اگر میخواهید به موقعیت خوبی دست یافته و صدها هزار بازدیدکننده در ماه را به وب سایت خود جذب کنید، باید توجه داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب در رقابتهای بازاریابی محتوایی و اجتماعی ضروری است.
از نظر تئوری، این هدف بسیار ساده است و تنها به استفاده از بیشترین کلمات جستجو شده توسط مخاطبان هدف در مقالات و صفحات وب بستگی دارد. چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیداکنیم به این ترتیب وقتی کاربری در گوگل، یکی از کلید واژههای شما را جستجو میکند، سایت شما در نتایج جستجوی او ظاهر خواهد شد. اما دستیابی به این هدف در عمل، چندان هم ساده نیست! زیرا وبسایتهای بسیاری از طریق همان کلمات کلیدی در حال رقابت با شما هستند. بنابراین باید بدانید که چه نوع کلمات کلیدی وجود دارند و معیارهای مهم برای یافتن کلمات کلیدی سایت چیست؟
کلمات کلیدی را میتوان بر اساس حجم سرچ آنها در موتورهای جستجویی مانند Google در 3 گروه، طبقه بندی کرد:
کلمات کلیدی عمومی یا General: این کلمات کلی بوده و جستجوی زیادی نیز دارند. مانند «وبلاگ»
کلمات کلیدی متوسط یا Medium: این عبارات محدودتر هستند اما خاص نیستند و بنابراین کاملاً گسترده و کلی باقی میمانند، به عنوان مثال «وبلاگهای محبوب»
کلمات کلیدی دم بلند یا Long-tail: این گروه، مجموعه اصطلاحات خاصی هستند که نماینده حدود 70% از بیشترین میزان سرچ محسوب میشوند. بنابراین، کلمات کلیدی دم بلند فرصت مناسبی ایجاد میکنند تا جایگاه ویژه خود را بیابید. مثلاً «محبوب ترین وبلاگهای بازاریابی کدامند؟»
بررسی یک کلمه کلیدی، به علاوة کلمات مرتبط و مترادف آن از لحاظ حجم جستجو و تعداد دفعات کلیک آنها، معیار بررسی میزان محبوبیت این کلید واژه است. به عبارت دیگر بررسی Keyword Traffic وبسایت شما، این امکان را فراهم میکند که منشاء بیشترین بازخورد خود را بیابید و بتوانید کلمات کلیدی منفی را نیز از سئو خود حذف کنید.
سختی کلمات کلیدی (که به عنوان رقابت کلمات کلیدی یا سختی SEO نیز شناخته میشود) یک معیار سئو برای رتبه بندی میزان سختی یک کلید واژه برای رساندن آن به رتبه اول نتایج برتر گوگل است. هرچه keyword difficulty بیشتر باشد، یعنی رقابت بالاتر بوده و بنابراین ارتقاء رنکینگ سایت شما برای رسیدن به رتبه اول SERP هم دشوارتر خواهد بود.
موضوع یافتن کلمات کلیدی سایت، موضوع چندان پیچیدهای نیست و میتوان با روشهای مختلف به آن دست یافت. آنچه بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مهم است، انتخاب و تحلیل آنها است. بخش تحلیل کلمات کلیدی، مهمترین بخش کیورد ریسرچ است که فرایندی مستمر محسوب میشود و مدیران سایت باید همواره زمانی را برای انجام این کار در نظر بگیرند. در ادامه این مطلب درباره ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی صحبت خواهیم کرد؛ اما پیش از آن بیایید درباره برخی راههای به دست آوردن کلمات کلیدی و فهرست کردن آنان صحبت کنیم؛ چراکه پیش نیاز تحلیل کلمات کلیدی، در اختیار داشتن فهرستی بلندبالا از آنان است. راههای عمومی و ساده برای پیدا کردن کلمات کلیدی عبارتند از:
در ابتدا برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، بهتر است از هم اندیشی با اعضای گروه یا همان طوفان ذهنی استفاده کنید. برای شروع این روند، به صورت گروهی به موضوعاتی که میخواهید به طور کلی رتبه بندی شود فکر کنید.. حدود 5-10 مجموعه موضوعی را که فکر میکنید برای تجارت شما مهم هستند ارائه دهید. به این ترتیب که خودتان را به جای مخاطبان قرار دهید. مخاطبان برای یافتن کسب و کار شما، باید به دنبال چه نوع موضوعاتی بگردند؟ شما از این دستههای موضوعی برای کمک به ارائه برخی از کلمات کلیدی خاص، در مراحل بعدی استفاده خواهید کرد. بعد از اینکه لیستی از موضوعات آماده کردید، باید آنها را جزئیتر بررسی کنید؛ پس زمان آن رسیده که کلمات کلیدی مربوط به هر موضوعی را که فکر میکنید مخاطبان، برای یافتن آن مطلب خاص سرچ میکنند، مشخص نمایید.
اینکه رقیب شما از چه کلمات کلیدی برای رتبه بندی استفاده میکند، لزوماً به این معنا نیست که آن واژهها باید برای شما هم حائز اهمیت باشند؛ اما تست کلمات کلیدی سایت های رقیب، به شما در ارزیابی مجدد کیوردهایتان کمک خواهد کرد. به عنوان مثال مواردی را که به نظر میرسد رقبای شما به آنها اهمیت نمیدهند نادیده نگیرید؛ زیرا این اصطلاحات میتواند فرصتی عالی برای شما باشد تا بتوانید سهم بازار خاص خود را در اختیار داشته باشید.
پیشتر گفتیم که یافتن کلمات کلیدی، فرایندی مستمر است که نیاز به تحقیق پیوسته در دنیای دیجیتال دارد اما این نکته، چگونه بر تحقیقات کلمات کلیدی که انجام میدهید، تأثیر میگذارد؟ کلمات کلیدی میتوانند علاوه بر معنای ظاهری، معانی ثانویه و مختلف دیگری نیز داشته باشند. یکی از دلایل این موضوع آن است که با توجه به متغیرهای محیطی و اجتماعی، جستجوی مردم نیز دستخوش تغییر میشود و این تغییرات از ابتدای پیدایش موتورهای جستجو تا بهحال، پا بر جا بوده است. به همین دلیل شما برای یافتن اولویتهای انتخاب خود نیاز به این دارید که بدانید هماکنون بیشترین جستجوی کلمات کلیدی در گوگل درباره چه موضوعاتی است و مردم در حوزه فعالیتهای شما چه کلماتی را بیشتر جستجو میکنند؟ بخش دیگر تحلیل مربوط میشود به رقبای شما که در رتبههای بالاتر از شما در نتایج جستجو قرار دارند. تحلیل کلمات کلیدی رقبا و استفاده از همان روشها، قطعاً به شما نیز کمک خواهد نمود.
حال بیایید ابزارهای مناسب برای یافتن کلمات کلیدی را بشناسیم:
از سایت Google Trends میتوانید برای پیدا کردن میزان ترافیک هر یک از کلمات یافت شده خود استفاده کنید. در این ابزار با جستجوی هر کلمه یا عبارت، نموداری از تعداد سرچ آن در طول بازههای زمانی مختلف به شما ارائه میشود. همچنین این ابزار درباره جغرافیای میزان جستجوی کلمات و مواردی از این دست نیز اطلاعاتی به شما خواهد داد. بدین ترتیب شما درمییابید که هر کلمه کلیدی از فهرست شما، در بازههای زمانی مختلف، چند بار توسط کاربران و از کدام مناطق دنیا، جستجو شدهاند.
این وب سایت که پیش از این نیز به شما معرفی شد، به صورت مختصر درباره وضعیت هر کلمه کلیدی که در آن جستجو کنید، اطلاعاتی را به شما ارائه خواهد کرد و در کنار آن، کلمات جستجو شده مرتبط و پر بازدید را نیز به شما ارائه خواهد داد.
این دو ابزار کارآمد (KWfinder و Serpstat) ، از جمله پرکاربردترین ابزارها برای فرایند کیورد ریسرچ محسوب میشوند که از آنها میتوانید برای پیدا کردن میزان رقابت هر عبارت کلیدی و پیدا کردن پربازدیدترین لینکهای مربوط به هر کلید واژه استفاده نمایید. بدین ترتیب درمییابید که در هر عبارت کلیدی در فهرست، چه تعداد رقیب مهم دارید و مهمتر آن که رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه با تولید محتوا، به بهترین جایگاهها رسیدهاند. همچنین در این مسیر میتوانید با مراجعه به لینکهای برتر، الگوهای برتر آن سایتها را شناسایی کرده و از آنها برای استراتژی محتوایی خود الهام بگیرید.
گوگل کیورد پلنر، ابزاری آنلاین و رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی است. جستجوی کلمات کلیدی در گوگل، با نشان دادن میزان سرچ کلید واژهها در این موتور جستجوی، تاریخچه حجم جستجو و تفکیک زمان و مکان سرچ، در یافتن کلمات کلیدی جدید، بررسی اطلاعات کلمات کلیدی و ارائه پیشنهادات روزانه، برای افزایش کلیک و بازدید سایت، کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد.
سایت سمراش، با تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت شما، گزارش عملکرد جامعی ارائه خواهد داد. این گزارش خروجی شامل وضعیت رتبه سایت در گوگل، بهترین کلمات کلیدی، وضعیت رقبا و همچنین بررسی تبلیغات است.
وبسایت Ahrefs ابزار سئو قدرتمندی است که میتواند برای تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در گوگل، آمازون و یوتیوب نیز به شما کمک کند. البته لازم است بدانید که استفاده از این ابزار رایگان نیست و حتی برای بهره مندی از نسخه آزمایشی نیز باید در حدود هفت دلار بپردازید.
ابزار Moz Keyword Explorer با ارائه حجم جستجوی کلمات کلیدی، مقایسه حجم جستجوی عبارات مشابه، رتبه بندی سایت در کلید واژهها، مقایسه رقبا و کمک به تهیه لیست کلمات کلیدی، در افزایش رتبه و رساندن سایت به رقبا، شما را همراهی خواهد کرد.
بخش نتایج سرچِ موتور جستجوی گوگل، یکی از ابزارهای کاربردی و رایگان برای رصد کلمات کلیدی و پیدا کردن کلید واژههای مناسب سئو است. از جمله ویژگیهای صفحه نتایج گوگل میتوان موارد زیر را نام برد:
تکمیل خودکار یکی از ویژگیهای جستجوی Google است که برای تکمیل سریعتر جستجوهای مورد نظر شما طراحی شده است. استفاده از این ویژگی بسیار ساده است، فقط شروع به تایپ کنید و میبینید که پیش بینیها ظاهر خواهند شد. Google autocomplete از طریق کادر جستجوی گوگل، صفحه اصلی گوگل در ios و اندروید، باکس جستجوی سریع اندروید و نوار آدرس "Omnibox" در Chrom.
جواب ویژه گوگل یا featured snippet، نتایج جستجوی انتخاب شده گوگل هستند که داخل یک باکس مخصوص و در بالای نتایج ارگانیک، نمایش داده میشوند. این قطعات ویژه به سه صورت پاراگراف، لیست یا جدول خواهند بود. نکته حائز اهمیت درمورد این ویژگی این است که نرخ کلیک، درآمد حاصل از ترافیک ارگانیک و میزان بازدید در سایتهایی که در لیست Google featured snippet قرار میگیرند، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
پنل دانش گوگل در واقع بلوکی است که در سمت راست صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود. در این پنلها انواع اطلاعات شامل مشاغل، افراد، حیوانات، گیاهان، کشورها و... یافت میشود. اگر میخواهید به راحتی در نتایج جستجوی عبارتهایی مانند نام، نام تجاری یا برند خود پیدا شوید، یک Knowledge Panel واقعاً مفید است! اگر Google تصمیم بگیرد شما یا کسب و کار شما را در این پنل نشان دهد، تقریباً در جستجوی دسکتاپ بر نتایج جستجو در سمت راست صفحه تسلط دارید. در تلفن همراه نیز، این پنل بین نتایج دیگر اما کاملاً غالب، ظاهر خواهد شد.
آیا تا کنون هشت نتیجه جستجوی پیشنهادی، در پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل را دیده اید؟ این بخش Google Related searches نام دارد. در حقیقت از این طریق و با استفاده از کلمات کلیدی مشابه، میتوانید بینش مصرف کننده را برای ایجاد محتوای مناسب و مفید بهدست آورید.
نتایج نمایش داده شده در بخش سرچهای مرتبط، براساس الگوریتم گوگل، برای تعیین اصطلاحات مربوط به جستجوی شما و به صورت خودکار تعیین میشوند و به شما کمک خواهند کرد، کلمات کلیدی مناسب برای محتوا و تقویت سئو سایت خود را بیابید.
در اوایل سال 2018، گوگل ویژگی جدیدی با نام «مردم همچنین جستجو میکنند» را ارائه کرد، که تنها پس از کلیک روی نتیجه جستجو و بلافاصله بازگشت به Google SERP به کاربر نشان داده میشود. کلمات کلیدی موجود در این کادرِ "People also ask for" کلمات کلیدی هستند که توسط افرادی که درمورد پرسش اصلی جستجو کردهاند، سرچ شده و راهی برای گوگل است که سایر پرسشهای مرتبط را که کاربر از آنها اطلاع ندارد، پیشنهاد کند.
برای SEO این بخش بسیار ارزشمند است، زیرا این اطلاعات کاملاً به موضوع مرتبط بوده و به طور مستقیم توسط خود Google ارائه میشود.
ویژگی Keyword Suggestions به شما امکان پیدا کردن ایدههای جدید، برای کلمات کلیدی مربوط به حوزه مورد نظرتان را میدهد. به این ترتیب میتوانید کلمات کلیدی مرتبط را رتبه بندی و بررسی کرده، همچنین برای غنی سازی برنامه فعالیت خود، پیشنهاداتی درمورد کلمات کلیدی دریافت کنید.
در نظر داشته باشید که میتوان حتی مکان، دستگاه و موتور جستجو را برای کلمات کلیدی پیشنهادی تعریف کرد. به علاوه برای هر کلید واژه، حجم جستجو و روند تغییرات این حجم نیز به شما ارائه میشود. بنابراین گوگل براساس معیارهای تعریف شده خود در رابطه با مفهوم کوئری، جستجو و هدف کاربر، با پیشنهاد Keywordهای مناسب، به ما نشان میدهد که چگونه برای سایت کلمات کلیدی معرفی کنیم.
با مشاهده کلمات کلیدی سایت، سه نوع مختلف تنظیمات کلید واژه برای گوگل به چشم میآید:
انطباق دقیق، زمانی به کار میرود که قصد داشته باشید تبلیغات خود را فقط برای یک کلمه خاص یا کلمات نزدیک به آن (با غلط املایی، اشکال منفرد یا جمع، یا گرامر متفاوت) نشان دهید.
در تنظیم انطباق عبارت، اگر افراد کلمات کلیدی مورد نظر شما را به همراه یک یا دو کلمه قبل یا بعد از آنها نیز جستجو کنند، میتوانند تبلیغ شما را مشاهده نمایند.
مطابقت گسترده، باعث میشود زمانی که مخاطبان کلمه کلیدی مورد نظر، عبارات نزدیک به آن، تغییرات نزدیک و سایر موضوعات مشابه را سرچ میکنند، به سمت تبلیغ شما سوق داده شوند.
PPC مخفف pay-per-click و به معنی پرداخت به ازای کلیک است. مدلی از بازاریابی اینترنتی که در آن تبلیغ کنندگان هر بار که روی تبلیغات آنها کلیک میشود، هزینه ای را پرداخت میکنند. در حقیقت صاحبان مشاغل، به جای تلاش برای کسب ارگانیک بازدید، از این روش برای خرید بازدید از سایت خود، استفاده میکنند.
شاید بزرگترین فایده ای که میتوانید از پیاده سازی PPC در استراتژی کلی بازاریابی خود کسب کنید، توانایی ایجاد نتایج فوری است.
یکی دیگر از مزایای PPC توانایی دستیابی به بازار وسیعی از مشتریان ایده آل است که در صورت به حداقل رساندن هدف، به دست میآید.
در حالی که اجرای یک کمپین PPC میتواند پرهزینه باشد، شما میتوانید با کمپینهای خود به بازده سرمایه گذاری بالایی دست پیدا کنید.
استراتژی PPC برخلاف سئو، به مقدار زیادی سرمایه نیاز دارد؛ به طوری که برای جبران هزینههای خود، باید قادر به ایجاد فروش کافی باشید.
این استراتژی نیاز به آزمایش خوب و توانایی تجزیه و تحلیل نتایج برای بهبود هر کمپین دارد؛ البته این ویژگی روش بازاریابی PPC لزوماً منفی نیست.
LSI مخفف latent semantic indexing به معنی نمایه سازی معنایی پنهان است. نمایه سازی معنایی نهفته، یکی از آن دسته اصطلاحاتی است که بسته به صنعتی که در آن قرار دارید معنای متفاوتی دارد. برای فعالان SEO، بررسی کلمات کلیدی معنایی در واقع بررسی اصطلاحات مرتبط با یک مفهوم خاص هستند، که برای درک بهتر مطالب یک وبسایت، توسط الگوریتمهای خاص موتورهای جستجویی مانند گوگل انتخاب و پس از سرچ کاربران، به عنوان گزینههای پیشنهادی نمایش داده میشود.
به عبارت دیگر، نمایه سازی معنایی نهفته روشی برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت است که به منظور ارائه صفحاتی که از نظر آماری برای آنها بیشترین اهمیت را دارد، در اختیار جستجوگران قرار میگیرد. با تجزیه و تحلیل این صفحات از نقطه نظر کلمات کلیدی، میتوانید مفهوم کلی آنها را درک کنید. از لحاظ تئوری، این استراتژی به Google اجازه میدهد تا صفحه شما را بر اساس کلمات کلیدی LSI مشخص شدهتان، راحتتر فهرست بندی کند. این روش تجزیه و تحلیل میتواند به ویژه برای عبارات مترادف و همجنس یا کلماتی که به طور یکسان نوشته میشوند اما معانی متفاوتی دارند، مفید باشد.