اختیارات و وظایف مدیر عامل شرکت تعاونی

شرکت تعاونی برای اداره امور خود دارای ارکان ذیل است :
1. مجامع عمومی ؛
2. هیئت مدیره ؛
3. بازرسی .
در مورد نقش ارکان مذکور در اداره امور شرکت تعاونی می توان گفت که مجمع عمومی و رکن تصمیم گیرنده،ثبت شرکتها هیئت مدیره رکن اداره کننده و بازرسی رکن کنترل کننده است. به علاوه شرکت تعاونی دارای مدیر عامل نیز هست. وظایف مدیر عامل در این مقاله مورد توجه قرار می گیرد.
داشتن مدیر عامل برای شرکت تعاونی الزامی است ؛ به موجب قانون ، هیئت مدیره مکلف است برای مدیریت عملیات تعاونی و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و تصمیمات هیئت مدیره فرد واجد شرایطی را انتخاب کند. مدیر عامل را می توان از بین اعضای شرکت تعاونی یا خارج از آن ها انتخاب کرد ؛ ولی در تعاونی های چند منظوره در صورتی که عضویت برای همه آزاد و داشتن عضو غیرشاغل مجاز باشد، مدیر عامل باید از میان اعضای شاغل انتخاب شود.
مدیر عامل برای مدت دو سال انتخاب می شود و منعی برای انتخاب مجدد وی وجود ندارد.
مدیر عامل زیر نظر هیئت مدیره کار می کند. وظایف و اختیارات مدیر عامل در آیین نامه ای که با پیشنهاد هیئت مدیره به تصویب مجمع عمومی عادی می رسد، تعیین می شود.
مدیر عامل به طور موظف کار می کند، یعنی حقوق بگیر شرکت تعاونی است. حقوق و مزایای مدیر عامل را بنا به پیشنهاد هیئت مدیره ، مجمع عمومی عادی تعیین می کند.

  • وظایف و اختیارات مدیر عامل

وظایف و اختیارات مدیر عامل در آیین نامه مربوط تعیین می شود که اهم آن ها در زمینه امور ذیل است. تهیه وسایل و ایجاد امکانات مورد نیاز برای گردش عادی کار شرکت تعاونی، حفظ اموال و دارایی شرکت ، مباشرت یا نظارت در تنظیم دفاتر قانونی شرکت و ثبت و نگهداری حساب ها و رسیدگی به آن ها ، دعوت هیئت مدیره به تشکیل جلسه فوق العاده ، تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم به موقع آن به هیئت مدیره ، تنظیم بودجه شرکت ، پیشنهاد خط مشی و برنامه کار شرکت به هیئت مدیره ، استخدام کارمند برای شرکت و تشویق و تنبیه و اخراج آن ها طبق مقررات استخدامی شرکت ، نظارت و مراقبت بر هزینه های شرکت با رعایت صلاح و صرفه آن ، انجام امور بازرگانی و خرید و فروش طبق آیین نامه معاملات شرکت ، طرح و اقامه دعوی مربوط به شرکت در مراجع قانونی و جوابگویی به دعاوی مطروحه علیه شرکت ، نظارت بر حسن اجرای قراردادهای منعقده بین شرکت و اشخاص دیگر، اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ، تقسیم سود ویژه سالانه بر اساس تصمیم مجمع عمومی عادی. مدیر عامل در صورت لزوم متناسب با ابواب جمعی خود در شرکت تعاونی – بر طبق ضوابطی که تعیین شده است – تضمین می سپارد. همچنین باید از کلیه صاحبان جمع و سایر کارکنان شرکت مطابق مقررات و ضوابط مصوب مجمع عمومی تضمین لازم را اخذ کند. مدیر عامل مراقبت می کند که دفاتر و اسناد شرکت منظم باشد و محاسبات آن به موقع تنظیم و به نحوی نگهداری شود که در هر وقت قابل ملاحظه و رسیدگی اشخاص و مراجع صلاحیت دار باشد. مدیر عامل مکلف است در کمال صداقت و دقت و با رعایت کلیه مقررات قانونی و اساسنامه و آیین نامه های مربوط به وظایف خود عمل کند و از اختیاراتش استفاده کند و در هر مورد صلاح و صرفه و غبطه شرکت را مرعی و ملحوظ دارد.

  • چند مطلب

معاملات مدیر عامل با شرکت تعاونی تابع مقررات و ضوابطی است که در چهارچوب دستورالعمل وزارت تعاون، به تصویب مجمع عمومی عادی است.
طبق قواعد کلی حقوق، هر گاه مدیر عامل برخلاف قانون و اساسنامه شرکت عمل کند و موجب زیان شرکت شود، باید زیان وارده را جبران کند؛ و هر گاه در ارتکاب عمل سوء نیت داشته باشد، علاوه بر مسئولیت مدنی، یعنی ملزم بودن به جبران ضرر، مسئولیت کیفری نیز متوجه او خواهد شد و باید مجازات مقرر را – که به حکم دادگاه تعیین می شود – متحمل گردد.
هر گاه چک شرکت که امضای مدیر عامل را دارد بی محل باشد، وی علاوه بر اینکه با صاحب حساب، یعنی شرکت تعاونی و دیگر افرادی که چک را امضا کرده اند در پرداخت وجه چک مسئولیت تضامنی دارد ، به عنوان صادر کننده چک بی محل به مجازات مقرر نیز محکوم خواهند شد.
یادآوری می کنیم که رسیدگی و تصمیم گیری درباره گزارش بازرس یا هر یک از بازرسان در مورد تخلفات مدیر عامل بر عهده مجمع عمومی فوق العاده است.

معافیت مالیاتی 20 ساله فعالان اقتصادی در مناطق آزاد

  • آشنایی با  مناطق آزاد - تجاری صنعتی ایران

منطقه آزاد قلمرویی است که غالباَ در داخل یا مجاورت یک بندر واقع گردیده و در آن تجارت آزاد با سایر مناطق جهان مجاز شناخته شده است. ثبت شرکتها واردات کالا به مناطق آزاد خارج از مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی می باشد.به همین دلیل ،از بهترین مناطق برای ثبت شرکت هم برای اتباع خارجی و هم داخلی به شمار می آید.

ایران هشت منطقه آزاد تجاری و صنعتی دارد که عبارت است از:
1.منطقه آزاد کیش
2.منطقه آزاد قشم
3.منطقه آزاد چابهار
4.منطقه آزاد اروند
5.منطقه آزاد بندرانزلی
6.منطقه آزاد سلفچگان
7.منطقه آزاد ماکو
8.منطقه آزاد ارس.

  • معافیت مالیاتی 20 ساله فعالان اقتصادی در مناطق آزاد

مناطق آزاد برای تشویق صادرات صنعتی، شامل کارخانجات تولیدی و صنعتی موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارند. به طوری که با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی ، بخشودگی سود و عوارض گمرکی و عدم وجود تشریفات زاید ارزی و اداری و همچنین سهولت  و تسریع فرایندهای واردات و صادرات با جذب سرمایه گذاری های خارجی و انتقال فناوری  به توسعه سرزمین اصلی کمک می نمایند.
به موجب بخشنامه حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات های مستقیم در مناطق آزاد تجاری ، اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات های مستقیم معاف خواهند بود.
لذا با عنایت به مراتب فوق، حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات های مستقیم بابت شرکت هایی که در منطقه آزاد به ثبت رسیده و دارای مجوز فعالیت اقتصادی در آن منطقه بوده و در منطقه مذکور نیز فعالیت دارند، مشمول حکم ماده 13 قانون یاد شده می باشند.
همچنین رییس سازمان طی بخشنامه ای اعلام نمود که : صادرات کالا و خدمت از طریق مبادی خروجی رسمی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
پرواضح است در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال مالی ثبت یا افزایش سرمایه،در اجرای حکم تبصره ( 2 ) ماده 119 قانون برنامه پنجم توسعه مشمول معافیت نبوده و حق تمبر و جرائم مقرر با رعایت مقررات وصول خواهد شد.

  • ثبت فعالیت های تجاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی

در خصوص ثبت اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی، «ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران» مصوب 4/2/1379 شورای عالی مناطق آزاد چنین مقرر می دارد: «انواع شرکت ها و موسسات غیر تجاری مذکور در قانون تجارت و سایر قوانین ایران می توانند در واحد ثبتی منطقه به ثبت برسند، مشروط بر آنکه موضوع فعالیت آن ها قانونی باشد.در هر حال تاسیس و فعالیت شرکت ها تحت قوانین موضوعه امکان پذیر است.»
در ماده ی 4 همین «ضوابط  ثبت» مقرر می دارد:«هر شرکت یا موسسه ای که در منطقه ثبت شود و مرکز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شرکت ایرانی و ثبت شده در منطقه محسوب می شود.» ثبت شعبه یا نمایندگی اشخاص حقوقی خارجی نیز در اداره ثبت شرکت و مالکیت صنعتی و معنوی سازمان های مناطق آزاد امکان پذیر می باشد.
به همین لحاظ، سازمان هر منطقه به منظور انجام امور ثبتی شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در آن منطقه واحدی را به نام واحد ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی تاسیس می کند.

معافیت مالیاتی 20 ساله فعالان اقتصادی در مناطق آزاد

  • آشنایی با  مناطق آزاد - تجاری صنعتی ایران

منطقه آزاد قلمرویی است که غالباَ در داخل یا مجاورت یک بندر واقع گردیده و در آن تجارت آزاد با سایر مناطق جهان مجاز شناخته شده است. ثبت شرکتها واردات کالا به مناطق آزاد خارج از مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی می باشد.به همین دلیل ،از بهترین مناطق برای ثبت شرکت هم برای اتباع خارجی و هم داخلی به شمار می آید.

ایران هشت منطقه آزاد تجاری و صنعتی دارد که عبارت است از:
1.منطقه آزاد کیش
2.منطقه آزاد قشم
3.منطقه آزاد چابهار
4.منطقه آزاد اروند
5.منطقه آزاد بندرانزلی
6.منطقه آزاد سلفچگان
7.منطقه آزاد ماکو
8.منطقه آزاد ارس.

  • معافیت مالیاتی 20 ساله فعالان اقتصادی در مناطق آزاد

مناطق آزاد برای تشویق صادرات صنعتی، شامل کارخانجات تولیدی و صنعتی موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارند. به طوری که با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی ، بخشودگی سود و عوارض گمرکی و عدم وجود تشریفات زاید ارزی و اداری و همچنین سهولت  و تسریع فرایندهای واردات و صادرات با جذب سرمایه گذاری های خارجی و انتقال فناوری  به توسعه سرزمین اصلی کمک می نمایند.
به موجب بخشنامه حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات های مستقیم در مناطق آزاد تجاری ، اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات های مستقیم معاف خواهند بود.
لذا با عنایت به مراتب فوق، حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات های مستقیم بابت شرکت هایی که در منطقه آزاد به ثبت رسیده و دارای مجوز فعالیت اقتصادی در آن منطقه بوده و در منطقه مذکور نیز فعالیت دارند، مشمول حکم ماده 13 قانون یاد شده می باشند.
همچنین رییس سازمان طی بخشنامه ای اعلام نمود که : صادرات کالا و خدمت از طریق مبادی خروجی رسمی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
پرواضح است در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال مالی ثبت یا افزایش سرمایه،در اجرای حکم تبصره ( 2 ) ماده 119 قانون برنامه پنجم توسعه مشمول معافیت نبوده و حق تمبر و جرائم مقرر با رعایت مقررات وصول خواهد شد.

  • ثبت فعالیت های تجاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی

در خصوص ثبت اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی، «ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران» مصوب 4/2/1379 شورای عالی مناطق آزاد چنین مقرر می دارد: «انواع شرکت ها و موسسات غیر تجاری مذکور در قانون تجارت و سایر قوانین ایران می توانند در واحد ثبتی منطقه به ثبت برسند، مشروط بر آنکه موضوع فعالیت آن ها قانونی باشد.در هر حال تاسیس و فعالیت شرکت ها تحت قوانین موضوعه امکان پذیر است.»
در ماده ی 4 همین «ضوابط  ثبت» مقرر می دارد:«هر شرکت یا موسسه ای که در منطقه ثبت شود و مرکز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شرکت ایرانی و ثبت شده در منطقه محسوب می شود.» ثبت شعبه یا نمایندگی اشخاص حقوقی خارجی نیز در اداره ثبت شرکت و مالکیت صنعتی و معنوی سازمان های مناطق آزاد امکان پذیر می باشد.
به همین لحاظ، سازمان هر منطقه به منظور انجام امور ثبتی شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در آن منطقه واحدی را به نام واحد ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی تاسیس می کند.

ضرورت تنظیم شرکتنامه و نشر آگهی آن در شرکت با مسئولیت محدود

برای تشکیل شرکت با مسوولیت محدود یک سری شرایط ماهوی و شکلی مورد نیاز است. ثبت شرکتها شرایط ماهوی عبارت است از قصد، رضایت و اهلیت شرکا ؛ تعیین موضوع شرکت و میزان سرمایه؛ انتخاب نام شرکت و مدت آن؛ و از جمله شرایط شکلی می توان به شرکتنامه و نشر آگهی اشاره کرد.
در قانون تجارت ایران ، نص صریحی در خصوص لزوم تنظیم شرکتنامه وجود ندارد ، ولی با عنایت به ماده (97 ق.ت ) ملاحظه می شود که موسسین شرکت الزاماَ باید شرکتنامه بین خود تنظیم و امضاء نمایند.
تنظیم اساسنامه برای شرکت با مسئولیت محدود ، علاوه بر شرکتنامه ضروری می باشد ، زیرا شرکاء می توانند اراده خود را از نظر قلمرو و اختیارات و اتخاذ تصمیم و یا حق رای و بالاخره فیمابین در آن منعکس نمایند.
برابر بند 2 ماده ماده 47 قانون ثبت اسناد و املاک با اصلاحات بعدی ، صلحنامه و هبه نامه و شرکتنامه باید طبق سند رسمی تنظیم گردد. از طرف دیگر طبق ماده 1 نظامنامه قانون تجارت ، شرکت های تجاری باید به موجب شرکتنامه رسمی تشکیل شوند.
مطابق ماده (197 ق.ت ) ظرف ماه اول تشکیل هر شرکت ، خلاصه شرکتنامه و منضمات آن ، طبق نظامنامه وزارت عدلیه اعلان خواهد شد و نیز برابر ماده (196 ق.ت ) "اسناد و نوشته جاتی که برای به ثبت رسیدن شرکت لازم است در نظامنامه وزارت عدلیه معین می شود ".
نظامنامه مندرج در موارد فوق باید در تهران در اداره ثبت شرکت ها و در خارج از تهران در اداره ثبت اسناد مرکز اصلی شرکت به ثبت برسد . طبق ماده 3 نظامنامه ، تسلیم تقاضانامه در دو نسخه الزامی است و علاوه بر آن در شرکت های با مسئولیت محدود باید یک نسخه مصدق از اساسنامه ( اگر باشد ) ، یک نسخه مصدق از شرکتنامه ، اسامی شریک یا شرکایی که برای اداره شرکت تعیین شده اند و بالاخره نوشته ای به امضاء مدیر شرکت حاکی از پرداخت تمام سرمایه نقدی و سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی نیز تقدیم گردد.
بعد از ثبت شرکت ، متصدی ثبت باید با نسخه ثانی تقاضانامه را با قید تاریخ و نمره ثبت ، امضا و به مهر اداره ممهور نموده و به متقاضی بدهد ، این سند ، سند ثبت شرکت محسوب خواهد شد ، متعاقباَ در ظرف ماه اول ثبت هر شرکت خلاصه شرکتنامه و منضمات  آن توسط اداره ثبت محل در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به هزینه خود شرکت منتشر می گردد.

سوالات پر تکرار ثبتی

  • آیا از سرمایه ای که برای شرکت در نظر گرفته می شود استعلام گرفته می شود؟

در شرکت های نوع با مسئولیت محدود ،اخذ کارت بازرگانی فوری  از سرمایه استعلام گرفته نمی شود و سرمایه شرکت اسمی می باشد ولی در نوع سهامی خاص باید 35% آن موجود و در یک حساب جاری بنام شرکت بلوکه شود.

  • مدارک لازم جهت ثبت تاسیس شرکت کدامند ؟

1) کپی کارت ملی و شناسنامه و کارت پایان خدمت باید در دفاتر اسناد رسمی اصل شوند. ( هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
2) سمت اعضاء ( مدیر عامل ، رئیس هیات مدیره و نایب رییس و بازرسین )
3) تعداد سهام شرکت و اعضا ( حداقل ا سهم اعضای هیات مدیره )
4) اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
5) آدرس و کد پستی شرکت
6) آدرس و کد پستی تمام اعضا بعلاوه شماره همراه
7) مبلغ سرمایه
8) موضوع فعالیت شرکت
9) گواهی عدم سوء پیشینه ( تمام اعضای هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
شرایط
* اعضای هیات مدیره و مدیر عامل هیچ گونه شغل دولتی نداشته باشند .
* مدیر عامل نباید مدیر عامل شرکت دیگری باشد .
* بازرسین هیچ گونه نسبت فامیلی اعم از نسبی یا سببی با مدیران و مدیر عامل نداشته باشند.
شایان ذکر است، تنها با ارائه مدارک فوق به وکلای مجرب فکر برتر ، در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ، کلیه  امور ثبتی شما به صورت ویژه انجام خواهد گرفت.

  • مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت کدامند؟

1) کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید ، بازرسین و سهامداران ( برابر اصل )
2) کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای قدیم و جدید
3) تعداد سهام شرکت و اعضای قدیم و جدید
4) اسامی اشخاصی که حق امضا دارند
5) آدرس و کد پستی
6) سمت اعضای جدید و قدیم
7) کپی آخرین آگهی تغییرات
8) مبلغ سرمایه و ارزش ریالی
9) کپی کارت پایان خدمت اعضا و بازرسین جدید به بعد بازرس جدید به بعد برابر اصل شده در دفاتر اسناد رسمی
10) در صورت نقل و انتقال سهام برگه دارایی
خاطر نشان می شویم ، مشاورین مجموعه فکر برتر،همان گونه که در ثبت شرکت همراه شما بوده اند در ثبت تغییرات شرکت و تنظیم انواع صورتجلسه نیز در خدمت شما خواهند بود.

  • شرایط ثبت " نام " شرکت چیست؟

1- دارای ریشه فارسی باشد.
2- لاتین نباشد.
3- با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
4- تکراری نباشد. بدین منظور، می توانید به سامانه مربوطه مراجعه و نام پیشنهادی خود را جستجو کنید. دقت نمایید که دو کلمه از نام پیشنهادی با اسامی دارای سابقه باید متفاوت باشد.
5- دارای اسم خاص باشد.
6- از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود ، بلکه بصورت حروف نوشته شود.
7- از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراَ تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد ، استفاده نشود .
8- از عنوان های شعرا ، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
9- عدم استفاده از حروف اول چند کلمه بعنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند کلمه
10- عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مانند پی وی سی و ...
انتخاب نام شرکت ، یکی از مهم ترین اقداماتی است که در مسیر ثبت شرکت انجام می شود ، نام شرکت باید معرف ایده و کسب و کار شما باشد. برای این منظور می توانید از کارشناسان با تجربه ثبت شرکت فکر برتر کمک بگیرید تا نهال نوپای شما به خوبی به ثمر نشیند.

  • بین موسسه و شرکت چه تفاوتی وجود دارد ؟

همان طور که از ادامه نام موسسه ، یعنی موسسه غیر تجاری پیداست ، تشکیلات و موسسات غیر تجارتی، کلیه تشکیلات و موسساتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی تشکیل می شوند اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. این موسسات ، فقط در زمینه امور خدماتی مشغول هستند و همان طور که گفته شد ، جنبه تجاری ندارند.
از جمله سایر تفاوت های میان موسسه و شرکت عبارت است از :
_ موسسه می تواند در تملک دولت و یا بخش خصوصی قرار گیرد.
_ برای ثبت شرکت با توجه به نوع آن حداقل به دو نفر نیاز است در صورتی که ثبت موسسه به وسیله یک نفر هم امکان پذیر است.

  • برای فعالیت در زمینه بازی های کامپیوتری مجوز لازم است ؟

بله ، فعالیت در این زمینه مستلزم اخذ مجوز رسانه های دیجیتال از سازمان مربوطه وابسته به وزارت ارشاد می باشد.

  • تفاوت بازرس اصلی و بازرس علی البدل در شرکت سهامی خاص چیست ؟

در واقع ، بازرس علی البدل بازرس جایگزین است و در صورتی که بازرس اصلی فوت کند یا در صورت استعفا یا سلب شرایط از او ، وظایف او را بازرس علی البدل انجام می دهد.

  • حق الزحمه ای که برای بازرسان می بایست در نظر گرفته شود چقدر است ؟

حق الزحمه بازرسین را می توان در مجمع عمومی عادی مشخص نمود. بازرسین در معاملات شرکت ذی نفع نخواهند بود.

  • شرایط کیفری اعضا چه تاثیری در ثبت شرکت دارد ؟

دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت شرکت نیست فقط نمی توانند جزء هیات مدیره ، مدیر عامل و یا بازرسین شرکت باشند.

  • گواهی عدم سوء پیشینه برای ثبت شرکت از تاریخ صدور چه مدت اعتبار دارد ؟

گواهی عدم سوء پیشینه برای ثبت شرکت از تاریخ صدور 6 ماه اعتبار دارد .

  • مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود کشتیرانی به منظور حمل کالا چیست ؟

ثبت شرکت در این زمینه منوط به اخذ مجوز از سازمان کشتیرانی و حمل و نقل است . پس از دریافت مجوز، با ارائه مدارک مورد نیاز شامل مدارک شناسایی و گواهی عدم سوء پیشینه به وکلای فکر برتر ، می توانید نسبت به ثبت شرکت اقدام فرمایید.

  • آیا می توان شماره ثبت یک شرکت یا مسئولیت محدود را از اداره ثبت گرفت؟

خیر ، تنها شرکای شرکت می توانند شماره ثبت شرکت خود را از این اداره دریافت نمایند اما برای مشاهده شماره ثبت شرکت می توانید به سامانه اینترنتی شناسه ملی و یا روزنامه رسمی مراجعه نموده و با وارد نمودن نام شرکت ، شماره ثبت آن را روئت نمایید.

  • آیا کارمند رسمی دولت می تواند سهامدار و عضو هیات مدیره شرکت با مسئولیت محدود باشد؟

خیر . کارمند رسمی دولت در صورتی می تواند سهامدار باشد که تنها 20 درصد سهم را دارا باشد و فقط عضو هیات مدیره باشد و هیچ نوع حق امضایی نمی تواند داشته باشد.

  • آیا راه اندازی واحد تولیدی در بسته بندی مواد خشکبار، نیاز به اخذ مجوز از مرجع خاصی دارد ؟

خیر. نیاز به اخذ مجوز ندارد. شما می توانید در قالب هر شرکتی با ارائه ی مدارک مورد نیاز شامل مدارک شناسایی اعضا و گواهی عدم سوء پیشینه به وکلای فکر برتر اقدام نمایید.

  • چگونه می توان فهمید که شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده است یا نه ؟

شماره ثبت شرکت را می توانید از سامانه شناسه ملی استعلام نمایید .

  • پس از ثبت شرکت ، چه اقداماتی می بایست انجام دهیم ؟

پس از ثبت شرکت و موسسه ، شرکت ها می بایست ظرف یک هفته دفاتر تجاری خود را پلمپ نمایند و سپس نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. همچنین می بایست ظرف دو ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت دو در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی اقدام نمایند .

  • آیا شرکتی که کار نمی کند باید دفتر مالیاتی یا تجاری بگیرد؟

بله . بنا بر ضوابط قانونی ، کلیه شرکت ها ملزم به اخذ دفاتر مالیاتی از حوزه مالیاتی می باشند. در صورت عدم  فعالیت نیز می بایست مراتب را به اداره دارایی اطلاع رسانی کنند. به این ترتیب که دفاتر پلمپ را خالی و سفید به اداره تسلیم نمایند.

  • زمان تحویل دفاتر تجاری چه موقع می باشد ؟

_جهت تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی در تیر ماه هر سال باید اواخر سال قبل اقدام به اخذ پلمپ دفاتر کرده باشید.
_مودیان مالیاتی مکلفند برای هر سال مالی،فقط از دفاتر امضاء پلمپ و ثبت شده ظرف یک سال قبل استفاده نمایند مگر اینکه در طی سال با تمام شدن دفاتر نیاز به دفاتر جدید باشد که در این صورت مجاز هستند دفاتر جدید امضاء ، پلمپ و ثبت نمایند.
_دریافت دفاتر قانونی و دفاتر مالی و ثبت عملیات مالی در مورد اشخاص حقوقی جدید التاسیس از تاریخ ثبت شخص حقوقی و در مورد سایر اشخاص از تاریخ شروع فعالیت تا 30 روز مجاز خواهد بود.
ارائه این خدمات توسط موسسه حقوقی فکر برتر در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ارائه می گردد.

  • مدت زمان اخذ کد اقتصادی چقدر است ؟

در صورت کامل بودن مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده مالیاتی در حوزه مالیاتی مرتبط حدود 3 هفته الی یک ماه مدت زمان مورد نیاز برای صدور کد اقتصادی می باشد ، البته این مدت در صورتی است که بازدید از محل دفتر شرکت صورت نگیرد.
ارائه این خدمات توسط موسسه حقوقی فکر برتر در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه ارائه می گردد.

  • آیا با پیش ثبت نام ، می توان کارهای مالیاتی انجام داد ؟

خیر، پیش ثبت نام یک برگه است با کد 12 رقمی برای اخذ کد اقتصادی، با اخذ این برگه می توان اقدام به گرفتن کد اقتصادی 14 رقمی نمود.
چنانچه در زمینه اخذ کد اقتصادی سوالی دارید ، می توانید با کارشناسان ما در فکر برتر تماس حاصل فرمایید .

  • مدت زمان لازم جهت اخذ جواز تاسیس چه قدر می باشد؟

مدت زمان لازم بر حسب سازمان و مرجع صادر کننده جواز تاسیس متفاوت می باشد.
این مدت زمان برای جواز تاسیس های صادره از وزارت صنعت و معدن و تجارت به طور متوسط 14 روز تا 1 ماه می باشد. مدت زمان لازم برای اخذ جواز تاسیس از وزارت کشاورزی بین 2 ماه الی 4 ماه می باشد. همچنین مدت زمان لازم برای صدور جواز تاسیس از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 2 الی 3 ماه می باشد.
ارائه این خدمات توسط موسسه حقوقی فکر برتر به صورت ویژه (vip) ارائه می گردد.

  • برای داشتن کارت بازرگانی چه مدارکی لازم است ؟ کارت بازرگانی چقدر اعتبار دارد ؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقوقی:
_اصل اظهارنامه ی ثبت در دفاتر بازرگانی با امضای مدیر عامل یا رییس هیأت مدیره.
_ اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکتها.
_ سه قطعه عکس سه در چهار مدیر عامل.
_ اصل وکپی مدارک تحصیلی معتبر.
_ اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دایم و یک سری کپی.
_ اصل گواهی عدم سوءپیشینه مدیر عامل با اعتبار 6 ماهه.
_ فرم کارت بازرگانی و عضویت.
_ اصل مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی.
_ کپی روزنامه رسمی تأسیس و تغییرات شرکت.
_ اصل کارت ملی مدیر عامل جهت برابر با اصل بودن مدارک شناسایی.
_ داشتن حداقل23 سال تمام.
_ اصل گواهی تأیید بانک مبنی بر حسن اعتبار بانکی به نام شرکت.
_ ارایه سند مالکیت محل شرکت یا اجاره نامه.
_ برای شرکتهای با مسؤلیت محدود، ارایه یک برگ کپی تقاضانامه ثبت شرکتهای داخلی و شرکت نامه رسمی که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت باشد.
_ ارایه یک برگ کپی اظهارنامه ثبت شرکتهای خاص یا عام با مهر اداره ثبت شرکتها در مورد شرکتهای سهامی خاص.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقیقی:
_ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی.
_ اصل گواهی پلمپ دفاتر در اداره ثبت شرکتها.
_ گواهی عدم سوء پیشینه.
_ اصل گواهی مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری.
_ اصل مدارک شناسایی.
_ اصل مدارک تحصیلی.
_ داشتن 23 سال تمام.
_ اصل کارت پایان خدمت یا معافیت.
_ اصل گواهی حسن اعتبار بانکی.
_ ارایه کد اقتصادی جدید.
اعتبار این کارت یک سال تمام بعد از زمان صدور آن است و در صورت نیاز، می توان با ارایه مدارک لازم کارت بازرگانی را تمدید کرد.
اخذ کارت بازرگانی برای انجام فعالیت های تجاری امری اجتناب ناپذیر است.موسسه حقوقی فکر برتر، با پیشینه ای درخشان و با خدماتی معتبر،آمادگی انجام این خدمات را در سریع ترین زمان  دارد.

  • آیا اخذ کارت بازرگانی مالیات دارد ؟

اگر تجارت انجام گیرد و جنس وارد یا صادر شود حتماَ باید مالیات پرداخت شود ولی چنانچه از کارت بازرگانی هیچ استفاده ای نشود بنابراین هیچ گونه مالیاتی تعلق نمی گیرد و کارت بازرگانی بعد از یک سال باطل می شود و باید دوباره تمدید شود.

  • آیا اشخاص خارجی قادر به ثبت شرکت می باشند؟

وفق ماده 1 قانون ثبت شرکت ها ، ( مصوب 1310) ، هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد ، شرکت ایرانی محسوب می شود. لذا اشخاص خارجی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که با ثبت شرکت ، در ایران سهامدار آن شرکت می شوند یک شخصیت حقوقی ایرانی خواهند بود. به موجب بند دوم ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاران خارجی، از نظر درصد مشارکت هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد . به این معنا که سرمایه گذاران خارجی می توانند شرکت خود را تا نسبت 100 % در ایران ثبت نمایند.