دولت ها برای انجام برخی از امور عام المنفعه در سطح کشور و تامین هزینه های آن، پرداخت بخشی از درآمد را برای افراد حقیقی یا حقوقی اجباری نموده اند و عدم پرداخت این هزینه از سوی افراد جرم محسوب می شود.مراحل تغییرآدرس شرکت بنا بر ماده 6 قانون تجارت ایران نیز تمامی افراد بعد از ثبت شرکت جهت اعلام درآمدها و هزینه های خود به دفاتر پلمپ نیاز دارند. بنا قوانین مالیاتی کشور هر فرد وظیفه دارد 25 در صد از سود سالیانه خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازد تا دولت بتواند این درآمد حاصله را در بخش های مختلف جهت رفاه عمومی هزینه نماید .
در واقع این دفاتر مربوط به ورود اطلاعات مربوط به عملکرد مالی شرکت می باشد. این دفاتر شامل لیست هزینه ها و درآمد های شرکت هستند که معیار تعیین میزان مالیات از سوی اداره مالیات می باشد. این دفاتر توسط ممیز اداره مالیات بررسی می گردد و در نهایت از تفریق درآمد ها و هزینه ها میزان مالیات افراد محاسبه می گردد.
بارها دیده شده است که برخی از شرکت های کوچک و بعضاً متوسط در تحویل این دفاتر احمال می ورزند که این امر سبب انباشته شدن این هزینه ها برای شرکت و اضافه شدن جریمه های سنگین به آن و حتی خطر برشکستگی شرکت خواهد شد.
این دفاتر شامل (دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی، دفتر کپیه یا اندیکس) می باشد در ادامه این مطلب به شرح این دفاتر خواهیم پرداخت:
وجود این دفتر در تمامی شرکت ها الزامی می باشد و افراد می بایست تمام عملیات روزانه خود مانند مطالبات، دادوستد، دیون، معاملات و بطور کلی تمام فعالیت های مالی شرکت و حتی وجوهی را که برای مخارج شخصی خود صرف می نمایند را در این دفاتر ثبت نمایند. از طریق ثبت در آمد های شرکت و هزینه های جاری می توان دریافت که هر شرکت چه میزان در آمد داشته است، تا در آیند بر اساس آن مالیات شرکت محاسبه گردد.
این دفتر سندی است که شرکت داران می بایست حداقل هفته ایی یک بار تمامی معاملات خود چاز دفتر روزنامه استخراج نموده و آنها را به صورت تفکیک شده در صفحات مخصوصی که در این دفتر در نظر گرفته شده است به طور خلاصه ثبت نمایند.
در واقع این در این دفتر ریز هزینه ها و سود زیان به صورت هفتگی درج می گردد.
هر شرکت موظف این هر ساله تا 15 فروردین سال بعد لیست کاملی از تمامی دارایی های منقول و غیر منقول و مطالبات و دیون احتمالی سال قبل مشخص نماید و آن را در دفتر کل ثبت و امضاء نماید.
دفتر کپیه نیز یکی از اسناد شرکتی است که در آن تمامی مراسلات و نامه های ارسالی و دریافتی، تلفکس ها، فاکتورها و... در آن به ثبت می رسد.
توجه داشته باشید که براساس ماده 11و 12 قانون تجارت می بایست از سوی اداره ثبت شماره گذاری و امضا و پلمپ شود.
پس از شرح ماهیت این دفاتر، پلمپ دفاتر سال 1399 مورد بررسی قرار خواهیم داد، لطفا با ما همراه باشید:
در سال 99 نیز متقاضیان دریافت پلمپ دفاتر بنا بر روند هر ساله پیش از شروع سال مالی جدید یعنی تا پایان سال 98 اقدام به پلمپ دفاتر نمایند و این دفاتر پس از پایان سال مالی جاری و همزمان با آغاز سال مالی آتی به اداره مالیات تسلیم گردد و در غیر این صورت شرکت هایی که اقدامات لازم را انجام نداده باشند شامل پرداخت جریمه خواهند شد.
توجه داشته باشید که تقاضا کنندگان پلمپ دفاتر سال 99 می بایست باید بنا بر اطلاعیه ای که منتشر می گردد، اقدامات لازم را به انجام برسانند. متقاضیان بهتر است در ابتدای سال مالی اقدامات لازم را انجام دهند تا با توجه به افزایش حجم درخواست ها در روزهای آخر و امکان بروز خطا دچار مشکلات احتمالی نشوند.