه آلودگی که در بستر وجود دارد حذف شود.
  • حفظ درجه حرارت و رطوبت مطلوب برای کشت موفق حیاتی است. دماسنج و رطوبت سنج ابزارهای مفیدی برای نظارت دقیق بر این شرایط در طول فرآیند پرورش هستند.
  • وجود نورپردازی در پرورش این قارچ ضروری نیست زیرا گانودرما در تاریکی بهترین رشد را دارد. با این حال، داشتن یک منبع نور کوچک و در دسترس می‌تواند در انجام کارها بدون ایجاد مزاحمت برای محیط پرورش قارچ کمک کند.

آماده سازی فضای مناسب برای پرورش قارچ گانودرما

  1. منطقه ای با نور مناسب پیدا کنید. گانودرما با نور غیر مستقیم خورشید رشد می کند، بنابراین از قرار دادن آن در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا می تواند برای رشد آن مضر باشد.
  2. یک ظرف مناسب انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که ظرف دارای زهکشی مناسب است.
  3. از یک سیستم مه پاش برای ثابت نگه داشتن سطوح رطوبت در فضای پرورش استفاده کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از راکد شدن هوا، با استفاده از فن یا هود از گردش هوا اطمینان حاصل کنید.
  4. کنترل دما یکی دیگر از عوامل مهم است. محدوده دمایی ایده آل برای پرورش گانودرما بین 20-28 درجه سانتی گراد است. با استفاده از دماسنج دما را در فضای پرورش قارچ کنترل کنید.

مراحل پرورش قارچ گانودرما

اکنون که شرایط و تجهیزات لازم را آماده کرده اید، زمان آن رسیده است که پرورش قارچ گانودرما را شروع کنید.

  1.  استریل کردن محیط برای جلوگیری از هر گونه آلودگی.
  2. پس از استریل شدن محیط کشت آن را به ظروف تمیز و استریل منتقل کنید. مطمئن شوید که آن ها را بیش از حد بسته بندی نکنید و مقداری فضا برای گردش هوا باقی بگذارید.
  3.  اکنون زمان آغشتن محیط کشت با بذر گانودرما است. بذر را به آرامی در سطح محیط رشد پخش کنید.
  4. ظروف را در محیطی تاریک و گرم با سطح رطوبت کنترل شده قرار دهید.
  5.  سطح رطوبت را با مه پاش کردن آب بر روی محیط رشد به طور منظم کنترل کنید.
  6. پس از حدود دو هفته، شاهد گسترش رشد قارچ در سراسر سطح بستر خواهید بود. این نشان دهنده پرورش موفق آمیز است.

برداشت و نگهداری قارچ

زمانی که قارچ ها کاملاً بالغ شدند، زمان آن است که آن ها را با دقت از محیط رشد جدا کنید.

پس از برداشت، مهم است که قارچ ها را به درستی نگهداری کنید تا تازگی و خاصیت آن ها حفظ شود. بهترین راه برای نگهداری گانودرما ، خشک کردن آن است. این کار را می‌توان با استفاده از دستگاه آب‌گیری مواد غذایی یا قرار دادن آن‌ها روی یک سطح تمیز با تهویه مناسب برای چند روز انجام داد.

پس از خشک شدن، قارچ ها را می توان در یک ظرف دربسته به دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری کرد. بسیار مهم است که آن ها را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید تا خواص دارویی آن ها حفظ شود.

هنگام مصرف از گانودرمای برداشت شده، قارچ های خشک را در آب گرم به مدت 20 دقیقه قرار دهید. اینگونه بافت اولیه خود را به دست می آورند و می توانید از آن در سوپ، دمنوش، چای و یا با روش های دیگر مصرف کنید.


تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت پرورش قارچ

  • pH متر
  • ویسکومتر
  • ترازو رطوبت سنج
  • هات پلیت
  • میکروسکوپ
  • هود لامینار
  • بلوک لامپ UV برای ضدعفونی محیط
  • انکوباتور
  • اتوکلاو
  • دستگاه جذب اتمی
  • دستگاه های کروماتوگرافی
  • سانتریفیوژ

چالش های رایج در پرورش قارچ گانودرما

  • کنترل دما و رطوبت: یکی از چالش های اصلی در رشد گانودرما، حفظ درجه حرارت و رطوبت مناسب است.
  • اطمینان از گردش هوای مناسب: گردش هوای خوب برای رشد قارچ بسیار مهم است زیرا به جلوگیری از آلودگی باکتریایی یا قارچی کمک می کند.
  • مقابله با هجوم آفات: مانند هر محصول دیگری، گانودرما هم به آفات حساس است و این آفات می توانند به قارچ ها آسیب رسانده و مانع رشد آن ها شوند.
  • آلودگی: آلودگی ناشی از باکتری ها یا قارچ های دیگر می تواند به سرعت کل گانودرمای در حال پرورش را در بر بگیرد. حفظ پروتکل های بهداشتی هنگام دست زدن به تجهیزات و کار در فضای پرورش گانودرما بسیار مهم است.

شمارش کپک و مخمر در مواد غذایی | تکنیک شناسایی و شمارش و تجهیزات آزمایشگاهی

کنترل رشد مخمر و کپک در مواد غذایی

انواع شاخه های فعال در صنایع غذایی به طریق مستقیم و غیر مستقیم با آنچه می خوریم و می نوشیم در ارتباط هستند، خواه این مواد تازه باشد خواه فرآوری و پخته شده. قیمت هود لامینار به هرحال ایمنی و کیفیت از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. محصول غذایی که استانداردهای شیمیایی و میکروبی را نداشته باشد، سلامت افراد یک جامعه را در معرض خطری بزرگ قرار می دهد. ما انتظار داریم که وعده های غذایی ما تازه، خوشمزه و عاری از هر گونه آلودگی مضر مانند کپک و مخمر باشد. به همین دلیل است که شمارش کپک و مخمر در آزمایشگاه های صنایع غذایی اهمیت ویژه ای دارد.


اهمیت تست های مخمر و کپک در صنایع غذایی

مخمرها و کپک ها میکروارگانیسم هایی هستند که در اطراف ما بسیار زیاد دیده می شوند. این میکروارگانیسم ها می توانند روی میوه ها، سبزی ها، محصولات لبنی، گوشت، غذای های پخته و فرآوری شده و … رشد کنند. درحالی که همه انواع  مخمرها و کپک ها برای مضر نیستند حتی فایده هایی نیز دارند، اما برخی از آن ها که روی میوه ها و مواد غذایی رشد می کنند، می توانند سمومی تولید کنند که برای سلامتی خطرات جدی به دنبال دارند.

اینجاست که پژوهشگران هوزه صنایع غذایی با انجام تست های کپک  و مخمر وارد عمل می شوند. با اجرای روش‌های آزمایش مناسب در مراحل مختلف فرآیند تولید مواد غذایی، تولیدکنندگان می‌توانند هر گونه آلودگی احتمالی را زود تشخیص دهند و اقدامات لازم را برای جلوگیری از رشد بیشتر انجام دهند. همچین شرایطی که این میکروارگانیسم ها ممکن است پس از خروج محصول از کارخانه رشد کنند، نیز بررسی می شوند تا راه حلی برای جلوگیری از آن پیدا کنند.


تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای شمارش کپک و مخمر در محصولات غذایی

  • ترازو آزمایشگاهی دقیق
  • انکوباتور
  • اتوکلاو
  • آون آزمایشگاهی
  • هود میکروبی یا هود لامینار کلاس II
  • شیکر آزمایشگاهی
  • بن ماری آزمایشگاهی
  • پلیت برای کشت
  • میکروپیپت ثابت و متغیر، تک کانال و چند کانال
  • دستگاه کلنی کانتر
  • بگ میکسر
  • هموژنایزر آزمایشگاهی
  • میکسر آزمایشگاهی
  • دستگاه تهیه آب مقطر
  • لوله آزمایش و ارلن
  • ابزار آزمایشگاهی مانند پنس و اسپاتول و …

روش های رایج برای شمارش مخمر و کپک در محصولات غذایی

در آزمایشگاه های میکروبی کنترل کیفیت صنایع غذایی، شمارش مخمر و کپک عمدتا از طریق روش های کشت میکروارگانیسم ها در محیط های کشت و انکوبه کردن آن ها داخل انکوباتور انجام می شود.


مراحل انجام کار را در ادامه شرح می دهیم.

  1. در ابتدا تمام تجهیزات مصرفی مانند پلیت ها را شسته، ضدعفونی و اتوکلاو کنید.
  2. محیط کار را با الکل کاملا استریل کنید.
  3. نمونه را کاملا همگن سپس تا غلظت مشخصی رقیق کنید.
  4. محیط کشت شاهد و محیط کشت برای نمونه را طبق دستورالعمل سازنده آماده کنید.
  5. مقدار مناسبی از محلول نمونه را داخل پلیت بریزید.
  6. سپس محیط کشت با دمای حدود 40 تا 50 درجه سانتی گراد را داخل پلیت بریزید.
  7. کمی با استفاده از شیکر ظرف حاوی نمونه و محیط کشت را به هم بزنید.
  8. پس از جامد شد محیط کشت، پلیت را داخل انکوباتور با دمای 25 درجه سانتری گراد برای حدود 72 ساعت قرار دهید.
  9. با اتمام انکوباسیون می توانید با استفاده از کلنی کانتر شمارش کامل مخمر و کپک را انجام دهید.

مزایا و معایت روش کشت کپک و مخمر

این روش مزیت های متعددی دارد. در مقایسه با روش های دیگر نسبتاً ساده و ارزان است. همچنین امکان شناسایی فردی و جداسازی انواع مخمرها و کپک های موجود در یک محصول غذایی را فراهم می کند.

با این حال، محدودیت هایی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. روش Spread Plate که شرح داده شد، مبتنی بر این فرض است که هر کلنی از یک ارگانیسم منفرد ناشی می شود، که ممکن است به دلیل کلوخه شدن یا همپوشانی کلنی ها همیشه دقیق نباشد. علاوه بر این، انواع خاصی از مخمرها و کپک ها ممکن است نیازهای رشد خاصی داشته باشند که با موارد ارائه شده توسط محیط های کشت استاندارد متفاوت است.

با وجود این محدودیت‌ها، روش Spread Plate به دلیل سادگی و اثربخشی آن در ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد تعداد مخمرها و کپک‌ها در محصولات غذایی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم در کشت کپک و مخمر در آزمایشگاه های صنایع غذایی

عواملی مانند دما، سطح pH، در دسترس بودن اکسیژن، میزان رطوبت و ترکیب مواد مغذی می توانند بر رشد مخمر و کپک در محصولات غذایی تأثیر بگذارند. بنابراین، کنترل دقیق این عوامل در طول آزمایش برای اطمینان از نتایج دقیق ضروری است.

استفاده از روش فیلتراسیون غشایی در شمارش کپک و مخمر محصولات غذایی

روش فیلتراسیون غشایی یکی دیگر از روش های رایج مورد استفاده برای شمارش مخمر و کپک در صنایع غذایی است. این روش شامل فیلتر کردن نمونه ای از محصول غذایی از طریق فیلتر غشایی با اندازه منافذ مشخص است. فیلتر هرگونه مخمر یا کپک موجود در نمونه را حفظ می کند و سپس می تواند برای انکوباسیون به محیط آگار منتقل شود.

مزیت این روش در توانایی آن در به دام انداختن انتخابی مخمر و کپک بدون تداخل با سایر میکروارگانیسم هایی است که ممکن است در نمونه وجود داشته باشد. این کار نتایج دقیق و مشخصی را ارائه می دهد. بنابراین امکان کنترل بهتر استانداردهای کیفیت و ایمنی در طول تولید مواد غذایی را فراهم می کند.

برای انجام روش فیلتراسیون غشایی، یک نمونه از محصول غذایی قبل از فیلتراسیون در رقیق کننده استریل رقیق می شود. پس از فیلتراسیون، غشاء بر روی یک صفحه آگار مناسب برای رشد مخمر و کپک قرار می گیرد. سپس مانند روش قبلی پلیت ها در شرایط مناسب انکوبه می شوند تا امکان رشد کلنی ها فراهم شود.

هر آنچه باید درباره دندان عقل و نشان های آن بدانید!

دندان عقل چیست؟

پس از این که دندان‌های شیری شروع به افتادن می‌کند، کامپوزیت دندان در رشت  همه دندان‌های اصلی رشد می‌کنند. تعداد این دندان‌ها ۳۲ عدد است که چهارتای آن‌ها دندان عقل به شمار می‌آیند. این دندان‌ها آخرین دندان‌ها در پشت دهان شما هستند که دیرتر از همه رشد می‌کنند. معمولا افراد در سنین بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد دندان عقل را تجربه می‌کنند، اما ممکن است زودتر از این موعد هم شاهد رشد دندان‌ها باشید. 

معمولا دندان عقل مانند بقیه دندان‌ها به درستی رشد می‌کند، اما در برخی مواقع، دندان عقل تا حدی یا به طور کامل در استخوان فک یا لثه گیر می‌کند و این سوال را به وجود می‌آورد. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به عفونت، بیماری لثه یا سایر مشکلات مربوط به دهان شود. به همین دلیل است که اکثر دندان پزشکان کشیدن این دندان را به بیماران توصیه می‌کنند.

دندان عقل به ‌خودی‌خود مشکل ساز نیست و کاربرد خاصی هم در دهان ندارد. اما اگر دهان جایی برای رشد آن‌ها نداشته باشد یا به طور صحیح رشد نکنند، می‌تواند برای فرد مشکلاتی را به وجود بیاورد. اگر دندان‌های عقل درد یا عفونت نداشته باشند کشیدن آن‌ها ضروری نیست، اما در صورت رشد غیر صحیح باید آن را کشید یا جراحی انجام داد. 

نشانه‌های اولیه درآمدن دندان عقل

معمولا وقتی دندان عقل شروع به رشد می‌کند، شما آن را به وضوح احساس خواهید کرد. یکی از اولین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد دندان عقل شروع به رشد کرده، احساس ناخوشایند در انتهای دهان است. این احساس که معمولا با حساسیت همراه است، می‌تواند در هر دو طرف دهان یا فقط یک طرف باشد. همچنین تورم لثه می‌تواند از علائم دیگر آن باشد. 

اگر در طول روز احساس سردرد دارید، یا ناگهان قسمتی از سر شما درد می‌گیرد، ممکن است به دلیل رشد دندان‌های عقل باشد. این دندان‌ها از زیر لثه شروع به رشد می‌کنند و فشار زیادی به آن وارد خواهند کرد که روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد. برخی افراد به دلایل دیگر سردرد را تجربه می‌کنند و ممکن است که به درد ناشی از دندان‌های عقل اهمیت ندهند. این علائم عبارتند از:

  • درد در فک 
  • تورم فک یا لثه
  • حساس شدن بیش از حد لثه همراه با خونریزی
  • بروز مشکل در هنگام باز کردن دهان
  • ایجاد طعم ناخوشایند در دهان 

هنگام رشد این دندان ممکن است باقی مانده غذا در بین دندان‌ها گیر کند و به سختی بتوانید آن را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید. در اکثر افراد این دندان‌ها به طور ناقص رشد می‌کنند، به همین دلیل، زمینه ابتلا لثه به عفونت فراهم می‌شود. تمامی این نشانه‌ها باعث به وجود آمدن عفونتی به نام پریکورونیت می‌شوند که اگر به موقع درمان نشود، بسیار دردناک خواهد بود.

علائم نشان دهنده رشد دندان عقل

سلامت دهان و دندان بر سلامتی همه جانبه بدن تاثیر می‌گذارد. اگر چه دندان‌های عقل باید قبل از ۲۵ سالگی کشیده شوند، اما معمولا برای همه اشخاص توصیه نمی‌شود. مهم است که به نشانه‌های رشد دندان عقل دقت کنید تا بتوانید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از نشانه‌های رشد دندان عقل را در ادامه بررسی می کنیم.

لثه‌های متورم و قرمز

رشد دندان‌های عقل می‌تواند باعث قرمزی، تورم و حساسیت در اطراف محل رشد دندان شود که می‌تواند کارهای معمولی و جویدن را دچار مشکل کند. سوزش لثه یکی دیگر از علائم رشد دندان‌های عقل است که باید برای رفع آن به دندانپزشک مراجعه کنید و تا جایی که ممکن است بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا به خوبی از آن ناحیه مراقبت شود. 

ایجاد درد در ناحیه دندان یا فک 

دندان‌های عقلی که به طور نامنظم رشد می‌کنند، فشار زیادی به دندان‌های اطراف، استخوان‌ها و اعصاب وارد می‌کنند. همچنین سینوس‌ها و فک نیز تحت تاثیر رشد آن‌ها خواهد بود. در اثر این فشارها ممکن است دچار سردردهای زیادی نیز شوید. 

احساس فشار در دهان

در حین رشد دندان‌های عقل، به دندان‌های اطراف فشار زیادی وارد می‌شود و در نهایت باعث جابجایی آن‌ها می‌شود. این امر منجر به تورم لثه‌ها و عضلات فک می‌شود. در موارد نادر، زبان ممکن است متورم شود و در صحبت کردن مشکل ایجاد کند. 

ایجاد در تورم در برخی نقاط صورت

فک در اثر فشارها و درد می‌تواند دچار تورم شود. این تورم همچنین می‌تواند در استخوان گونه و سایر نواحی با درد همراه باشد. 

بوی بد دهان

دندان عقل در هنگام رویش می‌تواند کیسه‌هایی را در پشت دندان‌ها ایجاد کند که با مسواک نمی‌توانید به صورت معمولی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. باکتری‌ها به راحتی می‌توانند در آن مکان‌ها تجمع کنند و بوی بدی در دهان ایجاد نمایند. گاهی فک در اثر رشد دندان‌ها سفت می‌شود. در این صورت برای باز کردن دهان و غذا خوردن دچار مشکل خواهید شد. 

درد دندان عقل نشانه چیست؟

به طور کلی، دندان عقل نباید باعث ایجاد درد شود. اما به دلایل مختلف ممکن است درد ایجاد شود. بهترین کار برای کنترل این درد این است که در ابتدا علت آن را بدانید. تحت فشار بودن دندان‌ها می‌تواند یکی از علت‌های ایجاد درد در دندان‌ها باشد. در برخی مواقع، دندان عقل در حال رشد فضای کافی برای رویش کامل ندارد. در نتیجه، دندان ممکن است در زاویه ای نادرست قرار بگیرد و فشار زیادی روی دندان‌های مجاور ایجاد کند. 

در صورتی که دندان فقط به صورت جزئی رویش داشته باشد، باکتری‌ها می‌توانند به زیر لثه وارد شوند و باعث ایجاد عفونت، تورم و درد در آن شوند. این امر معمولا شایع‌ترین علت ایجاد درد در دندان‌های عقل است. شما نمی‌توانید از این اتفاق اجتناب کنید و فقط می‌توانید به موقع برای کشیدن یا جراحی دندان‌های عقل اقدام کنید. 

دندان‌های عقلی که رشد نمی‌کنند و پنهان می‌مانند، می‌توانند باعث ایجاد تومور یا کیست شوند. اگر این کیست‌ها به موقع درمان نشوند، در دراز مدت سایر دندان‌های سالم را نیز تخریب می‌کنند. همچنین استخوان فک نیز تحت تاثیر این کیست‌ها قرار می‌گیرد. 

زود درآمدن دندان عقل نشانه چیست؟

دندان‌های عقل معمولا از سن هفده سالگی شروع به رشد می‌کنند که این مورد به هر فرد بستگی دارد. ممکن است یک نفر در هفده سالگی یا قبل از آن دندان‌های عقل در حال رشد داشته باشد و فردی دیگر تا بیست و پنج سالگی هم رشد دندان‌های عقل را تجربه نکند. رشد دندان‌های عقل در هر سنی بستگی به چند عامل مختلف دارد. 

برخی ژن‌ها وظیفه تعیین تعداد دندان‌ها و برخی دیگر وظیفه تعیین اندازه فک را بر عهده دارند. همین امر تعیین می‌کند که زمان رشد دندان‌های عقل برای هر فرد در چه سنی باشد. اگر قبل از سن هجده سالگی رشد دندان‌های عقل را حس کردید، بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کرده تا روش رشد آن‌ها را چک کنند. درصورت رشد نامنظم دندانپزشک پیشنهاد می‌دهد که آن‌ها را جراحی کنید یا بکشید. 

آیا همه دندان‌های عقل نیاز به جراحی دارند؟

معمولا اگر دندان‌های عقل هیچ آسیبی به دندان‌های دیگر وارد نکنند، جراحی و کشیدن آن‌ها لازم نیست. اما چه علتی برای کشیدن دندان عقل وجود دارد؟ مهم‌ترین دلیلی که دندان‌های عقل نیاز به کشیدن پیدا می‌کنند، فشار آوردن به دندان‌های مجاور و تغییر شکل دادن آن‌هاست. 

اگر دندان‌های عقل پنهان و نهفته باشند، ممکن است باعث به وجود آمدن عفونت لثه و فشار آوردن به استخوان فک شوند. با این حال، کشیدن این دندان‌ها کاملا به خود فرد و نظر دندانپزشک بستگی دارد. اگر ترجیح می‌دهید که این دندان‌ها در جای خود باقی بمانند، بهتر است که به طور مرتب آن‌ها را توسط دندانپزشک بررسی کنید. 

درمان‌های خانگی درد دندان عقل

برخی راه‌ها برای تسکین درد دندان عقل وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، ژلوفن و استامینوفن که می‌توانند درد ناحیه دهان و فک را تسکین دهند.
  • شست‌وشوی دهان با آب نمک می‌تواند تا حدی باکتری‌های موجود در آن ناحیه را از بین ببرد و در سلامت دهان و دندان‌های شما بسیار تاثیرگذار باشد.
  •  اگر درد زیادی را تجربه می‌کنید و لثه‌های شما متورم شده اند، می‌توانید از کیسه و کمپرس یخ برای تسکین تورم استفاده کنید. یخ می‌تواند التهاب در این نواحی را کاهش دهد. 

هر آنچه باید درباره دندان عقل و نشان های آن بدانید!

دندان عقل چیست؟

پس از این که دندان‌های شیری شروع به افتادن می‌کند، کامپوزیت دندان در رشت  همه دندان‌های اصلی رشد می‌کنند. تعداد این دندان‌ها ۳۲ عدد است که چهارتای آن‌ها دندان عقل به شمار می‌آیند. این دندان‌ها آخرین دندان‌ها در پشت دهان شما هستند که دیرتر از همه رشد می‌کنند. معمولا افراد در سنین بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد دندان عقل را تجربه می‌کنند، اما ممکن است زودتر از این موعد هم شاهد رشد دندان‌ها باشید. 

معمولا دندان عقل مانند بقیه دندان‌ها به درستی رشد می‌کند، اما در برخی مواقع، دندان عقل تا حدی یا به طور کامل در استخوان فک یا لثه گیر می‌کند و این سوال را به وجود می‌آورد. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به عفونت، بیماری لثه یا سایر مشکلات مربوط به دهان شود. به همین دلیل است که اکثر دندان پزشکان کشیدن این دندان را به بیماران توصیه می‌کنند.

دندان عقل به ‌خودی‌خود مشکل ساز نیست و کاربرد خاصی هم در دهان ندارد. اما اگر دهان جایی برای رشد آن‌ها نداشته باشد یا به طور صحیح رشد نکنند، می‌تواند برای فرد مشکلاتی را به وجود بیاورد. اگر دندان‌های عقل درد یا عفونت نداشته باشند کشیدن آن‌ها ضروری نیست، اما در صورت رشد غیر صحیح باید آن را کشید یا جراحی انجام داد. 

نشانه‌های اولیه درآمدن دندان عقل

معمولا وقتی دندان عقل شروع به رشد می‌کند، شما آن را به وضوح احساس خواهید کرد. یکی از اولین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد دندان عقل شروع به رشد کرده، احساس ناخوشایند در انتهای دهان است. این احساس که معمولا با حساسیت همراه است، می‌تواند در هر دو طرف دهان یا فقط یک طرف باشد. همچنین تورم لثه می‌تواند از علائم دیگر آن باشد. 

اگر در طول روز احساس سردرد دارید، یا ناگهان قسمتی از سر شما درد می‌گیرد، ممکن است به دلیل رشد دندان‌های عقل باشد. این دندان‌ها از زیر لثه شروع به رشد می‌کنند و فشار زیادی به آن وارد خواهند کرد که روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد. برخی افراد به دلایل دیگر سردرد را تجربه می‌کنند و ممکن است که به درد ناشی از دندان‌های عقل اهمیت ندهند. این علائم عبارتند از:

  • درد در فک 
  • تورم فک یا لثه
  • حساس شدن بیش از حد لثه همراه با خونریزی
  • بروز مشکل در هنگام باز کردن دهان
  • ایجاد طعم ناخوشایند در دهان 

هنگام رشد این دندان ممکن است باقی مانده غذا در بین دندان‌ها گیر کند و به سختی بتوانید آن را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید. در اکثر افراد این دندان‌ها به طور ناقص رشد می‌کنند، به همین دلیل، زمینه ابتلا لثه به عفونت فراهم می‌شود. تمامی این نشانه‌ها باعث به وجود آمدن عفونتی به نام پریکورونیت می‌شوند که اگر به موقع درمان نشود، بسیار دردناک خواهد بود.

علائم نشان دهنده رشد دندان عقل

سلامت دهان و دندان بر سلامتی همه جانبه بدن تاثیر می‌گذارد. اگر چه دندان‌های عقل باید قبل از ۲۵ سالگی کشیده شوند، اما معمولا برای همه اشخاص توصیه نمی‌شود. مهم است که به نشانه‌های رشد دندان عقل دقت کنید تا بتوانید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از نشانه‌های رشد دندان عقل را در ادامه بررسی می کنیم.

لثه‌های متورم و قرمز

رشد دندان‌های عقل می‌تواند باعث قرمزی، تورم و حساسیت در اطراف محل رشد دندان شود که می‌تواند کارهای معمولی و جویدن را دچار مشکل کند. سوزش لثه یکی دیگر از علائم رشد دندان‌های عقل است که باید برای رفع آن به دندانپزشک مراجعه کنید و تا جایی که ممکن است بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا به خوبی از آن ناحیه مراقبت شود. 

ایجاد درد در ناحیه دندان یا فک 

دندان‌های عقلی که به طور نامنظم رشد می‌کنند، فشار زیادی به دندان‌های اطراف، استخوان‌ها و اعصاب وارد می‌کنند. همچنین سینوس‌ها و فک نیز تحت تاثیر رشد آن‌ها خواهد بود. در اثر این فشارها ممکن است دچار سردردهای زیادی نیز شوید. 

احساس فشار در دهان

در حین رشد دندان‌های عقل، به دندان‌های اطراف فشار زیادی وارد می‌شود و در نهایت باعث جابجایی آن‌ها می‌شود. این امر منجر به تورم لثه‌ها و عضلات فک می‌شود. در موارد نادر، زبان ممکن است متورم شود و در صحبت کردن مشکل ایجاد کند. 

ایجاد در تورم در برخی نقاط صورت

فک در اثر فشارها و درد می‌تواند دچار تورم شود. این تورم همچنین می‌تواند در استخوان گونه و سایر نواحی با درد همراه باشد. 

بوی بد دهان

دندان عقل در هنگام رویش می‌تواند کیسه‌هایی را در پشت دندان‌ها ایجاد کند که با مسواک نمی‌توانید به صورت معمولی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. باکتری‌ها به راحتی می‌توانند در آن مکان‌ها تجمع کنند و بوی بدی در دهان ایجاد نمایند. گاهی فک در اثر رشد دندان‌ها سفت می‌شود. در این صورت برای باز کردن دهان و غذا خوردن دچار مشکل خواهید شد. 

درد دندان عقل نشانه چیست؟

به طور کلی، دندان عقل نباید باعث ایجاد درد شود. اما به دلایل مختلف ممکن است درد ایجاد شود. بهترین کار برای کنترل این درد این است که در ابتدا علت آن را بدانید. تحت فشار بودن دندان‌ها می‌تواند یکی از علت‌های ایجاد درد در دندان‌ها باشد. در برخی مواقع، دندان عقل در حال رشد فضای کافی برای رویش کامل ندارد. در نتیجه، دندان ممکن است در زاویه ای نادرست قرار بگیرد و فشار زیادی روی دندان‌های مجاور ایجاد کند. 

در صورتی که دندان فقط به صورت جزئی رویش داشته باشد، باکتری‌ها می‌توانند به زیر لثه وارد شوند و باعث ایجاد عفونت، تورم و درد در آن شوند. این امر معمولا شایع‌ترین علت ایجاد درد در دندان‌های عقل است. شما نمی‌توانید از این اتفاق اجتناب کنید و فقط می‌توانید به موقع برای کشیدن یا جراحی دندان‌های عقل اقدام کنید. 

دندان‌های عقلی که رشد نمی‌کنند و پنهان می‌مانند، می‌توانند باعث ایجاد تومور یا کیست شوند. اگر این کیست‌ها به موقع درمان نشوند، در دراز مدت سایر دندان‌های سالم را نیز تخریب می‌کنند. همچنین استخوان فک نیز تحت تاثیر این کیست‌ها قرار می‌گیرد. 

زود درآمدن دندان عقل نشانه چیست؟

دندان‌های عقل معمولا از سن هفده سالگی شروع به رشد می‌کنند که این مورد به هر فرد بستگی دارد. ممکن است یک نفر در هفده سالگی یا قبل از آن دندان‌های عقل در حال رشد داشته باشد و فردی دیگر تا بیست و پنج سالگی هم رشد دندان‌های عقل را تجربه نکند. رشد دندان‌های عقل در هر سنی بستگی به چند عامل مختلف دارد. 

برخی ژن‌ها وظیفه تعیین تعداد دندان‌ها و برخی دیگر وظیفه تعیین اندازه فک را بر عهده دارند. همین امر تعیین می‌کند که زمان رشد دندان‌های عقل برای هر فرد در چه سنی باشد. اگر قبل از سن هجده سالگی رشد دندان‌های عقل را حس کردید، بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کرده تا روش رشد آن‌ها را چک کنند. درصورت رشد نامنظم دندانپزشک پیشنهاد می‌دهد که آن‌ها را جراحی کنید یا بکشید. 

آیا همه دندان‌های عقل نیاز به جراحی دارند؟

معمولا اگر دندان‌های عقل هیچ آسیبی به دندان‌های دیگر وارد نکنند، جراحی و کشیدن آن‌ها لازم نیست. اما چه علتی برای کشیدن دندان عقل وجود دارد؟ مهم‌ترین دلیلی که دندان‌های عقل نیاز به کشیدن پیدا می‌کنند، فشار آوردن به دندان‌های مجاور و تغییر شکل دادن آن‌هاست. 

اگر دندان‌های عقل پنهان و نهفته باشند، ممکن است باعث به وجود آمدن عفونت لثه و فشار آوردن به استخوان فک شوند. با این حال، کشیدن این دندان‌ها کاملا به خود فرد و نظر دندانپزشک بستگی دارد. اگر ترجیح می‌دهید که این دندان‌ها در جای خود باقی بمانند، بهتر است که به طور مرتب آن‌ها را توسط دندانپزشک بررسی کنید. 

درمان‌های خانگی درد دندان عقل

برخی راه‌ها برای تسکین درد دندان عقل وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، ژلوفن و استامینوفن که می‌توانند درد ناحیه دهان و فک را تسکین دهند.
  • شست‌وشوی دهان با آب نمک می‌تواند تا حدی باکتری‌های موجود در آن ناحیه را از بین ببرد و در سلامت دهان و دندان‌های شما بسیار تاثیرگذار باشد.
  •  اگر درد زیادی را تجربه می‌کنید و لثه‌های شما متورم شده اند، می‌توانید از کیسه و کمپرس یخ برای تسکین تورم استفاده کنید. یخ می‌تواند التهاب در این نواحی را کاهش دهد.