اهمیت خشک کردن کانال ریشه در دندانپزشکی

روش های خشک کردن کانال ریشه

یکی از حساس‌ترین مراحل درمان کانال ریشه شستشوی ریشه دندان است.لمینت دندان در رشت  اگر در طول درمان و بعد از آن، شستشو به مقدار لازم و به موقع انجام نشود ممکن است که باکتری‌های موجود در بزاق و دهان، به داخل کانال ریشه دندان نفوذ کنند. این اتفاق باعث التهاب و عفونت می‌شود و بعد از درمان هم تا مدت‌ها مشکلاتی مانند آبسه را به همراه دارد. اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود. مرحله مهم دیگری بعد از شستشوی نهایی باید انجام شود و آن خشک کردن کانال ریشه است. روش‌های خشک کردن کانال ریشه به شرح زیر هستند:

کن کاغذی یا Absorbent Paper

کن کاغذی یا کن جاذب، یک وسیله به شکل مخروط است که اندازه‌های مختلفی دارد. این وسیله برای خشک کردن کانال ریشه و جذب مایعات در داخل کانال استفاده می‌شود. جنس آن از سلولز گیاهی است و خاصیت آب‌دوستی زیادی دارد. این امر باعث می‌شود حجم بالایی از مایعات را به خود جذب کند. 

کن کاغذی نسبت به سایر موارد ارزان‌تر و استفاده از آن راحت‌تر است. اما معایبی نیز دارد. بعنوان مثال نمی‌توان از کن کاغذی در ریشه‌های منحنی و بلند استفاده کرد، زیرا به انتهای اپتیکال کانال نمی‌رسد.

اتانول ۹۵%

اتانول ۹۵% نسبت به کن کاغذی از قدرت خشک کنندگی بالاتری برخوردار است و به زمان کمتری نیز نیاز دارد. شستشوی نهایی با الکل اتیلیک ۹۵% باعث افزایش نفوذ سیلر و نیز کاهش نشت در کانال‌های ریشه می‌شود. الکل اتیلیک ۹۵% مقرون به صرفه نیز است.

Endo-Aspirator Pro

این وسیله بسیار ظریف برای خشک کردن کانال ریشه و تخلیه تمام مایعات، به یک دستگاه ساکشن متصل می‌شود. انتهای الاستیکی و نازک آن (۰.۲۹ میلی متر) می‌تواند وارد هر کانالی شود و به طور موثر هرگونه محلول شستشو را از حفره دندان حذف کند. این دستگاه حتی در کانال‌های ریشه بسیار سخت نیز کاربرد دارد.  Endo-Aspirator Pro یک وسیله با کاربرد آسان و یکبار مصرف است و زمان کار و تعداد کن کاغذی مورد نیاز را نیز کاهش می‌دهد. البته این نکته باید ذکر شود که قدرت این دستگاه از الکل اتیلیک ۹۵% کمتر است.

آداپتور خلاء 

یک دستگاه فوق‌العاده ظریف است که کار مکندگی مایعات را انجام می‌دهد. این آداپتور برای حذف موثر مواد شستشو با حجم بالا کاربرد دارد. دستگاه آداپتور خلاء با ایجاد فرایند فشار منفی (وکیوم) باعث تخلیه مایعات از داخل کانال ریشه می‌شود.

بروچ اپیکال

یک روش جدید برای خشک کردن کانال‌های ریشه وجود دارد که در آن از بروچ آپیکال استفاده می‌شود. کار در این روش بدین صورت است که پنبه جاذب دور آن پیچیده می‌شود تا ابزاری مناسب برای خشک کردن کانال ریشه ایجاد کند. ابزار پنبه‌ای آپیکال را می‌توان در همان حین کار درست کرد. به همین دلیل مقرون به صرفه است.

ساختار کلی دندان

هر دندان از مینا، عاج، سمنتوم و بافت پالپ تشکیل شده است. قسمتی از دندان که در بخش حفره دهان قرار دارد به عنوان تاج دندان شناخته می‌شود که از سخت‌ترین قسمت‌های بدن به شمار می‌رود. قسمت زیر تاج دندان، ریشه نام دارد. حفره پالپ دندان در مرکز دندان قرار گرفته است.

اجزای دندان

مینا: سخت‌ترین و سفیدترین قسمت بیرونی دندان است. مینای دندان بیشتر از فسفات کلسیم که یک ماده معدنی سخت سنگی‌ست، ساخته شده است.

عاج: لایه‌ای در زیر مینای دندان است. عاج یک بافت سخت است و شامل لوله های میکروسکوپی می‌شود. هنگامی که مینای دندان آسیب می‌بیند، گرما یا سرما می‌تواند از این مسیرها وارد دندان شود و باعث حساسیت یا درد شود.

پالپ: ساختار داخلی نرم‌تر و زنده دندان است. عروق خونی و اعصاب از پالپ دندان عبور می‌کنند.

سمنتوم: لایه‌ای از بافت همبند که ریشه دندان‌ها را محکم به لثه و استخوان فک می‌بندد.

رباط پریودنتال: بافتی که به محکم نگه داشتن دندان‌ها در فک کمک می‌کند.

کانال ریشه چیست؟

کانال ریشه فضای درون ریشه دندان است و شامل مغز دندان، اعصاب، بافت‌های همبند و رگ‌های خونی می‌شود. تعداد کانال ریشه هر دندان به تعداد ریشه‌های آن دندان بستگی دارد. این تعداد بین یک تا چهار عدد متغیر است. به عنوان مثال دندان نیش انسان یک کانال دارد ولی دندان آسیا بین ۳ تا ۴ کانال می‌تواند داشته باشد. بیش از نیمی از کانال‌های ریشه بیضی شکل هستند. بعضی از آنها نیز شکلی اشک مانند دارند که اکثرا مربوط به ریشه‌های دو کاناله است.  

چرا درمان کانال ریشه انجام دهیم؟

این روش درمان زمانی انتخاب می‌شود که کانال ریشه دچار عفونت شده است. عفونت کانال ریشه علل مختلفی دارد. از اصلی‌ترین علل عفونت کانال ریشه می‌توان به وجود باکتری‌های بزاقی و دهانی اشاره کرد که به طرق مختلف می‌توانند به ریشه دندان برسند. پوسیدگی دندان به دلیل تجمع پلاک و جرم‌گیری نکردن، آسیب دیدن دندان در اثر ضربه، ساختار نامناسب دندان و پر نشدن صحیح دندان از عواملی هستند که باعث نفوذ باکتری‌ها به ریشه دندان و ایجاد عفونت در کانال ریشه می‌شوند. درمان کانال ریشه می‌تواند دندان شما را نجات داده و مانع از کشیدن آن شود. 

علائم نشان دهنده نیاز به درمان ریشه

نشانه‌های مختلفی وجود دارد که نشان‌دهنده نیاز به درمان ریشه است. با دارا بودن علائم زیر بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از آسیب‌های بیشتر و جدی‌تر به دندان خود جلوگیری نمایید:

  • حساسیت بیش از حد و طولانی همراه با درد نسبت به سرما و گرما
  • داشتن درد زیاد موقع جویدن
  • تورم جوش مانند در روی لثه‌ها
  • تیره شدن دندان

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/


گاهی هیچ علامت ظاهری وجود ندارد و شما دردی احساس نمی‌کنید ولی باز هم ریشه دندان شما نیاز به درمان دارد. به همین دلیل است که همواره تاکید می‌شود که چک آپ منظم از دندان‌های خود را در برنامه زندگی قرار دهید. این عادت باعث می‌شود هم دندان‌های سالم‌تر و لبخند زیباتری داشته باشید و هم به مقدار قابل توجهی در هزینه‌های درمانی شما صرفه‌جویی می‌شود.

ثبت موسسه ترک اعتیاد

به موجب ماده 1آیین نامه راه اندازی مرکز MMT، مرکز درمان سوء‌مصرف مواد به مرکزی اطلاق میگردد که امکانات ارائه خدمات درمانی سم‌زدائی و خدمات پیشگیری از عود و درمان‌های غیرداروئی و درصورت اخذ مجوز واحد درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست،‌ پلمپ دفاتر  درمان سم‌زدائی و نگهدارنده (طولانی‌مدت) را با داروی آگونیست افیونی برای درمان سرپائی معتادان دارا باشد. کلیه این خدمات باید منطبق با پروتکل درمان سوء‌ مصرف مواد (که توسط معاونت سلامت ابلاغ می‌گردد) باشد.

  • شرایط تأسیس و بهره برداری

متقاضییان تاسیس مراکز ترک و درمان اعتیاد، می توانند بر حسب نوع فعالیتی که می خواهند آغاز کنند ، با ارائه درخواست رسمی نسبت به اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و نیروی انتظامی اقدام کنند.
به موجب ماده 9 آیین نامه ، اجازه تأسیس مطابق با آیین‌نامه تأسیس درمانگاه‌ها خواهد بود.
.تبصره- هر پزشک می‌تواند به تنهائی نیز متقاضی تأسیس مرکز باشد لکن در مورد دیگر متقاضیان مطابق تبصره 1 ذیل ماده 3 آئین‌نامه تأسیس درمانگاه‌ها رفتار خواهد شد.

وفق ماده 10، علاوه بر متقاضیان مشمول مادة 9، همة بیمارستان‌های عمومی، بیمارستان‌های تخصصی اعصاب و روان، درمانگاه‌های عمومی، مراکزجامع توانبخشی و درمانگاه‌های تخصصی مغز اعصاب و روان می‌توانند افزایش بخش درمان سوء‌مصرف مواد را تقاضا نمایند.

تبصره-  مراکز مشاوره‌ بیماریهای رفتاری دانشگاه (مراکز بهداشتی درمانی مرجع یا درمانگاه مثلثی)، درمانگاه‌های ‌سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی ‌کشور، مراکز درمان‌ و بازتوانی معتادان‌ سازمان بهزیستی کشور (دولتی و خصوصی) و مراکز گذری کمک‌رسانی به معتادان خیابانی(DIC)  معادل مرکز ارزیابی شده و نیازی به اخذ پروانه بهره‌برداری مرکز ندارند، لکن برای آنها اخذ مجوز راه‌اندازی واحد الزامی است.

- مجوز بهره برداری منوط به‌ تأمین تجهیزات عمومی و ملزومات پزشکی و همچنین رعایت سایر اصول مورد توجه این آیین‌نامه توسط مؤسس/ مؤسسان (و تأیید وضعیت ساختمانی، بهداشتی ، پرسنلی و تجهیزات با توجه به ضوابط و مقررات مربوطه توسط وزارت ) خواهد بود.( ماده 11)

- چنانچه مؤسس/ مؤسسان همزمان متقاضی درمان با داروهای آگونیست افیونی نیز باشند، مطابق با فصل 8 این آیین‌نامه باید مجوز جداگانه‌ای دریافت کند.  ( ماده 14)

شرایط مؤسسان

شرایط و وظایف مسئول یا مسئولان فنی مرکز ( ماده 15. 16. 17)

الف- شرایط:

 - مسئول فنی مرکز علاوه بر شرایط مندرج در آیین‌نامه تأسیس درمانگاه‌ها باید متخصص روانپزشکی یا پزشک دوره دیده باشد.

- دورة آموزشی مورد نیاز پزشکان بشرح زیر است :

یک ‌دورة آموزش کارگاهی نظری 3 روزه (مشتمل بر 20 ساعت) وفق برنامه مدون آموزشی مصوب معاونت‌ آموزشی و امور دانشجوئی (کد 3301094 و کد 3301095) یا دوره‌های آموزشی مشابه چنانچه توسط معاونت آموزشی و امور دانشجویی معادل کدهای فوق ارزیابی گردد.-یک ‌دورة آموزش ‌عملی 14 روزه ‌در مراکز آموزشی منتخب ‌درمان ‌سوء‌مصرف‌ مواد وفق پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست (مراکز منتخب جهت آموزش عملی، همه ساله توسط ادارة پیشگیری و درمان ‌سوء‌مصرف مواد به معاونت درمان دانشگاه معرفی می‌گردد). تبصره 1- گواهی دوره‌های آموزشی نظری 3 روزه از نظر رعایت سرفصل آموزشی باید به تأیید معاونت‌ آموزشی دانشگاه محل برگزاری دوره برسد. بدیهی است که گواهی صادره معاونت آموزشی هر دانشگاه‌ برای معاونت درمان دانشگاه‌های سراسر کشور قابل پذیرش خواهد بود. تبصره 2- گذراندن دوره آموزشی 3 روزه نظری برای روانپزشکان الزامی نبوده لکن گذراندن دوره آموزشی عملی 14 روزه برای آنان الزامی است.تبصره 3- گواهی دوره‌های آموزشی عملی 14 روزه صادره توسط هریک از مراکز آموزشی منتخب، در معاونت درمان همة دانشگاه‌ها مورد قبول خواهد بود. تبصره 4- پزشک مسؤل فنی مرکز، در دوره‌های بازآموزی 5 سالة خود باید حداقل 50 امتیاز از برنامة مدون بازآموزی را به برنامه‌های آموزشی در زمینة اعتیاد، روانپزشکی و عفونی (ایدز و هپاتیت) اختصاص دهند.

- شرایط و وظایف کادر نیروی انسانی  : ( ماده 19، 20، 21)

الف- شرایط:

- پرسنل درمانی مرکز (به ازاء هر نوبت کاری) باید حداقل 3 نفر شامل افراد زیر باشد. - روانپزشک یا پزشک دوره دیده حداقل یک نفر- روانشناس بالینی/ مشاوره(واجد مدرک کارشناسی یا بالاتر)دوره‌دیده حداقل یک نفر - پرستار/بهیارحداقل یک نفر حضور مددکار اجتماعی توصیه می‌شود ولی الزامی نیست.

 - پزشکان شاغل در مرکز علاوه بر شرایط کلی مندرج در آیین‌نامه تأسیس درمانگاه‌ها باید روانپزشک یا پزشک دوره دیده (مطابق ماده 17 ) باشد.

- دوره‌های آموزشی مورد نظر برای روانشناس بالینی/ مشاوره بشرح زیر است:- دورة آموزشی کارگاهی نظری (16 ساعت) وفق برنامه مدون آموزشی معاونت آموزشی و امور دانشجوئی- دورة آموزشی کارگاهی عملی (8 ساعت) وفق برنامه مدون آموزشی معاونت آموزشی و امور دانشجوئی (مراکز منتخب جهت آموزش عملی، همه‌ساله توسط ادارة پیشگیری و درمان ‌سوء‌مصرف مواد به معاونت درمان دانشگاه‌ها معرفی می‌گردد).تبصره- ‌درصورت نداشتن ‌روانپزشک دائمی، جهت مشاوره‌ از ‌روانپزشک ‌قراردادی (حضوری/ غیرحضوری) در مرکز استفاده شود (اما در صورت عدم حضور روانپزشک در شبکه ‌بهداشت درمان شهرستان، می‌توان بیمار را با برگة ارجاع به شهرستان همجوار اعزام نمود.

ب – شرایط ساختمانی :

شرایط ساختمانی و تأسیساتی مرکز مطابق با آیین‌نامه تأسیس درمانگاه‌ها بوده، لکن حداقل سطح کلی زیربنا 70 مترمربع (و شامل اتاق معاینه پزشک به متراژ حداقل 8 مترمربع، اتاق روانشناس/مشاوره حداقل 8 مترمربع، اتاق دارو حداقل 8 مترمربع، اتاق مراقبت‌های پرستاری و احیاء حداقل 10 مترمربع، اتاق انتظار با قابلیت استفاده جهت گروه‌درمانی در ساعات خاص حداقل 16 مترمربع و سرویس‌های بهداشتی) محدود خواهد بود

نکته :

-   مراکز درمان سوءمصرف مواد و مراکزی که طبق تبصره ذیل ماده 10 معادل مرکز ارزیابی شده‌اند‌ برای درمان سم‌زدائی و نگهدارنده با داروهای آگونیست افیونی باید مجوز جداگانه‌ای به نام واحد درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست را اخذ نمایند.  ( ماده 30)

- برای درمان با داروهای آگونیست افیونی کمیته‌ای به نام «کمیتة منطقه‌ای نظارت بر واحدهای درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست» (متشکل از معاون درمان دانشگاه بعنوان رئیس، معاون بهداشتی دانشگاه، معاون/مدیر داروی دانشگاه، معاون پیشگیری بهزیستی استان، مدیر گروه روانپزشکی یا یک روانپزشک با حکم ریاست دانشگاه و مدیر درمان دانشگاه بعنوان دبیر کمیته) تشکیل و نظر مشورتی خود را در خصوص صدور مجوز واحد توسط معاونت درمان دانشگاه مطابق برآورد پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست به کمیسیون قانونی ماده 20 اعلام خواهد کرد. روند نظارت کمیته مستمر بوده و در طول سال نیز تداوم خواهد داشت و نتایج آن در تمدید سالانه فعالیت واحدها موثر خواهد بود. ترکیب تیم نظارتی و سیاست‌های مربوطه نیز مطابق مصوبات کمیته خواهد بود. کمیته مذکور به اختصار کمیتة ماده 31 نامیده خواهد شد.تبصره- کمیتة ماده 31 می‌بایست حداقل ماهی یکبار تشکیل جلسه دهد و درخواستهای متقاضیان واحد را با فرجه زمانی حداکثر دوماه بررسی و اعلام نظر نماید. ( ماده 31)

 - در ابتدا واحد با رتبه3 راه‌اندازی می‌شود و برای ارتقاء به رتبه‌های بالاتر (به ترتیب 2 و 1) ‌باید شرایط مندرج در پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست را احراز نماید. در شرایط‌ خاص (ازجمله در واحدهای‌ پایلوت ‌فعال ‌فعلی)، می‌توان با تصویب کمیتة ماده 31، مجوز واحد با رتبة 2 و 1 صادر نمود. ( ماده 33)

- جهت ارائه خدمت به معتادان در مناطق سخت‌دسترس از جمله روستاها و حاشیة شهرها که فاقد مراکز دولتی یا متقاضی تأسیس در بخش خصوصی هستند، کمیتة مادة 31 می‌تواند بسته به نیاز، از میان واحدهای فعال داوطلب، راه‌اندازی یک یا چند واحد قمر را در آن مناطق به کمیسیون قانونی ماده 20 پیشنهاد نماید. ( ماده 36)

https://danasabt.ir/

- اعتبار مجوز مرکز مطابق آیین‌نامه تأسیس درمانگاه‌ها و اعتبار مجوز‌ واحد، یکساله بوده و تمدید آن منوط‌ به اجرای دقیق مفاد پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست و رعایت ضوابط ‌این‌ آیین‌نامه، ازطریق دانشگاه ‌مربوطه ‌خواهد بود.  ( ماده 37)

نکاتی که باید در نصب و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی رعایت کنید

در تلاش برای طراحی یک آزمایشگاه مجهز و تخصصی، نیاز به تجهیزات گوناگونی وجود دارد که به دانشجویان، شاغلین و متخصصان این فضا کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را انجام دهند.هود شیمیایی  تجهیزات آزمایشگاهی شامل انواع ابزار و تجهیزات است که برای انجام آزمایش‌ها، جمع‌آوری داده‌ها و اندازه‌گیری‌ها در محیط آزمایشگاهی استفاده می‌شوند.
این تجهیزات شامل کالری‌سنج‌ها که در اندازه‌گیری گرما و انرژی استفاده می‌شوند، میکروسکوپ‌ها برای مشاهده جزئیات ریزساختارها و اشیاء میکروسکوپی، ظروف آزمایشگاهی که در آن‌ها به تست و اندازه‌گیری مواد می‌پردازند، مشعل‌ها برای تولید شعله‌های حرارتی، بورت‌ها که به تنظیم جریان هوا و گاز در آزمایشگاه کمک می‌کنند و بسیاری از ابزارهای دیگر از این دست می‌باشند.
هدف اصلی این تجهیزات ایجاد شرایط مناسب برای انجام آزمایش‌ها و تست‌ها در محیط آزمایشگاهی است. این تجهیزات باعث جمع‌آوری دقیق داده‌ها و اطلاعات می‌شوند و در فرآیند تحقیقات علمی و تجزیه و تحلیل نتایج نقش مهمی ایفا می‌کنند.

نحوه انتخاب و نصب ایمن تجهیزات آزمایشگاهی

انتخاب و نصب ایمن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا تأمین ایمنی و بهره‌وری در فرآیند آزمایش‌ها و تحقیقات آزمایشگاهی را تضمین می‌کند. در ادامه، به توضیحات مرتبط با انتخاب و نصب ایمن تجهیزات آزمایشگاهی پرداخته‌ام:

•    شناسایی نیازها و منابع
قبل از انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی، نیازهای دقیق آزمایشگاه خود را شناسایی کنید. این شامل نوع آزمایشات، حجم کار، اندازه‌گیری‌های مورد نیاز، ویژگی‌های تجهیزات و دسترسی به منابع مالی می‌شود.

•    برند و کیفیت
 انتخاب برند‌های معتبر و با سابقه در زمینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. برندهای معتبر معمولاً محصولات با کیفیت و ایمن را تولید می‌کنند.

•    تطابق با استانداردها
مطمئن شوید که تجهیزات انتخابی با استانداردهای ایمنی و کیفیت مربوطه تطابق دارد. این شامل استانداردهای ملی و بین‌المللی می‌شود.

•    مشاوره تخصصی
 در هنگام انتخاب تجهیزات، با کارشناسان تجهیزات آزمایشگاهی مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند شما را به تجهیزات مناسب با توجه به نیازها و بودجه راهنمایی کنند.

•    نصب و آموزش
 پس از خرید تجهیزات، نصب صحیح و ایمن آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، آموزش به کارکنان به صورت درست و لحاظ ایمنی در استفاده از تجهیزات ضروری است.

•    تعمیر و نگهداری
 انجام تعمیرات دوره‌ای و نگهداری منظم تجهیزات آزمایشگاهی به منظور حفظ کارکرد بهینه و ایمنی آنها ضروری است.

•    مطالعه دستورالعمل و راهنما
قبل از استفاده از هر تجهیزات، دستورالعمل و راهنمای کاربری مربوط به آن را به دقت مطالعه کنید. این کار به جلوگیری از خطرات و مشکلات احتمالی کمک می‌کند.
همچنین، تجهیزات آزمایشگاهی باید به نحوی انتخاب و نصب شوند که از لحاظ فیزیکی و الکتریکی ایمنی کاربران را تضمین کنند. همچنین، باید در نظر داشت که تجهیزات قدیمی و آسیب دیده باعث خطرات جدی و عملکرد نامناسب در آزمایشگاه می‌شوند، بنابراین به منظور حفظ سلامت و کیفیت کارکنان و دستگاه‌ها، تجهیزات به موقع تعمیر یا تعویض شوند.

نکات استفاده از مواد شیمیایی در آزمایشگاه

بدون شک، ایمنی در کار با مواد شیمیایی در آزمایشگاه اهمیت بالایی دارد. رعایت نکات ایمنی به‌طور مستمر و دقیق می‌تواند از وقوع حوادث جلوگیری کرده و امنیت کارکنان و محیط آزمایشگاهی را تضمین کند. در زیر نکات مهمی در مورد ایمنی در آزمایشگاه هنگام کار با مواد شیمیایی آورده شده است:

•    شناخت مواد شیمیایی: قبل از آغاز آزمایش، مواد شیمیایی مورد استفاده را به دقت مورد بررسی قرار دهید. خطرات، ویژگی‌ها، و نحوه رفتار آنها با دیگر مواد را بشناسید.
•    نگهداری مواد: مواد شیمیایی را در جاهای مناسب و مخصوص نگهداری کنید. محل‌های مجزا و معرفی شده برای نگهداری مواد خطرناک را رعایت کنید.
•    استفاده از تجهیزات محافظتی: همیشه از تجهیزات محافظتی مانند دستکش‌ها، عینک و کت‌های محافظ استفاده کنید.
•    تهویه مناسب: در آزمایشگاه، تهویه مناسب را تضمین کنید تا بخارات و گازهای خطرناک تجمع نکنند.
•    آشنایی با دستورالعمل‌ها: همواره دستورالعمل‌های کار با مواد شیمیایی را به دقت مطالعه کنید و دنبال کنید.
•    خوردن و نوشیدن: در آزمایشگاه  خوردن و نوشیدن ممنوع است.
•    اطلاع از خطرات: برچسب‌ها و نمادهای موجود بر روی محصولات شیمیایی را در نظر بگیرید .
•    خارج کردن مواد خطرناک: مواد خطرناک را به هیچ‌وجه به مخزن‌های فاضلاب یا زباله تخلیه نکنید.
•    اعلان حوادث: در صورت وقوع حادثه یا تماس با مواد شیمیایی، به مسئولین آزمایشگاه اعلان کنید.

نکات ایمنی در هنگام کار با تجهیزات آزمایشگاهی

بطور کلی، ایمنی در کار بسیار حائز اهمیت است. در زیر به طور دقیق‌تر به نکات مهم ایمنی در حین کار با تجهیزات آزمایشگاهی پرداخته‌ام:

•    پوشش مناسب و تجهیزات محافظتی
 هنگام کار در آزمایشگاه، از تجهیزات محافظی نظیر دستکش‌ها، عینک ایمنی، ماسک، روپوش و کفش مناسب استفاده کنید. این تجهیزات می‌توانند شما را در مقابل خطرات مواد شیمیایی و آسیب‌های احتمالی، محافظت کنند.

•    دفع پسماندها به‌طور صحیح
پسماندهای آزمایشگاهی باید در سیفتی‌باکس‌ها یا محفظه‌های مخصوص دفع شوند. از تماس مستقیم با پسماندها خودداری کنید تا احتمال آلودگی و ایجاد آسیب کمتر شود.

•    قرارگیری ابزارها در محل مناسب
 تجهیزات آزمایشگاهی را در محل‌های مشخص و مناسب قرار دهید تا از دسترس کودکان یا افراد غیرمجاز دور باشند. این عمل باعث جلوگیری از تصادفات ناخواسته و احتمال آسیب‌رسانی به دیگران می‌شود.

•    عدم استنشاق مواد
 هرگز مواد شیمیایی یا بخارات خطرناک را استنشاق نکنید. استفاده از ماسک مناسب باعث حفاظت از ریه‌ها و جلوگیری از ورود مواد آلوده به آنها می‌شود.

•    تعویض روپوش آزمایشگاهی
 اگر مواد آزمایشگاهی بر روی روپوش شما ریخته شد، باید فوراً روپوش را تعویض کنید. این اقدام باعث جلوگیری از انتقال آلودگی به دیگر قسمت‌های بدن یا محیط آزمایشگاه می‌شود.

•    اطلاعات کامل در مورد مواد
 قبل از کار با هر ماده شیمیایی، با ویژگی‌ها، خطرات و نحوه کار با آن آشنا شوید. هر ماده ممکن است خطرات خاص خود را داشته باشد که باید آنها را بشناسید.

•    استفاده از تجهیزات به‌روز
 از تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن و به‌روز استفاده کنید. تجهیزات کهنه‌تر ممکن است خطرات بیشتری را ایجاد کنند.

•    رعایت دستورالعمل‌ها
دستورالعمل‌های کار با تجهیزات را به دقت مطالعه کرده و دنبال کنید. هر تجهیزات دارای دستورالعمل‌های خاص خود می‌باشد که باید رعایت شود.

•    استفاده از تجهیزات تعمیرشده
 از تجهیزاتی که به درستی تعمیر شده و تست شده‌اند استفاده کنید. تجهیزات خراب ممکن است باعث وقوع حوادث شوند.

با رعایت این نکات، می‌توانید در کار با تجهیزات آزمایشگاهی ایمنی خود و دیگران را تضمین کرده و خطرات را به حداقل برسانید.

 

نکات مهم در آزمایشگاه

•    در آزمایشگاه، سیگار کشیدن، خوردن، آشامیدن غیرمجاز است و این موارد را بهتر است به هیچ عنوان انجام ندهید.
•    حواس‌پرتی در محیط آزمایشگاه باید به حداقل ممکن برسد تا از خطاها و احتمال وقوع حوادث پیشگیری شود.
•    هنگام انجام کار در آزمایشگاه، حتماً به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید تا در صورت نیاز، اقدامات ایمنی لازم انجام شود.
•    آشنایی با محل چشم‌شور در آزمایشگاه ضروری است و دستگاه‌های ایمنی باید در مکان‌های مناسب و دسترسی آسان قرار داشته باشند تا در مواقع اضطراری به سرعت بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

این نکات مهم باعث می‌شود که کار در محیط آزمایشگاه به صورت مطمئن‌تر و کارآمدتر صورت گیرد و خطرات مربوط به عوامل خارجی را به حداقل برسانید.

نکات مهم در استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی

•    اطمینان حاصل کنید که تجهیزات به طور صحیح به زمین متصل شده‌اند. این کار به کاهش احتمال شوک الکتریکی کمک می‌کند.
•    در صورت خرابی یا عدم کارکرد صحیح دستگاه، اتصال زمین می‌تواند احتمال شوک الکتریکی را کاهش دهد.
•     دستگاه‌ها را در محیط‌های با تهویه‌ و باز قرار دهید؛ هیچ‌گاه آن‌ها را در محل بدون تهویه و بسته روشن نکنید.
•     هنگام نصب دستگاه، موقعیت آن نسبت به دیوارها و دستگاه‌های دیگر را رعایت کنید.
•     محل نصب دستگاه را طوری انتخاب کنید که وضعیت هواکش‌ها و تهویه مناسب دستگاه را مختل نکنند.

این نکات به شما کمک می‌کنند که با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به‌طور ایمن‌تر و بهینه‌تر کار کنید و از خطرات  احتمالی در صورت نصب و استفاده نادرست جلوگیری کنید.

نکات مهم در نصب و راه اندازی تجهیزات آزمایشگاهی

•    تنوع و تعداد تجهیزات آزمایشگاه باید با انواع آزمایش‌ها و حجم کاری که در آزمایشگاه انجام می‌شود، سازگاری داشته باشد. در صورت نیاز به آماده‌سازی یا ارسال نمونه به آزمایشگاه دیگر، تجهیزات لازم باید در دسترس باشد و با نیازهای مرتبط همخوانی داشته باشد.
•    در انتخاب و خرید تجهیزات، باید به تائیدیه‌های معتبر و گواهی‌های ایمنی تجهیزات توجه کرد. همچنین، تامین‌کنندگان را باید با توجه به ملاک‌هایی مانند کیفیت کالا، خدمات پس از فروش، حسن سابقه، و ... انتخاب کنید.
•    نصب تجهیزات باید بر اساس الزامات محیطی (دما، رطوبت، نور و غیره)، فنی (منبع الکتریسیته، آب، گاز و غیره) و ایمنی (تشعشعات، پسماند، الکتریسیته و غیره) انجام شود. قبل از شروع به کار با تجهیزات، صحت عملکرد آن‌ها باید با استفاده از کنترل‌ها یا روش‌های تعیین شده ارزیابی شود. این اقدام باید به‌صورت دوره‌ای و پس از تعمیرات انجام شود.
•     مهارت‌های فنی مورد نیاز برای کار با تجهیزات باید تعیین و افراد مجاز به کار با آن‌ها تعیین شوند. آموزش کامل به افراد مجاز شامل نحوه کارکرد، کنترل و نگهداری تجهیزات و تدوین مدارک مربوطه می‌باشد.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

این موارد در فرآیند انتخاب، خرید، نصب، اطمینان از عملکرد و کاربری تجهیزات آزمایشگاه به‌صورت دقیق و کامل باید رعایت شوند.

اخذ مجوز ثبت موسسه انتشاراتی

نظر به بخشنامه ی شماره ی133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت لوگو مورخ24/ 8 / 1393و سایر مستندات مندرج در متن ، برای فعالیت در موضوعات چاپ و نشر کتاب و لیتوگرافی و ترجمه ی متون و مقالات و کتب، نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.
نشر که با اختراع خط و نوشتن آغاز شده است ، به فرآیندی گفته می شود که در آن افکار ، اطلاعات ، دست نوشته ها و پیشنهادهای نوبسندگان به اثر چاپی تبدیل و در میان جامعه پخش می گردد. همچنین به استناد ماده 2 " شیوه نامه اجرایی صدور پروانه نشر "  ناشر به شخصیت حقوقی یا حقیقی گفته می شود که با اخذ پروانه نشر به عنوان یک مرکز فرهنگی می تواند نسبت به انتشار و توزیع و فروش کتاب اقدام نماید. در واقع با  اخذ پروانه نشر شرایط و صلاحیت شخص برای انتشار کتاب گواهی می شود و دارنده پروانه نشر به عنوان صاحب امتیاز می تواند فعالیت خود را آغاز نماید.
یک موسسه انتشاراتی شامل بخش های مختلفی است که هر کدام وظایف خاصی را برعهده دارند. این بخش ها عبارتند از :
- دفتر مدیر یا دفتر تشکیلات
- بخش تولید فرهنگی (مهم ترین بخش یک انتشارات)
- بخش تولید فنی – هنری
- بخش تولید چاپی
- بخش مالی – اداری
- بخش بازاریابی، تبلیغ، پخش و فروش
- روابط عمومی
- بخش تولید فرهنگی بخش اصلی یا به عبارتی

  • اخذ پروانه نشر

مؤسس مرکز نشر باید مطابق شرایط مندرج در ماده ٦ ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی دارای شرایط زیر باشد:
1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2. نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر به تایید مراجع ذی ربط و برخورداری از حسن شهرت
3. محجور نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر
4. دارا بودن 25 سال سن و متاهل بودن و یا حداقل 27 سال سن برای اشخاص مجرد
5. انجام خدمت وظیفه عمومی و یا داشتن معافیت دائم
6. داشتن امکانات کافی و مناسب به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه سند رسمی اعم از اجاره یا مالکیت محل انتشارات
7. داشتن مدرک کارشناسی با معادل آن به تشخیص مراجع ذی‌ربط
8. احراز صلاحیت علمی و تخصصی یا تجارب کافی متناسب با موضوع (داشتن ٥ سال سابقه کار مدیریت نشر یا طی دوره‌های آموزشی مربوط با تأیید کارشناسان امر)
اشخاص مشروحه ذیل براساس ماده ٧ ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی مجاز به تأسیس مرکز نشر نیستند:
کارگزاران نظام گذشته اعم از نخست‌وزیران، استانداران، امرای ارتش و شهربانی و ژاندارمری، رؤسای سازمان‌های دولتی، نمایندگان مجلسین، سفرا، فرمانداران، شهرداران، رؤسای انجمن های شهر و شهرستان تهران و مراکز استان‌ها و اعضای ساواک، رؤسای حزب رستاخیز در تهران و مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها و وابستگان رژیم سابق که در فاصلة زمانی پانزدهم خرداد ١٣٤٢ تا بیست و دوم بهمن ١٣٥٧ در آن مشاغل بوده و همچنین کسانی که در این مدت از طریق مطبوعات، رادیو، تلویزیون یا سخنرانی در اجتماعات، خدمتگزاران تبلیغاتی نظام گذشته بوده‌اند و همچنین توطئه‌گران و اقدام کنندگان علیه اسلام و جمهوری اسلامی ایران.

  • مدارک لازم برای ثبت تقاضای نشر:

وفق ماده 5 شیوه نامه اجرایی صدور پروانه نشر، متقاضی تأسیس مرکز نشر باید تقاضانامه‌ای به همراه اطلاعات مندرج در پرسشنامه‌های مربوطه و مدارک زیر را به اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل تقاضا تسلیم کند. ادارات باید در همان روز نسبت به ثبت تقاضانامه و تسلیم قبض رسید به متقاضی اقدام کنند.
1. تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی
2. تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقوقی و اعضاء مؤسس به همراه اساسنامه معتبر
3. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مؤثر
4. تصویر گواهی پایان خدمت وظیفة عمومی یا معافیت دایم
5.  تصویر آخرین مدرک تحصیلی
6. اساسنامة مرکز نشر(برای متقاضیانی که به صورت گروه مؤسسان درخواست کرده‌اند)
به منظور بررسی تقاضانامه‌های تأسیس مرکز نشر، اخذ تصمیم در مورد هر تقاضا و نظارت بر فعالیت مراکز نشر، هیأت بررسی و صدور پروانه نشر در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود.
اعضاء این هیأت عباتند از:
1. رییس هیأت بررسی و صدور پروانه نشر که از سوی معاونت امور فرهنگی تعیین می‌شود.
2. مدیرکل امور کتاب
3.  مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت‌های فرهنگی
4.  دو نفر از صاحبنظران و فعالان امور نشر به انتخاب معاون امور فرهنگی
به موجب ماده 10، پس از تأیید تقاضا از سوی هیأت، دبیرخانه موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته نسبت به صدور پروانة نشر موقت یک‌ساله و قابل تمدید برای دوره‌های بعدی به نام متقاضی اقدام کند، مگر در مورد اشخاص حقوقی که مطابق با ماده ١٤ این آیین‌نامه اقدام خواهد شد.
تبصره: در صورت رضایت از عملکرد ناشر و حداقل پس از طی سه دوره یک‌ساله و چاپ پنجاه عنوان کتاب مناسب، هیأت می‌تواند اقدام به صدور پروانه نشر ده ساله نماید.
چنانچه متقاضی مرکز نشر شخصیت حقیقی باشد، پروانه نشر به نام شخص متقاضی صادر می‌شود. در مورد اشخاص حقیقی، دارنده پروانه نشر می‌تواند شخصاً‌به عنوان مدیر مسئوول مرکز انجام وظیفه کند و یا فرد دیگری را برای این مسئوولیت معرفی کند. در این صورت مدیر مسؤول باید دارای شرایط موضوع ماده ٣ این آیین‌نامه (به استثنای بند ٦) باشد و مورد تأیید هیأت بررسی قرار گیرد. در هر حال، تا تأیید این فرد، دارنده پروانه نشر، مدیر مسؤول شناخته می‌شود. همچنین است در مواردی که مدیر مسؤول به هر دلیلی از این مسؤولیت کنار رفته باشد.
و چنانچه متقاضی پروانه نشر، یک گروه باشند، حداقل یک نفر از آنان باید دارای تمام شرایط موضوع ماده ٣ ( به استنثنای بند ٦) این آیین‌نامه باشد. برای بقیه مؤسسان انتشارات، برخورداری از شرایط بندهای ١ تا ٥ کافی است. دبیرخانه هیأت بررسی و صدور پروانه نشر، گواهی‌های مورد نیاز اداره ثبت شرکت‌ها را صادر خواهد کرد و حسب مورد، به متقاضی یا اداره ثبت شرکت‌ها، به نام شخصیت حقوقی مرکز نشر صادر خواهد شد.
چند نکته :
1. هر ناشر مکلف است به طور میانگین هر سال ٤عنوان کتاب با اولویت تألیف، ترجمه و تصحیح و ترجیحاً چاپ اول منتشر کند. در غیر این صورت هیأت بررسی و صدور پروانه نشر می‌تواند پروانه را ابطال نماید. ( ماده 20 )
تبصره١: ناشرانی که تمدید اعتبار پروانه آنها برای اولین بار صورت می‌گیرد، تعیین مصداق توسط هیأت بررسی و صدور پروانه نشر است.
2.  در صورت فوت شخصیت حقیقی دارنده پروانه نشر، ورثه وی می‌توانند حداکثر تا شش ماه پس از تاریخ فوت وی، نسبت به معرفی فرد واجد شرایط مندرج در ماده ٣ آیین‌نامه از بین خود یا دیگران برای انتقال پروانه به نام منتقل‌الیه یا به عنوان مدیر مسؤول اقدام کنند. در غیر این صورت، در پایان این مهلت پروانه نشر لغو خواهد شد.
تبصره١: هیأت بررسی می‌تواند در صورت تقاضای ورثه، مهلت مزبور را تا یک سال تمدید کند.

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/

تبصره٢: در طول مهلت‌های مزبور ورثه می‌توانند با انتخاب یکی از وراث به عنوان مسؤول حداکثر ظرف مدت ٣ ماه از فوت ناشر با ارائه مدارک لازم کتاب‌هایی را که ناشر پیش از فوت متعهد به چاپ آنها شده است، منتشر کنند.

تنظیم صورتجلسه موسسین در ثبت شرکت های سهامی خاص

شرکتی سهامی خاص شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه آن منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام ، محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است. مراحل ثبت شرکت در صورتی که قصد دارید شرکت خود را به صورت سهامی خاص ثبت نمایید شرایط زیر را باید فراهم کنید :
پنج نفر اعضاء که 3 نفر عضو هیئت مدیره و 2نفر بازرس اصلی و علی البدل می باشند.
حداقل سرمایه جهت ثبت یک شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال برابر با یکصد هزار تومان می باشد.
در بدو تاسیس حداقل 35% سرمایه به صورت نقدی باید به حساب شرکت تودیع شود.
موسسین شرکت، نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند، مسوولیت تضامنی دارند.

  • تنظیم صورتجلسه موسسین در ثبت شرکت های سهامی خاص

تذکر : در موقع تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی موسس وفق دستور ماده 101 قانون تجارت هیات رئیسه ای مشتمل بر یک رئیس و دو ناظر و یک منشی از بین سهامداران انتخاب و سپس رئیس رسمیت جلسه را اعلام و نسبت به موضوعات ذیل اتخاذ تصمیم کرده و ذیل صورتجلسه توسط هیات رئیسه امضاء می شود.
الف ) تصویب اساسنامه
ب) انتخاب هیات مدیره
ج) انتخاب بازرسان
د) انتخاب روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی های شرکت

  • نمونه صورتجلسه مجمع عمومی موسس

مجمع عمومی موسسین شرکت .................. سهامی خاص در تاریخ ................... روز ....................... ساعت .............................. با حضور کلیه سهامداران در محل شرکت واقع در تبریز – خیابان ......................................................................................... نشکیل و در اجرای ماده 101 قانون تجارا :
1. آقای / خانم ..................... به شماره شناسنامه ...................... به سمت رئیس
2. آقای / خانم ..................... به شماره شناسنامه ...................... به سمت ناظر
3. آقای / خانم ................... به شماره شناسنامه ........................ به سمت ناظر
و یا ..................................
4. آقای / خانم ....................... به شماره شناسنامه .......................... به سمت منشی  جلسه انتخاب و سپس رئیس جلسه رسمیت مجمع را اعلام و در خصوص موضوعات ذیل بحث و بررسی گردید :
1. تصویب اساسنامه
2. انتخاب اعضای هیات مدیره
3. انتخاب بازرسان
4. انتخاب روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی های شرکت
5. تعیین سهامداران و تعداد سهام هر یک از آنان
بعد از بحث و بررسی با اتفاق آراء به شرح ذیل اتخاذ تصمیم گردید.
الف ) اساسنامه شرکت در .............. ماده و ............. تبصره به تصویب  کلیه موسسین رسید و ذیل صفحات آن امضاء شد.
ب) نامبردگان ذیل به عنوان اعضای هبات مدیره برای مدت 2 سال انتخاب شدند.
1.
2.
3.
4.
ج) در اجرای ماده 147 قانون تجارت آقای / خانم ......... فرزند ................. شماره شناسنامه ................ ساکن ............................................................................................... به عنوان بازرس علی البدل برای مدت یک سال انتخاب و با امضای ذیل این صورتجلسه قبولی خود را برای انجام وظایف مربوطه اعلام کردند.
د) روزنامه کثبرالانتشار ........................... برای درج آگهی های شرکت انتخاب شد.
ه) کلیه سهامداران به آقای / خانم .....................( احدی از سهامداران – وکیل رسمی شرکت – عضو هیات مدیره ) وکالت می دهند ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و پرداخت حق الثبت نسبت به امضای ذیل ثبن اقدام کند.
رئیس جلسه                                                    ناظر جلسه
نام و نام خانوادگی و امضاء                                نام و نام خانوادگی و امضاء
ناظر جلسه                                                   منشی جلسه
نام و نام خانوادگی و امضا                                نام و نام خانوادگی و امضا
فهرست سهامداران حاضر در جلسه مجمع عمومی موسسین
نام سهامدار – تعداد سهام – درصد تعهدی – درصد پرداخت شده – امضاء سهامداران
نام سهامدار     تعداد سهام  درصد تعهدی   درصد پرداخت شده      امضاء سهامداران

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/

1. ......    ...........     ..............     ...............   .................
2. ......    ...........     ..............     ...............   .................
3. ......    ...........     ..............     ...............   .................
4. ......    ...........     ..............     ...............   .................
5. ......    ...........     ..............     ...............   .................
6. ......    ...........     ..............     ...............   .................