کلمه برند (brand) ریشه در کلمه اسکاندیناوی برندر دارد.ثبت برند در آن زمان نام تجاری وسیله ای برای تشخیص صاحبان اصلی حیوانات به حساب می آمد و صاحب حیوانات با سوزاندن تن آن ها به شکل یک علامت ویژه ، آن ها را علامت گذاری می کردند. به طور کلی ، این نشانه ها اولین شکل دیداری نام تجاری را تشکیل می دادند.
یکی از قدیمی ترین تعاریف یک نام تجاری توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) در سال 1960 ارائه گردیده است. این تعریف بر اهمیت آرم و علامت های به کار رفته در یک مارک تجاری به عنوان مبنایی برای تمیز آن مارک های دیگر تاکید می کند. بنا بر تعریف انجمن بازاریابی آمریکا برند عبارت است از : یک اسم ، علامت ، نماد یا طرح ، یا ترکیبی از آن ها به منظور شناسایی کالاها و خدمات ارایه شده توسط یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و تمیز دادن آن ها از محصولات رقبا
1- برند عبارت است از آمیخته ای از نشانه های روانی ، فکری ، در ذهن مصرف کنندگان که به ارزش مورد تصور از محصول یا خدمت می افزاید. (کلر، 2008)
2- نام و نشان تجاری یک تعهد ایجاد شده بوسیله یک شرکت است تا بوسیله آن از مشتریان حمایت کند.( رولی ، 2004)
3- نام و نشان تجاری ، نشانه هایی از هسته محصول به مشتری می دهد و از مشتری و تولید کننده در برابر رقبایی که تلاش دارند محصولاتی مشابه آنها تولید کنند محافظت می کند . از منظر مشتری ، نام و نشان تجاری می تواند به عنوان مجموعه ای از تجربیاتش تعریف شود که آن تجربیات در تمامی نقاط ارتباطی فراورده یا شرکت با مشتری ساخته می شوند. ( گدسور ، 2008)
4- برند عبارت است از اسم ، اصطلاح ، نشانه ، طرح یا ترکیبی از آن ها که به منظور شناساندن کالاها و خدمات یک فروشنده یا گروهی از آن ها از محصولات رقبا می باشد .( کاتلر و دیگران ، 1994)
5- نام و نشان تجاری یا برند به عنوان یک دارایی غیر ملموس، مجموعه ای از ارزش های کارکردی و احساسی است که به ذینفعان داشتن تجربه های منحصر به فردی را نوید می دهد.به طوری که وجود یک علامت تجاری قوی به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار ، اجازه دسترسی به سهم بازار بیشتری را فراهم می آورد.لذا ایجاد علامت تجاری جایگاه خاصی در بازاریابی یافته است.(Hawking and bestet)
6- برند نه تنها تداعی کننده یک محصول فیزیکی است بلکه ارتباط با مشتری را نیز تداعی می کند و این نقش را نام سازمان و یا نام محصول به عنوان برند بازی می کند.(Chernatony and mc William.1998)
یکی از حوزه های مورد علاقه مدیران برند ، ایجاد وفاداری مشتریان نسبت به محصول یا خدمت مورد نظر است.
محققان معتقدند آنجا که یک تعهد قوی نسبت به یک مارک وجود دارد ، وفاداری نیز دیده می شود.این نگرش ها ممکن است که به وسیله پرسش از افراد در مورد اینکه به چه میزان آن ها به یک مارک علاقه دارند ؛ اندازه گیری شود. قدرت این نگرش ها ، پیش بینی کننده مهمی برای خرید یک مارک می باشد. این آن چیزی است که (اولیور 1997) وقتی که وفاداری مشتری را تعریف می کند ، در ذهن دارد. به عقیده ی وی ، وفاداری عبارت است از :
" یک تعهد برای خرید مجدد یا مشتری شدن مجدد برای یک محصول یا خدمات در آینده ، به وسیله تکرار خرید از مارک مشابه یا مجموعه ای از مارک های مشابه ، علی الرغم تاثیرات موقعیتی و تلاش های بازاریابی برای تاثیرگذاری بر روی تغییر رفتار ".
برخی از مفاهیم اصولی ما را یاری می دهند تا بتوانیم فرایند ارزیابی مصرف کننده را توجیه کنیم. از نظر یک مصرف کننده، محصول یا خدمت دارای مجموعه ای از ویژگی هاست. مصرف کنندگان در مورد ویژگی ها و آنچه که مورد توجه قرار می دهند، متفاوت اند و بیشتر به ویژگی هایی توجه می کنند که به نیازهای خاص آنها مربوط است. مصرف کننده، با توجه به خواست ها و نیازهای منحصر به فرد خود، برای ویژگی های مختلف یک محصول اهمیت های متفاوتی قائل است. مجموعه باورهایی که افراد در مورد یک برند خاص دارند تصویر برند نامیده می شود و تصویر مثبت از برند، " وفاداری به برند " را به همراه دارد.
تصویر یعنی شخصیت. محصولات، مثل افراد، دارای شخصیت اند و این شخصیت می تواند آن برند را در بازار تثبیت و یا آن را حذف کند. شخصیت یک محصول ملغمه ای است از بسیاری چیزها مانند: نام محصول، بسته بندی، قیمت، نحوه تبلیغ و از همه مهم تر ذات خود محصول.
هرتبلیغی باید به عنوان سهمی از تصویر برند انگاشته شود. به تعبیر دیگر تبلیغات باید مستمراَ همان تصویر را به نمایش بگذارد. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید، این است که مصرف کنندگان، بالاخره از شرکت، محصول و برند شما تصویری پیدا خواهند کرد، خواه آگاهانه برای ایجاد آن تلاش کرده باشید یا خیر. بسته بندی، محلهای توزیع، بی ادبی یا نزاکت کسانی که به تلفن ها جواب می دهند و تمامی آنچه یک مصرف کننده از شرکت شما می بیند یا می شنود، در ذهن او یک تصویر خواهند ساخت و این تصویر بر تصمیم هایش برای خرید یا نخریدن، تأثیر خواهد گذاشت.
قبل از آنکه بتوانید تصویری را در اذهان مردم به وجود آورید، باید بدانید چه افکار و تداعی هایی در آنان وجود دارد. در تحقیق پیرامون تصویر، توجه به موارد زیر بسیار مهم است:
۱- کدام صفات در ذهن مردم در مراجعه به محصول اهمیت دارد ؟
۲- کدام صفات، شرکت ما را از دیگر شرکت ها متمایز می کند؟
اولین گام ایجاد چیز هایی است که افراد با یک نام تجاری یا شرکت تداعی می کنند. این تداعی ها می توانند مبهم، نیمه شکل یافته یا حتی کاملاً اشتباه باشند. با این حال، آنها وجود دارند.
گام بعدی آن است که معلوم شود سازمان می خواهد بر کدامین صفات تصویری ذهنی تأکید کند. وقتی مردم نام برند خاصی را می شنوند، به چه چیز فکر می کنند؟ گر چه این پرسش بعضاً کاری پژوهشی است ولی صرفاً نباید سؤالات عجیب و غریبی درباره اینکه مردم فکر می کنند چه چیزی برای شرکت موردنظر مهم است، از آنان کرد. نگرش های مثبت نظیر اعتبار، ثبات، ارائه خدمات بهینه، منافع ملی، انسانیت، مراقبت، شهروند با مسئولیت گروهی، ضدیت با آلودگی و حساس به محیط زیست جملگی در زمره صفاتی هستند که شرکت می تواند تصویر خود را بر پایه آنها بسازد. زمانی که سازمان در مورد تصویری که می خواهد از خود منتقل کند به تصویر مشخص می رسد و تأیید می کند که بر پایه این تصویر می تواند خود را عرضه کند، باید در پی آن، ادراکات عمومی را ردیابی کند. (ساترلند ۲۵۷-۲۵۶،۱۳۸۳)
فرانسیس کاول، در مقاله ای تحت عنوان خلق تصویر مثبت از یک برند در جهت افزایش سهم بازار ،چنین می نویسد:
دستگاه بن ماری آزمایشگاهی وسیله ای بوده که از آن با عنوان حمام آب نیز یاد می شود،قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی طرز کار بن ماری آزمایشگاهی به این صورت است که با گرم کردن آب به صورت ملایم و یکنواخت، امکان انجام واکنش های شیمیایی مختلف در بستری بسیار مناسبی را فراهم می کند.
بن ماری برگرفته از واژه ی فرانسوی bain-marie به معنای حمام آب بوده، که معادل آن در انگلیسی(water bath) است. برای انجام گرفتن بیش تر واکنش های بیوشیمیایی،ایمونولوژیکی و ایمونوهماتولوژی بایستی دمای انجام واکنش در محدوده ی دمایی خاصی قرار بگیرد.
به طور مثال اکثر آنزیم ها برای انجام فعالیت خود، به دمای ۳۷ درجه سانتیگراد نیاز دارند و یا برای غیر فعال کردن سیستم کمپلمان به دمای ۵۶ درجه سانتیگراد نیاز داریم، که بهترین روش برای رساندن آن ها به این دما، استفاده از دستگاه بن ماری است.
دستگاه بن ماری آزمایشگاهی دستگاهی است که گستره و محدوده ی دمایی آن عموما در محدوده دمای اتاق تا ۶۰ درجه سانتیگراد قرار دارد. اگرچه بن ماری هایی مجهز به پوششی با مشخصات خاص هستند که قابلیت ایجاد دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد را نیز دارند و جهت مصارف خاصی به کار می روند. شماتیکی از این محصول را می توان در شکل زیر نشان داد که نوع خاصی از بن ماری هست که برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.
بن ماری آزمایشگاهی دارای انواع متنوعی است که بنا به نیاز آزمایشگاه و شرایط آزمایش باید آن را تهیه نماییم. انواع بن ماری ها عبارتند از:
دستگاه بن ماری آزمایشگاهی با توجه به ویژگی تنظیم درجه حرارت و گرمای داخلی به دو نوع دسته بندی می شود:
قبل از استفاده از بن ماری، باید توجه داشته باشیم که دستگاه کاملا تمیز و لوازم جانبی آن به خوبی راه اندازی شده باشند.
سپس برای استفاده از انواع دستگاه بن ماری باید مراحل زیر را طی کنیم:
کاربرد دستگاه بن ماری بسیار گسترده بوده و آزمایشگاه های مختلفی از جمله آزمایشگاه های فعال در حوزه ی کلینیکی، همچنین آموزشی، صنایع غذایی و تحقیقاتی را در بر می گیرد. به دلیل حوزه ی وسیع کاربرد دستگاه بن ماری به تعدادی از آنها می توان اشاره نمود که برجسته ترین آنها جهت انجام دادن تست ترکیب مواد آکلوتیناسیون، بسیار پرمصرف در آزمایش های سرولوژیک و سرُم شناسی، نقش بسزایی در تست های دارویی و بیوشیمی و همچنین آزمایش های انکوباسیون صنعتی دارد.
https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a2%d9%88%d9%86/
همین طور انواع دستگاه بن ماری دارای مخزنی هستند که قادر به ذوب فرآورده هایی از جمله فرآورده های خونی منجمد هستند. از آنجایی که شعله ی مستقیم باعث انفجار یکسری از مواد می گردد بنابراین برای موادی که نباید در معرض شعله ی مستقیم باشند از دستگاه بن ماری استفاده می کنیم و ظروف مختلف آزمایشگاهی را می توانیم در آن قرار دهیم. حرکت گرما در دستگاه بن ماری به صورت همرفتی صورت می گیرد که همین موضوع باعث ایجاد شدن حرارت و گرمای یکنواخت به صورت کاملا قابل کنترل می شود.
بیشتر افراد در طول زندگی خود دچار درد دندان شده اند. درد اولین هشدار و نشانه برای پالپ عفونی است.متخصص کامپوزیت در رشت پالپ عفونی نیاز به عصب کشی دارد تا بتوان دندان طبیعی را زنده نگه داشت. عصب کشی علاوه بر دردسرهایی که دارد هزینه زیادی نیز میبرد. برخی از افراد به گمان اینکه میتوانند پول خود را پس انداز کنند رفتن به دندانپزشکی را به تعویق میاندازند. اما این کار باعث بالاتر رفتن هزینه عصب کشی دندان میشود.
عصب کشی هر دندان هزینههای متفاوتی دارند. به طور مثال هزینه عصب کشی دندان نیش با دندان آسیاب متفاوت است. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ و دلیل تفاوت قیمت آن با سایر دندانها میپردازیم.
هزینه عصب کشی دندانها با کانالهای متفاوت در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس
عصب کشی یک کانال | ۱۲۰۰۰۰۰تومان |
عصب کشی دو کانال | ۱۴۰۰۰۰۰ تومان |
عصب کشی سه کانال کانال | ۱۵۷۰۰۰۰ تومان |
عصب کشی چهار کانال کانال | ۱۸۲۰۰۰۰ تومان |
هزینههای داخل جدول بدون محاسبه هزینههای ترمیم و روکش در نظر گرفته شده اند. در صورت پر کردن و ترمیم دندان، هزینه ترمیم به این مبلغ اضافه میشود. همچنین در صورت نیاز به روکش، مبلغ روکش به صورت مجزا از شما گرفته خواهد شد.
هزینه پر کردن دندان با آمالگام در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس
ترمیم آمالگام یک سطحی | ۵۹۰,۰۰۰ هزار تومان |
ترمیم آمالگام دو سطحی | ۷۹۰,۰۰۰ هزار تومان |
ترمیم آمالگام سه سطحی | ۹۴۰,۰۰۰ هزار تومان |
ترمیم آمالگام چهار سطحی(بیلدآپ) پس از عصب کشی | ۱,۲۰۰,۰۰۰ هزار تومان |
ترمیمهای دندانی بعد از روکش به روش بیلداپ میباشند. در عصب کشی معمولا قسمت زیادی از دندان برای دسترسی به پالپ تراشیده میشود. به همین دلیل باید به روش بیلداپ مقاوم و بازسازی شوند. دندان شماره ۷ به دلیل آنکه فشار زیاد جویدن را تحمل میکند بهتر است با آمالگام پر شود.
زمانی که دندان، درد میگیرد عفونت به پالپ دندان رسیده است. در این شرایط باید عفونت از پالپ دندان بیرون بیاید. تنها راه عصب کشی دندان است. اما عصب کشی هزینه زیادی دارد. برای برخی از بیماران همیشه سوال پیش میآید چرا هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ با دندان شماره ۳ متفاوت است؟ چرا هزینه عصب کشی دندانهای انتهایی دهان بیشتر از سایر دندانهاست؟ در پاسخ بهتر است بگوییم عوامل متعددی بر این هزینهها تاثیر میگذارد که در ادامه با برخی از این عوامل آشنا میشویم.
دندانهای جلویی به دلیل موقعیت قرارگیری و تعداد کانالهایی کمتری که نسبت به دندانهای آسیاب دارند هزینه عصب کشی کمتری نیاز دارند. هر چه تعداد کانال و ریشه دندان کمتر باشد هزینه نیز کمتر میشود. دندانهای با ریشه زیاد زمان بیشتری برای تمیز کردن ریشه نیاز دارند به همین دلیل قیمت افزایش پیدا میکند.
اگر چکاپهای منظم دندانپزشکی را انجام دهید هرگز گرفتار عصب کشی دندان نخواهید شد. زیرا به سرعت دندان پوسیده تشخیص داده و درمان میشود. در صورت عدم درمان، پوسیدگی و عفونت گسترش پیدا کرده و به پالپ میرسد. اینکه عفونت تمام یا بخشی از پالپ را گرفته باشد روی کار و زمان دندانپزشک تاثیر میگذارد. به همین دلیل گسترش عفونت بر هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ تاثیر گذاشته و آن را بیشتر میکند.
گاهی عفونت به قدری زیاد و گسترده است که دیگر با عصب کشی نمی توان آن را از بین برد. تنها راه کشیدن دندان است. اگر دندان را بکشید هزینه بالای ایمپلنت را باید برای جایگزینی دندان از دست رفته پرداخت نمایید.
اگر عفونت و پوسیدگی قسمت زیادی از دندان شماره ۷ را گرفته باشد دندانپزشک ناچار به تراشیدن بخش زیادی از دندان است. در این حالت دندان استحکام و کارایی اولیه خود را از دست میدهد. برای بازگرداندن کارایی به دندان باید بعد از عصب کشی آن را روکش کرد. هزینه روکشهای سرامیکی بالاست و همین امر باعث افزایش هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ میشود.
اینکه کدام دندان عصب کشی میشود در زمان و هزینه ای که صرف میکنید متفاوت است. در صورت عصب کشی دندان شماره ۲ هزینه کمتری نسبت به دندان شماره ۷ باید پرداخت نمایید. به نظر شما دلیل این تفاوت قیمت در چیست؟ در پاسخ باید بگوییم تعداد کانالها و تعداد ریشه این تفاوت را به وجود آورده اند. دندانهای جلویی ریشه و کانال کمتری داشته و معمولا تک کاناله هستند. اما دندانهای آسیاب تعداد کانال و ریشه بیشتر (۲، ۳ و ۴ کاناله) داشته و هزینه بیشتری برای پاکسازی میبرند.
دندانها پس از عصب کشی به روش بیلداپ ترمیم میشوند. ترمیم با دو نوع ماده آمالگام نقره ای و کامپوزیت صورت میگیرد. آمالگام ماده ای نقره ای رنگ و ارزان قیمت بوده که از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. کامپوزیت ماده ای همرنگ دندان است که استحکام بالایی ندارد با این حال قیمت بیشتری نسبت به آمالگام نقره ای دارد. به همین دلیل انتخاب نوع ماده پر کننده بر هزینه عصب کشی دندان شماره ۷ موثر است.
عصب کشی یک درمان معمول برای عفونتهای دندانی است که در عمق مرکز دندان دفن شده اند. متاسفانه عفونتهای دندانی به دلیل حجم بالای باکتری در دهان که هم به طور طبیعی و هم در نتیجه خوردن و آشامیدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ میدهد، یک اتفاق معمولی است. عفونتهای دهان همچنین میتواند در اثر پوسیدگی دندان و شکستگی پرکردگیها ایجاد شود.
متأسفانه، درمان ریشه به یک درمان بسیار دردناک و نامطلوب شهرت دارد. با این حال، پیشرفت در تکنیکهای دندانپزشکی و گزینههای آرامبخش و بیهوشی به این معنی است که عصب کشی عملاً یک روش بدون درد و ساده است.
در صورت عفونی شدن پالپ باید فورا عصب کشی دندان انجام شود. در غیر این صورت میتوانند مشکلات سلامتی بیشتری مانند آبسههای دندانی ایجاد کنند که باعث تورم کل صورت و دردناک شدن شدید میشود. در ادامه مزایا و معایب عصب کشی دندان را با هم بررسی میکنیم.
درمان ریشه باید در اسرع وقت انجام شود زیرا این تنها راه مقابله صحیح با عفونت است. در صورت عدم درمان فوری ناچار به کشیدن دندان خواهید شد.
دندان عفونی ممکن است تا حدودی با دندانهای اطراف متفاوت به نظر برسد. زیرا پوسیدگی و آسیب میتواند باعث ایجاد ترک، لکه و تغییر رنگ شود. دندان درمان شده با استفاده از روکشی ترمیم میشود که میتواند ظاهر دندان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. این روکش میتواند با رنگ دندانهای اطراف مطابقت داده شده تا لبخندی طبیعی به شما بدهد.
اگر عفونت دندان درمان نشود، میتواند باعث لق شدن دندان در داخل فک شده و نیاز به کشیدن داشته باشد. حتی در برخی موارد میتواند خود به خود بیفتد. عصب کشی میتواند از این اتفاق جلوگیری کند و شما را از نبود دندان و جای خالی آن یا نیاز به درمان گسترده تر مانند ایمپلنت دندان نجات دهد.
در حالی که عصب کشی یک روش بسیار ایمن و رایج است، چند عارضه و خطرات احتمالی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.
بی حسی که به شما تزریق میشود به این معنی است که در طول درمان نباید دردی احساس کنید. البته هیچ دردی هم احساس نخواهید کرد. اما برخی از دردها در روزهای بعد از عصب کشی اتفاق میافتند که کاملا طبیعی هستند. این میتواند از یک درد مبهم تا یک درد کوتاه و تیز متغیر باشد. اما باید با مسکنهای بدون نسخه قابل کنترل باشند. در برخی موارد، مقدار کمی از باکتری در دندان باقی میماند که میتواند باعث درد و عفونت در هفتهها یا ماهها پس از درمان شود. این نوع درد بسیار نادر است، اما اگر بیش از یک هفته پس از عصب کشی احساس درد کردید، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود صحبت کنید.
ترکهای مویی در دندان میتواند منجر به رشد باکتری و احتمال عفونت بیشتر شود. بنابراین، دندانپزشک شما باید دندان شما را کاملاً بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ ترکی کشف نشده باقی نمانده است.
با گذشت زمان، پرکننده مورد استفاده برای آب بندی کانال ریشه میتواند شروع به فرسایش کند. هنگامی که این اتفاق میافتد، باکتریها ممکن است به ریشه دندان نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت دوباره شوند. دندانپزشک میتواند بهترین راه مراقبت از دندانها را پس از درمان عصب کشی به شما توصیه کند تا خطر این اتفاق را به حداقل برسانید.
دستگاه اتوکلاو صنعتی دستگاهی ست که در آن به واسطه بخار پر فشار فرآیند استریل سازی تجهیزات اتفاق میافتد.کوره دیجیتالی این دستگاه دارای بخش های مختلفی مانند سیستم همرفت، خطوط خلا، ریل داخلی و المنت حرارتی بوده و قابل تنظیم می باشند. این دستگاه همچنین دارای کنترل پنل بوده و می توان عملکرد دستگاه را دائما تحت کنترل داشت.
از طرفی به دلیل بهره مندی اتوکلاو صنعتی از LCD، اپراتور می تواند نظارت دقیقی بر عملکرد دستگاه داشته باشد و میزان خطا در چنین شرایطی به کمترین حالت ممکن خواهد رسید.
عمده ترین کاربرد اتوکلاو صنعتی در کارخانجات مواد غذایی است بنابراین می توان دستگاه اتوکلاو صنعتی را یکی از مهمترین عناصر در خطوط تولید مواد غذایی دانست. چرا که فرآیند میکروب زدایی از تجهیزات و بسته بندی ها جزو مهمترین ارکان در کارخانجات مواد غذایی به شمار می رود. این دستگاه در از بین بردن میکروب ها، قارچ ها و باکتری ها به بهترین شکل ایفای نقش میکند.
عمل آوری بتن
بیش از یکصد سال است که اتوکلاو صنعتی در صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و تولید اتوکلاو انجام می شد. اتوکلاوینگ به عنوان موثرترین روش صنعتی برای ایجاد قطعات سرامیکی، بتنی، بلوک سبک سیمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
از طرفی بتن یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در تولید ترکیبات مختلف می باشد و به این دلیل میتوان این تولید شگفت انگیز را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد. یکی از این صنایع ماشین سازی می باشد که خود از صنایع اصلی در تولیدات به شمار می آید. بتن به خودی خود استفاده مشخص و خاصی دارد ولی در ترکیب با صنایع دیگر می تواند بهترین مکمل باشد.
عمل آوری بتن با بخار یکی از کاربردهای جالب اتوکلاو است. با انجام عمل آوری بتن مقاومت آن بسیار افزایش می یابد. عمل آوردن بتن در بخار باعث کاهش حباب های هوا در داخل بتن و در نتیجه استحکام بیشتر آن می شود.
در این روش دما و بخار آب و فشار بصورت هماهنگ با هم به عضو بتنی که درون دستگاه اتوکلاو قرار گرفته است وارد می شوند. به دلیل اینکه فشار بخار در این حالت از فشار جو بیشتر است باعث می شود که گرما با سرعت بیشتری در عمق بتن نفوذ کند و بتن استحکام بیشتری پیدا کند.
تولید اتوکلاو صنعتی در ساخت محصولات کامپوزیتی نیز نقش بسزایی دارد. کامپوزیت ها نه تنها در صنعت ساختمان بلکه در صنایع خودروسازی، هوافضا، صنعت حمل و نقل، پل سازی و سد سازی کاربرد زیادی دارند.
در صنعت کامپوزیت ،تولید اتوکلاو در ساخت های گرماسخت استفاده می شوند به طوری که با اعمال فشار میزان حباب معمولا به کمتر از ۵% خواهد رسید. فرآیند کیسه خلا به تنهایی قادر به کنترل موثر بخارها را ندارد و حباب زیادی در کامپوزیت ها باقی میماند ولی در پخت اتوکلاو کامپوزیتی با حباب کم و خواص مکانیکی بالا تولید خواهد شد.
اتوکلاو صنعتی در صنایع غذایی برای کاهش بار میکروبی در فرآیند پخت نهایی مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه در خطوط تولید مواد غذایی در واحد استریلیزاسیون و پخت اولیه هستند. عملکرد اتوکلاو صنعتی در این خطوط بدین صورت میباشد که قوطی های حاوی مواد غذایی را تحت بخار داغ پر فشار قرار داده و محتویات درون قوطی ها تا دمای 121 درجه سانتیگراد در مدت زمانی اندک داغ خواهند شد.
محصولات لاستیکی
لاستیک تصفیه نشده فایده ای نخواهد داشت. پس از فراوری، برای اهداف بسیاری مانند لاستیک، زیره کفش، اسباب بازی، شیلنگ، توپ بولینگ و موارد متعدد دیگر استفاده می شوند. در فرآیند ولکانش یا ولکانیزاسیون ناپیوسته محصولات اکسترود شده ، تولید اتوکلاو (بخار تحت فشار) و استفاده از آن اهمیت بالایی دارد.
اتوکلاوها در صنایع لاستیکی برای تبدیل لاستیک طبیعی به یک محصول لاستیکی پخته شدهی قابل استفاده و متصل به هم کاربرد دارد. برای جلوگیری از تغییر شکل محصول حین پخت محصول را به صورت غوطه ور درآب در داخل اتوکلاو میگذارند.
صنعت شیشهسازی
در مصر حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تجهیزات شیشه ای وجود داشته است. در ایران نیز صنعت شیشهسازی دارای سابقه بسیار طولانی میباشد که به حدود پیش از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد میرسد.
صنایع شیشهسازی عمدتا دارای پنج شاخه اصلی میباشد:
– صنایع غذایی
– ساختمان سازی
– تهیه لوازم خانگی
– صنایع دارو سازی و آزمایشگاه
– صنایع خودرو سازی
اتوکلاوها در صنعت شیشه سازی نیز کاربرد دارند و برای ساخت شیشه های لمینت استفاده میشوند و در واقع تولید اتوکلاو در جهت بهره گیری در این صنعت بسیار موثر بوده است.
مراحل ساخت شیشه لمینت
بر روی یک ورق از شیشه لایه PVB قرار میدهند و دوباره یک ورق شیشه قرار میدهند، سپس شیشه لمینت را در دستگاه اتوکلاو قرار میدهند. داخل دستگاه خلأ کامل میباشد که هوا را از بین شیشهها خارج می کند به دلیل وجود گرما در داخل دستگاه اتوکلاو لایه PVB کاملا بین دو شیشه میچسبد و باعث ایجاد استحکام و متصل شدن شیشهها به هم میشود؛ که در نهایت باعث مقاومت زیاد شیشه های لمینت در برابر دما و صوت خواهد شد.
صنایع چوب
در صنایع چوب از اتوکلاوها برای گرمادهی به چوب استفاده میشود. چوب در محفظه اتوکلاو با حرارت و بخار آب تحت فشار قرار داده میشود و محصول نهایی آن ترمووود یا چوب حرارت دیده است.
ترمووود فاقد آفت های احتمالی است و باعث مقاومت بالا در برابر رطوبت و ماندگاری طولانی چوب میشود. در برابر تغییرات دما و تخریبهای قارچی نیز مقاومت آن بسیار بالاست. همچنین به دلیل حرارت در اتوکلاو، باعث تغییر رنگ چوب میشود که زیبایی و دامنه گسترده رنگ را در محصول نهایی بیشتر خواهد کرد.
ترمووود در برابر پوسیدگی مقاوم است و شاهد تغییر ابعاد چوب در بر اثر گرم و سرد شدن و رطوبت نیستیم
از ویژگی های برجسته چوب حرارت دیده در اتوکلاو سازگار بودن با محیط زیست میباشد.
کاربرد تولید اتوکلاو در صنعت ساختمان
آجر سالیان زیادی است که مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی میباشد ولی در سالهای اخیر استفاده از آجر اتوکلاو شده به دلیل ویژگی ها و مزایای آن به سرعت افزایش پیدا کرده است. تولید اتوکلاو در صنعت تولید آجر نیز به کار آمده است.
آجر اتوکلاو شده یا بلوک هبلکس از مخلوط سیمان، سیلیس ، آهک و آب که بعد از مخلوط شدن و قالب زدن داخل اتوکلاو با حرارت حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد پخته می شود درست میشود. بلوک هبلکس وزن بسیار پایینی در قیاس با آجر های سنتی قدیمی و سنتی دارد . همچنین دارای مقاومت بالا در برابر فشار میباشد و عایق بسیار خوبی در برابر صدا و حرارت است.
به دلیل سبک بودن هبلکس ، وزن ساختمان بسیار کمتر شده و در برابر زلزله و حوادث طبیعی بسیار مقاوم خواهد بود. برش خوردن راحت ، ضد آتش بودن ، ضد حشرات موذی ، سازگاری با محیط زیست ، ضایعات کمتر و … از دیگر ویژگی های آجر های هبلکس است.
کاربرد تولید اتوکلاو در پزشکی
اتوکلاو و پزشکی دو دوست جدایی ناپذیر و قدیمی میباشند. تولید اتوکلاو در زمینه داروسازی ، آزمایشگاهی و امحاء زباله های بیمارستانی کاربرد خیلی زیادی دارد.
اتوکلاو در بسیاری از زمینه ها مانند: میکروب شناسی ، پزشکی ، قارچ شناسی، دامپزشکی ، دندان پزشکی و … از دستگاه های پرکاربرد میباشد. اتوکلاو برای از بین بردن مواد آلوده که در لوازم آزمایشگاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
دلایل استریل کردن مواد و وسایل در آزمایشگاهها
استریلیزاسیون یا سترون کردن
سِتَروَن کردن یا استریل کردن فرآیندی است که میکروارگانیسمها و عوامل انتقال دهنده آنها از جمله قارچ، باکتری، اسپور باکتری و ویروس های موجود در سطح اجسام را از بین می برند . فرآیند استریل کردن بسته به جنس تجهیزات نیازمند به روشهای متفاوتی است. استریل یا سترون به معنی کاملاً عاری از باکتری یا قارچ یا ویروس یا دیگر میکروارگانیسمها است.هدف از استریل کردن جلوگیری از انتقال عفونت میباشد.
تعریف استریلیزاسیون در پزشکی با محیط و مواد غذایی تفاوت دارد. ضریب SAL سطح اطمینان استریل بودن را به ما نشان می دهد. در علم پزشکی از ۱۰۰۰۰۰۰ ذره موجود در بسته استریل اگر یک میکروارگانیسم زنده وجود داشته باشد، آن استریل به شمار نمیآید. در مواد غذایی و محیط این عدد بیشتر میشود.