چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم کیورد ریسرچ در واقع یکی از موثرترین عوامل در تعیین استراتژی محتوایی است. این فرایند به شما کمک میکند تا با تحقیق بر روی کلیدواژههای متفاوت مربوط به حوزه کاری خود، دریابید که مخاطبان شما چه چیزهایی را بیشتر جستجو میکنند و رقبای شما، با کدام کلمات کلیدی از گوگل بازدیدکننده جذب می کنند؛ و به این ترتیب، استراتژی محتوایی خود را در رابطه با کلمات کلیدی سایت تبیین کنید. در واقع تحقیق کلمات کلیدی فرایندی برای یافتن مناسبترین کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما و همچنین فرایند تحلیل آن کلمات کلیدی و نحوه اولویت بندی آنان است.
پیش از هر چیز این موضوع را فراموش نکنید که ما قرار نیست رفتارهای خود را با یک ربات هوشمند به نام گوگل منطبق کنیم و در واقع این گوگل است که در تلاش است تا حد امکان به درک نیازهای انسانی ما نزدیک شود. بنابراین بهجای درگیر شدن با فرمولهای پیچیده سئو و فرو رفتن در چاه تخصص گرایی، تمرکز خود را بر روی شناخت نیازهای مخاطبان خود بگذارید. یقین داشته باشید که تمام پیچیدگیهای سئو تنها برای این است که آنچه نیاز کاربران است را درک کند و بهترین گزینه را در اختیارشان قرار دهد. این مسئله از آنجایی اهمیت دارد که بدانید برای یادگیری روشهای جستجوی کلمات کلیدی برای سایت، نیازی نیست مانند یک ربات عمل کنید و خود را بیش از حد درگیر ارقام و اعداد و فرمول نمایید؛ بلکه لازم است با استفاده از ابزارها و روشهایی که در ادامه به شما معرفی میکنیم، به پرسونای مخاطبان خود پی ببرید و برای محتواهای خود، بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید.
کلمات کلیدی موجود در محتوا، از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین معیارهای پردازش سایت از نظر موتور جستجو به شمار میآیند. از آنجایی که کاربران برای استفاده از موتورهای جستجو از کلمات استفاده میکنند، بنابراین از نظر گوگل، حرف اول آنالیزهای سئو را یافتن کلمات کلیدی سایت خواهد زد. برخی تحقیقات انجام شده درباره رفتار کاربران در برابر موتورهای جستجو، نشان میدهد که 75% از افراد، صفحه نتایج جستجوی گوگل خود را به پایین اسکرول نمیکنند و در میان چند نتیجه اول، سایت یا مطلب مورد نظر خود را بر میگزینند. همچنین این تحقیقات نشان میدهد که 92% از افراد برای انتخاب سایت مورد نظر خود، به صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل نمیروند و در صورتی که تیتر یا مطلب مورد نظر خود را در صفحه اول نتایج نیابند، بهجای واکاوی صفحات بعدی، عبارات جستجوی خود را تغییر میدهند.
تمام این آمار و ارقام نشان میدهند که قرار گرفتن در صدر جستجوی گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورتی که وب سایت ما با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرمان در صفحه دوم نتایج قرار بگیرد، تنها 8% احتمال دارد که مخاطب حتی با محتوای ما در صفحه نتایج روبرو شود. (احتمال آنکه بر روی آن کلیک کند یا نه، بماند!) با توجه به اینکه هر محتوا و مطلبی که در دنیای اینترنت قرار میگیرد، با هدف دیده شدن توسط کاربران خلق میشود، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب سایت و دانستن اینکه کلمات کلیدی سئو چیست، بالاترین درجه اهمیت را برای مدیران سایت خواهد داشت. با در نظر گرفتن این موضوع، زمان آن رسیده که ببینیم چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم و چگونه از آنها استفاده نماییم؟
اگر میخواهید به موقعیت خوبی دست یافته و صدها هزار بازدیدکننده در ماه را به وب سایت خود جذب کنید، باید توجه داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب در رقابتهای بازاریابی محتوایی و اجتماعی ضروری است.
از نظر تئوری، این هدف بسیار ساده است و تنها به استفاده از بیشترین کلمات جستجو شده توسط مخاطبان هدف در مقالات و صفحات وب بستگی دارد. به این ترتیب وقتی کاربری در گوگل، یکی از کلید واژههای شما را جستجو میکند، سایت شما در نتایج جستجوی او ظاهر خواهد شد. اما دستیابی به این هدف در عمل، چندان هم ساده نیست! زیرا وبسایتهای بسیاری از طریق همان کلمات کلیدی در حال رقابت با شما هستند. بنابراین باید بدانید که چه نوع کلمات کلیدی وجود دارند و معیارهای مهم برای یافتن کلمات کلیدی سایت چیست؟
کلمات کلیدی را میتوان بر اساس حجم سرچ آنها در موتورهای جستجویی مانند Google در 3 گروه، طبقه بندی کرد:
کلمات کلیدی عمومی یا General: این کلمات کلی بوده و جستجوی زیادی نیز دارند. مانند «وبلاگ»
کلمات کلیدی متوسط یا Medium: این عبارات محدودتر هستند اما خاص نیستند و بنابراین کاملاً گسترده و کلی باقی میمانند، به عنوان مثال «وبلاگهای محبوب»
کلمات کلیدی دم بلند یا Long-tail: این گروه، مجموعه اصطلاحات خاصی هستند که نماینده حدود 70% از بیشترین میزان سرچ محسوب میشوند. بنابراین، کلمات کلیدی دم بلند فرصت مناسبی ایجاد میکنند تا جایگاه ویژه خود را بیابید. مثلاً «محبوب ترین وبلاگهای بازاریابی کدامند؟»
بررسی یک کلمه کلیدی، به علاوة کلمات مرتبط و مترادف آن از لحاظ حجم جستجو و تعداد دفعات کلیک آنها، معیار بررسی میزان محبوبیت این کلید واژه است. به عبارت دیگر بررسی Keyword Traffic وبسایت شما، این امکان را فراهم میکند که منشاء بیشترین بازخورد خود را بیابید و بتوانید کلمات کلیدی منفی را نیز از سئو خود حذف کنید.
سختی کلمات کلیدی (که به عنوان رقابت کلمات کلیدی یا سختی SEO نیز شناخته میشود) یک معیار سئو برای رتبه بندی میزان سختی یک کلید واژه برای رساندن آن به رتبه اول نتایج برتر گوگل است. هرچه keyword difficulty بیشتر باشد، یعنی رقابت بالاتر بوده و بنابراین ارتقاء رنکینگ سایت شما برای رسیدن به رتبه اول SERP هم دشوارتر خواهد بود.
موضوع یافتن کلمات کلیدی سایت، موضوع چندان پیچیدهای نیست و میتوان با روشهای مختلف به آن دست یافت. آنچه بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مهم است، انتخاب و تحلیل آنها است. بخش تحلیل کلمات کلیدی، مهمترین بخش کیورد ریسرچ است که فرایندی مستمر محسوب میشود و مدیران سایت باید همواره زمانی را برای انجام این کار در نظر بگیرند. در ادامه این مطلب درباره ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی صحبت خواهیم کرد؛ اما پیش از آن بیایید درباره برخی راههای به دست آوردن کلمات کلیدی و فهرست کردن آنان صحبت کنیم؛ چراکه پیش نیاز تحلیل کلمات کلیدی، در اختیار داشتن فهرستی بلندبالا از آنان است. راههای عمومی و ساده برای پیدا کردن کلمات کلیدی عبارتند از:
در ابتدا برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، بهتر است از هم اندیشی با اعضای گروه یا همان طوفان ذهنی استفاده کنید. برای شروع این روند، به صورت گروهی به موضوعاتی که میخواهید به طور کلی رتبه بندی شود فکر کنید.. حدود 5-10 مجموعه موضوعی را که فکر میکنید برای تجارت شما مهم هستند ارائه دهید. به این ترتیب که خودتان را به جای مخاطبان قرار دهید. مخاطبان برای یافتن کسب و کار شما، باید به دنبال چه نوع موضوعاتی بگردند؟ شما از این دستههای موضوعی برای کمک به ارائه برخی از کلمات کلیدی خاص، در مراحل بعدی استفاده خواهید کرد. بعد از اینکه لیستی از موضوعات آماده کردید، باید آنها را جزئیتر بررسی کنید؛ پس زمان آن رسیده که کلمات کلیدی مربوط به هر موضوعی را که فکر میکنید مخاطبان، برای یافتن آن مطلب خاص سرچ میکنند، مشخص نمایید.
اینکه رقیب شما از چه کلمات کلیدی برای رتبه بندی استفاده میکند، لزوماً به این معنا نیست که آن واژهها باید برای شما هم حائز اهمیت باشند؛ اما تست کلمات کلیدی سایت های رقیب، به شما در ارزیابی مجدد کیوردهایتان کمک خواهد کرد. به عنوان مثال مواردی را که به نظر میرسد رقبای شما به آنها اهمیت نمیدهند نادیده نگیرید؛ زیرا این اصطلاحات میتواند فرصتی عالی برای شما باشد تا بتوانید سهم بازار خاص خود را در اختیار داشته باشید.
پیشتر گفتیم که یافتن کلمات کلیدی، فرایندی مستمر است که نیاز به تحقیق پیوسته در دنیای دیجیتال دارد اما این نکته، چگونه بر تحقیقات کلمات کلیدی که انجام میدهید، تأثیر میگذارد؟ کلمات کلیدی میتوانند علاوه بر معنای ظاهری، معانی ثانویه و مختلف دیگری نیز داشته باشند. یکی از دلایل این موضوع آن است که با توجه به متغیرهای محیطی و اجتماعی، جستجوی مردم نیز دستخوش تغییر میشود و این تغییرات از ابتدای پیدایش موتورهای جستجو تا بهحال، پا بر جا بوده است. به همین دلیل شما برای یافتن اولویتهای انتخاب خود نیاز به این دارید که بدانید هماکنون بیشترین جستجوی کلمات کلیدی در گوگل درباره چه موضوعاتی است و مردم در حوزه فعالیتهای شما چه کلماتی را بیشتر جستجو میکنند؟ بخش دیگر تحلیل مربوط میشود به رقبای شما که در رتبههای بالاتر از شما در نتایج جستجو قرار دارند. تحلیل کلمات کلیدی رقبا و استفاده از همان روشها، قطعاً به شما نیز کمک خواهد نمود.
حال بیایید ابزارهای مناسب برای یافتن کلمات کلیدی را بشناسیم:
از سایت Google Trends میتوانید برای پیدا کردن میزان ترافیک هر یک از کلمات یافت شده خود استفاده کنید. در این ابزار با جستجوی هر کلمه یا عبارت، نموداری از تعداد سرچ آن در طول بازههای زمانی مختلف به شما ارائه میشود. همچنین این ابزار درباره جغرافیای میزان جستجوی کلمات و مواردی از این دست نیز اطلاعاتی به شما خواهد داد. بدین ترتیب شما درمییابید که هر کلمه کلیدی از فهرست شما، در بازههای زمانی مختلف، چند بار توسط کاربران و از کدام مناطق دنیا، جستجو شدهاند.