یک کارشناس سئو عالی چه ویژگی‌هایی دارد؟

می‌خواهید یک سئوکار حرفه‌ای باشید؟! سئو را ازکجا شروع کنیم  دوست دارید شرکت‌های زیادی آرزوی همکاری با شما را در سر بپرورانند؟! بسیار خوب! راه را درست آمده‌اید! ویژگی‌های زیر مهم‌ترین نکات برای تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو منحصربه‌فرد است:

۱. کسب دانش بازاریابی

داشتن دانش و اطلاعات کافی در مورد نکات، تکنیک‌ها و استراتژی بازاریابی برای یک متخصص سئو ضروری است. این مورد می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه قوت شما در برابر سایر رقبایتان باشد و برای هر کسب‌وکار و شرکتی لازم است. دانش بازاریابی به شما در تعیین و یافتن مخاطبان هدف کمک می‌کند.

زمانی که به‌عنوان یک متخصص سئو در زمینه بازاریابی اطلاعات کافی داشته باشید، می‌توانید نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب‌وکار را بشناسید، به‌راحتی رتبه سایت را افزایش دهید و کمر رقیبانتان را به خاک بزنید!

شناخت جایگاه کسب‌وکار در بازار برای هر سئوکاری بسیار مهم است. کارشناسانی که دانش کافی درباره بازاریابی ندارند، قادر به کشف مشکلات مخاطبان و درک نیازهای آن‌ها نیستند.  

۲. داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب

برای تبدیل شدن به یک سئوکار معروف، باید روی تقویت مهارت‌های ارتباطی خود کار کنید. تصور کنید درحال صحبت با صاحبان کسب‌وکار برای بستن یک قرارداد مهم هستید، بدون داشتن مهارت کافی برای برقراری ارتباط به احتمال زیاد آن پروژه را از دست خواهید داد!

صاحبان کسب‌وکارها به‌دنبال سئوکاری هستند که توانایی ارتباطی بالایی داشته باشد، شما باید با به‌کارگیری مهارت صحبت‌کردن درباره استراتژی‌ها، روش‌های افزایش رتبه و… بحث کنید، بنابراین این نکته مهم را در نظر داشته باشید.

۳. توانایی همدلی و درک بالا

محتوای سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک تجارت، برند یا شرکت موفق است. محتوایی که می‌سازید باید برای بازدیدکنندگان جذاب باشد، درواقع شما باید به‌عنوان یک سئوکار آن‌ها را جذب سایت خود کنید.

علاوه بر این، باید بدانید که بازدیدکنندگان و کاربران هنگام بازدید سایت شما به‌دنبال چه محتوایی هستند. برای تجزیه‌وتحلیل این موارد، داشتن توانایی درک و همدلی با مخاطبان بسیار مهم است. لمس احساسات بازدیدکنندگان و قرار دادن خود در موقعیت فعلی آن‌ها، نقش بسیار اساسی در سئو دارد.

علاوه بر این، استفاده از لحن و بیان مناسب نیز بخشی از توانایی همدلی است. کارشناس سئو باید هنگام تولید محتوا خود را به‌جای مخاطبان بگذارد، با آن‌ها با بیانی مناسب همدلی کند و محتوایی جذاب بسازد.

۴. داشتن توانایی فنی

داشتن دانش کافی درباره فضای اینترنت یکی از مهم‌ترین نیازهای یک سئوکار متخصص است. شما به‌عنوان یک کارشناس سئو باید نحوه استفاده از تمامی پلتفرم‌ها، رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های بهینه‌سازی وب مانند سرچ کنسول را بدانید.

۵. توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌های سئو است. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک متخصص سئو معروف شوید، باید داده‌ها را به‌خوبی درک و از آن‌ها برای پیشرفت سایت استفاده کنید. توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به شما فرصت پیشی‌گرفتن از رقبایتان را می‌دهد.

۶. داشتن تفکر انتقادی

داشتن ذهن تحلیل‌گر و تفکر انتقادی برای متخصصان سئو مهم است. یک سئوکار خوب باید همیشه 3 سؤال اصلی و مهم را بپرسد:

  • چه اتفاقی افتاد؟
  • چرا این اتفاق افتاد؟
  • برای حل آن باید چه کاری انجام دهم؟

این سه سؤال پایه تفکر انتقادی همه سئوکاران موفق است. هیچ پاسخ درست یا نادرستی برای این سؤالات وجود ندارد، اما پاسخ آن‌ها به بررسی و درک مسائل از تمامی زوایا به شما کمک می‌کنند.

درنهایت آیا مسیر یادگیری سئو را آموختید؟

تبدیل شدن به یک سئوکار خوب، تضمین آینده شغلی شماست. امروزه با پیشرفت دنیای مدرن، همه کسب‌وکارها سایتی طراحی کرد‌ه‌اند تا ویترین مجازی آن‌ها باشد، بنابراین به یک سئوکار خوب برای پیشرفت سایتشان در دنیای مجازی نیاز دارند. چرا آن سئوکار شما نباشید؟!

باهدف شروع مسیر سئو، باید مهارت خود را در نوشتن تقویت و در دوره‌های سئو شرکت کنید. یادگیری تمامی تکنیک‌ها، اصول و اصطلاحات ضروری سئو از مهم‌ترین نکات برای شماست. البته یک سئوکار خوب باید توانایی برقراری ارتباط بالا، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها را داشته باشد و همچنین به‌صورت انتقادی و تحلیلی فکر کند. تقویت این ویژگی‌ها برای رسیدن به قله‌های موفقیت ضروری هستند.

پیش نیازهای یادگیری سئو

. آشنایی با اصول اولیه طراحی سایت (Html , Css )

شناخت اصول اولیه طراحی  سایت که از پیش نیازهای یادگیری سئو میباشد موجب ایجاد ساختاری مناسب در سایت شما میشود. پیش نیازهای یادگیری سئو  این کار باعث میشود که شما سئو داخلی یا سئو فنی سایت خود را به خوبی انجام دهید. سئو داخلی یا همان سئو فنی  ساختار محتوای شما همراه با کد برنامه ریزی شده سایت شماست.

معمولا سایت ها از تگ های HTML و Css استفاده میکنند که شامل عنوان ها، متن ها، لینک ها و … میباشند.

2. تولید محتوا و انتشار آن

یکی دیگر از پیش نیازهای یادگیری سئو آشنایی با نحوه ی تولید محتوا است. برای به دست آوردن رضایت کاربری که از سایت شما بازدید میکند باید محتوایی تولید کنید که متناسب با هدف کاربر باشد و نیاز کاربر را رفع کند. این نکته را فراموش نکنید که تولید محتوا یکی از بخش های بسیار مهم و تاثیرگذار در سئو میباشد.

 

3. ابزارهای سئو

آشنایی با ابزارهای سئو از دیگر پیش نیازهای آموزش سئو میباشد. برای تحلیل سایت و مقایسه آن با سایت رقبا و به طور کلی برای تولید محتوا و مدیریت سایت به ابزارهایی نیاز است که برخی رایگان و برخی دیگر استفاده از آن مستلزم پرداخت هزینه میباشند.

این ابزار علاوه بر کمکی که در پیدا کردن کلمات کلیدی به شما میکنند، سایت شما را چه از نظر سئو داخلی و چه از نظر سئو خارجی نیز بررسی میکنند. تعدادی از این ابزارها به شما معرفی میکنیم؛

Google webmaster tools

یکی ازاین ابزارها google webmaster است که رایگان نیز میباشد. از طریق آن میتوان درباره کلمات جستجو شده توسط کاربران اطلاعاتی به دست آورد همچنین این ابزار  میتواند صفحات مشکل دار ویا مشکلات فنی دیگری را نیز به کاربر ارائه دهد و با رفع این مشکلات پیشرفت خوبی در روند  کسب وکار خود داشته باشید.

 

KWfinder

ابزار KWfinder در پیدا کردن تعداد دفعات جستجوی کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا این  آمار را در استراتژی تولید محتوای خود لحاظ کنید. البته نسخه رایگان این ابزار دارای محدودیت هایی میباشد.

 

Google Analytics

همان طور که از نام این ابزار مشخص است کار آن تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل میباشد. با استفاده از این ابزار میتوانید از همه چیز کاربران و بازدیدکنندگان اگاه شوید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید داده های موجود را به صورت زیر دسته بندی کنید:

Audience(مخاطب): در این قسمت میتوانید با اطلاعاتی  درمورد بازدید کنندگان آشنا شوید. این اطلاعات شامل مواردی مانند جنسیت، علایق، نرخ پرش، زمان ماندن در سایت، کاربران آنلاین و… میشود.

Real-Time(زمان واقعی): این قسمت اطلاعات دیگری از کاربران به شما میدهد؛ اطلاعاتی مانند صفحات پویا، طریقه ی ورود کاربران،  تعداد صفحاتی که کاربران مشاهده میکنند، مکان کاربران و …

Acquisition: این قسمت چگونگی جذب بازدیدکنندگان به سایت و همچنین چگونگی ترافیک ورودی شما  را نشان میدهد.

Conversions rate(نرخ تبدیل): در این بخش میتوان میزان نرخ تبدیل را دید. (نرخ تبدیل به معنای تعداد کاربرانی است که  به مشتری تبدیل شده است.)

Behavior(رفتار): این قسمت نشان دهنده ی رفتار کاربر است و به  شما میگوید بازدیدکنندگان چه صفحاتی را میبینند و واکنش آن ها در سایت شما چیست.

 

LSIGraph tool

با توجه به الگوریتم های گوگل که همیشه در حال پیشرفت است و موتورهای جستجو که مدام در حال هوشمندتر شدن هستند بر خلاف گذشته استفاده زیاد از کلمه کلیدی امتیازی ندارد و حتی ممکن است باعث جریمه شدن سایت شما نیز شود. برای حل این مشکل باید از کلمات کلیدی مترادفLSI  استفاده کرد.

برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی مترادف(LSI)  میتوان از ابزار LSIGraph  استفاده کرد؛ این ابزار رایگان است پس هنگام یادگیری سئو سایت، یادگیری این ابزار هم در تایم خود لحاظ کنید.

 

Google PageSpeed ​​Insights

در گذشته، نه کاربران و نه حتی خود گوگل به سرعت سایت اهمیتی نمیدادند و این مورد جزء اصول سئو هنگام یادگیری ان نبوده است اما امروزه  از آنجایی که این موضوع برای کاربران مهم است و هدف گوگل نیز جلب رضایت کاربر است، سرعت سایت توسط یکی از الگوریتم های گوگل بررسی میشود؛ و سرعت بارگذاری صفحات بحث مهمی هنگام یادگیری اصول سئو میباشد.

با استفاده از Google PageSpeed ​​Insights میتوان سرعت بارگذاری صفحات سایت را بررسی کرد. با وارد کردن آدرس سایت میتوان اطلاعات ارزشمندی درمورد سرعت سایت به دست آورد.

 

4. چگونگی یادگیری سئو حرفه ای

کسی که به عنوان یک سئوکار حرفه ای کار میکند دائما باید تمام تغییراتی را که در موتورهای گوگل و الگوریتم های گوگل انجام میشود زیر نظر داشته و از آن آگاه باشد. اگر میخواهید  به یک سئوکار حرفه ای تبدیل شوید باید هر روز زمانی را به خواندن اخبار و اطلاعات و تغییرات جدید گوگل و روش های نوین بازاریابی اختصاص دهید.

برای کسب آگاهی و به روز بودن بهتر است از مقاله های موجود در سایت های معتبر که مدام به روز میشوند استفاده کرد یا میتوان از طریق همایش ها و دوره ها و سمینارهای مربوط به بازاریابی و سئو بهره برد.

سئوی هر سایت با سایتی دیگر معمولا متفاوت است و استفاده از یک روش که برای یک سایت بسیار کارآمد بوده دلیل بر این نیست که برای سایر سایت ها نیزمؤثر باشد. دلیل آن وجود بیش از 200 فاکتور در گوگل میباشد که تلاش میکنند نزدیک ترین نتیجه را به کاربر نشان دهند.

پیش نیازهای یادگیری سئو

سئوچیست؟

سئو یا SEO به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. وظیفه سئو این است که با رعابت اصول آن رتبه سایت را در کلمات کلیدی مدنظر در موتورهای جستجو بهبود دهد. افزایش رتبه سایت به معنای رشد سئو سایت است و این به نفع کسب و کار است. این یک تعریف کلی و مختصر در خصوص سئو بود 

پیش نیازهای یادگیری سئو:

سئو، حوزه‌ جذاب و کاربردی است، اما به همان نسبت سختی‌ها و دردسرهای خاصی هم دارد.

در ابتدای سفر دور و دراز خود به دنیای مهیج سئو و یادگیری آن، حتما باید پیش‌نیازهایی داشته باشید. البته نیازی نیست در همان ابتدای راه، با دیدن این فهرست ناامید شوید، چرا که احتیاج نیست به تمام مهارت‌هایی که ذکر کرده ام تسلط پیدا کنید، بلکه یک آشنایی مختصر با آنها هم کافی است.

پیش نیازهای سئو :

  • آشنایی با مهارت های کامپیوتری 
  • آشنایی با تلفن همراه و نرم افزارهای آن
  • آشنایی با انواع مرورگرها
  • آشنایی با HTML 
  • آشنایی با CSS
  • آشنایی با وردپرس
  • آشنایی با نرم افزارهای ویرایش تصویر
  • آشنایی با CPanel و دایرکت ادمین
  • آشنایی اندکی با سیستم عامل لینوکس
  • آشنایی با برنامه های ویرایشگر کد و متن

اشنایی با مهارت های پایه ای کامپیوتر

شاید این پیش‌ نیاز سئو کاملا واضح باشد، اما قبل از اینکه از ساده بودن این موضوع از من ایراد بگیرید، بهتر است بدانید همین الان در ایران، بسیاری از کسانی که وارد حوزه‌ سئو می‌شوند حتی از مهارت‌های پایه‌ای کامپیوتر هم بی‌بهره‌اند. بنابراین، در صورتی که مهارت بالایی در زمینه کامپیوتر و کار با آنرا ندارید، بهتر است برای شروع وظایف زیر را به درستی انجام دهید :

  • ساختن یک پوشه
  • انتقال فایل از یک پوشه به پوشه‌ای دیگر
  • تغییر نام پوشه
  • مشاهده خصوصیات (Properties) هر نرم‌افزار
  • نصب کردن (Installing) و حذف نصب کردن (Uninstalling) یک نرم‌افزار

اشنایی با تلفن همراه و نرم افزار های آن

دستکم باید نحوه انجام وظایف پایه‌ای با گوشی‌های اندروید و آیفون را بدانید. اما به نظرتان چرا کار با تلفن همراه برای یک متخصص سئو ضروری است؟ چون هم‌اکنون حدود نیمی از بازدیدها از طریق تلفن همراه انجام می‌شوند. به این ترتیب، شما با کار با تلفن همراه بهتر نحوه‌ی دسترسی کاربران به وب‌سایت‌ها را درک می‌کنید.

در این قسمت بهتر است با این‌ها بیش‌تر آشنا شوید:

  • رزولوشن های مختلف تصاویر در دستگاه‌ها (از صفحه‌ نمایش‌های بزرگ آیپد تا نمایشگرهای کوچک اندروید)
  • مرورگرهای وب در گوشی‌های همراه
  • کار با دستیار گوگل (Google Assistant) یا سری (Siri)
  • نحوه گرفتن عکس و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی
  • تفاوت بین نسخه «وب (Web)» و یک «اپ (App)» یک سایت

اشنایی با انواع مرورگرها

این پیش نیاز یک ضرورت است و شما باید بتوانید با انواع مرورگرها، تب ها و اکستنشن های آنها کار کنید :

  • مدیریت تب های مرورگر
  • با حالت‌های ناشناس (Incognito) یا خصوصی (Private) آشنا باشید
  • تفاوت‌ فایرفاکس، کروم، سافاری و سایر مرورگرها را بدانید
  • با افزونه (Extension) آشنا باشید

همین آشنایی مختصر شما در کار با افزونه‌های کاربردی سئو مثل SEO meta in 1 Click و سایر افزونه‌ها کمک زیادی می‌کند.

اشنایی با html

مورد بعدی در فهرست پیش‌ نیازهای یادگیری سئو، آشنایی مختصر با زبان های نشانه‌گذاری مثل HTML است.

ایده‌آل‌ترین حالت این است که نه تنها توانایی خواندن کد HTML را داشته باشید، بلکه بتوانید یک قطعه HTML را نوشته و کدهای موجود را به راحتی ویرایش کرده و خروجی تولید کنید.

در زمان کار با HTML به موارد زیر برمی‌خورید که بهتر است قادر به انجام آن‌ها باشید:

  • تگ‌‌های بولد کردن (Bold)، ایتالیک و نمایش خط در زیر متن (Underline)
  • تگ‌های H1-H6 (هدینگ‌های ۱-۶)
  • متاتگ ها از بخش‌های مهم سئوی داخلی سایت (On Page Seo) به شمار می‌روند 
  • تگ “a”  (همان تگ لینک‌دهی که صفحات و سایت‌ها را به هم پیوند می‌دهد)
  • تگ div (Division)
  • تگ‌های پاراگراف “p”  و شکستن خط “br”
  • اشنایی باcss 

کدنویسی CSS همان چیزی است که HTML خام را زیبا می‌کند و به یک تگ HTML سبک و استایل می‌بخشد. لازم نیست متخصص کدنویسی CSS باشید، اما توصیه می‌کنیم دستکم با موارد زیر تا حدی آشنا باشید:

  • کلاس‌ها (classes)
  • شناسه‌ها (ID)
  • سینتکس پایه (Basic Syntax)

زمانی که کلاس‌ها، شناسه‌ها و سینتکس پایه را آموختید، به راحتی می‌توانید هر آنچه خواهان آن هستید را جستجو کنید.

برای کدنویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) هم دست‌کم خوب است بدانید چه زمانی از یک سند جاوا اسکریپت استفاده شده و در زمان استفاده از آن هم بهتر است به خوبی با نحوه‌ی فراخوانی فایل‌های JS و سینتکس پایه را بدانید.

اشنایی با وردپرس 

هر چند سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS مختلفی وجود دارند، اما این روزها وردپرس به دلیل ویژگی‌های قوی سئویی خود به شدت محبوب است.

بخش بسیار بزرگی از دنیای وب‌، شاید بیش از ۴۰ درصد از آن بر روی سیستم‌های وردپرس (WordPress) اجرا می‌شود. هر چند یادگیری وردپرس مانند آب خوردن راحت است اما فراموش نکنید، تسلط کامل در آن سال‌ها طول می‌کشد اما بهتر است دست‌کم با این موارد آشنا باشید:

  • ایجاد یک مطلب یا صفحه جدید
  • ویرایش و راه‌اندازی ابزارک‌ها (Widgets)
  • ساخت کاربرهای تازه
  • مدیریت نظرات
  • اضافه کردن و ویرایش تصاویر

هر آنچه که باید درباره تقویم محتوا باید بدانید

تقویم محتوا چیست؟

اگر شما هم در حوزه بازاریابی محتوا فعالیت دارید، با تقویم محتوا آشنا هستید. تقویم محتوا از جمله موارد لازم برای استراتژی بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. اموزش تولید محتوا متنی رایگان  اکثر کسب و کار هایی که تازه شروع به کار کردند، به یک تقویم محتوا نیز دارند تا بتوانند روی یک برنامه منظم و اصولی برای تولید محتواهایشان پیش بروند.

تقویم محتوا در واقع یک برنامه ریزی و زمانبندی دقیق برای تولید محتوا با توجه به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، پرسونا و انتظارات مشتریان و پیدا کردن کلمات کلیدی متناسب با انواع مخاطب است. همچنین علاوه بر اینکه زمان دقیقی را برای انتشار محتوا نشان می‌دهد، تقویم محتوا باید زمان بهینه سازی و ارتقاء محتوا را نیز مشخص کند.

از جمله دلایلی که نشان دهنده نیاز به تقویم محتوا بوده این است که داشتن نظم و زمان بندی دقیق در تولید محتوا و انتشار آن سبب می‌شود، که روندی صعودی در توسعه کسب و کار و در نتیجه گرفتن بازخوردهای مثبت داشته باشید. هرچند که استراتژی محتوا کمک می‌کند تا تولید محتوا به صورت سازماندهی شده و منظم تجزیه و تحلیل شود ولی باز هم وجود یک تقویم محتوا در بازاریابی محتوا ضروری است.

اهداف تقویم محتوا

تقویم محتوا سبب می‌شود تا تمام مجموعه و اعضای تیم از روش و روند پروژه آگاه شوند، که همین موضوع موجب می‌شود تا یک برنامه درست و دقیق داشته باشند و همه طبق آن عمل کنند. با داشتن برنامه می‌توان ایده‌های جدید را از اعضای گروه دریافت کرد که موجب پیشرفت روند کار می‌شود.

تقویم محتوا به تیم کمک می‌کند تا هنگام تولید متن یا ویدئو با هدفی مشخص پیش بروند و سردرگم نشوند و همچنین با وجود نقشه محتوا می‌توان با توجه به اهداف پروژه، برنامه ریزی های دقیقی به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه داشت و از ایجاد محتوا تکراری جلوگیری کرد.

با استفاده از تقویم محتوا می‌توان رویدادهای کلیدی و تأثیر گذاری را یافت تا در آن زمان‌ها محتوای تولید شده را منتشر کرد. از مهمترین اهداف و ویژگی‌های تقویم محتوا می‌توان به این موضوع اشاره کرد، که تقویم محتوا با یک برنامه ریزی دقیق سبب صرفه جویی در وقت و هزینه برای پیدا کردن موضوع محتوا و همچنین رسیدگی به مشکلات در محتواهای ضعیف می‌شود.

چهار کلید موفقیت در تقویم محتوا

برای ساخت یک تقویم محتوا بسته به اینکه سرعت سازمان چگونه پیش می‌رود، به صورت هفتگی، ماهانه یا سه ماه یک بار برنامه ریزی می‌کنند. در اینجا می‌خواهیم چهار کلید جهانی برای موفقیت در تولید محتوا را بیان کنیم که عبارتند از:

  1. تقویم محتوای خود را در دسترس همه قرار دهید: در حالی که همه توانایی ویرایش یک تقویم محتوای اصلی را ندارند، ولی همه باید بدانند که تقویم محتوا در کجا قرار دارد و دسترسی به آن برای تمام اعضای گروه وجود داشته باشد.
  2. دائماً تکرار کنید: یک تقویم محتوا یک سند زنده و نفس گیر است و باید همانطور که نیازهای محتوای شما انجام می‌شود، تغییر و رشد کند.
  3. هیچ یک از روش‌های صحیح برای تقویم محتوا شما وجود ندارد: یک میلیون روش، قالب و رویکرد متفاوت برای انجام در دسترس است. همچنین ما یک الگوی پایه و فرآینید اثبات شده برای خودمان و مشتریان به شما ارائه می‌دهیم اما شما همچنان باید با رویکردها بازی کنید و در صورت لزوم عناصر را تغییر دهید.
  4. یک مخزن محتوا ایجاد کنید: به ایده‌هایی که بلافاصله نمی‌توانید آنها را اجرا کنید یا با این جمله مواجه می‌شوید که “ما هرگز قادر به انجام چنین کاری نخواهیم بود” گیر ندهید و در عوض یک مخزن محتوا ایجاد نمایید، تا در زمان لزوم از آن استفاده کنید.

ساختن یک تقویم محتوا در سه گام

برای ساخت یک تقویم محتوا، سه گام وجود دارد که با توجه به آنها و عمل به هریک می‌توانید یک تقویم محتوا را به سادگی برای خودتان بسازید، این گام‌ها عبارتند از:

گام اول: شروع با دارایی‌های موجود محتوایی

در ساخت تقویم محتوا منظور ما این نیست که همه چیز را از نو تولید کنید یا محتوای جدید بسازید، بلکه در گام اول باید به این مسئله توجه نمایید که آنچه در محتوای شما به عنوان دارایی وجود دارد، چگونه می‌تواند مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.

با این کار نه تنها در مصرف منابع صرفه جویی کرده‌اید، بلکه توانسته‌اید از اتلاف وقت جلوگیری نمایید. چراکه تولید محتوا جدید نیازمند صرف زمان و منابع مالی و انسانی زیادی است. برای اینکه بدانید چگونه از دارایی‌های موجود استفاده کنید، نیاز است تا به موارد زیر توجه نمایید:

  • اسلایدها: می‌توانید از دارایی‌های محتوایی به صورت فیلم، پست و اسلاید استفاده کنید.
  • داده‌ها یا تحقیقات دست اول: تا زمانی که از این داده‌ها با خیال راحت و به روش‌های اخلاقی استفاده کنید، می‌توانید از داده‌ها یا تحقیقات خود برای ایجاد اینفوگرافیک یا اخبار خبریتان استفاده نمایید.
  • همکاران: شما می‌توانید از تخصص همکارانتان در حوزه‌های مختلف به عنوان دارایی محتوایی کسب و کارتان استفاده نمایید، به عنوان مثال به صورت مصاحبه‌های ویدیویی، صوتی یا به صورت کتبی اطلاعات آنها را جمع آوری کنید.
  • گزارش‌ها: محتواهای بزرگ را در سری‌های پست وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی دیگر قرار دهید که به این عمل اتمی سازی می گویند.
  • پست‌های قدیمی وبلاگ: تنظیمات جزئی را انجام داده و با استفاده از اطلاعات تازه آنها را به روز کنید. همچنین اگر آنها دارای یک موضوع مشترک هستند، تمام مطالب را در یک اسلاید یا گزارش قرار دهید، که به این فرایند اتمی سازی معکوس می گویند.

برای اینکه بتوانید ایده‌های محتوایی جدیدی تولید کنید، باید دارایی‌های محتواییتان را به صورت مجدد مورد استفاده قرار دهید و این کار به شما کمک می‌کند تا ایرادات و خلأهای موجود در محتوایتان را برطرف کنید. همچنین هنگامی که یک دارایی محتوا سبب بهبود بخش‌های مختلف محتوایی می‌شود، به آن اتم سازی می گویند.

اگر بخواهیم فرایند اتمی سازی را بیشتر توضیح دهیم، باید بگوییم هنگامی که بخش‌های بزرگ محتوایی به بخش‌های کوچکتر (۸ بخش) تقسیم شوند، این فرایند انجام شده است. به عنوان مثال اینفوگرافیک (مثلاً نمودار توضیحی) می‌تواند از یک پست وبلاگ به تجزیه و تحلیل تمام داده‌هایی که در آن پایه گذاری شده، بپردازد و پشتیبانی کند. همچنین می‌توانید ویدیوهایی که نتایجی گسترده‌تر از یافته‌هایتان را شامل می‌شود، تهیه کنید.

گام دوم: شناسایی و ایجاد شوهای محتوا

شاید شما هم با مفهوم جی بئر (Jay Baer) در حوزه شوهای محتوا آشنایی ندارید و برای اینکه بتوانید اطلاعت بیشتری کسب کنید، بهتر است به پست‌های آن مراجعه نمایید. یکی از موارد کلیدی و مهم که در این حوزه باید بدانید، این است که بازاریابان محتوا مانند شبکه‌های تلویزیونی می‌اندیشند و شوهای محتوا را ایجاد می‌کنند.

به طور خلاصه، شو های محتوا ابتکارهای پایدار و قابل پیش بینی هستند که مخاطبان می‌توانند به آن اعتماد کرده و کسب کارتان را بشناسند. در حقیقت این شوها همان چیزی است که مشتریان واقعاً انتظارش را از شما دارند. همچنین سه نوع شو وجود دارد که باید در محتوایتان شناسایی کنید:

  1. شوهای ارزشمند (Binge-worthy shows)

این شوها محتواهای مبتکرانه، در حال پیشرفت، بسیار بزرگ و ثابتی در تقویم محتوا هستند کهتم و فرمت یکسانی دارند. همچنین باید حداقل دو مخاطب را هدف قرار دهند، در غیر اینصورت ارزشی برای صرف وقت و تلاش برای تولید این نوع شوها وجود ندارد.

شوهای ارزشمند اغلب پادکست‌ها، سریال‌های ویدیوئی، سریال‌های وبینار، برگه‌های سفید، گزارش‌ها و موارد دیگر هستند. شما باید حداقل دو بار در ماه بتوانید این شوها را نمایش دهید و حواستان باشد که این شوها در تقویم محتوا به ابتدای آن متصل می‌شوند.

  1. شوهای وان تایم (One-time shows)

 شوهای وان تایم در تقویم محتوا، شوهای ویژه سه ماهه یا سالانه‌ای است که به یک نقطه یا موضوع اصلی مشتری حمله می‌کند. مقالات سفید، مقالات تحقیقاتی، مسابقات، کمپین‌های محتوای تولید شده توسط کاربر و… را تصور کنید، برای اینها لازم نیست که از یکسان بودن سطح استفاده کنید، اما همچنان باید با مارک و صدای (برند) شما مطابقت داشته باشد.

  1. شوهای برنامه ریزی شده

این شوها در ابتکاراتی هستند که در تقویم محتوا شما جریان دارند و لزوماً با موضوعتان تطابق و سازگاری کامل ندارد. مانند موارد ارسال شده در وبلاگ که بسته به نوع محتوا ممکن است آنها نویسنده، موضوع یا قالب دیگری داشته باشند، اما همیشه یک استراتژی محتوا را دنبال می‌کنند و حداقل یک مخاطب روشن در ذهن دارند.

گام سوم: برنامه ریزی، زمانبندی، انتشار و تبلیغ محتوا

برای اینکه بتوانید یک تقویم محتوا برنامه ریزی شده، داشته باشید باید جلسات ویرایشی بین تمام کسانی که در تولید و ویرایش محتوا نقش دارند را قبل از انتشار دوره بعدی مثلاً به صورت ماهانه یا سه ماه یکبار برگزار کنید. از این جلسه می‌توان برای برنامه ریزی محتوای منتشر شده از مخزن شما با بازه‌های زمانی واقعی و حمایت از فعالیت رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه ایمیل و… استفاده کرد.

در یک تقویم محتوا می‌توانید جلسات برنامه ریزی از دوره‌های گذشته را برای مشاهده آمار بازدید، مشارکت و درآمد (در صورت وجود) مورد استفاده قرار دهید تا اینکه بدانید کدام نوع محتوا موفق‌ترین (و شاید نیاز به تکرار) بوده و کدام ها موفق‌تر نیستند (و شاید نیاز به تجدید نظر دارد) و بدین صورت یک ارزیابی درست انجام دهید.

از دیگر عواملی که برای برنامه ریزی می‌توانید در نظر بگیرید، این است که برای بهینه سازی بازدیدها و تعاملات، از تجزیه و تحلیل‌ها (هم وب و هم اجتماعی) و داده‌های درآمدی استفاده کنید تا اگر لازم بود در مطالبی که قبلاً منتشر شده (مثلاً عناوین، مقدمه‌ها، لینک‌های خارجی و…) تغییراتی ایجاد نمایید.

تقویم محتوایی اینستاگرام

برای اینکه یک تقویم تولید محتوا اینستاگرام داشته باشید، بهتر است جدولی مانند تصویر زیر را تهیه کنید. در سطر و ستون جدول، روزها و ساعت‌ها را قرار دهید، حواستان باشد که مناسبت‌ها را از یاد نبرید چراکه جزو مهمترین رویدادها برای تولید محتوا به حساب می‌آیند. در این راه صبور باشید و بدانید برای افزایش فالوور در اینستاگرام  باید زمان بگذارید و طبق تقویم محتوایی‌تان پیش بروید.

۳ دلیل برای اهمیت محتوای سبز

آیا به این فکر کرده‌اید که اصلاً چرا محتوای سبز مهم است؟ و چرا باید آن را روی وب‌سایت یا وبلاگتان داشته باشید؟ اموزش تولید محتوا متنی رایگان  به ۳ نکته از موارد اهمیت محتوای سبز توجه کنید:

۱. با محتوای سبز، همیشه شانس به‌دست آوردن کاربران جدید را خواهید داشت.


محتوای همیشه سبز روی وب‌سایت شما می‌تواند در طول سالیان، باعث جذب کاربران جدید بشود. شما نیازی ندارید که مرتب این محتوا را به‌روز کنید یا در آن دست ببرید. بودن محتوای سبز روی وبلاگتان، همواره آن را فعال و در تعامل با کاربر نگه می‌دارد. البته باید دقت کنید که محتوای سبز باید محتوای جذاب و ارزشمندی باشد.

۲. می‌توانید درباره‌ی موضوعی خاص، در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید.

اگر برای تولید محتوای سبز در سایتتان زمان کافی بگذارید، کاربر همیشه شما را انتخاب می‌کند؛ گوگل هم این داستان را متوجه می‌شود و کم کم به شما اعتماد می‌کند و رتبه شما را افزایش می‌دهد. چون هر روز کاربران بیشتری به محتوای سبز شما مراجعه و آن را مطالعه می‌کنند. این نوع محتوا برای وب‌سایت شما بازدید‌های دائمی و ماندگار به‌همراه دارد. حتی می‌تواند تا سال‌ها بازدیدتان را بالا نگه دارد و لینک وب‌سایتتان را به صفحه اول گوگل بیاورد.

۳. احتمال لینک دادن به مطلب محتوای سبز بسیار بالاست.

از آنجایی که محتوای همیشه سبز، عمر طولانی دارد و در طول زمان ارزش آن کم نمی‌شود، احتمال اینکه سایت‌های دیگر و سایر وبلاگ‌نویسان به شما لینک بدهند، بسیار زیاد می‌شود. ممکن است مطلب سبزتان آن‌قدر از نظر محتوایی ارزشمند باشد که به‌صورت یک مرجع در لینک‌دهی سایر مطالب در دیگر وب‌لاگ‌ها و وب‌سایت‌ها مورد توجه قرار بگیرد. این خاصیت یک محتوای سبز است. به این ترتیب بازدیدهای بیشتری دریافت خواهید کرد.

از آن سبزهای خوشرنگ باشید!

محتواهای شما قرار است همیشه خوانده شود و سالیان سال استفاده شود، بنابراین برای تولید آن‌ها باید وقت و انرژی کافی بگذارید تا از جذابیت لازم برخوردار باشد و از نظر سئو و اصول نگارشی در کیفیت بالایی قرار بگیرد. اگر موضوع و محتوایتان سبز است، همان ابتدای کار طوری بنویسید که نخواهد دوباره برگردید و کیفیتش را تغییر دهید؛ بگذارید برای خودش ریشه کند و ثمره بدهد و نیاز به هرس کردن و اصلاح متنی نداشته باشد!

ایده‌هایی برای تولید محتوای سبز

خب رسیدیم به اینکه حالا چه محتوایی تولید کنیم که همیشه سبز باشد؟

تا اینجا کلی راجه به سرسبزی محتوا صحبت کردیم و کلی مثال زدیم؛ فکر کنم دیگر دستتان آمده که چه بنویسید تا همیشه سبز و خواندنی باشد؛ اما چند ایده هم به شما می‌دهیم که راهنمای کارتان باشد و از این‌ها هم استفاده کنید.

چند تا از ایده‌هایی که در خصوص تولید محتوای سبز می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم، عبارتند از:

  •  راهنمای استفاده از یک وسیله‌ی خاص (مانند جاروبرقی یا آبمیوه‌گیری یا یک دستگاه دیجیتال)

یکی از ایده‌های تولید محتوای سبز می‌تواند راهنمای کار با یک وسیله‌ی خاص باشد. راهنماها یا manuals محتواهای همیشه سبزی هستند که همواره به وجودشان نیاز است. هر وسیله‌ای که داشته باشید و کار با آن را ندانید، نمی‌تواند چندان برایتان مفید واقع شود. شما نیاز دارید که روش کار با وسیله را بدانید و با کمک راهنمای استفاده می‌توانید از تمام مزایای وسیله مورد نظرتان و همینطور تمام قسمت‌های آن آگاه شوید.

  •  پست‌های آموزشی

هرگونه آموزش در مورد مطلب خاصی که به کسب‌وکارتان مرتبط باشد، محتوای سبز محسوب می‌شود. این‌گونه محتواها همواره مورد نیاز مخاطبین هستند.

  • مقاله‌های تاریخی

تاریخ آن چیزی است که در گذشته رخ داده و تمام شده و تغییری نخواهد کرد. بنابراین هرگونه محتوایی که درباره‌ی گذشته و وقایع مربوط به آن تهیه می‌شود، محتوای همیشه سبز است.

  •  سؤالات رایج یا راه حل‌ها

حتماً درباره‌ی کسب‌وکارتان از سوی مشتریان سؤالاتی پرسیده می‌شود که این سؤالات در طول زمان بارها تکرار می‌شوند. شما می‌توانید با کمک این سؤالات و در پاسخ به آن‌ها محتوای سبز تولید و در وب‌سایتتان منتشر کنید.

فارغ از اینکه نوع کسب‌وکار شما چیست، می‌توانید با تولید محتوا پیرامون کلمه‌های کلیدی پراهمیت در کسب‌وکارتان به محتوای سبز دست پیدا کنید و از آن برای بازدید و تعاملی پایدار با کاربران وب‌سایتتان استفاده کنید. محتوای سبز همان‌طور که از اسمش پیداست، هیچ‌گاه بی‌اهمیت و بی‌استفاده نمی‌شود و در طول زمان به افزایش رتبه سایت شما در گوگل کمک می‌کند. همچنین اعتماد مخاطبانتان را جلب می‌کند و می‌تواند مشتریان وفادار برایتان بسازد.