شرح وظایف سئوکار چیست و چه افراد و تخصصهایی برای سئو لازم است.
یک تحلیلگر سئو در درجه اول مسئول حفظ موفقیت و ارتباط وبسایت شرکت است. هدف از کار تحلیلگر سئو این است که اطمینان حاصل شود محتوای وبسایت برای کاربران مفید است، به راحتی میتواند در دسترس همه افراد قرار بگیرد و در نتایج جستجو رتبه بالایی کسب میکند. تحلیلگر سئو، موفقیت اقداماتی که در جهت بهبود سئو سایت انجام میشود را با دادههای عملکرد مرتبط اندازهگیری میکنند.
استراتژیست سئو، مسئول توسعه استراتژی کلی سئو برای یک کسب و کار آنلاین است. او باید استراتژی کلی بازاریابی و اهداف وبسایت را درک کرده و یک استراتژی SEO را برای رسیدن به اهداف کلیدی و دستیابی به مخاطبان هدف تنظیم کند. استراتژیستهای سئو باید در تحقیق کلمات کلیدی مناسب برای هر پروژه مهارت داشته باشند و باید همواره اطلاعات بهروز درباره ترندهای جستجو و تغییرات الگوریتمهای موتورهای جستجو داشته باشند.
متخصص سئو، محتوای وب سایت را برای شناسایی (توسط موتورهای جستجو) و اضافه کردن کلمات کلیدی و عبارات جستجوی مرتبط بهینه میکند تا صفحات سایت در نتایج جستجو در گوگل و موتورهای جستجوی مشابه، در رتبههای بالاتر ظاهر شوند. متخصص سئو یکی از رایجترین عناوین شغلی سئو است و میتواند برای کارکنان داخلی، فریلنسرها و کارکنان آژانسهای دیجیتالمارکتینگ استفاده شود. یک متخصص سئو معمولا عضوی از تیم بازاریابی دیجیتال و تنها کارمند اختصاصی سئو است. بنابراین متخصص سئو میتواند نقشی کاملاً کلی باشد که همه حوزههای سئو را در بر میگیرد. متخصص سئو همچنین میتواند یک نقش اولیه سئو باشد. اگرچه برخی از شرکتها، نقشهای متخصص ارشد سئو را نیز به این فرد ارائه میدهند.
مشاوران سئو برای کمک به سازمانها جهت بهبود تلاشهای سئو و توسعه استراتژیها، توصیهها و راهنماییهای تخصصی ارائه میکنند. آنها محتوای فعلی وبسایت و عملکرد سئو سازمان را تجزیه و تحلیل کرده، فرصتها را شناسایی میکنند و برای کمک به بهبود عملکرد سئو، گامهای بعدی را توصیه میکنند. آنها برای بهبود وبسایت و محتوای فعلی کار خواهند کرد و همچنین میتوانند توصیههایی برای توسعه محتوا ارائه دهند تا سازمانها را در مسیر درست بازاریابی دیجیتال و استراتژیهای کپی رایتینگ هدایت کنند. در برخی موارد، مشاوران سئو طراحی مجدد وبسایت و حضور آنلاین مشتری را توصیه میکنند. مشاور سئو یک نقش همه کاره است که میتواند تأثیر زیادی بر فروش و برندسازی یک کسب و کار آنلاین داشته باشد.
مشاوران سئو میتوانند برای یک شرکت مشاوره یا آژانس سئو یا حتی برای خودشان کار کنند! اگر به دنبال شغلی در زمینه سئو هستید که به شما امکان دهد به صورت آزاد کار کنید یا کسب و کار خود را راهاندازی کنید، مشاوره سئو نقش بسیار خوبی برای شما است.
اکانت منیجر سئو، بر استراتژی و عملیات سئو برای چندین اکانت مشتری نظارت میکنند. مدیران اکانت سئو باید درک بالا و خوبی از سئو و مهارتهای فنی داشته باشند و در عین حال از مهارتهای افراد تیم به بهترین نحو استفاده کنند. آنها باید در حین کار با مشتریان، خدمات قوی و باکیفیتی را به مشتریان ارائه دهند. مدیر اکانت سئو اغلب واسطه بین مشتری و تیم فنی است، بنابراین باید به مهارتهای نرم نیز تسلط داشته باشد و بتواند با هر دو ارتباط خوبی برقرار کند.
این نقش بیشتر مورد تقاضای آژانسهای سئو یا مارکتینگ است. کار در یک آژانس به جای کار ریموت از خانه، به شما این امکان را میدهد که روی پروژههای متنوعتری کار کنید و با متدها و شیوههای SEO برای صنایع، شرکتها و انواع محتوا آشنا شوید. اگر در زمینه فروش، روابط با مشتری یا مدیریت اکانت سابقه دارید و میخواهید وارد حوزه سئو شوید، اکانت منیجر سئو میتواند نقطه خوبی برای شروع کارتان باشد. خدمات سئو میتواند مانند هر محصول یا خدمات دیگری فروخته شود، بنابراین مهارتها کاملا قابل انتقال هستند.
مدیر سئو فردیست که نقش بسیار مهمی در سئو دارد و تلاشهای سئو سایت را رهبری میکند. سئو منیجر بر تحقیقات SEO و شناسایی کلمات کلیدی نظارت میکند تا به تیم بازاریابی دیجیتال کمک کند کمپینهای موثری را اجرا کرده و وبسایت شرکت، صفحات رسانههای اجتماعی و سایر محتواهای منتشر شده آنلاین را بهینه کنند. مدیر سئو ممکن است بر کارکنان بخش سئو، نویسندگان، طراحان، دستیاران رسانههای اجتماعی یا سایر نقشهای توسعه محتوا نظارت داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که تمامی محتوای آنلاین شرکت، با استراتژی و اهداف سئو هماهنگ است. اگرچه برخی از نقشهای مدیر سئو این موارد را پوشش نمیدهند؛ چراکه این به اندازه و ساختار شرکت بستگی دارد.
موقعیت مدیر سئو معمولا در شرکتهای بزرگی دیده میشود که بخش اصلی جریان درآمد آنها از فعالیتهای آنلاین تامین میشود. مانند خدمات تحویل آنلاین، شرکتهای فروش نرم افزار یا خدمات پخش.
نویسندگان محتوا از SEO برای ارائه محتوا به کارفرما یا مشتری خود استفاده میکنند. محتوایی که بر اساس اصول سئو نوشته شده و یونیک باشد، به سایتها کمک میکند در بالای نتایج جستجو قرار گیرند. داشتن درک یا پیشینه در سئو به شما کمک میکند به عنوان یک نویسنده یا ویراستار بتوانید موفقیت خوبی بهدست آورید. نویسندگان یا ویراستاران محتوا اطمینان حاصل میکنند که مقالات و عناوین حاوی کلمات کلیدی مناسب برای بهبود دیده شدن وبلاگ، صفحه وبسایت یا مقاله هستند.
لینک سازها در واقع متخصص و کارشناس سئو هستند که بر روی ساخت بک لینک تمرکز میکنند. آنها با یافتن سایتهای مفید و پستهای باکیفیت که میتوانند به صفحه شما لینک دهند، ترافیک صفحه شما را افزایش میدهند. لینک سازها با سایر سایتها همکاری میکنند و از طریق روشهای مختلف از جمله ایجاد کمپینهای ایمیلی، تماس با دایرکتوریهای منابع یا مقالات، شبکهسازی با وبلاگنویسان با نفوذ و صاحبان سایت، ارسال محتوا در انجمنها و ساخت رپورتاژ آگهی، بک لینک ایجاد میکنند. برای موفقیت به عنوان یک لینکساز باید یک ارتباطدهنده قوی، یک محقق کامل، مداوم، متقاعدکننده و ماهر در ایجاد رابطه باشید. لینکسازها میتوانند در خانه، برای آژانس یا به صورت مستقل کار کنند.
یکی از بهترین روشهای گرفتن بک لینک و جذب مخاطبان از بیرون سایت، خرید رپورتاژ است. رپورتاژ آگهی یک گزارش، خبر و یا محتوای متنی مفید و آگاهیرسان است که در قالب تبلیغات متنی در سایتهای پربازدید منتشر میشود و از طریق بکلینک، کاربران حاضر در این سایتها را به سایت شما فرا میخواند. ایجاد و انتشار این نوع از محتوا از وظایف یک سئوکار حرفهای است.
رپورتاژ آگهی و بک لینکهایی که از این طریق کسب میشوند، تاثیر قابل توجهی روی افزایش بازدید کنندگان سایت دارند. در واقع ایجاد و انتشار رپورتاژ، یک متد کاربردی برای افزایش مخاطبان در کوتاهمدت است. رپورتاژ میتواند متمرکز بر یک محصول، یک خدمت، فضای کلی کسب و کار یا اخبار فعالیتهای یک کسب و کار آنلاین باشد.
ارزش بهینه سازی موتور جستجو در طول سالها افزایش یافته است. این روزها کسب و کارهای اینترنتی هزینههای زیادی را به متخصصان سئو پرداخت میکنند تا نسبت به رقبایشان رتبه بهتری در نتایج جستجو بهدست آورند و کاربران بیشتری را به سایت خود هدایت کنند. نحوه هدایت ترافیک اینترنتی به وبسایت شرکت یک مهارت کلیدی است که افراد سئوکار آن را انجام میدهند. تسلط بر مهارتهای سئو میتواند تواناییهای بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد که به شما در موفقیت در مشاغل مختلف کمک میکند. در ادامه، برخی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز یک سئوکار را به شما معرفی میکنیم.