برای بیان ارتباط بین سئو و تولید محتوا در ابتدا باید به شما بگوئیم که متاسفانه تصور اشتباهی بین بعضی متخصصان در خصوص تولید محتوا وجود دارد؛ اینکه نوشتن انواع محتوا به خودی خود می تواند باعث افزایش رتبه سایت شما شود. در چند سال گذشته توجه بسیار زیادی روی تولید محتوای وب سایت شده است. این توجه زیاد از گفته گوگل نشات گرفت که در آن محتوای باکیفیت عامل اصلی در بهینه سازی سئو سایت است. سفارش تولید محتوامتنی بعد از این گفته چنین دیدی به وجود آمد که فقط با تولید محتوای باکیفیت و یونیک و درج انواع مختلف می توان به رتبه بالایی دست پیدا کرد. باید گفت که این دیدگاه اشتباه است. متاسفانه برخی گفته های گوگل را به اشتباه تفسیر کرده اند. محتوا در واقع عامل افزایش رتبه سایت نیست، بلکه کمک کننده است. اینکه محتوا پادشاه است، به معنای فقط به کار بردن این روش برای افزایش بازدید و فروش وبسایت نیست. بلکه محتوا زمانی میتواند قدرت خود را نشان دهد که ساختار سئو شما قوی باشد. به عبارتی دیگر اصول سئو در طراحی سایت به کار گرفته شده باشد. علاوه بر این باید اصول بازاریابی محتوا هم استفاده شود. اصولی که با کمک آن، محتوا را به کاربران هدف برسانیم. در واقع تولید محتوا داخل یک زنجیره است. زنجیره که در راس آن اصول سئو داخلی و بعد دیگر موارد مانند بک لینک سازی و محتوا نویسی و غیره قرار گرفته است. ارتباط بین تولید محتوا و سئو یک چالش بین مالکان سایت ها است. حتی بعضی از نویسندگان هم در این خصوص اشتباه می کنند. در ابتدا باید به شما بگوئیم که سئو شامل تکنیک هایی است که هدف آن افزایش بازدید از سایت است. سئو دو بخش داخلی و خارجی دارد.
اول از همه باید به بخش داخلی آن یعنی ساختار و غیره توجه شود، بعد وارد سئو خارجی شد. سئو خارجی شامل تکنیکهای خارج از وبسایت بوده و برای کمک به افزایش بازدید انجام می شود. مهم ترین و بهترین نمونه آن را هم می توان شبکه های اجتماعی مثال زد. البته این نیز حاسز اهمیت است که اوایل که تولید محتوا باب شد، بسیاری به دنبال نوشتن مقاله آموزشی یا تکمیل صفحات سایت خود افتادند. تولید محتوا تکنیک جدیدی نیست. بشر از زمانی که توانست قلم به دست بگیرد و خط اختراع شد، محتوا به وجود آمد. حالا این روزها سبک محتوا عوض شده است. متن، پادکست، ویدئو، محتوای کوتاه برای پیامک و ایمیل و غیره از نمونههای محتوا هستند. هرکدام بسته به نوع مقالات سایت باید در داخل مطلب به کار رفته است. حالا اصطلاح دیگری که داریم، بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا شامل تکنیکهایی است که با آنها شما متن را به کاربران مناسب میرسانید. کسی که در این حوزه فعالیت میکند، باید اصول سئو و بازاریابی اینترنتی را هم بداند. در نگاه اول سئو و بازاریابی محتوا را می توان به صورت زیر نمایش داد (البته می توان برای تولید محتوا هم همین شکل را در نظر گرفت.) در ادامه خواندن مقاله ی زیر به شما پیشنهاد می شود. باید برای ارتباط بین سئو و تولید محتوا به شما بگوئیم که سئو نیاز به محتوا دارد.
در این باره لازم است به شما بگوئیم که سئو شامل تکنیک هایی فنی است. این تکنیک ها باید روی چه چیزی اعمال شوند؟ سایت؟ خیر. این تکنیک ها برای بهینه سازی محتوای سایت است. حالا نوع آن می تواند هرچه باشد؛ بلاگ، کلمات کلیدی، متن صفحات، متاتگها. در داخل همه این بخشها باید مطلبی حتی در اندازه یک جمله نوشته شوند. یکی از نکات مهم در سئو کلمات یا عبارات کلیدی هستند. هرچند در آخرین بهروزرسانیها، گوگل اعلام کرده که دیگر روی این مسئله تاکید ندارد؛ اما منظور آن بیشتر چگالی است. در الگوریتم های جدید توصیه شده تا از عبارت هم خانواده و توضیحات و غیره استفاده کنید. عبارت کلیدی شامل یک یا چندین کلمه در کنار هم هستند. پیدا کردن این ها یک طرف، اثرپذیری طرف دیگر ماجرا است. شما برای اینکه بتوانید نتیجه ای را دریافت کنید باید این عبارات را در متن و دیگر بخش های سایت مانند متاتگ توضیحات به کار ببرید. این ها همان محتوای هرچند کوتاه هستند. حالا این یک مثال به زبان خیلی ساده بود. لازم به ذکر است که مثال را نوشتیم تا هم مورد قبلی را بهتر متوجه شوید و هم اینکه بتوان در این مورد استفاده کرد. کاربر اختلاف دو سایت را در کلمه کلیدی می بیند. وقتی عبارتی را جستجو می کند، سایت هایی مختلف برای او نمایش داده می شود. آن وب سایتی که در آن کلمه قوی تر است، در رتبه بالا قرار می گیرد. اینکه چگونه بتوان به جایگاه اول رسید، با سئو و تولید محتوا است. شما عبارتی را تعیین می کنید و سعی می کنید تا آن را در مکان های متفاوت به کار ببرید. این مکان های متفاوت کجا است؟ متا تگ ها و متن سایت؛ البته به غیر از تعریف برای ابزارهای گوگل. پس باید متنی را بنویسید تا کلمات کلیدی را در آن به کار برد.
اینجا است که محتوا مبتنی بر سئو خودش را نشان می دهد. البته این نیز حائز اهمیت است که دریافت بک لینک ارگانیک، یکی از روش هایی که از باعث افزایش سریع رتبه سایت شما در گوگل می شود. یک سایت فقط به یک دلیل می تواند بک لینک ارگانیک دریافت کند؛ محتوای مناسب. اگر شما محتوای باکیفیت درسایت خود قرار دهید، دیگر کاربران آن ها را به راحتی در شبکه های اجتماعی و دیگر سایت ها قرار می دهند. این مسئله باعث شناخت دوستان آن ها و ورودشان از طریق کلیک روی لینک به سایتتان می شود. البته باید به شما بگوسیم که محتوا روند ثابتی را ایجاد می کند و برای توضیحات بیشتر در این باره باید به شما بگوئیم که تکنیکهای سئو باعث بهصورت مداوم اعمال شوند. میتوان بدون تولید محتوا هم به چنین روندی دست پیدا کرد؛ اما هم خیلی سخت است و هم اینکه نیاز به صرف هزینه زمانی و پولی زیادی دارد. بهترین کار همان انواع تولید محتوا است. اینکه شما با یک استراتژی محتوا برای سایت خود اقدام به نوشتن انواع مطلب کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا فقط متن نیست. انواع ویدئو و عکس دو نوع دیگر محتوا هستند که این روزها گوگل تاکید زیادی به استفاده از آن ها برای رتبه دهی دارد. به هرحال، می توان با هر نوع محتوا چنین روند ثابتی را حفظ کرد.