پیش نیاز یادگیری سئو

 

معرفی سئو

پیش نیاز های یادگیری سئو SEO درواقع کوتاه شده اصطلاح Search Engine Optimization است. این اصطلاح به معنی «بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو: نظیر گوگل است. علم سئو را می‌توان اصول و قواعدی دانست که به افزایش رتبه سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو کمک می‌کند. این علم، اگرچه پیچیده به نظر می‌رسد، اما اگر به آن علاقه‌مند شوید و پیش‌نیازهایش را به‌خوبی یاد بگیرید، کار خود را به‌راحتی پیش خواهید برد.

گفتنی است که دنیای سئو پیوسته در حال تغییر است؛ بنابراین، به‌روز بودن شما در این زمینه امری اساسی و مهم تلقی می‌شود. همچنین، شایان ذکر است که حتی یادگیری بخش کوچکی از سئو می‌تواند میزان ترافیک وب‌سایت شما متحول کند.

اگر شما هم به‌تازگی یک کسب‌وکار اینترنتی راه انداخته‌اید و قصد دارید در آن پیشرفت چشم‌گیری داشته باشید، احتمالاً سؤالاتی از قبیل زیر برایتان مطرح شده است:

  • نحوه پیدا کردن مشتری برای سایت چگونه است؟
  • چگونه مخاطبین کسب‌وکار خود را بشناسیم؟
  • برای یادگیری سئو از کجا شروع کنیم؟
  • افزایش مشتریان چه ارتباطی به سئوی سایت دارد؟
  • مشتریان معمولاً از چه کلماتی در موتورهای جستجویی استفاده می‌کنند و در چه زمان‌هایی به دنبال کالا یا خدمات یا اطلاعات موردنظر خود هستند؟

برای پاسخ به تمامی این سؤالات توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با سئو و پیش ‌نیاز یادگیری سئو بیشتر آشنا شوید.

 
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش تولید محتوای سئو شده وبلاگ: اینجا را کلیک کنید (+).
  • آموزش سئو سایت همکاری در فروش خارجی: اینجا را کلیک کنید (+).

پیش نیاز یادگیری سئو

کاربرد علم جذاب سئو سبب شده تا افراد زیادی به فکر یادگیری این مقوله بیفتند. شاید تاکنون برای شما نیز این سؤال پیش‌آمده باشد که برای یادگیری سئو باید از کجا شروع کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید خدمت شما عرض کنیم که یادگیری سئو در وهله اول نیاز به آشنایی با پیش‌نیازهای آن دارد. از مهم‌ترین پیش نیازهای یادگیری سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آشنایی با کامپیوتر و توانایی کار کردن با آن

یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای یادگیری سئو را می‌توان «مهارت کارکردن با کامپیوتر» دانست. برای شروع یادگیری سئو، حتماً لازم نیست که یک کاربرِ حرفه‌ایِ رایانه باشید اما گذراندن دوره‌هایی مثل ICDL می‌تواند در این راستا کمک فراوانی به شما بکند. یادگیری ورد (Word)، اکسل (Excel)، گوگل شیت (Google Sheet) و… نیز جهت ذخیره اطلاعات مختلف برای سئوکاران اهمیت دارد که باید آن‌ها را یاد بگیرید. به‌علاوه، سعی کنید تنظیمات مرورگرهایی نظیر کروم و فایرفاکس را تا حدودی بلد باشید تا بتوانید قابلیت‌های آن‌ها را شخصی‌سازی کنید و از این قابلیت‌ها در زمینه یادگیری سئو استفاده نمایید.

آشنایی با مفهوم سئو

با توجه به تعاریف گفته‌شده در سایت‌های معروف، سئو (Search Engine Optimization)، علمِ بهینه‌سازیِ یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. سئو، مجموعه‌ای از اقدامات و فرآیندها جهت بهتر دیده شدنِ یک صفحه اینترنتی (Web Page) یا یک وب‌سایت (Website) در نتایج جستجو برای کاربران است. به زبان خیلی ساده و خودمانی، سئو، به مدیران وب‌سایت‌ها و وبمسترها کمک می‌کند تا محتوا، ساختار، ظاهر و کدنویسیِ سایتِ خود را آن‌قدر بهینه کنند که موتورهای جستجو، سایتِ آن‌ها را در صفحه اول نتایج به کاربران اینترنتی نشان دهند.

البته فراموش نکنید که شما صرفاً سایت را برای موتورهای جستجوگر بهینه نمی‌کنید؛ بلکه آن را برای کاربران بهینه می‌نمایید؛ زیرا الگوریتم‌های موتورهای جستجو، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که «رضایت کاربران» را ملاکِ رشد یک وب‌سایت قرار می‌دهند. پس اگر بتوانید یک وب‌سایت داشته باشید که محتوا، رابط کاربری و سرعت لود آن، رضایتِ کاربران را جلب کند، می‌توان گفت که آن وب‌سایت، «سئو شده» است.

آشنایی با اصطلاحات رایج در سئو

پیش از ورود به هر کاری و یادگیری هر چیزی بهتر است، با اصطلاحات رایج در آن زمینه آشنا شوید. بنابراین، چنانچه هنوز با اصطلاحات رایج سئو آشنا نشده‌اید، توصیه می‌کنیم این اصطلاحات را یاد گرفته و مفهوم آن‌ها را درک کنید تا مشکل و ابهامی برای شما در حین آموزش پیش نیاید. در ادامه، مهم‌ترین اصطلاحات رایج در سئو را – به‌صورت دسته‌بندی‌شده – خدمت شما عزیزان ارائه داده‌ایم:

اصطلاحات کلی سئو

  • صفحات نتایج گوگل (SERP)
  • رتبه‌بندی (Ranking)
  • رتبه در صفحه گوگل (Google Page Rank)
  • ترافیک سایت (Website Traffic)
  • ترافیک طبیعی (Organic Traffic)
  • نتایج طبیعی (Organic Results)
  • نتایج پولی (Paid Result)
  • پیشنهاد ویژه گوگل (Featured Snippet)
  • ریدایرکت (Redirect)
  • ریدایرکت دائمی (Redirect 301)
  • انکر تکست (Anchor Text)
  • لینک‌های فالو (Follow Links)
  • لینک‌های نوفالو (NoFollow Links)
  • نقشه سایت (Site Map)
  • فایل robots.txt
 

اصطلاحات مربوط به سئو داخلی

  • کلمه کلیدی یا کلیدواژه (Keyword)
  • محتوا (Content)
  • محتوا پادشاه است (Content is King)
  • محتوای یونیک
  • محتوای همیشه سبز (Evergreen Content)
  • چگالی کلیدواژه (Keyword Density)
  • استفاده زیاد از کلیدواژه (Keyword Stuffing)
  • کلیدواژه‌های طولانی (Long Tail Keyword)
  • کلمه کلیدی برندشده (Branded Keyword)
  • کلمات هم مفهوم (LSI)
  • لینک‌های داخلی (Internal Link)
  • لینکسازی عمیق (Deep Linking)
  • لینک مطلق (Absolute Link)
  • لینک‌های خروجی (OBL)
  • لینک تصویر (Image Link)
  • سئوی تصاویر (Image SEO)
  • لینک‌های پنهان (Hidden Link)
  • طراحی واکنش‌گرا یا (Responsive Design)
  • تصاویر وکتور (SVG)
  • لینک‌های پنهان (Hidden Links)
  • صفحات AMP
  • تعداد درخواست‌های ارسال‌شده به سرور (Request or hit)
  • سرعت صفحه (Page Speed)
  • خصوصیت ALT تصاویر
  • متا تگ‌ها (Meta Tags)
  • بهینه‌سازی پیش از حد (Over Optimization)
  • De-Index
  • noindex

اصطلاحات مربوط به سئو خارجی

  • لینک سازی (Link Building)
  • بک لینک (Backlink)
  • دامنه ارجاع دهنده (Referring Domain)
  • اعتبار دامنه (Domain Authority)
  • اعتبار صفحه (Page Authority)
  • اسپم اسکور (Spam Score)
  • لینک‌های پولی (Paid Link)
  • پست مهمان (Guest Post)
  • لینک‌های فروم (Forum Links)
  • رپورتاژ (Reportage)
  • تبادل لینک (Link Exchange)
  • بک لینک کامنت (Blog Comment Backlink)
  • وب‌سایت‌های دایرکتوری (Directory Websites)
  • شبکه وبلاگ خصوصی (PBN)
  • لینک دهی مشترک (Co-Citation)

اصطلاحات مربوط به الگوریتم های گوگل

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم گوگل پنگوئن
  • الگوریتم کبوتر
  • جستجوی محلی (Local Search)
  • سئو محلی (Local SEO)
  • الگوریتم گوگل دنس (Google dance)
  • الگوریتم PayDay Loan
  • الگوریتم برت (Bert Algorithm)
  • الگوریتم رنک برین
  • آپدیت هسته گوگل (Google Core Update)
  • الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)
  • الگوریتم Mobile First Index
  • الگوریتم Mobile Search Index
  • مجازات گوگل (Google Penalty)
  • الگوریتم چاله شنی گوگل (Google Sand box)

اصطلاحات مربوط به سئو کلاه سیاه

  • مزرعه لینک (Link Farm)
  • مزرعه محتوا (Content Farm)
  • گوگل بمب (Google Bomb)
  • محتوای تکراری (Duplicate Content)
  • متن‌های پنهان (Invisible Text)
  • پنهان‌کاری (Cloaking)
  • اسپم (Spam)
  • سئو منفی (Negative SEO)

اصطلاحات مربوط به ابزارهای آنالیز سئو

  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
  • گوگل کنسول (Google Console)
  • گوگل ترندز (Google Trends)
  • راهنمای وبمسترها (Google Webmaster Guidelines)
  • بک لینک چکر (Backlink Checker)
  • جی‌تی متریکس (Gtmetrix)
  • گوگل ادوردز (Google Adwords)
  • گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)
  • هیت (Hit)
  • بازدیدکننده (Visitor)
  • بازدید (Visit)
  • بازدیدکننده منحصربه‌فرد (Unique visitor)
  • ایمپرشن (Impression)
  • جستار (Query)
  • زمان ماندگاری کاربر (Dwell Time)
  • استاپ وردس (Stop Words)
  • پرسونای مشتری (Persona)
  • قیف خرید (Funnel)
  • نرخ پرش (Bounce Rate)
  • نرخ تبدیل مشتری (Conversion Rate)
  • نرخ کلیک (CTR)
  • فچ کردن (Fetch)
  • نشانه‌های اجتماعی (Social Signals)
  • خزیدن (Crawl)
  • بودجه خزش (Crawl Budget)
  • خزنده، اسپایدر، روبات
  • پیج‌های ایندکس شده (Indexed Pages)
  • عدم توان بررسی قسمتی از سایت (Crawl Errors)
  • مشتری هدف (Target Customer)
  • هدف از جستجو (Search Intent)
  • محبوبیت لینک (Link Popularity)
  • شاخص کلیدی عملکرد (KPI)
  • کمپین‌های تبلیغاتی (Advertisement Campaign)

اصطلاحات مربوط به انواع بازاریابی آنلاین

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM)
  • بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی (SMO)
  • صفحه فرود (Landing Page)
  • کد UTM

اصطلاحات مربوط به طراحی سایت و برنامه نویسی

  • سیستم مدیریت محتوا (CMS)
  • بهینه سازی رابط کاربری (HEO)
  • تجربه کاربری (UX)
  • رابط کاربری (UI)
  • فرم تبدیل (Conversion form)
  • نشانگر صفحات یا BreadCrumb
  • فراخوانی به اقدام یا CTA (Call to Action)
  • پروتکل http
  • پروتکل https
  • گواهی SSL
  • سمت سرور (server-side)
  • سمت مشتری (client-side)
  • پروتکل FTP
  • کش (Cache)
  • صفحه نتایج شخصی‌شده (Personalized SERP)
  • خطای 404 (Error 404)
  • لینک های شکسته (Broken Link)
  • نامک (URL)
  • نام دامنه (Domain Name)
  • جعبه سیاه (Black Box)
  • شبکه توزیع محتوا (CDN)
  • ریچ اسنیپت (Rich snippet)
 

آشنایی کامل با این دسته از اصطلاحات، به یادگیری بهتر شما کمک زیادی می‌کند. پس، پیش از آنکه وارد حوزه یادگیری سئو شوید، توصیه می‌کنیم که در قدم اول با این اصطلاحاتِ رایج آشنا شوید. شما می‌توانید از دوره‌های آموزش سئو کاملاً پایه‌ای استفاده کنید؛ اما در کل قبل از شروع کار بهتر است، راجع به این اصطلاحات رایج تحقیق کنید.

آشنایی با موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آن ها

موتورهای جستجوگر امروزه در زندگی بشر نقش بسیار مهمی دارند و پاسخ بسیاری از سؤالات روزمره را می‌توان در آنها یافت. این موتورها – مطابق الگوریتم‌هایی خاص – اطلاعاتِ موجود در وب‌سایت‌ها را تجزیه‌وتحلیل کرده و به آنها رتبه می‌دهند. جالب است بدانید که اطلاعاتِ تجزیه‌وتحلیل‌شده – بر اساس این رتبه‌بندی – در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. یعنی هرچه رتبه‌ی یک سایت نزدِ موتورهای جستجو بالاتر باشد، موتورهای جستجو نیز آن سایت را – بیشتر از سایر سایت‌ها – به کاربران پیشنهاد می‌دهند. در نتیجه آن سایت، بازدید بیشتری نسبت به سایر سایت‌ها خواهد داشت.

از موتور‌های جستجوی مشهور می‌توان به: گوگل، یاهو و بینگ اشاره کرد. هر یک از اینها در هر روز ربات‌های خزنده‌ی خود را به سمت میلیاردها سایت می‌فرستند و اطلاعات لازم از آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، سپس این اطلاعات را در پایگاه داده‌ی خود، ثبت (Index) کرده و در نهایت محتوای آنها را مطابق الگوریتم‌های اختصاصی به کاربر نشان می‌دهند.

هرچه رتبه‌ی محتوای یک وب‌سایت بهتر باشد و محتوای آن ارزشمندتر در نظر گرفته شود، در نتیجه موتورهای جستجو آن محتوا را در ردیف‌های اول نتایج به کاربران نشان می‌دهند.

آشنایی با تولید و انتشار محتوا

از پیش نیازهای یادگیری سئو می‌توان به تولید و انتشار محتوای باکیفیت اشاره کرد. تولید محتوا از مهم‌ترین بخش‌های سئوی سایت به شمار می‌رود. شما به‌منظور جلبِ رضایتِ کاربر – و تبدیل کردنِ او به یکی از مشتریان وفادارِ سایت خود – باید محتوایی تولید کنید که جذاب باشد و این محتوا درعین‌حال بتواند نیاز آن کاربر را برطرف کند و یا او را به سمت کالا و خدماتِ شما تشویق نماید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد