سئو را ازکجا شروع کنیم من خودم هم واقعا موقعی که شروع کردم به یادگیری سئو پولی نداشتم که براش هزینه کنم.
یک دوره کارآموزی یک ساله بدون حقوق و کلی آزمون و خطا روی پروژه ها برای من هزینه برد تا سئو سایت رو یاد بگیرم.
گاهی هزینه هایی که میدادم واقعا خیلی بیشتر از خریدن یک دوره آموزشی بود اما هم تجربه بسیار خوبی برام شد و هم اینکه خب پول نداشتم دوره آموزشی رو شرکت کنم و چاره ای نبود.
اما الان با اون شروع مخالفم.
دوره کارآموزی خوبه اما بهترین شروع نیست.
بهترین مکمله.
من یک آموزش قدم به قدم برای یادگیری سئو تدوین کردم که از 0 ترین 0 با ویدیو و متن تا حدی که آشنایی کامل با سئو سایت رو داشته باشید، میتونید باهاش پیش برید.
آموزش سئو سایت در 7 قدم رو دنبال کنید و روزانه یک قدم رو مطالعه کنید، ویدیو شو ببینید و تمرین هاش رو انجام بدید.
این بهترین شروع واقعا برای کسی هستش که نمیخواد هزینه کنه و دوست داره قدم به قدم بصورت عملی آموزش سئو ببینه.
اما حتما بخش های دیگه این مقاله رو هم بخونید که شاید موارد دیگه هم براتون مفید باشه.
اول از همه پیشنهادم مقالات سایت khadamatseo.com هستش که سایت قدیمیه خودمه و اگر وقت بگذارید هر روز برای مطالعه مطالبش، راجب اکثر موضوعات سئو سایت توی این وبسایت مطلب گذاشته شده.
مقاله راهکار های سئو در این سایت هم شروع خوبیه چون یادگیری سئو رو برای شما بخش بندی می کنه و میتونید یکی یکی 20 راهکاری که معرفی شده رو سرچ کنید و در خصوص هر کدوم تحقیق کنید.
حدود 1 ماه زمان برای اینکار کفایت میکنه تا بصورت تئوری سئو سایت رو یاد بگیرید.
2 تا سایت دیگه هم به زبان فارسی وجود داره که برای مدرس های بسیار قابل احترامی از کشور خودمون هستند.
هر کدام از این سایت هارو هم که دنبال کنید، میتونید از طریق مقالات فارسی معتبر، یادگیری سئو سایت رو آغاز کنید.
خب اگر تسلط به زبان انگلیسی در حد متوجه شدن محتوای یک دارید، قطعا این راه بهترین راه برای شروع یادگیری سئو هستش.
اولین پیشنهاد من همونطور که توی پیج اینستاگرام هم گذاشتم، مطالعه راهنمای قدم به قدم گوگل برای شروع کنندگان سئو هستش. (با آی پی ایران باز نمیشه)
پیشنهاد دیگه ای که دارم، سایت learningseo.io هستش که یک نقشه راه برای یادگیری سئو به شما میده و رایگان هستش.
اما یکی دیگه از معتبر ترین سورس های یادگیری سئو سایت MOZ هستش. (با آی پی ایران باز نمیشه)
مقالات سایت moz بسیار آموزش های خوبی برای شروع کنندگان هستش و بصورت استاندارد و بدون پیچیدگی آموزش هاش ارائه شده.
اما دوست دارم سایت شخصی که به عنوان بهترین متخصص سئو در دنیا معرفی شد رو به مهتون معرفی کنم که آقای برایان دین هستند و اسم سایتشون backlinko هستش.
توی این لینک میتونید صفحه آموزش سئو این مدرس رو هم ببینید.
و به عنوان آخرین پیشنهاد هم یک سئوکار هندی محبوب و موفق رو بهتون معرفی می کنم که مقالات خوبی در خصوص آموزش سئو منتشر می کنه و میتونید از اون هم استفاده بکنید.
seo training by neilpatel لینکی هستش که صفحه آموزش سئو این شخص رو نشون میده.
سئو را ازکجا شروع کنیم بگذارید در ابتدا اصلا بررسی کنیم که سئویی که قصد یادگیری آن را داریم دقیقا چیست؟
در یک تعریف خیلی اولیه و ساده، سئو یا SEO (مخفف Search Engine Optimization) “به مجموعه عملیاتی گفته میشود که بر روی یک آدرس اینترنتی (یا به طور جامعتر یک سایت) انجام میشود تا آن صفحه یا سایت شانس بیشتری برای نمایش در نتایج اولیه موتورهای جستجو و به خصوص گوگل پیدا کند.”
همانطور که متوجه شدید در عملیات سئو ما با یکسری صفحات اینترنتی و سایت سر و کله میزنیم و احتمالا در شروع مسیر یادگیری سئو این سوال همواره ذهن شما را آزار میدهد که “من که هنوز هیچی بلد نیستم و حتی نمیدونم طراحی سایت چطوریه هم میتونم یادگیری سئو رو شروع کنم؟”
جواب این سوال مثبت است! تقریبا هیچ پیشنیاز خاصی برای شروع یادگیری سئو لازم نیست؛ اما بلد بودن طراحی سایت، برنامه نویسی، اصول مذاکره با مشتری، مهارتهای ذهنی، خلاقیت و موارد این چنینی در ادامه مسیر یادگیری سئو کمک میکنند تا به یک سئوکار حرفهای تبدیل شوید.
برای اینکه خیالتان را راحت کنم، تقریبا هرکسی که یکی دو ماه در اینترنت چرخیده باشد و اهل وبگردی باشد، دارای پیشنیازهای یادگیری سئو نیز هست!
احتمالا برای شما که در شروع مسیر یادگیری سئو هستید شنیدن این جمله بسیار ناگهانی و غافلگیر کننده باشد؛ اما باید بدانید که در دانش و مهارت سئو، نسبت به سایر مهارتها و دانشها، بیشترین میزان آموزشهای غلط و اشتباه وجود دارد.
آموزشهای غلطی که عموما حاصل نتیجهگیری اشتباه یک سئوکار از یک اتفاقی که برای او رخ داده هستند.
دلیل این اتفاق هم مشخص است: “گوگل و سایر موتورهای جستجو تا جای ممکن سعی میکنند فاکتورهای رتبهبندی سایتها و نحوه کار الگوریتمهای بکار رفته در موتور جستجویشان را مخفی نگه دارند تا هرکسی با تقلب و دور زدن الگوریتم و روشهای این چنینی نتواند به صدر نتایج جستجو برسد.”
بنابراین هر چیزی که در دنیای سئو آموزش داده میشود، در بیش از 99 درصد موارد، حاصل تجربه و آزمون و خطا افرادی هستند که پیش از شما در این مسیر قدم برداشتهاند و ممکن است اشتباه باشند.
بگذارید با یک مثال این موضوع را تاحدی بیشتر باز کنم:
“تصور کنید که صاحب یک وبسایت فروش دخانیات و سیگارهای خاص هستید (تصور کردن که جرم نیست!) و به این نتیجه رسیدهاید که اگر رنگ پس زمینه وبسایت خود را قرمز کنید بخاطر شور و هیجان رنگ قرمز، احتمالا مخاطبان هم با هیجان بیشتری تصمیم به خرید میگیرند و فروش سایت شما دوبرابر خواهد شد! بنابراین رنگ وبسایت خود را تغییر میدهید و در حساب و کتابهای آخر ماه متوجه میشوید که واقعا دوبرابر فروختهاید!”
عجب نکتهای! با قرمز کردن رنگ سایت فروش دوبرابر شد…
اما حقیقت ماجرا چیست؟
چیزی که در واقعیت اتفاق افتاده، این بوده که با قرمز کردن وبسایت فروش از نصف هم کمتر شده و دلیلی که باعث دوبرابر شدن فروش شده، پخش سریالی در تلویزیون بوده که در آن شخصیت اصلی فیلم دائما در حال کشیدن سیگار است!
در حقیقت اگر فروش وبسایت رقبا را بررسی میکردید متوجه میشدید که برخلاف شما که سرخوش فروش دوبرابری بودهاید، آنها تا چهاربرابر بیشتر فروختهاند!
بسیاری از نکاتی که در دنیای سئو آموزش داده میشوند هم از این جنس نکات تقلبی و برداشتهای اشتباه یک سئوکار هستند و شما که در ابتدا مسیر هستید باید تا جای ممکن از آنها دوری کنید. هدف این مقاله هم دقیقا همین است: “قدمهای درستی که در مسیر یادگیری سئو باید بردارید”
بسیاری از افراد زمانی که میخواهند در مورد یک موضوعی اطلاعات جمع آوری کنند و یادگیریشان را شروع کنند با چرخیدن و خواندن مقالات شروع میکنند. همانطور که خودتان هم متوجه شدید، هر مقالهای برای خواندن مناسب نیست و باید به سراغ بهترین و اصولیترین منابع بروید.
اگر مشکل زبان ندارید و دانش زبان انگلیسیتان خوب است، منابع زیر از بهترین منابع و مقالات برای افراد مبتدی هستند.
اولین مرحله دانش مقدماتی در رابطه با کامپیوتر است. احتمالا برای بیشتر شما این دانش سخت نیست اما هنوز کسانی هستند که بر روی کامپیوتر تسلط ندارند.
پیش نیاز های یادگیری سئو یک شخص باید بتواند کارهایی نظیر دیدن ویژگی های برنامه ، حذف برنامه ها ، کار با انواع ویراستاران متن ، دانستن درباره یک کلاینت FTP برای قرار دادن فایل ها در وب و… را به راحتی انجام دهد.
بعد از یادگیری کامپیوتر ، به سراغ دانش مرورگر های گوگل می رویم. هر شخص سئو کاری باید آشنایی با پنجره های خصوصی و ناشناس ، یادگیری چند برنامه افزودنی ، درک تفاوت بین مرورگر های Firefox ،Chrome ،Safari ، دامین ، خزیدن ، انتخاب نتایج ، نمایه سازی ، نمایش جستجو ، دانستن تفاوت بین HTTPS و HTTP و… را داشته باشد.
شما باید درباره اندروید و آیفون آگاهی نسبی را داشته باشید. امروزه بیشتر از نصف مردم از طریق موبایل وارد وب سایت ها می شوند و شما باید کار کرد با آن را بدانید.
نکاتی که شما باید با آنها آشنایی داشته باشید شامل: دانستن تفاوت های وب و اپلیکیشن های مختلف ، مرورگر های موبایل ، اپلیکیشن Google Now ، توانستن درج اطلاعات از طریق مروگر ها در وب سایت و… است.
در ابتدا شما باید بتوانید تا کد های HTML را به خوبی بشناسید و در ادامه بتوانید با آنها کار کنید و دست به ویرایش آنها بزنید.
نکاتی که شما باید با آنها آشنایی داشته باشید شامل: تگ های H1 تا H6 ، عنوان ، متا تگ ، توانایی نوشتن یک قطعه کد HTML ، تگ div ، آشنایی اولیه با تگ های Bold ،Italic و Underline و… است.
برای یادگیری زبان کد های HTML می توانید از گوگل کمک بگیرید و اطلاعات خود را افزایش دهید. از طریق روش دیگری نیز می توانید آن را یاد بگیرید. شما می توانید یک ویرایشگر متن دانلود کنید ، چند کد HTML بنویسید و سپس آن را در کروم باز کنید.
شما با CSS می توانید HTML زیبا سازی کنید. نکاتی که باید با آنها در رابطه با CSS آشنایی نسبی داشته باشید شامل: شناسه ، ایدی ، سینتکس اصلی و کلاس ها است. شما با یادگیری این موارد می توانید بر نکات جزئی نیز مسلط شوید. همچنین بهتر است تا بدانید که JavaScript چطور در یک داکیومنت استفاده می شود.
Googlebot هر روزه در سرور های خود لینوکس می گذارد ، بنابراین بهتر است تا شما با این پدیده مهم آشنایی داشته باشد.
نکاتی که شما باید درباره Googlebot بدانید شامل: خواندن گزارش سرور ها ، نحوه جا به جایی فایل ها ، توانایی ویرایش فایل ها ، نحوه لاگین شدن به سرور از طریق SSH است.
در ابتدا یک سرور لینوکس کوچک تهیه کنید تا با موارد آن آشنا شوید و به سپس به سمت سرور های بزرگ تر و بهتر حرکت کنید.
بیشتر وب ها امروزه با وردپرس و شاپیفای اجرا می شوند. یادگیری وردپرس به نسبت شاپیفای آسان تر است و شما می توانید در مدت کوتاهی آن را یاد بگیرید.
مواردی که باید در رابطه با وردپرس و شاپیفای بدانید شامل: گذاشتن نوشته جدید ، اداره کامنت کاربران ، اضافه کردن محتوا و ویرایش آنها ، کار کردن با ابزارک های مختلف ، جذب کاربران جدید و… است.
بسیاری می گویند که یادگیری سئو ربطی به ویرایش تصاویر ندارد ولی این باور غلط است. شما باید بتوانید با فتوشاپ تصاویر خود را ویرایش و بر روی آنها لوگو خود را قرار دهید. اگر شما در زمینه تولید محتوا کار می کنید ، باید با این نکات آشنایی داشته باشید: ساخت لوگو ، ویرایش تصاویر ، نور پردازی ، طراحی تصویر برجسته برای وب سایت ، تغییر رنگ پس زمینه و… بهتر است تا شما هر روزه به دنبال یک ترفند از فتوشاپ باشید ، به این صورت یادگیری شما زودتر انجام می شود.
بسیار مهم و حیاتی است که از سی پنل و هاستینگ اطلاعاتی داشته باشید ، چون آنها در زمینه سئو به شما کمک های فراوانی خواهند کرد.
کار هایی که سی پنل برای شما آسان می کند شامل ، تغییر پسورد در وردپرس ، ساختن ایمیل های مخصوص ، بررسی گزارش مربوط به سرور وب ، اضافه کردن زیر دامنه ها ، تغییر DNS zones ، گرفتن backup از سایت خود و… است. پنل های کنترل دیگری نیز در سطح گوگل وجود دارند ، اما بهترینشان سی پنل است.
شناخت DNS و آگاهی از آن بسیار امر مهمی است. وقتی شما یک دامنه را در Godaddy ثبت می کنید ، لازم است تا جایی به آن اشاره شود. این عمل را می توانید با تغییر ویرایشگر رکورد A در قسمت DNS zone entry انجام دهید. این کار به خاطر این است که ثبت کننده دامنه آگاه باشد که هاستینگ را به کجا منتقل کند.
برای اینکه بتوانید به خوبی با DNS ارتباط برقرار کنید ، باید دامنه جدید ایجاد و به یادگیری ارجاع هاست آن بپردازید. سعی کنید اینکار را از طریق nameserver یا record IP انجام دهید.
اگر شما به همه این مباحث و نکته ها آگاهی و تسلطی کاملی دارید ، یعنی یک تایپیست ، آگاهی به زبان انگلیسی ، آشنا با قواعد اولیه ریاضی و توانایی کار کردن با ادیتور های مختلف را دارید.
پیش نیاز های یادگیری سئو SEO درواقع کوتاه شده اصطلاح Search Engine Optimization است. این اصطلاح به معنی «بهینهسازی یک وبسایت برای موتورهای جستجو: نظیر گوگل است. علم سئو را میتوان اصول و قواعدی دانست که به افزایش رتبه سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو کمک میکند. این علم، اگرچه پیچیده به نظر میرسد، اما اگر به آن علاقهمند شوید و پیشنیازهایش را بهخوبی یاد بگیرید، کار خود را بهراحتی پیش خواهید برد.
گفتنی است که دنیای سئو پیوسته در حال تغییر است؛ بنابراین، بهروز بودن شما در این زمینه امری اساسی و مهم تلقی میشود. همچنین، شایان ذکر است که حتی یادگیری بخش کوچکی از سئو میتواند میزان ترافیک وبسایت شما متحول کند.
اگر شما هم بهتازگی یک کسبوکار اینترنتی راه انداختهاید و قصد دارید در آن پیشرفت چشمگیری داشته باشید، احتمالاً سؤالاتی از قبیل زیر برایتان مطرح شده است:
برای پاسخ به تمامی این سؤالات توصیه میکنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با سئو و پیش نیاز یادگیری سئو بیشتر آشنا شوید.
کاربرد علم جذاب سئو سبب شده تا افراد زیادی به فکر یادگیری این مقوله بیفتند. شاید تاکنون برای شما نیز این سؤال پیشآمده باشد که برای یادگیری سئو باید از کجا شروع کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید خدمت شما عرض کنیم که یادگیری سئو در وهله اول نیاز به آشنایی با پیشنیازهای آن دارد. از مهمترین پیش نیازهای یادگیری سئو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
یکی از مهمترین پیش نیازهای یادگیری سئو را میتوان «مهارت کارکردن با کامپیوتر» دانست. برای شروع یادگیری سئو، حتماً لازم نیست که یک کاربرِ حرفهایِ رایانه باشید اما گذراندن دورههایی مثل ICDL میتواند در این راستا کمک فراوانی به شما بکند. یادگیری ورد (Word)، اکسل (Excel)، گوگل شیت (Google Sheet) و… نیز جهت ذخیره اطلاعات مختلف برای سئوکاران اهمیت دارد که باید آنها را یاد بگیرید. بهعلاوه، سعی کنید تنظیمات مرورگرهایی نظیر کروم و فایرفاکس را تا حدودی بلد باشید تا بتوانید قابلیتهای آنها را شخصیسازی کنید و از این قابلیتها در زمینه یادگیری سئو استفاده نمایید.
با توجه به تعاریف گفتهشده در سایتهای معروف، سئو (Search Engine Optimization)، علمِ بهینهسازیِ یک وبسایت برای موتورهای جستجو است. سئو، مجموعهای از اقدامات و فرآیندها جهت بهتر دیده شدنِ یک صفحه اینترنتی (Web Page) یا یک وبسایت (Website) در نتایج جستجو برای کاربران است. به زبان خیلی ساده و خودمانی، سئو، به مدیران وبسایتها و وبمسترها کمک میکند تا محتوا، ساختار، ظاهر و کدنویسیِ سایتِ خود را آنقدر بهینه کنند که موتورهای جستجو، سایتِ آنها را در صفحه اول نتایج به کاربران اینترنتی نشان دهند.
البته فراموش نکنید که شما صرفاً سایت را برای موتورهای جستجوگر بهینه نمیکنید؛ بلکه آن را برای کاربران بهینه مینمایید؛ زیرا الگوریتمهای موتورهای جستجو، بهگونهای طراحی شدهاند که «رضایت کاربران» را ملاکِ رشد یک وبسایت قرار میدهند. پس اگر بتوانید یک وبسایت داشته باشید که محتوا، رابط کاربری و سرعت لود آن، رضایتِ کاربران را جلب کند، میتوان گفت که آن وبسایت، «سئو شده» است.
پیش از ورود به هر کاری و یادگیری هر چیزی بهتر است، با اصطلاحات رایج در آن زمینه آشنا شوید. بنابراین، چنانچه هنوز با اصطلاحات رایج سئو آشنا نشدهاید، توصیه میکنیم این اصطلاحات را یاد گرفته و مفهوم آنها را درک کنید تا مشکل و ابهامی برای شما در حین آموزش پیش نیاید. در ادامه، مهمترین اصطلاحات رایج در سئو را – بهصورت دستهبندیشده – خدمت شما عزیزان ارائه دادهایم:
آشنایی کامل با این دسته از اصطلاحات، به یادگیری بهتر شما کمک زیادی میکند. پس، پیش از آنکه وارد حوزه یادگیری سئو شوید، توصیه میکنیم که در قدم اول با این اصطلاحاتِ رایج آشنا شوید. شما میتوانید از دورههای آموزش سئو کاملاً پایهای استفاده کنید؛ اما در کل قبل از شروع کار بهتر است، راجع به این اصطلاحات رایج تحقیق کنید.
موتورهای جستجوگر امروزه در زندگی بشر نقش بسیار مهمی دارند و پاسخ بسیاری از سؤالات روزمره را میتوان در آنها یافت. این موتورها – مطابق الگوریتمهایی خاص – اطلاعاتِ موجود در وبسایتها را تجزیهوتحلیل کرده و به آنها رتبه میدهند. جالب است بدانید که اطلاعاتِ تجزیهوتحلیلشده – بر اساس این رتبهبندی – در دسترس کاربران قرار میگیرد. یعنی هرچه رتبهی یک سایت نزدِ موتورهای جستجو بالاتر باشد، موتورهای جستجو نیز آن سایت را – بیشتر از سایر سایتها – به کاربران پیشنهاد میدهند. در نتیجه آن سایت، بازدید بیشتری نسبت به سایر سایتها خواهد داشت.
از موتورهای جستجوی مشهور میتوان به: گوگل، یاهو و بینگ اشاره کرد. هر یک از اینها در هر روز رباتهای خزندهی خود را به سمت میلیاردها سایت میفرستند و اطلاعات لازم از آنها را جمعآوری میکنند، سپس این اطلاعات را در پایگاه دادهی خود، ثبت (Index) کرده و در نهایت محتوای آنها را مطابق الگوریتمهای اختصاصی به کاربر نشان میدهند.
هرچه رتبهی محتوای یک وبسایت بهتر باشد و محتوای آن ارزشمندتر در نظر گرفته شود، در نتیجه موتورهای جستجو آن محتوا را در ردیفهای اول نتایج به کاربران نشان میدهند.
از پیش نیازهای یادگیری سئو میتوان به تولید و انتشار محتوای باکیفیت اشاره کرد. تولید محتوا از مهمترین بخشهای سئوی سایت به شمار میرود. شما بهمنظور جلبِ رضایتِ کاربر – و تبدیل کردنِ او به یکی از مشتریان وفادارِ سایت خود – باید محتوایی تولید کنید که جذاب باشد و این محتوا درعینحال بتواند نیاز آن کاربر را برطرف کند و یا او را به سمت کالا و خدماتِ شما تشویق نماید.
اموزش تولید محتوا متنی رایگان برای درک هر چه بهتر معنای محتوای SEO ، اجزای تشکیل دهنده آن را در ذیل توضیح خواهیم داد.
• "SEO" به بهینه سازی موتورهای جستجو یا فرآیند بهینه سازی وب سایت اشاره دارد تا افراد بتوانند به راحتی آن را از طریق موتورهای جستجو مانند Google پیدا کنند.
• منظور ما از "محتوا" هرگونه اطلاعاتی است که در وب سایت ها وجود دارد و می تواند در تمامی وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین اینترنتی استفاده شود.
بنابراین، با کنار هم قرار گرفتن این دو مفهوم: محتوای SEO هر محتوایی است که با هدف جذب ترافیک موتورهای جستجو ایجاد شده است.
آنچه در جهت جستجو برای ایجاد محتوای وب سایت خود باید انجام دهید:
• جستجوی کلمات کلیدی: اگر می خواهید از طریق جستجو ترافیک ایجاد کنید، بهتر است قبل از شروع به نوشتن، در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید. به این ترتیب، می توانید بر کلمات کلیدی که مقدار مشخصی از حجم جستجو برای آنها وجود دارد تمرکز کنید. به عبارت دیگر، در مورد موضوعاتی بنویسید که افراد در هنگام جستجو در مورد آنها به دنبال کسب اطلاعات هستند.
• بهینه سازی کلمات کلیدی: بدانید کجا و چگونه از کلمات کلیدی در محتوای خود برای حداکثر قابلیت جستجو استفاده کنید.
• سازماندهی محتوا: محتوای سایت شما باید به شیوه ای منطقی سازماندهی شود. این نه تنها برای SEO خوب است، بلکه به بازدیدکنندگان سایت شما کمک می کند تا سایر مطالب مرتبط را به راحتی پیدا کنند. (هر چه مدت بیشتری در سایت شما بمانند، به نفع شما خواهد بود).
• ارتقاء محتوا: با به اشتراک گذاری مطالب جدید در شبکه های اجتماعی و ایجاد لینک به محتوای خود (داخلی و خارجی)، دید محتوای جدیدی را که ایجاد می کنید ارتقا دهید.
مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر ترافیک موتورهای جستجو تنها هدف شما باشد، احتمالاً در انتها نتایج خوبی کسب نخواهید کرد. به منظور جلب رضایت موتورهای جستجو (که به مرور زمان رتبه های بالایی را به شما خواهند داد) و مشتریان احتمالی و بازدیدکنندگانی که به سایت شما برمیگردند، باید اهداف خود را فراتر از بهینه سازی موتور جستجو قرار دهید. به عبارت دیگر، محتوای "ضعیف" تولید نکنید تا توسط کاربران کلیک و رتبه بندی نشود زیرا هیچ ارزش اضافی برای کاربران موتور جستجو نخواهد داشت. سایت هایی که محتوای "ضعیف" و کم ارزش را تبلیغ می کنند در معرض خطر جریمه شدن توسط Google هستند. آنها همچنین نرخ بازگشت بالا و نرخ تبدیل پایین دارند.
محتوای SEO می تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:
• صفحات محصول: می توان با اطمینان گفت این صفحات از مهم ترین بخش های هر سایت فروشگاه اینترنتی است. یک صفحه محصول خوب می تواند هم به عنوان محتوای SEO و هم به عنوان صفحه فرود PPC عمل کند.
• پست های وبلاگ: وبلاگ یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد یک جریان منظم از محتوای موثر SEO است. به طور کلی، پست های وبلاگ بیشتر از صفحات محصول جذاب هستند و احتمال جذب لینک بیشتری دارند، بنابراین می توانند راهی عالی برای ایجاد اقتدار برای سایت شما باشند. (به خاطر داشته باشید که وبلاگ ها بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانید از آنها برای میزبانی هر یک از انواع محتوای زیر در این لیست استفاده کنید).
• مقالات: به مقاله خبری، مصاحبه یا بخش های مهم فکر کنید. نوع اصلی محتوایی است که در اکثر وب سایت های روزنامه یا مجله پیدا می کنید.
• لیست: یک لیست واقعاً یک نوع مقاله است، اما فریم بندی آن به عنوان یک لیست (مانند "10 راه برای کاهش هزینه قبض برق" یا "101 دلیلی که از Google متنفرم") اسکن را آسان تر می کند. به نظر می رسد که این نوع عناوین هنگامی که در نتایج جستجو یا در فیدهای رسانه های اجتماعی یافت می شوند، بیشتر توسط کاربران کلیک و خوانده می شوند.
• راهنما: راهنما یک محتوا طولانی تر است که نحوه انجام کاری را با جزئیات توضیح می دهد. (راهنماها اغلب چندین صفحه از سایت را شامل می شوند، اگرچه بهترین کار این است که به کاربران اجازه دهید در صورت تمایل محتوای طولانی را به صورت یک صفحه مشاهده کنند). می توانید یک راهنمای کامل در وب سایت خود پست کنید، یا می توانید خلاصه یا گزیده ای از آن را قرار دهید. بازدیدکنندگان را تشویق به پر کردن فرم ثبت نام برای مطالعه راهنمای کامل کنید. می تواند راه خوبی برای ایجاد سرنخ باشد، اما به خاطر داشته باشید که قرار دادن ثبت نام اجباری احتمالاً میزان ترافیک SEO را که می توانید از طریق راهنما به آن برسید، کاهش می دهد.
• ویدئو: به طور کلی تعداد ویدئوها در وب کمتر از صفحات متن است. در نتیجه، می توان با ایجاد یک ویدیو به جای مقاله، در جهت رتبه بندی در صفحه اول برای کلمه کلیدی رقابتی آسان تر داشت. بسته به نوع سایت یا کسب و کار شما ویدئوها می توانند راهی عالی برای جذب و جلب نظر مخاطبان باشند. آموزش های ویدئویی در مورد نحوه استفاده از محصولات خود را تولید کنید. یا فرآیندی را که مربوط به کسب و کار شما است نشان دهید، برای مثال، یک لوله کش می تواند ویدیویی تهیه کند که نحوه رفع انسداد لوله های سینک را نشان می دهد.
• اینفوگرافیک: اینفوگرافیک یا تصاویر با اندازه بزرگ که حاوی داده های زیادی (اغلب به صورت نمودار یا جدول) در یک موضوع واحد هستند، می توانند تعداد زیادی از صفحات و پیوندها را جمع آوری کنند. با این حال، از آنجا که بسیاری از محتوا در تصویر جاسازی شده است و بنابراین به عنوان متن توسط موتورهای جستجو قابل خواندن نیست، مهم است که بقیه صفحه را با دقت بهینه سازی کنید.
• نمایش اسلاید: نمایش اسلاید راهی برای نمایش مجموعه ای از تصاویر مرتبط است. گاهی اوقات تصاویر مهم تر از متن هستند، به طور مثال سعی کنید از طریق عکس ها نشان دهید که همه ستاره ها در مراسم اسکار چه لباسی پوشیده اند. در اینجا، SEO عنوان مطلب، کپشن ها، نام فایل های تصویری و غیره مهم است زیرا به نوعی کاربران کمتر تمایل به "خواندن" مطالب هنگام جستجو در موتورهای جستجو دارند.
• فرهنگ لغات: افراد زیادی از گوگل برای جستجوی اصطلاحات استفاده می کنند تا از فرهنگ لغت. اگر در یک صنعت تخصصی کار می کنید، یک فرهنگ لغات خوب طراحی شده می تواند راه خوبی برای جذب برخی از ترافیک جستجو باشد. اصطلاحات آشپزی، اصطلاحات پزشکی، اصطلاحات مد، اصطلاحات معماری به طور مثال از جمله صنایع تخصصی هستند که کاربران زیادی در مورد فرهنگ لغات آنها در اینترنت جستجو می کنند.
• فهرست راهنما: فهرست راهنما، طبقه بندی مفیدی از لینک ها به سایت ها یا منابع پیرامون یک موضوع معین است. به عنوان مثال، یک وبلاگ عطر ممکن است فهرست مکان های خرید عطر، از فروشگاه های بزرگ تا مغازه های مستقل در سراسر کشور را ارائه دهد.