اموزش سئوسایت فروشگاهی تفاوت سئو سایت فروشگاهی با سایر وب سایت ها این است که در سایت فروشگاهی هدف شما جلب رضایت وب سایت با تعداد زیادی محصول است که بسیاری از آنها دارای ویژگی های مشابه هستند. وجود محصولات مشابه با رتبه های بالا در دسته بندی های مختلف، گوگل را شبیه به دو محصول می کند و بسیاری از این محصولات و صفحات در فرآیند نمایه سازی سایت گوگل با چالش هایی روبرو هستند.
از سوی دیگر، تعداد بالای صفحات در وب سایت های فروشگاهی توجه به مسائل فنی سئو را جلب می کند. کاربران وب سایت های فروشگاهی برای خرید مجبور به بررسی و مشاهده بسیاری از محصولات و بازدید از صفحات زیادی هستند، بنابراین افزایش سرعت سایت در این سایت ها بسیار مهم است.
بهبود سرعت وب سایت یکی از جنبه های سئو فنی است. یکی دیگر از اهداف سئو فنی برای وب سایت های فروشگاهی، مدیریت و بهینه سازی بودجه خزیدن به دلیل تعداد زیاد محصولات است. بنابراین سئو سایت فروشگاهی با سئو سایر سایت ها بسیار متفاوت تر و سخت تر میباشد و نیازمند زمان بیشتری است .
بر اساس بررسی تاثیر سئو و بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۳ ، ۸۲ درصد از بازاریابان معتقدند سئو به طور مثبت بر عملکرد و اهداف بازاریابی آنها تأثیر می گذارد و پیشبینی میشود که در سالهای آینده به دلیل تأثیر بلندمدت سئو و مقرونبهصرفه بودن آن در مقایسه با تبلیغات جستجوی پولی، که نتایج فوری ارائه میکند سئو بهترین گزینه برای سایت ها و کسب کارها میباشد.
را به روش صحیح انجام دهید (دو نوع کلمه کلیدی در بهینه سازی وب سایت وجود دارد) و مهمتر از همه، دسته اول کلیدواژه ای است که قصد تبلیغ آن را دارید. و نوع دوم کلمه کلیدی اطلاعاتی که موضوعات اطلاعاتی میباشد. هدف از این کلمات کلیدی پاسخ به سوال کاربر یا درک دقیق موضوع است.
هدف کلمه کلیدی را مشخص کنید. یک چالش مهم انتخاب کلمات کلیدی است، اما شما باید کلمات کلیدی مناسب را به روش درست انجام دهید، به عنوان مثال با استفاده از داده های موجود و تقسیم بندی.
استفاده از دادههای SERP : کلمات کلیدی Google Ads در نتایج جستجو و کلمات کلیدی منتخب رقبا و غیره. بررسی.
بررسی تبلیغات گوگل برای اهداف بازاریابی کمک بزرگی به شما خواهد کرد: قیمت های پیشنهادی بالا برای کلمات کلیدی نشان دهنده رقابتی بودن کلمات کلیدی است.
کلمه کلیدی بلند یک عبارت جستجوی طولانی تر و خاص تر است که معمولاً حداقل دارای سه کلمه است. مطمئنا، آنها ممکن است حجم زیادی از ترافیک را وارد نکنند، اما برای فروشگاه ها مهم هستند. این عبارات خاص به نرخ تبدیل بالاتری منجر شوند و با وجود ترافیک کمتر، تعداد بیشتر فروش را به ارمغان میآورند.
اگر بودجه ای برای تحقیق کلمات کلیدی با ابزارهای پولی ندارید جای نگرانی نیست! می توانید ازسرچ کنسول گوگل برای تحقیق در مورد ریز کلمات مناسب سایت استفاده کنید.
ابزارهایی مانند ahrefs، semrush، moz، Ubersuggest و kwfinder به شما کمک زیادی خواهند کرد.
پس از انتخاب بهترین کلمات کلیدی، استراتژی سئو باید انجام شود
اموزش سئو سایت فروشگاهی با توجه به طولانی بودن مقاله، پیشنهاد میکنم قبل از شروع یا یک قلم و کاغذ در کنار خودتان قرار بدهید یا حداقل این مقاله را در بوکمارک های مرورگرتان ذخیره کنید تا در آینده راحت به آن دسترسی داشته باشید. خب شروع کنیم:
همیشه در تمامی دوره های آموزشی فرین آکادمی هم گفته ام: ((تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم ترین فرآیندها در سئو هر نوع وب سایتی است.))
در این فرآیند در واقع باید به دنبال کلمات کلیدی که مخاطبان در حوزه فعالیت شما جستجو میکنند بگردید و آنها را پیدا کنید. اما چطور؟ اجازه بدهید به جای توضیح دادن، عملی جلو برویم:
ابتدا یک فایل متنی برای خودتان در رایانه باز کنید. مثلا یک فایل word یا حتی notepad ویندوز. سپس تمامی کلمات کلیدی اصلی مرتبط به کسب و کارتان را بنویسید. مثلا در حوزه خرید موبایل، اینها کلمات اصلی هستند:
به زبان دیگر اینها کلمات دانه و در واقع ریشه همان کلماتی هستند که مخاطبان برای رسیدن به کسب و کاری مثل کسب و کار شما جستجوی شان میکنند.
اگر هنوز نمیدانید چه کلماتی انتخاب کنید، به سراغ سایت رقبا رفته، مقالات وبلاگ، صفحات محصول و دسته بندی شان را ببینید و کلمات شان را بردارید.
نکته: اگر تصور کنید تصویر بالا تصویر منو سایت رقیب شماست، کلمات دانه صرفا آن کلماتی هستند که میخواهید مخاطبانش به سایت شما بیایند. این یعنی مثلا اگر در حوزه گیمینگ محصولی ندارید، کلماتی مثل صندلی گیمینگ و میز گیمینگ برای شما مناسب نیستند.
بعد از این وارد سایت keywordtool شوید. در این سایت شما هر کدام از این کلمات دانه را که جستجو کنید، یک سری کلمات مرتبط جستجو شده توسط کاربران به شما نمایش داده میشود. مثلا تصویر پایین را ببینید:
همانطور که مشاهده میکنید، الان ابزار به من میگوید که پیرامون کلمه هدست، این کلمات جستجو شده. بعد از این، در خود سایت و به کمک گزینه ای که در پایین صفحه مشخص است (Export Excel) یک فایل اکسل از تمامی کلمات میگیرم. حالا کلمه بعدی را جستجو میکنم و دوباره یک فایل اکسل میگیرم. در نهایت باید چیزی بین 5 تا چندین فایل اکسل داشته باشم که هر کدام هم شامل چندین کلمه کلیدی هستند.
الان شما بیشتر از 100 کلمه کلیدی دارید که باید سایت تان را روی آنها سئو کرده و به صفحه اول برسانید. اما خب چند نکته بسیار مهم وجود دارد که باید قبل از شروع به آنها توجه کنید.
1. دسته بندی کردن کلمات
میدانم خیلی سخت به نظر می آید، اما یکی از اقدامات مهم در تحقیق کلمات کلیدی، دسته بندی کردن کلمات است. در این مرحله باید همه کلماتی که با هم مترادف و هم معنی هستند را دسته بندی کرده و یکجا، در یک فایل اکسل یا حتی نوت پد قرار بدهید.مثلا کلمه خرید موبایل و خرید گوشی هر دو مترادف هستند بنابراین قرار نیست روی هر کدام یک صفحه داشته باشیم، بلکه باید هر 2 را در یک صفحه سئو کنیم. علاوه بر این اگر فکر میکنید چند کلمه در عین مترادف نبودن باز هم میتوانند در یک صفحه سئو شوند، باز هم در یک صفحه قرارشان بدهید. مثلا کلمه خرید موبایل و موبایل هر 2 میتوانند در یک صفحه سئو شوند.
2. انتخاب کلمات کم رقابت
نکته بعدی؛ اگر سایت تان تازه کار است و قدرت سئو کمی دارد، پیشنهاد میکنم برای شروع لیست کلمات کم رقابت و طولانی را در بیاورید. منظور کلماتی است که بیشتر از 3 الی 5 کلمه در آنها قرار دارد.
مثلا کلمه خرید موبایل ارزان سامسونگ! این در واقع یک کلمه کلیدی لانگ تیل یا همان دم دراز بوده و رقابت کمتری روی آن نسبت به کلماتی مثل خرید موبایل وجود دارد. پس حداقل 30 تا 50 کلمه کم رقابت را پیدا کنید تا حین تولید محتوا آنها را در اولویت قرار بدهید. به این ترتیب در مدت کوتاهی یک بازدید اندک از طریق این کلمات به سایت تان جذب کرده و علاوه بر شروع فرآیند کسب درآمد، قدرت سئو سایت هم بیشتر میشود.
3. حذف کلمات نامناسب
و در نهایت کلماتی که به نظرتان سئو شدن روی آنها برای تان توجیهی ندارد را از میان کلمات درون فایل اکسل حذف کنید. مثلا کلمات ساعت موبایلی، موبایل جیبی و… که نه محصولات شان را موجود دارید و نه میخواهید مخاطبانش را به سایت تان دعوت کنید. اینها کلمات نامناسب بوده و باید حذف شان کنید.
پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش سئو رایگان را نیز حتما مطالعه نمایید.
ببینید، قطعا این مقاله محدودیت زیادی دارد و اجازه نمیدهد به طور کامل معنی استراتژی سئو را به شما توضیح بدهم. اما خب در ادامه به طور خلاصه نحوه ساخت یک استراتژی ساده را به شما آموزش خواهم داد.
در استراتژی سئو سایت فروشگاهی که مد نظر دارم، باید مشخص کنید که در آینده چه صفحاتی در سایت ساخته میشود؟ مثلا یک برنامه مناسب اینچنین است:
1. تعیین دسته بندی ها
مخصوصا در سئو فروشگاه های اینترنتی، دسته بندی اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد. چراکه خیلی از مخاطبان شما در این سایت ها کلمات کلیدی را برای رسیدن به صفحات دسته بندی جستجو میکنند. مثلا کلمه خرید موبایل یا کلمه خرید موبایل سامسونگ، کلماتی هستند که باید روی آنها با دسته بندی سئو شوید نه با مقاله یا صفحه محصول.
بنابراین در قدم سوم یا با ورود به سایت رقبا و بررسی دسته بندی ها یا با جستجو کلمات کلیدی که پیدا کرده اید یا اصلا با بررسی ذهنی نیاز مخاطب، تعیین کنید که قرار است کدام کلمات روی صفحات دسته بندی محصول سئو شوند؟
2. تعیین صفحات محصول
بعد از صفحات دسته بندی، تعیین کنید چه صفحات محصولی باید در سایت قرار بگیرد؟ دقت کنید، هر چه تعداد محصولات شما بیشتر بوده و محتوای قدرتمندتری در آنها بنویسید، احتمال سئو شدن دسته بندی های تان هم بالاتر میرود. البته این گفته به این معنی نیست که صفحات محصول را بدون دلیل و بدون داشتن موجودی کالا بسازید.
3. تعیین استراتژی وبلاگ
در مرحله بعدی مشخص کنید که تا 3 ماه آینده میخواهید در وبلاگ روی چه کلمات کلیدی محتوا بسازید؟ اگر حال و حوصله انجام کامل تحقیقات کلمات کلیدی را نداشته اید، به سراغ وبلاگ رقبا رفته و کلمه کلیدی مقالات پرمخاطب آنها را دربیاورید و برای تولید محتوا روی آنها برنامه ریزی کنید.
4. تعیین صفحات مهم
بعد از همه اینها، صفحات اصلی سایت که قرار است تا یکی دو سال آینده روی آنها سئو شوید را هم مشخص کنید. مثلا صفحه دسته بندی خرید موبایل، صفحه دسته بندی خرید موبایل آیفون، صفحه مقاله مقایسه آیفون و سامسونگ، صفحه محصول آیفون x و… . اینها در واقع صفحات بسیار رقابت است که احتمالا روی اغلب شان هم سایت دیجی کالا و دیگر رقبای قدرتمندتان رتبه گرفته اند.
بعد از اینکه تمامی مراحل بالا را انجام دادید، به ترتیب:
ساخت صفحات مهم و دسته بندی ها نهایتا بین چند روز تا چند هفته زمان تان را میگیرد. اما خب صفحات محصول و مقاله چیزی است که باید همیشه در حال اضافه کردن شان به سایت باشید.
خب، به مرحله بعدی رسیدیم. تا اینجا کلمات کلیدی وب سایت مان را تعیین کرده و میدانیم قرار است هر کدام را روی چه نوع صفحاتی سئو کنیم. اما یک سوال مهم: هر صفحه را باید چطور سئو کنیم؟ در ادامه به شما توضیح میدهم:
1. سئو مقالات در سایت فروشگاهی
ببینید، به طور کامل در مورد سئو محتوا در یک مقاله جداگانه توضیحات کاملی دادم. اما به طور خلاصه در مقاله هایی که مینویسید این نکات را رعایت کنید:
2. سئو صفحه محصول
خب، صفحات محصول یکی از بخش های مهم در فروشگاه اینترنتی محسوب میشوند. برای سئو کردن این صفحات:
چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم یک لیست از چندین کلمه کلیدی اصلی و کلمات مرتبط با آنها را استخراج کردهاید. دقت کنید که قرار نیست هرکدام از این کلمات، روی یک صفحه جداگانه سئو شوند، بلکه باید آنها را دستهبندی کرده و در یک صفحه مشخص تارگت کنید. شما میتوانید این کار را با یافتن کلمات مترادف و همچنین کلماتی که مخاطبان از جستجوی آنها یک هدف دارند، انجام دهید.
همچنین باید توجه داشت که بعضی کلمات با هم ارتباط نزدیکی دارند؛ ولی مترادف نیستند، بااینحال میتوان آنها را در یک صفحه سئو کرد. به عنوان مثال "تحقیق کلمات کلیدی" و "ابزار کیورد ریسرچ" با اینکه مترادف نیستند؛ اما به دلیل ارتباطی که دارند، برای این محتوا سئو شدهاند.. برای اطمینان از اینکه آیا میتوانید کلمات غیرمترادف را برای یک صفحه سئو کنید یا خیر، میتوانید این کار را انجام دهید. آنها را به صورت جداگانه در گوگل جستجو کرده و اگر بین 3 تا 7 سایت در صفحه اول با این دو کلمه سئو شده بودند، یعنی شما هم میتوانید این کار را انجام دهید.
پس از اینکه مشخص کردید کدام کلمات کلیدی و دستهبندیها باید در صفحات تارگت شوند، نوبت آن است که این کلمات کلیدی را ارزیابی و غربال کنید. 2 شاخص مهم در انتخاب کلمات کلیدی در این قسمت، میزان جستجو و سختی کلمه کلیدی است که در ادامه به توضیحات بیشتر این دو فاکتور میپردازیم:
میزان جستجو برای یک کلمه کلیدی، به تعداد دفعاتی که یک کلمه یا عبارت کلیدی در موتورهای جستجویی مانند گوگل و بینگ در یک بازه زمانی خاص، معمولاً یک ماه، جستجو میشود، اشاره دارد. میزان جستجو، اغلب به عنوان معیاری برای تعیین محبوبیت و ارزش بالقوه یک کلمه کلیدی برای کمپینهای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) یا بازاریابی موتور جستجو (SEM) استفاده میشود. هرچه میزان جستجو برای یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، اگر به طور موثر هدف قرار گیرد، در کنار سایر عوامل، ترافیک بالقوه بیشتری برای یک وبسایت ایجاد میکند. بسیاری از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی میتوانند به تخمین میزان جستجو برای کلمات کلیدی کمک کنند.
دقت کنید که میزان جستجو مربوط به تعداد دفعات جستجوی این کلمات است و نه تعداد کاربران! همچنین این آمار به میزان کلیک دریافتی ارتباطی ندارد و مشخص نیست در صورتی که از این کلمات استفاده کنید، چه میزان ترافیک دریافتی شما افزایش خواهد یافت. با توجه به میزان جستجوی کلمات، آنهایی که میزان جستجوی بسیار کمتری از بقیه کلمات کلیدی یک دستهبندی دارند را کنار بگذارید.
سختی کلمه کلیدی معیاری است که در تحقیقات کلمات کلیدی استفاده میشود تا تعیین کند رتبهبندی یک کلمه کلیدی خاص در صفحه نتایج چقدر چالشبرانگیز خواهد بود. امتیاز سختی کلمه کلیدی، معمولاً در مقیاس 0 تا 100 اندازهگیری میشود که نمرات بالاتر، نشاندهنده دشواری بیشتر است.
عوامل متعددی میتوانند در سختی یک کلمه کلیدی نقش داشته باشند، از جمله رقابت در صنعت، تعداد و کیفیت وبسایتهای موجود در رتبهبندی برای کلمه کلیدی، قدرت بک لینک آنها و ارتباط و کیفیت محتوای وبسایتها. سختی کلمات کلیدی یک شاخص مهم در استراتژی سئو است؛ زیرا هدف قرار دادن کلمات کلیدی بسیار رقابتی با امتیاز سختی بالا، ممکن است به زمان و منابع بیشتری برای دستیابی به رتبههای برتر نیاز داشته باشد، درحالیکه هدف قرار دادن کلمات کلیدی رقابتی کمتر ممکن است نتایج سریعتر و پایدارتری به همراه داشته باشد.
پس از اینکه لیست کلمات کلیدی خود را غربال کردید و کلمات نامناسب را حذف کردید، نوبت به این میرسد که در هر دسته از کلمات کلیدی، کلیدواژههای کانونی، مترادف و ثانویه را مشخص کنید. برای انتخاب هرکدام از اینها نیاز به بررسی عوامل مختلفی دارید که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
کلمات کلیدی کانونی کلماتی هستند که به عنوان کلیدواژه اصلی صفحه انتخاب میشوند. کلمهای که بیشتر از همه میخواهید در آن رتبه کسب کنید، این کلمه کلیدی است. این کلمات معمولا بیشترین میزان جستجو و ترجیحا کمترین میزان سختی را در دسته کلمات دارند. همچنین باید کلمهای باشد که به خوبی محتوای صفحه را مشخص کند به طوری که در رابطه با محتوای صفحه، نه خیلی کلی و نه خیلی جزئی باشد.
کلمات کلیدی مترادف، کلماتی هستند که مشابه یا هممعنی با کلمه کلیدی کانونی مورد استفاده قرار میگیرند. مهم است که در انتخاب کلمات کلیدی مترادف، از کلماتی استفاده کنید که به محتوای وبسایت شما مرتبط باشند و به کاربران کمک کنند تا به محتوای مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند.
برخی کلمات کلیدی نیز وجود دارند که مترادف با کلیدواژه کانونی صفحه نیستند؛ اما مرتبط با آن هستند و به هر حال قرار است در همان صفحه تارگت شوند و شما میتوانید در همان صفحه از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر یک صفحه با کلیدواژه کانونی "طراحی سایت با وردپرس" دارید، کلمه کلیدی ثانویه میتواند "مزایای طراحی سایت با وردپرس" باشد. در واقع کلیدواژههای ثانویه به درک بهتر محتوا برای موتورهای جستجو و کاربران کمک میکنند.
تعیین نوع صفحه مناسب بر اساس هدف جستجوی کاربر، یکی از جنبههای مهم سئو است. درک اینکه کاربران هنگام جستجو به دنبال چه چیزی هستند؛ بسیار حیاتی است زیرا در ارائه مرتبطترین محتوا به آنها تاثیرگذار است. برای اینکه نیت کاربران از جستجو را بفهمید، سادهترین راه این است که کلمات کلیدی را در گوگل وارد کرده و مشاهده کنید که رتبههای اول، مربوط به چه نوع صفحاتی هستند. در ادامه به برخی از متداولترین اهداف جستجو و انواع صفحه مربوطه که ممکن است این اهداف را برآورده کند، اشاره شده است:
چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم کیورد ریسرچ در واقع یکی از موثرترین عوامل در تعیین استراتژی محتوایی است. این فرایند به شما کمک میکند تا با تحقیق بر روی کلیدواژههای متفاوت مربوط به حوزه کاری خود، دریابید که مخاطبان شما چه چیزهایی را بیشتر جستجو میکنند و رقبای شما، با کدام کلمات کلیدی از گوگل بازدیدکننده جذب می کنند؛ و به این ترتیب، استراتژی محتوایی خود را در رابطه با کلمات کلیدی سایت تبیین کنید. در واقع تحقیق کلمات کلیدی فرایندی برای یافتن مناسبترین کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما و همچنین فرایند تحلیل آن کلمات کلیدی و نحوه اولویت بندی آنان است.
پیش از هر چیز این موضوع را فراموش نکنید که ما قرار نیست رفتارهای خود را با یک ربات هوشمند به نام گوگل منطبق کنیم و در واقع این گوگل است که در تلاش است تا حد امکان به درک نیازهای انسانی ما نزدیک شود. بنابراین بهجای درگیر شدن با فرمولهای پیچیده سئو و فرو رفتن در چاه تخصص گرایی، تمرکز خود را بر روی شناخت نیازهای مخاطبان خود بگذارید. یقین داشته باشید که تمام پیچیدگیهای سئو تنها برای این است که آنچه نیاز کاربران است را درک کند و بهترین گزینه را در اختیارشان قرار دهد. این مسئله از آنجایی اهمیت دارد که بدانید برای یادگیری روشهای جستجوی کلمات کلیدی برای سایت، نیازی نیست مانند یک ربات عمل کنید و خود را بیش از حد درگیر ارقام و اعداد و فرمول نمایید؛ بلکه لازم است با استفاده از ابزارها و روشهایی که در ادامه به شما معرفی میکنیم، به پرسونای مخاطبان خود پی ببرید و برای محتواهای خود، بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید.
کلمات کلیدی موجود در محتوا، از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین معیارهای پردازش سایت از نظر موتور جستجو به شمار میآیند. از آنجایی که کاربران برای استفاده از موتورهای جستجو از کلمات استفاده میکنند، بنابراین از نظر گوگل، حرف اول آنالیزهای سئو را یافتن کلمات کلیدی سایت خواهد زد. برخی تحقیقات انجام شده درباره رفتار کاربران در برابر موتورهای جستجو، نشان میدهد که 75% از افراد، صفحه نتایج جستجوی گوگل خود را به پایین اسکرول نمیکنند و در میان چند نتیجه اول، سایت یا مطلب مورد نظر خود را بر میگزینند. همچنین این تحقیقات نشان میدهد که 92% از افراد برای انتخاب سایت مورد نظر خود، به صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل نمیروند و در صورتی که تیتر یا مطلب مورد نظر خود را در صفحه اول نتایج نیابند، بهجای واکاوی صفحات بعدی، عبارات جستجوی خود را تغییر میدهند.
تمام این آمار و ارقام نشان میدهند که قرار گرفتن در صدر جستجوی گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورتی که وب سایت ما با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرمان در صفحه دوم نتایج قرار بگیرد، تنها 8% احتمال دارد که مخاطب حتی با محتوای ما در صفحه نتایج روبرو شود. (احتمال آنکه بر روی آن کلیک کند یا نه، بماند!) با توجه به اینکه هر محتوا و مطلبی که در دنیای اینترنت قرار میگیرد، با هدف دیده شدن توسط کاربران خلق میشود، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب سایت و دانستن اینکه کلمات کلیدی سئو چیست، بالاترین درجه اهمیت را برای مدیران سایت خواهد داشت. با در نظر گرفتن این موضوع، زمان آن رسیده که ببینیم چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم و چگونه از آنها استفاده نماییم؟
اگر میخواهید به موقعیت خوبی دست یافته و صدها هزار بازدیدکننده در ماه را به وب سایت خود جذب کنید، باید توجه داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب در رقابتهای بازاریابی محتوایی و اجتماعی ضروری است.
از نظر تئوری، این هدف بسیار ساده است و تنها به استفاده از بیشترین کلمات جستجو شده توسط مخاطبان هدف در مقالات و صفحات وب بستگی دارد. به این ترتیب وقتی کاربری در گوگل، یکی از کلید واژههای شما را جستجو میکند، سایت شما در نتایج جستجوی او ظاهر خواهد شد. اما دستیابی به این هدف در عمل، چندان هم ساده نیست! زیرا وبسایتهای بسیاری از طریق همان کلمات کلیدی در حال رقابت با شما هستند. بنابراین باید بدانید که چه نوع کلمات کلیدی وجود دارند و معیارهای مهم برای یافتن کلمات کلیدی سایت چیست؟
کلمات کلیدی را میتوان بر اساس حجم سرچ آنها در موتورهای جستجویی مانند Google در 3 گروه، طبقه بندی کرد:
کلمات کلیدی عمومی یا General: این کلمات کلی بوده و جستجوی زیادی نیز دارند. مانند «وبلاگ»
کلمات کلیدی متوسط یا Medium: این عبارات محدودتر هستند اما خاص نیستند و بنابراین کاملاً گسترده و کلی باقی میمانند، به عنوان مثال «وبلاگهای محبوب»
کلمات کلیدی دم بلند یا Long-tail: این گروه، مجموعه اصطلاحات خاصی هستند که نماینده حدود 70% از بیشترین میزان سرچ محسوب میشوند. بنابراین، کلمات کلیدی دم بلند فرصت مناسبی ایجاد میکنند تا جایگاه ویژه خود را بیابید. مثلاً «محبوب ترین وبلاگهای بازاریابی کدامند؟»
بررسی یک کلمه کلیدی، به علاوة کلمات مرتبط و مترادف آن از لحاظ حجم جستجو و تعداد دفعات کلیک آنها، معیار بررسی میزان محبوبیت این کلید واژه است. به عبارت دیگر بررسی Keyword Traffic وبسایت شما، این امکان را فراهم میکند که منشاء بیشترین بازخورد خود را بیابید و بتوانید کلمات کلیدی منفی را نیز از سئو خود حذف کنید.
سختی کلمات کلیدی (که به عنوان رقابت کلمات کلیدی یا سختی SEO نیز شناخته میشود) یک معیار سئو برای رتبه بندی میزان سختی یک کلید واژه برای رساندن آن به رتبه اول نتایج برتر گوگل است. هرچه keyword difficulty بیشتر باشد، یعنی رقابت بالاتر بوده و بنابراین ارتقاء رنکینگ سایت شما برای رسیدن به رتبه اول SERP هم دشوارتر خواهد بود.
موضوع یافتن کلمات کلیدی سایت، موضوع چندان پیچیدهای نیست و میتوان با روشهای مختلف به آن دست یافت. آنچه بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مهم است، انتخاب و تحلیل آنها است. بخش تحلیل کلمات کلیدی، مهمترین بخش کیورد ریسرچ است که فرایندی مستمر محسوب میشود و مدیران سایت باید همواره زمانی را برای انجام این کار در نظر بگیرند. در ادامه این مطلب درباره ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی صحبت خواهیم کرد؛ اما پیش از آن بیایید درباره برخی راههای به دست آوردن کلمات کلیدی و فهرست کردن آنان صحبت کنیم؛ چراکه پیش نیاز تحلیل کلمات کلیدی، در اختیار داشتن فهرستی بلندبالا از آنان است. راههای عمومی و ساده برای پیدا کردن کلمات کلیدی عبارتند از:
در ابتدا برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، بهتر است از هم اندیشی با اعضای گروه یا همان طوفان ذهنی استفاده کنید. برای شروع این روند، به صورت گروهی به موضوعاتی که میخواهید به طور کلی رتبه بندی شود فکر کنید.. حدود 5-10 مجموعه موضوعی را که فکر میکنید برای تجارت شما مهم هستند ارائه دهید. به این ترتیب که خودتان را به جای مخاطبان قرار دهید. مخاطبان برای یافتن کسب و کار شما، باید به دنبال چه نوع موضوعاتی بگردند؟ شما از این دستههای موضوعی برای کمک به ارائه برخی از کلمات کلیدی خاص، در مراحل بعدی استفاده خواهید کرد. بعد از اینکه لیستی از موضوعات آماده کردید، باید آنها را جزئیتر بررسی کنید؛ پس زمان آن رسیده که کلمات کلیدی مربوط به هر موضوعی را که فکر میکنید مخاطبان، برای یافتن آن مطلب خاص سرچ میکنند، مشخص نمایید.
اینکه رقیب شما از چه کلمات کلیدی برای رتبه بندی استفاده میکند، لزوماً به این معنا نیست که آن واژهها باید برای شما هم حائز اهمیت باشند؛ اما تست کلمات کلیدی سایت های رقیب، به شما در ارزیابی مجدد کیوردهایتان کمک خواهد کرد. به عنوان مثال مواردی را که به نظر میرسد رقبای شما به آنها اهمیت نمیدهند نادیده نگیرید؛ زیرا این اصطلاحات میتواند فرصتی عالی برای شما باشد تا بتوانید سهم بازار خاص خود را در اختیار داشته باشید.
پیشتر گفتیم که یافتن کلمات کلیدی، فرایندی مستمر است که نیاز به تحقیق پیوسته در دنیای دیجیتال دارد اما این نکته، چگونه بر تحقیقات کلمات کلیدی که انجام میدهید، تأثیر میگذارد؟ کلمات کلیدی میتوانند علاوه بر معنای ظاهری، معانی ثانویه و مختلف دیگری نیز داشته باشند. یکی از دلایل این موضوع آن است که با توجه به متغیرهای محیطی و اجتماعی، جستجوی مردم نیز دستخوش تغییر میشود و این تغییرات از ابتدای پیدایش موتورهای جستجو تا بهحال، پا بر جا بوده است. به همین دلیل شما برای یافتن اولویتهای انتخاب خود نیاز به این دارید که بدانید هماکنون بیشترین جستجوی کلمات کلیدی در گوگل درباره چه موضوعاتی است و مردم در حوزه فعالیتهای شما چه کلماتی را بیشتر جستجو میکنند؟ بخش دیگر تحلیل مربوط میشود به رقبای شما که در رتبههای بالاتر از شما در نتایج جستجو قرار دارند. تحلیل کلمات کلیدی رقبا و استفاده از همان روشها، قطعاً به شما نیز کمک خواهد نمود.
حال بیایید ابزارهای مناسب برای یافتن کلمات کلیدی را بشناسیم:
از سایت Google Trends میتوانید برای پیدا کردن میزان ترافیک هر یک از کلمات یافت شده خود استفاده کنید. در این ابزار با جستجوی هر کلمه یا عبارت، نموداری از تعداد سرچ آن در طول بازههای زمانی مختلف به شما ارائه میشود. همچنین این ابزار درباره جغرافیای میزان جستجوی کلمات و مواردی از این دست نیز اطلاعاتی به شما خواهد داد. بدین ترتیب شما درمییابید که هر کلمه کلیدی از فهرست شما، در بازههای زمانی مختلف، چند بار توسط کاربران و از کدام مناطق دنیا، جستجو شدهاند.
سفارش تولید محتوای وبسایت درک این موضوع که کاربران به دنبال چه کلمات کلیدی هستند؟ افراد به روش های مختلف برند یا کسب و کار شما را جستجو می کنند. گوگل گزینه ای خوبی است که شهرت نسبی هر یک از کلمات کلیدی که در موتور جستجو وارد می کنید را به شما نشان می دهد.
ایجاد محتوایی که اکثر جستجوگران به دنبال آن هستند. اگر به دنبال رتبه بندی یک موضوع یا یک کلمه کلیدی هستید به بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو نیاز خواهید داشت. الگوریتم گوگل مرتبط ترین محتوا را در رابطه با هر کلمه کلیدی نشان خواهد داد، می توانیم از این ویژگی به عنوان یک مزیت استفاده نماییم. نخستین نتایج که برای هر کلمه کلیدی نشان داده می شوند را در نظر بگیرید.
باید سعی کنید به روش های مختلف لینک بیلدینگ، از سایت های دیگر به سایت خود لینک بگیرید. لینک دادن سایت های دیگر به سایت شما، به معنای معرفی سایت شما به گوگل توسط دیگران است و ارزش و اعتبار سایت شما در نظر گوگل را افزایش خواهد داد.
سعی کنید برنامه نویسی سایت خود را همیشه به روز نگه دارید و سرعت نمایش صفحات سایت را بهینه سازی کنید.
تحقیقات ثابت کرده است که:
مخاطبان وب، محتواهای متنی را نمی خوانند بلکه آن ها را اسکن می کنند! یعنی به جای این که کلمه به کلمه و خط به خط، کل متن را بخوانند، سعی می کنند به صورت کلی نگاهی به محتوا بیندازند و اگر بخشی از محتوا توجه آن ها را جلب کرد، آن بخش جذاب تر را مطالعه کنند.
احتمالاً خود شما هم همینطور رفتار می کنید. حتی درباره همین محتوا! پس برای این که محتوای شما بتواند در زمان اسکن شدن توسط کاربر، توجه او را جلب کند، باید از حالت یک متن ساده و خالی خارج شده و با کلمات کلیدی بولد، تصاویر جذاب، صوت، ویدیو و... غنی سازی شود! به چنین محتوایی، محتوای قابل اسکن یا Scannable Content گفته می شود.
برای تولید محتوای قابل اسکن، به 10 نکته مهم زیر دقت کنید:
برای بهینه سازی تیتر یا عنوان محتوا، نکات متعددی وجود دارد. مثل «تعداد کلمات تیتر»، «وجود کلمات کلیدی در تیتر»، «منحصر به فرد بودن تیتر هر صفحه»، «استفاده از برند در تیتر» و...
اما اگر فقط بخواهیم به مسئله تعداد کلمات تیتر بپردازیم، نکات زیر قابل توجه هستند:
دو عامل مهم در عنوان متن وجود دارد که باید رعایت شود:
حداکثر طول عنوان یک پست 70 کاراکتر است و این به دلیل آن است که گوگل، بینگ و یاهو هر کدام به ترتیب دارای یک عرض قابل مشاهده تا حداکثر 70، 71 و 71 کاراکتر هستند. البته شما میتوانید عنوانی طولانیتر انتخاب کنید اما این عنوان در موتورهای جستجو به طور کامل نمایش داده نمیشود.
همچنین عناوین پست باید در یک نگاه قابل خواندن باشد؛ یعنی بتوان آن را با یک نگاه فهمید. بسیاری از وبلاگ نویسان عنوان 5 تا 8 کلمهای را پیشنهاد میکنند. این یک نکته مهم است که یک عنوان پر از کلمات، اغلب گیج کننده است.
همه پستها لزوماً نیازمند تصویر نیستند، با این حال بهتر است شما از تصاویر در پست خود استفاده کنید. اگر عکسی که متعلق به خودتان باشد در اختیار ندارید میتوانید یک عکس از سایتهایی که عکس برای فروش میگذارند خریداری کنید که قیمت آن معمولاً کمتر از یک دلار است.
شاید از خود بپرسید چرا از تصاویر استفاده میکنیم؟ پاسخ این پرسش در موارد زیر خلاصه میشود:
دو دلیل قانع کننده برای نامگذاری هر عکسی که منتشر میکنید وجود دارد:
چطور یک عکس را نامگذاری کنیم؟
بهترین کار این است که نامهای تصویر را در حدود 2 تا 4 کلمه نگه دارید. دقت کنید که هدف شما این است که به درستی توصیف کنید که موضوع عکس چیست. همچنین باید توجه داشت که از به کار بردن کلمات غیر ضروری خودداری کنید.
سعی کنید همیشه از اسامی مختلف استفاده کنید. به بیان دیگر همه عکسها را با یک عنوان نامگذاری نکنید. اگر در حال نوشتن پستی در مورد جنگلهای ایران هستید، بدیهی است که مطلب شما شامل مجموعهای از عکسهای درختان و گیاهان میشود، اما همه آنها یکسان نیستند. شما ممکن است عکسهایی از نمای نزدیک، از آسمان، گونههای مختلف گیاهی و جانوری داشته باشید. در این حالت حتماً اطمینان حاصل کنید که نام تصویر شما منعکس کننده محتوای تصویر باشد.
URL پست شما یک آدرس خاص و منحصر به فرد در وب است. URL برگرفته از واژههای Uniform Resource Locator است که به معنی منبع یاب یکنواخت میباشد. هر صفحه، مطلب و تصویری از سایت شما دارای URL منحصر به خود است.
وقتی به مطلب خود یک عنوان میدهید، یک لینک ثابت به طور خودکار ایجاد میشود. در حالی که به طور خودکار علائم نگارشی، فاصلهها و حروف بزرگ را حذف میکند. در بیشتر موارد، نگه داشتن تمام کلمههای عنوان چیزی نیست که شما لازم داشته باشید؛ بنابراین باید آن را به صورت دستی تنظیم کنید. اگر از پنل وردپرس استفاده میکنید خوشبختانه تنظیم URL برای شما بسیار آسان است.
چگونه URL پست خود را کوتاه کنیم؟
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، پس از تعیین عنوان، میتوانید بر روی دکمه "ویرایش" در سمت راست لینک خود کلیک کنید. این قسمت در زیر باکس عنوان شما در بالای صفحه ویرایش پست قرار دارد. میتوانید کلمات کلیدی را حفظ کنید اما کلمات تکراری یا غیر ضروری را حذف کنید.
این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هرچه URL کوتاهتری داشته باشید بهتر است.
سه مورد از مزیتهای کوتاه کردن URL
بهینه سازی تیترهای داخلی محتوا، تجربه کاربر (UX) را بهبود میبخشند و همچنین محتوای شما را تقسیم به بخشهای کوچکتری میکنند.
گوگل هم علاقه زیادی به تیترها دارد. الگوریتمهای گوگل برای تیترهای داخلی محتوا، ارزش بیشتری نسبت به سایر قسمت های محتوا قائل هستند. این مسئله کاملاً طبیعی است! خود شما (یعنی کاربر) هم برای تیترها بیشتر از متن های معمولی ارزش قائل هستید.
از چه تیترهایی باید در پست استفاده کنیم؟
وردپرس شش نوع تیتر پیش فرض ارائه میدهد. در حالی که ظاهر تیترها میتواند بسته به موضوع متفاوت باشد، گوگل بدون در نظر گرفتن رنگ یا اندازه قلم، آنها را در رده مشخصی قرار میدهد.
دقت کنید:
تیترهای داخلی باید به صورت آبشاری از H1 تا H6 ساختار دهی شوند. یعنی هر H2 باید حتماً زیرمجموعه یک H1 باشد. هر H3 باید حتماً زیرمجموعه یک H2 باشد و الی آخر...
H1: عنوان پست شما باید از تیتر H1 استفاده کند. استفاده از این تیتر در بدنه متن کار غیرمعمولی به شمار میرود.
H2: این تیتر در واقع عنوان اصلی در پست شماست. تیتر H2 مطالب شما را به بخشهای اصلی تقسیم میکند.
H3: این تیتر برای بخشهای زیر عنوان اصلی یعنی H2 بسیار عالی است. به عنوان مثال، عنوان "استفاده از تیترها" از نوع H2 است و زیر عنوان "از چه تیترهایی باید در پست استفاده کنیم؟" H3 است زیرا به تیتر H2 مربوط میشود و در زیر آن قرار دارد.
H6-H4: مطمئناً بعضی از وبلاگ نویسان از این تیترها استفاده میکنند اما استفاده از آنها چندان کاربردی نیست.
گوگل همچنین به بولد کردن (پررنگ کردن) متن و تیترها اهمیت میدهد. میتوان تیترهای H2 ام را پررنگ کرد چون کمک میکنند متن راحتتر خوانده شود.
یک مطلب خوب باید حتماً لینک خروجی (External Link or Outbound Link) داشته باشد (مثل محتوای همین صفحه که چندین لینک به سایت های معتبر و مرتبط به فرمت بندی متن دارد). نداشتن لینک مثل این است که شما خوانندگان خود را در یک کوچه بن بست رها کنید! خوانندگان با استفاده از لینک خارجی میتوانند به محتوای کاملتر ولی در راستای موضوع شما دست پیدا کنند. در عمده موارد میتوان لینک خروجی را به سایر وبلاگ ها یا وبسایتهای مرتبط داد تا از این طریق خواننده به محتوای مناسب بیشتری دست پیدا کند.
تحقیقات نشان داده است که:
لینک های خروجی به سایت های مرتبط و معتبر، اثر مثبت بر SEO دارد و می تواند رتبه شما در نتایج جستجو را ارتقا دهد. زیرا محتوای شما را مستندتر و معتبرتر نشان می دهد. در واقع لینک های خروجی، منابع محتوای شما هستند و نشان می دهند که شما برای تولید این محتوا، چه منابع دیگری را مطالعه کرده اید.
چطور باید لینک خروجی ایجاد کنیم؟
برای این کار تنها کافی است URL صفحه مورد نظر خود را کپی کرده و در قسمت "وارد کردن لینک" (Insert Link) متن خود قرار دهید. میتوانید از کلیدهای ترکیبی Alt + Shift + A در بالای منوی وردپرس استفاده کنید.
مطمئن شوید که حتماً کلمه یا کلمات کلیدی را برای دادن لینک خروجی انتخاب میکنید. یکی دیگر از کارهایی که میتوانید انجام دهید تیک زدن گزینهای است که باعث میشود مخاطب پس از کلیک بر روی لینک خروجی در مرورگر خود تب جدیدی ببینید (Open link in a new window/tab) که او را به صفحه مورد نظر وصل میکند. این کار باعث میشود خوانندهای که قصد خواندن ادامه متن را دارد از وبلاگ شما خارج نشود. به ویژه برای زمانی به کار میرود که قصد دارید به یک دامنه دیگر لینک بدهید.
نکته حائز اهمیت در این بین این است که در دادن لینک خروجی زیاده روی نکنید. هرچند لینکهای خروجی به بهبود متن کمک میکند اما تعدد آنها میتواند آزاردهنده و ناخوشایند باشد که در این صورت، اثر آن در سئو هم معکوس و منفی خواهد شد.
دو نوع لینک ورودی (لینک داخلی) وجود دارد:
این روش آسانترین کار است. یک راه کاربردی این است که به پستهای قبلی خود بروید و آنها را به مطالب جدید خود لینک بدهید. همچنین میتوانید لینکها را به صفحات داخلی مشخصی در وبلاگ خود مرتبط کنید. لینک دهی داخلی باعث بهبود ساختار محتوای شما شده و اعتبار صفحات شما از نظر گوگل را افزایش می دهد.
این کار کمی زمانبر ممکن است باشد اما محتوای خوبی را برای شما به همراه میآورد. خوانندگان مطالب شما ممکن است پست یا مطالبی را مرتبط با موضوع شما بنویسند (و حتی آن را به پست شما لینک بدهند). حتی ممکن است آن را با سایر مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. سعی کنید کمی زمان بگذارید و محتوای عالی بنویسید، سایر خوانندگان قطعاً آن را به اشتراک خواهند گذاشت.
یک بار دیگر از بالا تا پایین همین محتوا را نگاه کنید. می بینید که چندین مرتبه از لیست های عددی یا نقطه گذاری شده برای فرمت بندی متن استفاده کرده ایم. این لیستها کمک زیادی به بالا رفتن میزان خوانایی متن میکنند. به ویژه اگر بتوانید آنها را جایگزین پاراگرافهای طولانی کنید میتوانید با این کار به مخاطب کمک کنید تا در یک نگاه تمام موارد را ببیند و حتی بهتر به خاطر بسپارد. لیستها میتوانند در هر نوع محتوای متنی وجود داشته باشند.
به طور مثال لیستها میتوانند توسط موضوعات زیر تولید شوند:
وردپرس در داخل خود ابزاری برای ساخت لیست در اختیار دارد (هم از جنس <ol> و هم <ul>) که میتوانید از آن برای بهبود متن خود بهره بگیرید.
همانطور که قبلاً نیز اشاره شد داشتن پاراگرافهای کوتاه در متن باعث میشود تا خواندن مطلب برای مخاطب آسانتر شود. کوتاه سازی پاراگراف ها تجربه کاربر را بهبود می بخشد و اثر مثبتی بر جای میگذارد.
این کار باعث میشود تا مخاطب سر خط مطالب را گم نکند و دچار سردرگمی نشود. ضمن این که فرصت بیشتری برای تمرکز بر روی جملات و تفکر در مورد آنها خواهد داشت.
به طراحان سایت خود بگویید تا استایل هایی جذاب و در عین حال ساده ای برای فرمت بندی متن سایت در CSS کد نویسی کنند که بتوانید بخش های مهم سایت خود را با این استایل ها، زیباسازی کنید. مثل این متن که هایلایت شده یا متن زیر که در یک باکس به عنوان نکته کلیدی قرار گرفته:
زبان استایل دهی CSS می تواند به زیبایی و خوانایی محتوای شما کمک کند.