سئو و بهینه سازی وب

چگونه سایت خود را سئو کنیم زمانی که کلمه یا عبارتی را در گوگل، یاهو و... جستجو می‌کنید، برخی از سایت‌ها بالاتر از بقیه نمایش داده می‌شوند. به عبارتی در صفحه اول گوگل قرار دارند. حالا سؤالی که این وسط پیش می‌آید این است که وب سایتی که در لینک 1 گوگل قرار دارد چه تفاوتی با دیگر وب سایت‌ها دارد؟ 

خب، پاسخ ساده است: سئو! وب سایتی که در کلمات کلیدی مختلف در لینک ۱ و صفحه اول قرار می‌گیرد، روی سایتش سئو انجام داده است. حالا قرار گرفتن در صفحه اول گوگل تأثیری روی بازدید و فروش سایت دارد؟

بله قرار گرفتن سایت شما در صفحه ابتدایی گوگل و لینک‌های 1 تا 3 نرخ بازدید شما را به صورت فضایی بالا می‌برد. اگر فروشگاه اینترنتی داشته باشید هم فروشتان چند برابر می‌شود.

تمام موتورهای جستجوگر برای آن که وب‌سایت‌ها را نمایش دهند، قوانین و چارچوب‌های خاصی را دارند که به این قوانین سئو (SEO) گفته می‌شود. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر است. 

این مسئله به قدری اهمیت دارد که بسیاری از وب سایت‌هایی که رتبه خوبی ندارد از سرویس تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند. سرویسی که با پرداخت هزینه دلاری سایت شما را در رتبه اول نتایج جستجو نمایش می‌دهد. البته با یک تگ خاص، یعنی تگ Sponsered گوگل.  

اما چگونه باید بدون پرداخت هزینه سایت خودتان را برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی کنید؟ خب، در ادامه فاکتورهای مهم سئو را به شما معرفی می‌کنیم.

فاکتورهای مهم سئو

قوانین و مقررات موتور جستجوی بزرگی مثل گوگل از الگوریتم‌های مختلفی تشکیل شده است. الگوریتم‌هایی که به نام الگوریتم باغ وحش گوگل هم شناخته می‌شوند. از سال 1998 تا به امروز گوگل فاکتورهای رتبه بندی سایت را تغییر داده است.

در اصل با آزمون و خطا تلاش می‌کند سایتی را در رتبه‌های برتر نمایش دهد که لیاقتش را دارد. اما مهم‌ترین فاکتورهای گوگل به شرح زیر است:

تولید محتوا

محتوای سایت امروزه به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو تبدیل شده است. در بین سئوکاران اصطلاحی رایج است که می‌گویند: "محتوا پادشاهی می‌کند". گوگل علاقه شدیدی به محتوای تازه و بدون کپی دارد.

هر چه مطالب مرتبط‌تر و بهتری برای وب سایت بنویسید، برای سئو وب سایتتان مفید است. با نوشتن محتواهای مرتبط بیشتر، گوگل شما را به عنوان یک مرجع شناسایی می‌کند و اعتبار بالایی برای وب‌سایت شما در نظر خواهد گرفت.

لینک سازی

شاید بتوان گفت که لینک سازی مهم‌ترین فاکتور مؤثر در سئو است. حالا لینک سازی چیست؟ ما به صورت کلی دو نوع لینک سازی داریم:

لینک سازی داخلی: در لینک سازی داخلی صفحات مختلف وب سایت و وبلاگتان را به یکدیگر لینک می‌دهید. گوگل از این طریق می‌تواند محتواهای مرتبط وب سایتتان را بشناسد و رتبه خوبی برای سایتتان در نظر بگیرد. در اصل دارید به گوگل اطلاع می‌دهید که یک انسان مدیر سایت است و وب سایت شما کاملاً سالم است.

لینک سازی خارجی: روندی است که در آن، دیگر وب‌سایت‌ها لینک وب سایت شما را درون محتوا قرار می‌دهند. این عامل چند وجه مثبت برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت.

  1. اول اینکه وقتی وب سایتی به شما لینک می‌دهد، گوگل وب سایت شما را معتبر می‌شناسد (زیرا هیچ دلیل دیگری وجود ندارد که فردی لینک خارجی را درون وب سایت خود قرار دهد، مگر آنکه آن وب سایت حاوی مطلبی مهم باشد). حال هرچقدر وب سایتی که به شما لینک می‌دهد معتبرتر باشد، تأثیر آن روی وب سایت شما بیشتر خواهد بود.
  2. نکته دوم این است که اگر وب سایتی که به شما لینک می‌دهد معتبر باشد، قطعاً بازدیدکننده زیادی دارد. به همین دلیل ترافیک بیشتری به وب سایت شما ارسال می‌کند.
  3. نکتۀ سوم، برندسازی است. هنگامی که لینک شما در وب‌سایت‌های مختلف وجود داشته باشد، مطمئناً نه تنها گوگل بلکه کاربران اینترنت هم متوجه حضور پررنگ شما خواهند شد. در ادامه روش‌های ساخت بک لینک را برایتان نام می‌بریم.

شبکه‌های اجتماعی

با ظهور شبکه‌های اجتماعی، الگوریتم موتورهای جستجو وارد مرحله پیچیده‌تری شدند؛ چرا که شبکه اجتماعی امکانات مهم یک وب سایت را به کاربران ارائه می‌داد و به طور مستقیم با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کرد. به این ترتیب موتورهای جستجوگر متوجه شدند که نمی‌توانند شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیرند.

شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، گوگل پلاس، لینکدین و توییتر هم اکنون در سئوی یک وب سایت تأثیر دارند. میزان به اشتراک گذاری و تعداد لایک‌ها می‌تواند بر روی سئو مؤثر باشد. همچنین، لینک‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شوند مطمئناً بر روی سئو مؤثر هستند.

کدنویسی و قالب وب‌سایت

شاید باورش کمی سخت باشد. اما قالب وب سایت شما تأثیر بسیار مثبتی بر روی سئو شما خواهد داشت. قالب وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود تا سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد. هرچه وب سایت شما کندتر باشد، مخاطبان کم‌تری به آن مراجعه می‌کنند؛ بنابراین هر آنچه در وب سایتتان غیرضروری است را حذف کنید تا سرعت بارگذاری وب‌سایتتان افزایش یابد. این امر همچنین تأثیر مثبتی بر روی Bounce Rate وب سایت خواهد داشت.

علاوه بر تمیز بودن کد نویسی قالب یک سایت، قالب هر وب سایت باید با موبایل سازگار باشد. به این معنی که وب سایت شما باید برای تمامی صفحات نمایشگر (موبایل، تبلت، لپ تاپ) به خوبی نمایش داده شود.

خب، موارد ذکر شده بالا مهم‌ترین نکات در رابطه با سئوی یک سایت هستند. هر کدام از این موارد زیرشاخه‌های بسیاری دارند. نکته قابل توجه این است که وب‌سایت‌هایی که در پرتال ایجاد می‌شوند همگی برای موتورهای جستجوگر بهینه‌سازی‌شده‌اند؛ بنابراین شما از بسیاری جهات راحت هستید.

آموزش لینک سازی

موتورهای جستجوگر نیز مانند انسان‌ها از طریق لینک‌ها از یک وب سایت به وب سایت دیگر می‌روند، درجۀ اهمیت آنها را می‌فهمند و حتی از ساختار وب سایت مطلع می‌شوند؛ بنابراین لینک‌ها عوامل بسیار مهمی در رتبه بندی وب سایت به شمار می‌آیند.

روش‌های مختلفی برای به دست آوردن بک لینک در دیگر وب‌سایت‌ها وجود دارد که برخی از آنها را برایتان نام می‌بریم:

لینک سازی طبیعی

این روش از لینک سازی کاملاً محتوا محور است؛ به این معنی که مطلب یا خبری که در وب سایت خود منتشر می‌کنید باید به قدری جذاب، کامل، خلاقانه و بکر باشد تا دیگر وب سایت‌ها با مطالعۀ آن پی به ارزشمند بودن آن ببرند و آن را به عنوان مطلبی مرجع معرفی کنند. قرار دادن لینک وب سایتی در وب سایتی دیگر به دلیل وجود محتوای غنی، لینک سازی طبیعی نام دارد.

سعی کنید برای تولید محتوای خود وقت بگذارید و بر اساس معیارهای سئو آن را منتشر کنید. محتوای شما می‌تواند یک مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو یا هر چیز دیگری باشد.

وبلاگ نویسی به صورت مهمان

در این روش، شما از چند وب سایت مهم که ترجیحاً در حوزه تجاری شما فعالیت می‌کنند تقاضا می‌کنید تا مطلبی از شما را انتشار دهند؛ یا اجازه دهند خودتان پُستی را به صورت مهمان در وب سایت آنها منتشر نمایید.

به این ترتیب شما می‌توانید با معرفی فعالیت خود در آن مطلب به قسمت‌های مختلف وب سایت لینک دهید. هر چند همان‌طور که در بالا گفتیم، اگر مقاله‌ای که منتشر می‌کنید واقعاً ارزشمند باشد، وب سایت‌ها با علاقه آن را منتشر خواهند کرد.

خرید لینک

یکی دیگر از روش‌های لینک سازی خرید لینک است. علی رغم اینکه گوگل این روش از لینک سازی را تأیید نمی‌کند و در صورت مشاهده وب سایت را مجازات می‌کند؛ با این حال در ایران این روش از لینک سازی بسیار رایج است.

در این روش، وب‌سایت‌ها در ازای دریافت مبلغی پول لینک شما را در وب سایت خود قرار می‌دهند. همچنین، مطلبی را منتشر کرده و لینک‌های مورد نظر شما را به همراه کلمات کلیدی مورد نظرتان در محتوا قرار می‌دهند.

لینک سازی در قسمت دیدگاه‌ها و فروم‌ها

گوگل اعلام کرده که این نوع لینک سازی دیگر تأثیر بر رتبه بندی وب سایت نخواهند داشت؛ حتی استفاده فراوان از این روش منجر به گوگل پنالتی خواهد شد. با این حال آمارها نشان می‌دهد که این نوع لینک سازی هنوز در میان سئو کاران بسیار محبوب است و همچنان بر سئو تأثیرگذار است.

اگر یادتان باشد در بالا گفتیم که هرچقدر وب سایتی که به شما لینک می‌دهد معتبرتر باشد، گوگل بیشتر به وب سایت شما اهمیت می‌دهد. ارزش وب سایت‌ها به چند عامل بستگی دارد: اعتبار دامنه (Domain Authority)، رتبه صفحه (Page Rank) و رتبه دامنه (Domain Rate) که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

به طور مثال وب‌سایت‌های خبرگزاری‌های معروف، وب‌سایت‌هایی هستند که نه تنها بازدید فراوان دارند؛ بلکه موتور جستجو گوگل نیز به آنها اعتماد دارد. به این ترتیب وقتی وب سایت مورد اعتماد گوگل به شما لینک می‌دهد، گوگل می‌فهمد که وب سایت شما نیز قابل اعتماد است؛ بنابراین توجه ویژه‌ای به شما نشان خواهد داد.

جهت لینک سازی در فروم‌ها و دیدگاه‌های وب‌سایت‌ها، می‌توانید در فروم‌های مختلف عضو شده و مطالب وب سایت خود را در آنجا به اشتراک بگذارید و آن‌ها را به محتوا خود لینک دهید. همچنین می‌توانید در قسمت پروفایل خود لینک وب سایت یا مطالب مهم سایت خود را قرار دهید.

همچنین می‌توانید در قسمت دیدگاه‌های وب‌سایت‌های پربازدید، دیدگاهی را به همراه لینک مطالب وب سایت خود قرار دهید. برای انجام این روش از لینک سازی می‌توانید از ابزار و Ahrefs کمک بگیرید. در ادامه نحوۀ کار با آن را برایتان توضیح می‌دهیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد