در پیاده سازی اصول سئو شما ابتدا تلاش می کنید تا ساختار کلی سایت را به نحوی بهینه کنید که کاربر در زمان استفاده از آن یک تجربه عالی داشته باشد. در گام دوم شما تلاش می کنید سایتتان را به کمک برخی از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری سایتتان، در گوگل بالا بیاورید.
چگونه سایت خود را سئو کنیم فرض کنید شما در حوزه لوازم آرایشی فعالیت می کنید و سایتتان را برای کلمه فروش کرم پودر سئو کرده اید. با این کار زمانی که این عبارت توسط کاربران سرچ می شود، احتمال نمایش سایت شما در نتایج اولیه گوگل بسیار زیاد است.
در نتیجه سایت شما توسط افراد بیشتری دیده شده و نرخ بازدید سایت افزایش پیدا می کند؛ در نهایت نیز شما می توانید فروش بیشتری را تجربه کنید.
سئو و بهینه سازی سایت به معنای بهبود وضعیت سایت برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو به ویژه گوگل است. ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که پیاده سازی اصول سئو روی سایت، چطور می تواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد؟ سئو کردن سایت چگونه باعث رتبه گرفتن آن می شود؟ چطور می توانیم سئو را برای سایت خود فعال نماییم؟
در ابتدا بهتر است نحوه عملکرد الگوریتم های موتورهای جستجو را به شما بگوییم. به طور کلی تمامی موتورهای جستجو در رقابت هستند تا بتوانند بهترین نتایج را به کاربران نشان بدهند. در این بین گوگل بیش از همه توانسته نیاز کاربر را پاسخ داده و در بین کاربران سطح وب محبوب شود. هدف اصلی گوگل نمایش وب سایت هایی است که به بهترین نحو توانسته اند به نیاز کاربر پاسخ صحیح بدهند؛ اصول سئو نیز به یک سایت کمک می کند تا در این زمینه بهینه شود.
در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه سایت خود را سئو کنیم؟
اولین و مهمترین گام در سئو یک سایت، انتخاب بهترین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری وب سایت است. کاربران سطح وب به کمک جستجو کلمات کلیدی، پاسخ سوالات خود را پیدا کرده و نیاز خود را برطرف می کنند.
در نتیجه شما باید با توجه به آنچه کاربران جستجو می کنند، سایت خود را سئو کنید. کلمات کلیدی به دو دسته سخت و کلمات کلیدی دم دراز تقسیم می شوند؛ یکی از اشتباهات بزرگ صاحبان وب سایت این است که می خواهند از همان ابتدا روی کلمات کلیدی سخت با جستجو بالا سایت خود را سئو کنند. اما آنها به این نکته توجه نمی کنند که رتبه گرفتن در کلمات کلیدی سخت، بسیار دشوار و زمانبر خواهد بود. حتی گاهی ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا بتوانید در این کلمات رتبه بگیرید.
به عنوان مثال اگر در زمینه فروش لباس فعالیت می کنید، از همان ابتدا نباید سایتتان را روی کلمات کلیدی مانند " خرید لباس " یا فروش لباس " سئو کنید. بلکه باید روی کلمات کلیدی طولانی که رقابت در آنها بسیار کمتر است کار کنید؛ زمانی که با کلمات کلیدی طولانی در صفحه اول گوگل دیده شوید، می توانید در زمان سریعتری با کلمات کلیدی سخت رتبه بگیرید.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود باید یک استراتژی هوشمندانه داشته باشید. شما باید با توجه به نیاز کاربر، لیستی از کلمات کلیدی مناسب را پیدا کرده و روی سایت خود کار کنید.
اما چطور کلمات کلیدی مناسب سایت را پیدا کنیم؟ برای این کار شما می توانید از ابزارهایی نظیر google keyword planner، kw finder، keyword tool.io و… استفاده کنید.
علاوه بر این شما می توانید از گوگل نیز کمک بگیرید؛ مطابق با تصویر زیر، زمانی که عبارتی را در اینترنت جستجو می کنید، گوگل لیستی از کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد می کند. شما می توانید از این کلمات نیز استفاده کنید.
دومین گام در سئو یک سایت، تولید محتوای هدفمند و سئو شده است. منظور از محتوای سئو شده، محتوایی است که بر اساس نیاز کاربر نوشته شده باشد. شما باید پس از آنکه کلمات کلیدی سایتتان را پیدا کردید، بر اساس نیاز سایت و کاربر اقدام به تولید محتوا کنید.
پس از آنکه کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا را پیدا کردید، باید رقبای خود را در این زمینه آنالیز کنید. آنالیز سایت رقیب به شما این امکان را می دهد تا نحوه عملکرد آنها را مورد بررسی قرار داده و از نقاط ضعف یا قدرت آنها الگو بگیرید.
برای تحلیل و بررسی سایت رقیب، می توانید عباراتی را که پیدا کرده اید در گوگل جستجو کنید و سایت هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند را بررسی کنید.
برای آنالیز سایت رقیب باید موارد زیر را بررسی کنید:
شاید این سوال برایتان مطرح شود که یک محتوا باید چند کلمه باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعداد کلمات یک محتوا به موضوع آن بستگی دارد.
به عنوان مثال اگر محتوای شما آموزشی باشد، قطعا تعداد کلمات بیشتری نیاز خواهد داشت. در مطلب " تعداد کلمات محتوا باید چند کلمه باشد؟ " به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم. سعی کنید به گونه ای محتوای خود را بنویسید که به تمام سوالات کاربران پاسخ کامل بدهد؛ در این صورت است که می توانید نرخ پرش چیست؟ سایت را کاهش داده و نظر مخاطب را جلب کنید.
علاوه بر این، محتوای شما باید از جنبه بصری نیز بتواند مخاطب را جذب کند؛ در نتیجه با توجه به نیاز محتوا از تصاویر با کیفیت یا ویدیو مناسب استفاده کنید.
به این نکته توجه کنید که علاوه بر کلمه کلیدی اصلی محتوا، از کلمات کلیدی هم خانواده یا کلمات LSI نیز در محتوا استفاده کنید. با این کار از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی جلوگیری کرده و مانع از کیورد استافینگ شده اید. تکرار بیش از حد یک عبارت کلیدی در صفحه، سبب می شود تا گوگل آن محتوا را جریمه کند.
در پاسخ به سوال برای سئو چه کنیم؟ باید بگوییم که برای بهینه کردن یک وب سایت تنها پیدا کردن کلمات کلیدی و تولید محتوا کافی نیست. شما باید بتوانید ساختار داخلی سایت را از هر نظر بهینه کنید؛ به این کار سئو داخلی یا on page seo می گویند.در مطلب سئو داخلی چیست؟ در مورد تکنیک های on page seo بیشتر صحبت کرده ایم.
برای بهینه سازی داخلی سایت باید اقدامات زیر را انجام دهید:
شما میتوانید در مطلب " بالا بردن سئو سایت " نکات بیشتری را در این باره مطالعه کنید.
گام بعدی در سئو یک وب سایت، آموزش سئو خارجی یک سایت است. زمانی که برای سئو داخلی سایت اقدام کنید، آن را برای کاربران بهینه می کنید. اما شما باید بتوانید اعتماد گوگل را جلب کرده و اعتبار سایتتان را در سطح وب افزایش دهید.
برای این کار باید سئو خارجی سایت خود را بهبود ببخشید. از مهمترین اقدامات در زمینه سئو خارجی یک سایت، می توان به گرفتن بک لینک اشاره کرد.
منظور از بک لینک، لینکی است که سایت های دیگر به سایت شما می دهند؛ حال هر چه آن وب سایت رتبه بهتری در گوگل داشته باشد، بک لینکی که به شما میدهد نیز ارزش بیشتری خواهد داشت. با این کار گوگل اینطور برداشت می کند که سایت شما توسط وب سایت های معتبر دیگر تایید شده و می توان به آن اعتماد کرد.
برای پیدا کردن بهترین وب سایت ها برای لینک سازی می توانید مطلب " بررسی بک لینک های سایت " را مطالعه کنید. علاوه بر گرفتن بک لینک، فعالیت در شبکه های اجتماعی و خرید رپورتاژ آگهی نیز به شما کمک می کند تا سئو خارجی سایتتان را بهبود بخشید.