شناخت اصول اولیه طراحی سایت که از پیش نیازهای یادگیری سئو میباشد موجب ایجاد ساختاری مناسب در سایت شما میشود. پیش نیازهای یادگیری سئو این کار باعث میشود که شما سئو داخلی یا سئو فنی سایت خود را به خوبی انجام دهید. سئو داخلی یا همان سئو فنی ساختار محتوای شما همراه با کد برنامه ریزی شده سایت شماست.
معمولا سایت ها از تگ های HTML و Css استفاده میکنند که شامل عنوان ها، متن ها، لینک ها و … میباشند.
یکی دیگر از پیش نیازهای یادگیری سئو آشنایی با نحوه ی تولید محتوا است. برای به دست آوردن رضایت کاربری که از سایت شما بازدید میکند باید محتوایی تولید کنید که متناسب با هدف کاربر باشد و نیاز کاربر را رفع کند. این نکته را فراموش نکنید که تولید محتوا یکی از بخش های بسیار مهم و تاثیرگذار در سئو میباشد.
آشنایی با ابزارهای سئو از دیگر پیش نیازهای آموزش سئو میباشد. برای تحلیل سایت و مقایسه آن با سایت رقبا و به طور کلی برای تولید محتوا و مدیریت سایت به ابزارهایی نیاز است که برخی رایگان و برخی دیگر استفاده از آن مستلزم پرداخت هزینه میباشند.
این ابزار علاوه بر کمکی که در پیدا کردن کلمات کلیدی به شما میکنند، سایت شما را چه از نظر سئو داخلی و چه از نظر سئو خارجی نیز بررسی میکنند. تعدادی از این ابزارها به شما معرفی میکنیم؛
یکی ازاین ابزارها google webmaster است که رایگان نیز میباشد. از طریق آن میتوان درباره کلمات جستجو شده توسط کاربران اطلاعاتی به دست آورد همچنین این ابزار میتواند صفحات مشکل دار ویا مشکلات فنی دیگری را نیز به کاربر ارائه دهد و با رفع این مشکلات پیشرفت خوبی در روند کسب وکار خود داشته باشید.
ابزار KWfinder در پیدا کردن تعداد دفعات جستجوی کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا این آمار را در استراتژی تولید محتوای خود لحاظ کنید. البته نسخه رایگان این ابزار دارای محدودیت هایی میباشد.
همان طور که از نام این ابزار مشخص است کار آن تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل میباشد. با استفاده از این ابزار میتوانید از همه چیز کاربران و بازدیدکنندگان اگاه شوید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید داده های موجود را به صورت زیر دسته بندی کنید:
Audience(مخاطب): در این قسمت میتوانید با اطلاعاتی درمورد بازدید کنندگان آشنا شوید. این اطلاعات شامل مواردی مانند جنسیت، علایق، نرخ پرش، زمان ماندن در سایت، کاربران آنلاین و… میشود.
Real-Time(زمان واقعی): این قسمت اطلاعات دیگری از کاربران به شما میدهد؛ اطلاعاتی مانند صفحات پویا، طریقه ی ورود کاربران، تعداد صفحاتی که کاربران مشاهده میکنند، مکان کاربران و …
Acquisition: این قسمت چگونگی جذب بازدیدکنندگان به سایت و همچنین چگونگی ترافیک ورودی شما را نشان میدهد.
Conversions rate(نرخ تبدیل): در این بخش میتوان میزان نرخ تبدیل را دید. (نرخ تبدیل به معنای تعداد کاربرانی است که به مشتری تبدیل شده است.)
Behavior(رفتار): این قسمت نشان دهنده ی رفتار کاربر است و به شما میگوید بازدیدکنندگان چه صفحاتی را میبینند و واکنش آن ها در سایت شما چیست.
با توجه به الگوریتم های گوگل که همیشه در حال پیشرفت است و موتورهای جستجو که مدام در حال هوشمندتر شدن هستند بر خلاف گذشته استفاده زیاد از کلمه کلیدی امتیازی ندارد و حتی ممکن است باعث جریمه شدن سایت شما نیز شود. برای حل این مشکل باید از کلمات کلیدی مترادفLSI استفاده کرد.
برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی مترادف(LSI) میتوان از ابزار LSIGraph استفاده کرد؛ این ابزار رایگان است پس هنگام یادگیری سئو سایت، یادگیری این ابزار هم در تایم خود لحاظ کنید.
در گذشته، نه کاربران و نه حتی خود گوگل به سرعت سایت اهمیتی نمیدادند و این مورد جزء اصول سئو هنگام یادگیری ان نبوده است اما امروزه از آنجایی که این موضوع برای کاربران مهم است و هدف گوگل نیز جلب رضایت کاربر است، سرعت سایت توسط یکی از الگوریتم های گوگل بررسی میشود؛ و سرعت بارگذاری صفحات بحث مهمی هنگام یادگیری اصول سئو میباشد.
با استفاده از Google PageSpeed Insights میتوان سرعت بارگذاری صفحات سایت را بررسی کرد. با وارد کردن آدرس سایت میتوان اطلاعات ارزشمندی درمورد سرعت سایت به دست آورد.
کسی که به عنوان یک سئوکار حرفه ای کار میکند دائما باید تمام تغییراتی را که در موتورهای گوگل و الگوریتم های گوگل انجام میشود زیر نظر داشته و از آن آگاه باشد. اگر میخواهید به یک سئوکار حرفه ای تبدیل شوید باید هر روز زمانی را به خواندن اخبار و اطلاعات و تغییرات جدید گوگل و روش های نوین بازاریابی اختصاص دهید.
برای کسب آگاهی و به روز بودن بهتر است از مقاله های موجود در سایت های معتبر که مدام به روز میشوند استفاده کرد یا میتوان از طریق همایش ها و دوره ها و سمینارهای مربوط به بازاریابی و سئو بهره برد.
سئوی هر سایت با سایتی دیگر معمولا متفاوت است و استفاده از یک روش که برای یک سایت بسیار کارآمد بوده دلیل بر این نیست که برای سایر سایت ها نیزمؤثر باشد. دلیل آن وجود بیش از 200 فاکتور در گوگل میباشد که تلاش میکنند نزدیک ترین نتیجه را به کاربر نشان دهند.