انواع سئو سایت بر اساس نوع فعالیت

فعالیت‌های سئو به چند دسته تقسیم می‌شوند. اولین دسته‌بندی، سئوی داخلی و سئوی خارجی است. چگونه سایت خود را سئو کنیم سئوی داخلی خود شامل دو بخش سئو تکنیکال و سئو محتوا می‌شود. هر کدام از این بخش‎ها شامل فعالیت‌های خاصی می‌شود و برای هر کدام باید زمان مناسب گذاشته شود. نمی‌توان از بین این دسته‌ها تنها برخی را انتخاب کرد و فقط در همان حیطه فعالیت نمود. سئو یک فعالیت همه‌جانبه روی سایت است و لازم است همه بخش‌های لازم به‌صورت منظم، بهینه‌سازی شوند.

سئو داخلی

سئو داخلی به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در سایت کسب‌وکار صورت می‌گیرد. بهینه‌سازی بخش فنی سایت و محتواهای سایت از این دسته هستند. سئو داخلی بستر مناسب برای فعالیت‌های سئو خارجی را فراهم می‌کند و در واقع می‌توان گفت که باید قبل از رفتن به سراغ فعالیت‌های سئو خارجی، برای سئو داخلی وقت صرف شود تا بهینه‌سازی‌های اولیه صورت گیرد.

سئو محتوا

سئو محتوا یکی از بخش‌های سئو داخلی است. هر اقدامی که در جهت بهینه‌سازی محتواهای سایت صورت بگیرد در این دسته است. اقداماتی مثل بهینه‌سازی متاتگ‌ها، بهبود متن محتواها، بهبود انکرتکست‌ لینک‌های داخلی، بهینه‌سازی لینک‌های داخلی و… همگی بخشی از سئو محتوا هستند. سئو محتوا معمولا ساده به‌نظر می‌رسد و افراد غیرمتخصص تلاش می‌کنند خودشان روی آن کار کنند اما این موضوع، بسیار عمیق است و نیازمند تخصص بالا برای انجام هرگونه اقدامی  است.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یا سئو فنی، بخشی از سئو داخلی است که به بهینه‌سازی سایت از نظر فنی و کدنویسی می‌پردازد. در این بخش، متخصص سئو با آنالیز فنی سایت، ایرادات و اشکالات فنی را استخراج می‌کند و در تعامل با تیم فنی، بهبود آن‌ها را از تیم فنی درخواست می‌کند. متخصص سئو وظیفه بهینه‌سازی کدها و ساختارهای فنی را ندارد و تنها می‌تواند به‌عنوان راهنما کنار برنامه‌نویس باشد. بهینه‌سازی سرعت سایت، بهینه‌سازی تجربه کاربری، بهینه‌سازی تکنولوژی سایت و… همگی بخشی از سئو تکنیکال هستند.

سئو خارجی

هر اقدامی که در خارج از سایت کارفرما، در جهت سئو انجام شود، سئو خارجی یا Off Page SEO نام دارد. سئو خارجی در بین اکثر متخصصین سئو به لبه تیز شمشیر معروف است چون همان‌ مقدار که می‌تواند منجر به رشد شود، ممکن است باعث جریمه و پنالتی شدن سایت شود. ساخت لینک خارجی، رپورتاژ آگهی، سیگنال شبکه‌های شبکه‌های اجتماعی و… همگی بخشی از فعالیت‌های سئو خارجی هستند

انواع سئو سایت بر اساس استراتژی

به‌طور کلی سئو سایت را از نظر مدل استراتژیک به سه مدل تقسیم می‌کنند. این مدل‌های استراتژیک تعیین کننده چارچوب فعالیت‌هاست و کمک می‌کند تا برای انجام دادن یا انجام ندادن هر اقدام، تصمیم بهتری گرفته شود. این مدل‌های استراتژیک عبارتند از: سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری. در ادامه به توضیح این سه مدل خواهیم پرداخت.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید متداول‌ترین مدل استراتژی سئو است. در این مدل، تیم سئو تنها به انجام اقداماتی می‌پردازد که از نظر گوگل تایید شده هستند و مطابق قوانین گوگل هستند. سئو کلاه سفید ریسک پنالتی شدن سایت را ندارد و به همین دلیل برخی افراد سراغ این روش می‌روند. بهینه‌سازی محتوا، بهینه‌سازی متاتگ‌ها و … از جمله اقداماتی هستند که در مدل سئو کلاه سفید انجام می‌شوند.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه کاملا برخلاف سئو کلاه سفید، انجام اقداماتی است که منجر به رشد سایت می‌شود اما خلاف قوانین گوگل است. سئو کلاه سیاه، خطر پنالتی شدن را به‌همراه دارد و به همین دلیل، اکثر افراد و تیم‌ها سراغ این روش نمی‌روند. در روش سئو کلاه سیاه، متخصص سئو اقداماتی انجام می‌دهد که منجر به بیش از حد بهینه‌شدن سایت می‌شود و سایت رشد خوبی می‌کند. اما این اقدامات از نظر قوانین گوگل، اشتباه است و در صورتی که گوگل متوجه شود، سایت را جریمه می‌کند. لینکسازی دستی خارجی، روش‌های گول‌زدن ربات گوگل و… از جمله اقدامات سئو کلاه سیاه هستند.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری، هم کلاه سیاه است و هم کلاه سفید؛ چیزی بین هر دوی این موارد. در سئو کلاه خاکستری، متخصص سئو ابایی از انجام اقدامات سئو کلاه سیاه تا حد معمول ندارد اما بیشتر اقدامات در حوزه سئو کلاه سفید هستند. در این استراتژی، تنها چند قدم وارد حوزه سئو کلاه سیاه می‌شویم و در مواقع نیاز، از آن استفاده می‌کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد