کلمه کلیدی طولانی یا لانگ تیل کیورد چیست؟

کلمه کلیدی طولانی یک عبارت چند کلمه ای با تعداد جستجوی به نسبت کم و تنوع زیاد است که تعداد کلمات آن میتواند 3 ، 4 و یا حتی بیشتر از 4 کلمه باشد و بخاطر همین چند کلمه ای بودن به هدف جستجوی کاربر نزدیکتر هستند و ترافیکی که از این طریق جذب میشود قطعا نرخ تبدیل بالاتری خواهد داشت. کلمات کلیدی طولانی چیست  به عنوان مثال اگر کاربری به دنبال خرید لباس ورزشی زرد رنگ برای فصل تابستان باشد یکی از عباراتی که در موتورهای جستجو آن را سرچ میکند میتواند کلمه کلیدی طولانی “لباس ورزشی آستین کوتاه زرد” باشد که این عبارت قطعا تعداد جستجوی کمتری نسبت به کلمه کلیدی “لباس ورزشی” دارد و نتایجی که برای این لانگ تیل کیورد به مخاطب نمایش داده میشود قطعا به هدف و خواسته وی نزدیکتر است و نرخ تبدیل بالاتری هم خواهد داشت.

برای شناسایی کلمه کلیدی بلند مورد استفاده توسط یک مخاطب که به دنبال هدف مشخصی است میتوان لیستی لانگ تیل کیورد را در نظر گرفت به عنوان مثال اگر مخاطبی با سطح تخصص پایین ، به دنبال یاد گرفتن سئو بدون پرداخت هزینه و در کمترین زمان ممکن باشد و توانایی استفاده از منابع انگلیسی را هم نداشته باشد یکی از عبارات بلند زیر میتواند جز عبارت مورد جستجوی این فرد باشد:

  • بهترین منابع رایگان آموزش سئو
  • آموزش ساده سئو برای افراد مبتدی
  • چگونه یک سئوکار حرفه ای شویم
  • روشهای یادگیری سریع سئو
  • بهترین منابع فارسی آموزش سئو

نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هر عبارت جستجوی 3 کلمه ای یا حتی بیشتر از 3 کلمه لزوما یک کلمه کلیدی طولانی نیست و معیار اصلی شناسایی این نوع کلمات کلیدی خاص بودن آنها و تعداد جستجوی پایین آنها است نمودار زیر که سایت Ahrefs آن را ارائه داده است به همین موضوع اشاره دارد.

چرا کلمات کلیدی طولانی ارزشمند هستند؟

در نمودار بالا در بخش قبلی کیوردهای قرمز و زرد نشان دهنده عبارات پرجستجو هستند که کلماتی مثل لبتاب ، لباس و موبایل در این دسته قرار میگیرند که تعداد جستجوی آنها بسیار بالاست که حدود 60 درصد از کل جستجو کاربران را شامل میشوند ولی این کلمات فقط حدود 0.16 درصد از تعداد کل عبارات جستجو را شامل میشود که مقدار ناچیزی از کل کلمات کلیدی است. اگرچه منطقه سبز و بنفش در نمودار بالا فقط حدود 40 درصد کل جستجوی کاربران را شامل میشود ولی عبارات این بخش از نمودار که بیانگر کلمات کلیدی بلند هستند حدود 99 درصد از کل عبارات مورد جستجو را شامل میشود که بیانگر اهمیت آنهاست.

مزیت اصلی longtail keyword این است که بخاطر کم بودن تعداد جستجوی این نوع عبارات قطعا رقابت کمتری برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو برای این کلمات وجود دارد. فرض کنید شما با اجرای یک استراتژی سئو مناسب با تلاش زیاد بتوانید برای یک عبارت پرجستجو و رقابتی به صفحه اول گوگل برسید در این مرحله قطعا رسیدن به رتبه های بالاتر برای این کلمه کلیدی رقابتی بسیار دشوار خواهد بود ولی با استفاده از لانگ تیل کیورد که رقابت کمتری دارند میتوانید ترافیک خود را تا چند برابر افزایش دهید.

علت دیگر اهمیت کلمات کلیدی طولانی این است که با توجه به نزدیک بودن نتایج به هدف جستجوی ، ترافیکی که از آنها جذب سایت میشود کیفیت بالاتری خواهند داشت و قطعا نرخ تبدیل آنها هم بسیار بالاتر از سایر عبارات جستجو خواهد بود.

فرض کنید یک کسب وکار آنلاین در زمینه پوشاک فعالیت میکند و انواع مختلف پوشاک را به مشتریان خود میفروشد و میخواهد با سرمایه گذاری در حوزه سئو رتبه سایت خود را ارتقا دهد و ضمن افزایش ترافیک سایت ، فروش خود را هم افزایش دهد. در اولین نگاه شاید کلمه ای که به ذهن همه مدیران این کسب وکار خطور میکند که به عنوان کلمه کلیدی روی آن تمرکز کنند کلمه “خرید لباس” یا شاید هم “خرید پوشاک” باشد که یک عبارت بسیار کلی با تعداد جستجوی بالا و در عین حال شدیدا رقابتی هستند و کسب رتبه بالا در این نوع عبارات قطعا نیازمند هزینه و زمان زیاد است. برای این کسب وکار میتوان یک عبارت محدودتر مثل خرید لباس زنانه را به عنوان کلمه کلیدی در نظر گرفت که نسبت به عبارت خرید لباس قطعا تعداد جستجوی کمتر و رقابت کمتری خواهد داشت.

برای این کسب وکار حتی میتوان عبارات محدودتری را به عنوان کلمه کلیدی در نظر گرفت مثلا عبارت “لباس مجلسی زنانه” میتواند گزینه مناسبی باشد ولی در این مثال حتی میتوان عبارات محدودتری را انتخاب کرد به عنوان مثال عباراتی مثل “لباس مجلسی زنانه مشکی” یا “لباس مجلسی زنانه سفید” و یا “لباس مجلسی زنانه قرمز” میتواند انتخاب شود که مثالهایی از یک کلمه کلیدی طولانی هستند.

استفاده از چندین کلمه کلیدی طولانی برای یک سایت میتواند ترافیک باکیفیت بالایی را جذب آن سایت کند. در مثال کسب وکار فعال در حوزه پوشاک فرض کنید چندین عبارت مثل “لباس مجلسی زنانه سفید” به عنوان کیورد انتخاب شود این کلمات با توجه به تعداد نسبتا پایین جستجو قطعا رقابت کمتری خواهد داشت و کسب رتبه بالا برای این نوع عبارات به مراتب ساده تر از کلمات کلیدی کوتاه خواهد بود.

حال اگر این کسب وکار روی چندین عبارت این چنینی با رنگهای مختلف تمرکز کند قطعا میتواند ترافیک بالایی که کیفیت بالایی هم دارد جذب کند و با توجه به اینکه این عبارات به هدف کاربر نزدیکتر هستند قطعا نرخ تبدیل آنها عدد بالاتری خواهد بود و تعداد بیشتری از کاربرانی که از این طریق جذب سایت شده اند اقدام به خرید از آن خواهند کرد.

مزایای کلمه کلیدی طولانی برای سئو

کلمه کلیدی طولانی مزایای زیادی برای بهبود سئو سایت دارد که از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد جستجوی کمتر توسط کاربران
  • رقابت کمتر و ساده تر بودن کسب رتبه در موتورهای جستجو
  • هزینه کمتر برای کسب رتبه در موتورهای جستجو
  • نرخ تبدیل بالاتر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد