اقدامات لازم پس از ثبت شرکت، قانوناً به صورت اجباری می بایست انجام گیرد. این موارد عبارتند از:
1-انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی
2-اخذ کد اقتصادی
3-پلمپ دفاتر تجارتی
مالیات سهمی است که بموجب اصل تعاون ملی و بر وفق مقررات هر یک از سکنه ی کشور موظف است جهت تامین هزینه های عمومی و حفظ منافع اقتصادی یا سیاسی یا اجتماعی کشور به قدر قدرت و توانایی خود به دولت بدهد.
مطابق قانون، افراد و شرکت ها موظف به پرداخت مالیات تعیین شده پس از ثبت شرکت هستند در غیر این صورت از تسهیلات، مزایا و معافیت های قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد و ضمناً مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد. همه شرکت ها و موسسات تجاری و انتفاعی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و شماره ثبت دارند مشمول بر مالیات بر درآمد هستند. لذا پس از ثبت شرکت و موسسه، شرکت ها می بایست بلافاصله نسبت به تعیین حوزه ی مالیاتی اقدام نمایند و گرنه مسئول جرائم قانونی خواهند شد.
نکته: لازم به توضیح است حتی در صورتی که شرکت فعالیتی هم ندارد باز هم موظف است تشکیل پرونده دهد.
هر شرکت پس از تأسیس دو ماه فرصت دارد تا در دارایی منطقه ی خود تشکیل پرونده دارایی داده و مدارک خود را تسلیم دارایی نماید و ظرف دو ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت دو در هزار سرمایه ی شرکت به حوزه ی مالیاتی خود اقدام نماید، در غیر این صورت دو برابر جریمه خواهد شد. لذا پس از ثبت شرکت سریعاً باید به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و حوزه مالیاتی را مشخص نمود.
بر اساس ماده ی یک قانون مالیات های مستقیم، اشخاص ذیل مشمول پرداخت مالیات می باشند:
همچنین اشخاص حقوقی از لحاظ مقررات مالیاتی به شرح ذیل طبقه بندی می شوند:
اشخاص حقوقی نامبرده که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی ننمایند در برابر ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور، علی الرأس شناخته می شوند.
اشخاص حقوقی باید هنگام پرداخت یا تخصیص حقوق مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ی 85 این قانون محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن ارائه ی لیست حقوق بگیران به اداره ی امور مالیاتی محل پرداخت نموده و در ماه های بعد فقط تغییرات را اعلام نمایند.
پس از آن، طبق ماده ی 110 قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زیان متکی به دفاتر اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد، میزان سهم الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آن ها را به اداره ی مالیاتی که فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است ارائه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از ارائه ی اولین فهرست مزبور ارایه فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود.
مدارک مورد نیاز جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی عبارتند از:
-اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
-تقاضانامه-شرکتنامه-روزنامه رسمی
-اصل و کپی کلیه مدارک شرکت نظیر اساسنامه و اظهارنامه
-کپی برابر اصل کلیه مدارک شناسایی اعضای شرکت
-گواهی امضای افراد و صاحب امضای شرکت
-اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت به نام شرکت
-گواهی امضای افراد و صاحب امضای شرکت
-مهر شرکت
-فیش واریزی دو در هزار سرمایه ابتدایی شرکت
-فیش آب و برق و گاز و تلفن دفتر شرکت
برای اخذ برگه ی کد اقتصادی نیاز است ابتدا برای شرکت مورد نظر تشکیل پرونده ی مالیاتی داد. منظور از کد اقتصادی شناسه ی 12 رقمی است تا برای شناسایی شرکت در واحد مالیاتی مربوط به خود از آن استفاده شود. از طریق ثبت کد اقتصادی بر روی فاکتورهای خرید و فروش، محاسبه ی مالیات و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی توسط سازمان مالیات کشور به راحتی صورت می گیرد و بدین ترتیب از رقابت های ناسالم جلوگیری به عمل آمده و زمینه ی حمایت از فعالان اقتصادی محقق می گردد از جمله مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده ی صدور کارت بازرگانی، ارائه ی کد اقتصادی جدید (اصل و کپی) و یا ارائه ی تاییدیه ی پیش ثبت نام در سایت www.gov.ir و تعهد مبنی بر ارائه ی کد اقتصادی جدید پس از صدور می باشد.
هر شرکت و یا موسسه پس از ثبت شرکت و از تاریخ ثبت آن به مدت 2 ماه زمان دارد تا با مراجعه به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود، نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.
الف)مدارک درخواست کد اقتصادی(برای اشخاص حقیقی):
-درخواست کتبی شخص
-فتوکپی پروانه کسب
-فتوکپی کامل صفحات شناسنامه
-فیش پرداختی مبلغ 10000 ریال به حساب 523 خزانه نزدیکی از شعب بانک ملی
-تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی
-عکس 2 در 3 متقاضی(سه قطعه)
-فتوکپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری (در صورتی که قبلاَ کارت دریافت نموده باشد)
ب)مدارک درخواست کد اقتصادی(برای اشخاص حقوقی):
-درخواست کتبی شرکت
-فتوکپی شناسنامه از کلیه صفحات
-روزنامه رسمی که آگهی تاسیس شرکت در آن درج شده است.
-فیش پرداختی مبلغ 10000 ریال به حساب 523 خزانه نزدیکی از شعب بانک ملی ایران بابت صدور شماره اقتصادی
-تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی(بشرح نمونه)
-فتوکپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
بموجب مفاد مواد 11 و 12 قانون تجارت دفاتر مذکور در ماده 6 (روزنامه-کل-دارایی و کپیه) و سایر دفاتری که تجار برای امور تجارتی خود به کار می برند (مانند دفتر اوراق سهام-دفتر انبار و نظایر آن) در صورتی معتبر و دارای سندیت می باشند که مطابق مقررات این قانون تهیه و تنظیم شده باشند در غیر این صورت فقط علیه صاحب آن ها معتبر خواهند بود.
با توجه به مراتب فوق دفاتر روزنامه، کل و دارایی می بایست از طرف اداره ثبت شماره گذاری، امضاء و پلمپ گردند. از آن جا که ترازنامه جایگزین دفتر دارایی شده است لذا در حال حاضر پلمپ و شماره گذاری دفاتر روزنامه و کل که معمولاً اساس حسابداری موسسات را تشکیل می دهند. از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و پلمپ سایر دفاتر تقریباً متروک و منسوخ شده است.
قبل از پایان هر سال مالی بایستی دفاتر قانونی سال مالی بعد را پلمپ نموده و آماده شروع عملیات مالی سال بعد نمایند. چون قانون مالیات های مستقیم نیز ادارات ثبت را مکلف نموده است که دفاتر ثبت شده و شماره های آن را به انضمام سایر موارد خواسته شده در قانون در آخر هر ماه به اداره امور اقتصادی و دارایی محل اقامت موسسه ارسال دارند. لذا اهمیت تاریخ پلمپ دفاتر قانونی مشخص می گردد.
البته در مورد موسسات جدیدالتأسیس تاخیر ثبت دفاتر برای اولین سال تاسیس تا سی روز از تاریخ ثبت شخص حقوقی یا تاریخ شروع بکار سایر اشخاص مجاز شمرده است. همچنین در مواردی که دفاتر پلمپ شده توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی از دسترس مودی خارج شود صاحب دفتر حداکثر ظرف مدت سی روز باید نسبت به پلمپ و ثبت دفاتر قانونی جدید و ثبت عملیات آن مدت در دفاتر جدید اقدام نماید. چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی از دفاتر پلمپ شده سال قبل استفاده ننموده باشند یا به عبارتی دفاتر ثبت و پلمپ شده نانویس مانده باشد و قصد استفاده آن را برای سال مالی آتی داشته باشد مراتب حداکثر ظرف مدت سی روز از تاریخ شروع سال مالی جدید با ذکر مشخصات دفاتر مزبور به حوزه مالیاتی ذیربط اعلام می شود.
لذا بعد از ثبت شرکت می بایست دفاتر مالی شرکت پلمپ شوند. زمان تسلیم دفاتر به اداره مالیات معمولاً تیر ماه است و باید اواخر سال قبل اقدام به اخذ پلمپ دفاتر قانونی نمود.
معرفی تعاون و حقوق تعاون: "تعاون" که مصدر باب تفاعل و به معنای یکدیگر را یاری کردن و همیاری است، از اصل "عون" به معنای یاری کردن مشتق شده است. ثبت شرکت تعاون در اصطلاح علمی عبارت است از تمرکز امکانات و مساعی افراد و استفاده از آن در راه حصول به اهدافی معین و رفع نیازهای مشترک افراد.
"حقوق" مجموعه قواعدی است که بر جامعه حکومت می کند،روابط افراد را با یکدیگر تنظیم کرده،زندگی اجتماعی را نظم و ترتیب می دهد،برقراری و حفظ آرامش و امنیت در جامعه را موجب می شود و دولت اجرای آن قواعد را تضمین می کند.
مجموع قواعد حقوقی که به پاره ای از روابط و فعالیت ها مربوط باشد، به نام آن روابط یا فعالیت ها نامیده می شود، مانند مجموع قواعد حقوقی که به روابط و فعالیت های تعاونی مربوط است و تحت عنوان"حقوق تعاون" درباره آن ها بحث می شود.
در معرفی حقوق تعاون اجمالاَ می توان گفت: "حقوق تعاون، مجموعه قواعدی است که بر تاسیس، فعالیت و اداره امور تعاونی ها حکومت می کند و دولت ضامن اجرای آنهاست"
وجود تعاونی (شرکت یا اتحادیه تعاونی) با تشکیل و ثبت آغاز می شود و با انحلال و تصفیه پایان می گیرد. یادآوری می شود که شرکت تعاونی و اتحادیه تعاونی، دارای شخصیت حقوقی بوده و یک شخص حقوقی محسوب می شود.
پس از اینکه در اولین مجمع عمومی عادی اساسنامه شرکت یا اتحادیه تعاونی،به تصویب رسید و اولین هیئت مدیره و اولین بازرس یا بازرسان آن انتخاب شدند و مجمع مذکور با تصمیم گیری درباره سایر امور مندرج در دستور جلسه با تنظیم و تهیه صورت جلسه به کار خود پایان داد و افراد منتخب به سمت عضویت هیئت مدیره و بازرسی،قبولی خود را اعلام کردند،شرکت یا اتحادیه تعاونیی،تشکیل شده به حساب می آید و می توان به ثبت آن اقدام کرد.
اولین هیئت مدیره پس از اعلام قبولی مکلف است با انجام تشریفات مقرر برای ثبت تعاونی اقدام کند.برای این امر هیئت مدیره به یکی از اعضای خود یا مدیر عامل،وکالت با حق توکیل به غیر می دهد که اقدامات لازم برای ثبت را انجام دهد.
آیین نامه اجرایی قانون بخش تعاونی برای انجام اقدامات لازم جهت ثبت تعاونی مهلت تعیین کرده و مقرر داشته است که اولین هیئت مدیره پس از اعلام اعضای آن مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ جلسه اولین مجمع عمومی عادی اقدامات ضروری برای ثبت تعاونی را به انجام برساند.
1. جلوگیری از فعالیت. وزارت تعاون از فعالیت اشخاص و موسساتی که به نام شرکت تعاونی به ثبت نرسیده اند ولی با عنوان تعاونی به کار می پردازند، ممانعت می کند؛ زیرا این امر نادیده گرفتن مقررات تعاونی و سوء استفاده از عنوان تعاونی است و بر طبق قانون بخش تعاونی "نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات بخش تعاونی و جلوگیری از فعالیت اشخاص حقیقی یا حقوقی که به هر نحو از نام یا عنوان تعاونی سوء استفاده می کنند" بر عهده این وزارت است.
2. عدم امکان استفاده از تسهیلات. هر گاه شرکتی بدون اینکه به عنوان تعاونی ثبت شود، به نام شرکت تعاونی شروع به فعالیت کند، شرکت تعاونی محسوب نمی شود و نمی تواند به عضویت اتحادیه تعاونی و اتاق تعاون پذیرفته شود و یا از تسهیلاتی که وزارت تعاون برای تعاونی ها ارائه می دهد استفاده کند.
3. تضامنی محسوب شدن. به موجب قسمت اول ماده 220 قانون تجارت، هر گاه شرکتی تشکیل شود و با اشتغال به امور تجارتی، خود را به صورت یکی از شرکت های مذکور در قانون تجارت در نیاورد، "شرکت تضامنی" محسوب می شود و باید مقررات راجع به شرکت تضامنی در مورد آن اجرا گردد؛ بنابراین هرگاه شرکتی با عنوان "شرکت تعاونی" شروع به فعالیت بازرگانی کند ولی به ثبت داده نشود، چون تعاونی بودن آن قانوناَ مسجل نیست و از طرفی به صورت یکی از شرکت های مقرر در قانون تجارت نیز درنیامده است، مشمول ماده 220 قانون تجارت می شود و شرکت تضامنی محسوب می گردد؛ لذا ملزم است که تابع احکام قانون تجارت در مورد شرکت تضامنی باشد.
لازم به یادآوری است که یکی از احکام شرکت تضامنی، به موجب ماده 116 قانون تجارت، این است که اگر دارایی شرکت تضامنی برای تادیه تمام بدهی های آن را کافی نباشد، شرکا در مقابل باقیمانده آن "مسئولیت تضامنی" دارند که در اثر آن هر یک از شرکا منفرداَ و بدون در نظر گرفتن میزان سرمایه ای که در شرکت دارد و همه آن ها مجتمعاَ مسئول پرداخت بدهی های شرکت اند، هر یک از شرکا در صورت مراجعه طلبکار یا طلبکاران شرکت، ملزم است تمام باقیمانده دیون شرکت تضامنی را بپردازد و طلبکاران می توانند برای دریافت طلب به اختیار خود علیه هر یک از آنان منفرداَ یا علیه دو یا چند یا همه آن ها مجتمعاَ، در دادگاه اقامه دعوی نمایند، در صورت اخیر حکم دادگاه دایر بر محکومیت آن ها بر اساس "اصل تضامن" صادر خواهد شد.
بر این اساس اگر شرکت تعاونی به ثبت نرسیده باشد ممکن است مسئولیت بزرگی متوجه سرمایه گذاران شرکت شود، زیرا در چنین شرکتی صاحبان سرمایه متضامناَ مسئول پرداخت بدهی های شرکت اند و اگر دارایی شرکت برای پرداخت بدهی های آن کافی نباشد، طلبکار یا طلبکاران شرکت می توانند به قرار مذکور، برای دریافت باقیمانده طلب خود از شرکت به آن ها مراجعه کنند و آن را از دارایی شخصی آنان وصول کنند.
ناگفته نماند که چون اولین هیئت مدیره تعاونی قانوناَ موظف به ثبت آن است، اگر هیئت مدیره به این وظیفه خود عمل نکند و در عین حال شرکت را با عنوان تعاونی یا بدون این عنوان دایر کرده باشد و به امور تجارتی بپردازد و یا اینکه با وجود ممکن نبودن ثبت شرکت به علت موانع قانونی، به ترتیب مذکور عمل کند، در برابر صاحبان سرمایه، نسبت به مسئولیت تضامنی که به شرح بالا متوجه آن ها می شود به علت مسبب بودن ،مسئول خواهد بود.
ایده چیست؟ یک مفهوم یا یک اثر ذهنی است.
خلاقیت: به وجود آوردن چیزی نو در ارتباط با بشریت از روشی دور از انتظار و جدید است. اخذ کارت بازرگانی ایده برتر: ایده خلاقی است که راهکار بهتر و با ارزشتر را برای حل چالش موجود، پاسخ به یک نیاز و کشف دنیای ناشناخته ارایه می دهد.
چند مورد ایده وجود دارد. ایده فردی که توسط یک فرد ایده پرداز تعریف می شود و محتوای ایده، مورد رؤیت افراد دیگری قرار نمی گیرد. ایده گروهی مشخص که توسط یک ایده پرداز به عنوان سرگروه و اعضای مشخص (سرگروه تعیین می کند) تعریف می شود. مالکیت معنوی ایده های گروهی مشخص برای تمام اعضای تیم به صورت مساوی می باشد و ایده گروهی نامشخص، توسط یک ایده پرداز به عنوان سرگروه و با مشارکت ایده پردازان ناشناس برای تکمیل ایده اولیه تعریف شده جهت استفاده حداکثری از تخصص ایده پردازان تعریف می شود. ایده باید کسب و کار را حمایت کند. بطور مشخص، جدید باشد، قابل اثبات بوده و در راستای اولویتهای فن آوری کشور باشد.
شرایط ثبت ایده:
یک طرح برای اینکه بتواند به عنوان اختراع ثبت شود باید سه شرط اصلی داشته باشد:
لذا باید طرحهای موجود را بررسی کرده و در صورتی که با طرح شما تفاوتی داشته باشد و یا اینکه مشکلی از طرحهای قبلی را حل کرده باشید قابلیت ثبت را دارد وگرنه به علت نقض قانون اول اختراع (جدید بودن در سطح دنیا) قابلیت ثبت به عنوان اختراع را ندارد.
ایده تا زمانی که تجلی پیدا نکرده و بیان نشده از آن حمایت نمی شود. ایده با توجه به اینکه به چه حوزه ای وابسته است متفاوت است. گاهی ایده یک رمان است تا زمانی که در ذهن نویسنده بوده و بیانش نکرده جایی برای حمایت ندارد اما همین که بیان شد و انتشار یافت، از آن ایده اظهار شده حمایت می شود. در اختراع هم ایده ای قابل حمایت است که سه شرط عنوان شده در بالا را داشته باشد.
ایده های فکری در مقابل طرحهای صنعتی قرار می گیرند. در حالیکه طرحهای صنعتی از قبیل یک اختراع در ماشین آلات کشاورزی، قابل لمس، محسوس و عینی هستند، ایده های فکری غیر ملموس و نامحسوس می باشند. ایده های فکری هم چون طرحهای صنعتی نیازمند ثبت می باشند که به آنها مالکیت فکری می گویند.
مطابق قانون ثبت، کسی که یک اثر ادبی/هنری خلق می کند، می تواند از اثر یا اختراع خود بهره برداری تجاری نیز نماید. حقوق مالکیت فکری می تواند، فروخته، لیسانس یا بخشیده گردد. به این معنا که خالق اثر می تواند خود از ایده اش استفاده کند یا از طریق فروش امتیاز از آن بهره داری نماید. حقوق مالکیت ایده های فکر توسط قانون به اجرا در می آید که با توجه به قانون هر کشوری سطح حمایت از مالکیت فکری می تواند کم یا زیاد باشد. البته به غیر از قانون های داخلی، قوانین بین المللی و موافق نامه ها یا عهدنامه های بین المللی وجود دارد که چند کشور عضو آن هستند و متعهد می شوند در روابطشان از حقوق اتباع یکدیگر در خاک یکدیگر حمایت کنند.
مالکیت فکری
حقوق مالکیت فکری یا معنوی به حقوقی گفته می شود که از تراوشات مغزی انسان ناشی شده جنبه ابتکاری داشته، قانون به مالک آن (ثبت کننده) حق استفاده انحصاری برای مدت معین می دهد و دارای ارزش اقتصادی قابلیت خرید و فروش داشته، در عین حال موضوع آن عینی نباشد. برای این حق بعضی از اساتید علم حقوق از نام "مالکیت فکری" استفاده می کنند چون منشأ این حقوق را فکر و اندیشه انسان می دانند. اما برخی دیگر واژه مالکیت معنوی را مناسب تر می دانند. مالکیت معنوی به نظر می رسد مناسب تر است چون همه ی جنبه های این حقوق مستقیماً از فکر انسان ناشی نمی شود. وجه مشترک همه آنها مادی نبودن آنهاست.
copyright که در فارسی به حقوق مؤلف ترجمه می شود و حقوق مربوط به آثار ادبی و هنری است.
patents به اختراعات مربوط است. به گواهینامه ثبت اختراع می گویند.
industrial طرحهای صنعتی، در مالکیت فکری منظور از طرح صنعتی ویژگی های ظاهری و زیباشناختی
رازهای تجاری که مربوط به اطلاعات محرمانه ای است که ارزش تجاری دارند و قانون از این اطلاعات حمایت می کند.
علایم تجاری که نشانه ها و علامتهایی هستند که سبب تفکیک کالاها و خدمات یک شخص یا شرکت از کالاها و خدمات یک شخص یا شرکت دیکر می شوند ودر بازار به عنوان شناسنامه یک کالا یا خدمات معرفی می گردند.
رقابت غیر منصفانه، یک عنوان کلی از نظر قانون تجارت باید منصفانه باشد و مکارانه نباشد، تاجران در بازار باید انصاف داشته باشند.
ثبت ایده ها، باعث ایجاد نو آوری می شود چرا که افراد از سرمایه ذهنی خود استفاده می کنند و چنانچه قانون و حقوق از آنها حمایت کنند انگیزه آنها برای نوآوری و توسعه در فناوری افزایش پیدا کند. اگر این ایده ها ثبت نگردند و قانون حمایت نکند افراد از ایجاد افکار نو و خلق ایده های نو دلسرد می شوند. داشتن انگیزه باعث ایجاد توازن بین نیازهای خالق اثر و جامعه می شود.
جزیره کیش به دلیل ماهیت خود، طی سالیان دراز مورد توجه سرمایه گذاران کثیری قرار گرفته است. گرفتن کارت بازرگانی فوری سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کیش بدلیل شرایط خاص خود و قوانین حاکم بر گمرک و مالیات از تنوع زیادی برخوردار است.
نگاهی گذرا بر جزیره ی کیش:
جزیره ی کیش از توابع بخش کیش و از نقاط دیدنی استان هرمزگان است. این جزیره با مساحتی در حدود 90/4 کیلومتر مربع، در کرانه ی جنوبی شهرستان بندر لنگه و در میان آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است. طول جزیره کیش 15 کیلومتر در محور شرقی-غربی و پهنای آن 7 کیلومتر در محور شمالی جنوبی و تقریباَ بیضی شکل است. در گذشته این جزیره ی بیضی مانند را "قیس" می نامیدند.
از جاذبه های طبیعت زیبای کیش، آب زلال دریا که مشاهده ی انواع جانوران دریایی را امکان پذیر کرده است، سواحل مرجانی و پوشش گیاهی سرسبز همراه با درختان تنوور و نخل های بلندی است که چشم اندازی بی نظیر و شگفت انگیز را برای تماشاگران مهیا نموده است. ورزش های دریایی، آکواریوم های پهناور، بوستان آهوان، شهر زیرزمینی کاریز، شهر باستانی حریره، اسکله ی تفریحی و کشتی یونان از جمله دیدنی هایی هستند که هر ساله بسیاری از گردشگران را به خود جذب می نمایند.
کیش یکی از مناطق آزاد تجاری ایران است. مناطق آزاد، از بهترین مناطق برای ثبت شرکت در ایران هم برای اتباع خارجی و هم برای سرمایه گذاران داخلی هستند که از نظر قانونی و حمایتی در شرایط خوبی قرار دارند. در ذیل، ضمن توضیح منطقه آزاد به بررسی مزایای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در منطقه آزاد کیش می پردازیم.
منطقه آزاد چیست؟
منطقه آزاد به ناحیه صنعتی ویژه در خارج از مرز گمرکی که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند گفته می شود.
در ایران در سال 1368 بر اساس تبصره 19 برنامه 5 ساله اول توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به دولت اجازه داده شد که در سه منطقه مرزی کشور اقدام به تاسیس مناطق آزاد تجاری بنماید و به موجب تبصره ماده 20 همان قانونی، گمرک ایران و سازمان بنادر کشتیرانی نیز مکلف به تاسیس منطقه های ویژه حراست شده ای برای این منظور شدند.متعاقباَ مناطق آزاد کیش در سال 1368 و قشم در سال 1369 و چابهار در سال 1370 تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمودند و پس از آن منطقه آزاد اروند رود (آبادان-خرمشهر) در سال 1383، بندر انزلی در سال 1382 و منطقه آزاد تجارتی ارس در سال 1383 شروع به فعالیت نمودند.
منطقه آزاد تجاری برای تشویق صادرات صنعتی،شامل کارخانجات تولیدی و صنعتی موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد.معمولاَ چنین منطقه ای در بندر یا فرودگاه یا ناحیه محصور محافظت شده انتخاب می گردد و کالاهای خارجی از طریق هوا،دریا و زمین بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد و صادر می شوند.
در مناطق آزاد، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان های بین المللی می توانند طبق ماده 2 مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری نمایند.
سرمایه گذار می تواند در هر یک از مناطق آزاد که بخواهد فعالیت کند برای این منظور تقاضای خود را به همراه پرسش نامه ای به سازمان هر منطقه تسلیم می نماید که پس از بررسی، مجوز سرمایه گذاری صادر می گردد. ملاحظه می شود که صدور مجوز در منطقه آزاد با تشریفات بسیار کمتری صورت می گیرد و بهره برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه گذاری منوط به مجوز بهره برداری توسط سازمان می باشد (تبصره 2 ماده مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد) البته پس از تشکیل مجمع عمومی موسس شرکت و انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل، می بایست مراتب در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد.
منطقه آزاد کیش می تواند از نظر صنعتی در زمینه صادرات مجدد و ترانزیت کالا و همچنین تامین نیازهای مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی داخلی کشور و قطعات و تجهیزات و غیره فعالیت کرده و تسهیلات لازم را برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی به کشور فراهم سازد.از جمله اهدافی که در این مناطق دنبال می شود عبارتند از:انجام امور زیر بنایی،عمران و آبادانی،رشد و توسعه اقتصادی،سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی،ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا،حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، ارایه خدمات عمومی.
با توجه به اهداف فوق، با ثبت شرکت یا سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش، مزایا و تسهیلات ی ویژه ای برای سرمایه گذاران فراهم می آید. از جمله این مزایا و تسهیلات می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
یکی از موضوعات پر طرفدار و جذاب در حوزه ی سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در زمینه ی عمرانی است که همزمان با گسترش و توسعه شهر ها در ایران، روز به روز بر اهمیت آن افزوده شده است. گرفتن کارت بازرگانی فوری ثبت شرکت عمرانی برای سرمایه گذاری در این زمینه بسیار موثر است.
طراحی، اجرا، محاسبه، نظارت، مشاوره پروژه های عمرانی اعم از سنگی، آجری، فلزی و بتنی، فعالیت در زمینه ی ساخت و احداث شهرک های تجاری و اداری، مسکونی، راه سازی و جاده سازی، پل سازی، سد سازی، تونل سازی، شن ریزی، آسفالت کشی و خط کشی، خاکریزی و خاکبرداری، سد سازی، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری و غیر شهری تنها بخشی از موضوعات فعالیت این نوع شرکت ها می باشد.
برای ثبت شرکت عمرانی، مناسب تر آن است که قالب شرکت های سهامی خاص را انتخاب نمایید چرا که شرکت های سهامی خاص به دلایل ذیل از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت عمرانی سهامی خاص:
1-کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت عمرانی
2-امضای اقرار نامه
3-اصل گواهی عدم سوء پیشینه هیئت مدیره شرکت عمرانی
4-مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت عمرانی
5-تنظیم وکالتنامه در صورتی که اموربواسطه وکیل انجام می شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت عمرانی با مسئولیت محدود:
1-کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت عمرانی
2-اصل گواهی عدم سوء پیشینه
3-امضای اقرارنامه
4-مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت
5-تنظیم وکالتنامه در صورتی که امور بواسطه وکیل انجام می شود.
سپس نسبت به تهیه ی شرکتنامه (برای شرکت های مسئولیت محدود)، اظهارنامه شرکت، اساسنامه و صورتجلسات مجمع عمومی شرکت اقدام نمایید.
شایان ذکر است متقاضیان محترم می توانند مدارک تهیه شده را به کارشناسان خبره ی ما در موسسه ی حقوقی فکر برتر، ارائه دهند و باقی مراحل را به ما بسپارند.
_ مشخص نمودن اطلاعاتی نظیر میزان سرمایه ی شرکت و انتخاب اعضای شرکت عمرانی، مشخص نمودن مدت، حدود موضوع فعالیت شرکت عمرانی، تعیین مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن، اگر تاسیس شعبه مورد نظر باشد و تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران
_مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و تکمیل اطلاعات خواسته شده نظیر معرفی نام شرکا، معرفی شعبه های شرکت و تعیین نام شرکت
_ارائه اساسنامه شرکت و سایر مدارک خواسته شده به اداره ثبت شرکت ها از طریق ارسال پستی
_مراجعه ی حضوری به اداره پس از تایید مدارک ارسال شده جهت امضا ذیل دفتر و تطبیق مدارک
_چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی