برای فراهم شدن فضایی مطلوب و مساعد ، رسیدگی به چگونگی تشکیل شرکت ها امری ضروری و غیر قابل اجتناب است . گرفتن کارت بازرگانی فوری ثبت نمودن شرکت نیز نوعی رسیدگی است که متصدیان امر انجام می دهند تا معلوم شود آیا برای بوجود بوجود آوردن این شخصیت حقوقی دقت لازمه شده و مقررات رعایت گردیده یا خیر .
مرجع ثبت شرکت ها در تهران " اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی " و در خارج از تهران " اداره ثبت اسناد و املاک " مرکز اصلی فعالیت شرکت است که دفتری مخصوص برای ثبت شرکت ها اختصاص داده است. در صورتیکه در محل مربوطه ، ثبت اسناد نباشد ، دفاتر اسناد رسمی یا دفتر دادگاه مرجع ثبت خواهد بود .
در گذشته کلیه عملیات ثبت صرفاَ به طور سنتی از طریق حضوری و به شکل دفتری رایج و متعارف بود اما امروزه به منظور پیشگیری از اتلاف هزینه و زمان متقاضیان ، با راه اندازی سامانه ثبت شرکت ها ، قسمت عمده ای از مراجعات ارباب رجوع به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir انجام می گیرد.
1-تهیه و تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت شامل اطلاعات اساسی نظیر نام ، نوع فعالیت ، مرکز اصلی ، تابعیت ، میزان سرمایه و ...
2- تهیه ، تدوین ، امضاء اساسنامه و شرکتنامه
3- تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی که توسط اعضاء امضا شده باشد.
4- دریافت رسید بانکی در خصوص سپرده شرکت در شرف تاسیس
5- تهیه فهرست سرمایه غیر نقدی ( با قید زمان تعهد )
جهت ثبت شرکت ، می بایست به پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت ها مراجعه کنید. ( قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت )
فرمی پیش روی شما ظاهر می شود که باید مرحله به مرحله آن را تکمیل نمایید و مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری نمایید. اطلاعات مربوط به متقاضی نخستین موضوعی است که در این فرم ها باید درج شود. ( شامل نام متقاضی ،نام خانوادگی متقاضی ، تابعیت متقاضی ، سمت متقاضی ، شماره ملی متقاضی ، شماره همراه متقاضی )
در گام بعدی باید 5 نام برای شرکت به ترتیب اولویت وارد کنید ، سپس مدت و موضوع فعالیت ، نشانی شرکت و سرمایه شرکت ، سمت و نام شرکا و سهام هر یک را قید نمایید. همچنین در صورت وجود شعبه ، مشخصات شعبه را نیز درج کنید و سپس اساسنامه و شرکتنامه را در سامانه بارگذاری کنید.
چنانچه اطلاعات را به درستی وارد کرده باشید ، در مرحله بعد می بایست مدارک مورد نیاز را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال فرمایید.
مدارکی که بعد از تکمیل مراحل ثبت از طریق پست می بایست ارسال گردد:
_ دو نسخه از مدارکی که توسط اعضاء امضا شده.
_ کپی مدارک شناسایی افراد.
_ گواهی عدم سوء پیشینه ی کیفری اعضا.
_ یک برگه ازتأیید نام و برگه ی رسید پذیرش اینترنتی.
پس از ارسال مدارک ، کارشناس حقوقی مدارک را بررسی می کند و پس از بررسی ممکن است پرونده ثبت شرکت را رد کند. یعنی پرونده دارای ایرادی است که قابل حل نمی باشد و باید تمامی مراحل از ابتدا طی گردد. ممکن هست پرونده دارای نقص باشد که قابل رفع هست.در این صورت باید نواقص رفع گردد. و حالت دیگر اینکه مدارک هیچ ایرادی نداشته باشند.در این صورت اداره ثبت شرکت ها، از متقاضی برای امضا کردن در دفتر و تطبیق مدارک دعوت به عمل می آورد تا در مراحل بعدی نسبت به چاپ پیش نویس آگهی ثبتی اقدام گردد.
https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/