خوشهسازی کلمات کلیدی در سئو به معنای دستهبندی و گروهبندی کلمات کلیدی مشابه است.
چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم فرض کنید یک وبسایت در حوزه آموزش آشپزی دارید. برای این وبسایت قطعا هزاران کلمه کلیدی وجود دارد که باید برای آن صفحه درست کنید.
در پروسه خوشهسازی، کلمات کلیدی مرتبط با هم را شناسایی میکنید.
مثلا خوشههایی با موضوع پخت کیک، پخت خورش، ساخت دسر و… درست کنید.
سپس تمام کلمات کلیدی مرتبط با این موضوعات را در همان خوشه قرار دهید و آنها را در قالب یک خوشه محتوایی به کاربران و موتورهای جستجو ارائه دهید.
حالا و در این مرحله باید کلمات کلیدی را مطابق با اصول سئو مرتب کنیم.
یکی از کارهای مهمی که در این مرحله باد انجام دهید؛ گروهبندی و خوشهسازی کلمات کلیدی است. به زبان ساده؛ باید کلمات کلیدی شبیه به هم را در یک گروه قرار دهیم تا بتوانیم واضحتر؛ استراتژی کلمات کلیدی خود را تدوین کنیم.
یکی از امکانات فوقالعاده ابزار سئو کبوتر این است که به محض وارد شدن کلمات کلیدی در ابزار کبوتر؛ خوشههای شما به صورت اتوماتیک ساخته میشود.
تا اینجای کار؛ کلمات کلیدی مهم سایتمان را پیدا کردیم و حالا باید شروع به ساخت لیست کلمات کلیدی؛ با توجه به اولویتهای درآمدزایی سایتمان کنیم.
حالا در یک فایل اکسل (اگر نمیتوانید با فایل اکسل کار کنید از یک کاغذ ساده استفاده کنید) چهار ستون درست میکنیم و کلمات کلیدی را بر اساس تعداد کلمات آن در لیست وارد کنید. (کلمات سر، بدنه و دمبلند)
در ارزیابی کلمات کلیدی باید دقیقا فکر کنیم هر کلمه کلیدی چقدر ارزش برای ما دارد. مثلا اگر کلمهای است که جستجوی بالایی دارد ولی باید با سایتهای بزرگ برای رتبهگیری مبارزه کنیم؛ واقعا ارزشش را دارد.
برای کلمات کلیدی مناسب برای سایت، ۳ معیار اصلی وجود دارد. برای اینکه مناسبترین کلمات کلیدی را برای سایتمان پیدا کنیم، باید هر کلمه کلمه کلیدی در ۳ ویژگی زیر نمره مناسبی بگیرد.
Search Volume – حجم جستجوی ماهانه: در یک ماه حدودا چقدر جستجو میشود؟
Trend – روند سرچ یک کلمه کلیدی: آیا این کلمه کلیدی در طی سال روند مناسبی را برای جستجو داشته است؟
KD – سختی رسیدن به رتبه اول گوگل: رقبای ما در این کلمه کلیدی چه سایتهایی هستند؟
یکی از مهمترین بخشها در آموزش تحقیق کلمات کلیدی، ارزشگذاری کلمات موجود در لیست است. در ارزشگذاری کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مهم سایت مشخص میشوند. ارزشگذاری کلمات کلیدی بر اساس ۲ آیتم انجام میشود.
در ارزشگذاری مشخص میشود کدام کلمه کلیدی علاوه بر اینکه، ارزش ترافیکی برای ما دارد، پتانسیل فروش نیز برای ما دارد.
اینگونه کلمات کلیدی را میتوان به عنوان موضوعات اصلی سایت مشخص کرد و کلمات کلیدی دیگر را در زیر مجموعه آنها قرار داد.
در گذشته برای هر کلمه کلیدی نیاز بود یک صفحه درست شود، اما اکنون گوگل با استفاده از هدف جستجو نتایج را نشان میدهد. گاهی چندین کلمه کلیدی هدف جستجوی یکسانی دارند. یعنی در یک صفحه میتوان روی همه آنها رتبه گرفت.
ابزار کبوتر کلمات کلیدی را بر اساس ظاهر کلمات خوشهبندی میکند. همچنین امکانات زیادی در اختیارتان قرار میدهد تا کلمات کلیدی خود را بر اساس هدف جستجو یکسان کنید.