مردم چگونه از موتورهای جستجو استفاده می کنند؟

نکته اصلی در رابطه با سئو این است که سئو فقط محدود به موتورهای جستجو نیست.اموزش تولید محتوا متنی رایگان  وقتی که شما سایت خود را بهینه سازی می کنید، باید کاربر را هم در نظر داشته باشید. اگر تمام پول و زمان خود را برای سئو فنی (Technical SEO) سرمایه گذاری نمایید، پول خود را هدر خواهید داد. توجه به تجربه کاربری (UX: User Experience) در سئو بسیار مهم است. سایت باید به گونه ای بهینه سازی شود که کاربر، تجربه خوشایندی از تعامل با سایت و محتوای شما داشته باشد.

  • ارتباط با موتورهای جستجو در طول سال ها تکامل یافته است. اگرچه، اصول همگی یکسان باقی مانده اند.
  • نیاز به یک راه حل، اطلاعات یا یک پاسخ
  • نوشتن نیاز به صورت یک کلمه کلیدی در موتور جستجو
  • بررسی کردن نتایج اولیه
  • بررسی وب سایت ها برای دست یافتن به پاسخ
  • کلیک کردن روی یک یا چند نتیجه
  • پرداختن به نتایج صفحه اول یا تغییر کلمه کلیدی اگر پاسخ مناسب را دریافت نکردید

چگونه محتوای سایت خود را سئو کنیم؟

  • شناسایی نیازهای محتوایی کاربران:

درک این موضوع که کاربران به دنبال چه کلمات کلیدی هستند؟ افراد به روش های مختلف برند یا کسب و کار شما را جستجو می کنند. گوگل گزینه ای خوبی است که شهرت نسبی هر یک از کلمات کلیدی که در موتور جستجو وارد می کنید را به شما نشان می دهد.

  • تولید محتوای ارزشمند:

ایجاد محتوایی که اکثر جستجوگران به دنبال آن هستند. اگر به دنبال رتبه بندی یک موضوع یا یک کلمه کلیدی هستید به بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو نیاز خواهید داشت. الگوریتم گوگل مرتبط ترین محتوا را در رابطه با هر کلمه کلیدی نشان خواهد داد، می توانیم از این ویژگی به عنوان یک مزیت استفاده نماییم. نخستین نتایج که برای هر کلمه کلیدی نشان داده می شوند را در نظر بگیرید.

  • تلاش برای جذب لینک از سایت های معتبر و مرتبط:

باید سعی کنید به روش های مختلف لینک بیلدینگ، از سایت های دیگر به سایت خود لینک بگیرید. لینک دادن سایت های دیگر به سایت شما، به معنای معرفی سایت شما به گوگل توسط دیگران است و ارزش و اعتبار سایت شما در نظر گوگل را افزایش خواهد داد.

  • بهینه سازی کدنویسی سایت:

سعی کنید برنامه نویسی سایت خود را همیشه به روز نگه دارید و سرعت نمایش صفحات سایت را بهینه سازی کنید.

فرمت بندی محتوا برای سئو و تجربه کاربری

تحقیقات ثابت کرده است که:

مخاطبان وب، محتواهای متنی را نمی خوانند بلکه آن ها را اسکن می کنند! یعنی به جای این که کلمه به کلمه و خط به خط، کل متن را بخوانند، سعی می کنند به صورت کلی نگاهی به محتوا بیندازند و اگر بخشی از محتوا توجه آن ها را جلب کرد، آن بخش جذاب تر را مطالعه کنند.

احتمالاً خود شما هم همینطور رفتار می کنید. حتی درباره همین محتوا! پس برای این که محتوای شما بتواند در زمان اسکن شدن توسط کاربر، توجه او را جلب کند، باید از حالت یک متن ساده و خالی خارج شده و با کلمات کلیدی بولد، تصاویر جذاب، صوت، ویدیو و... غنی سازی شود! به چنین محتوایی، محتوای قابل اسکن یا Scannable Content گفته می شود.

محتوای سئو شده

محتوای سئو شده و با کیفیت از نظر گوگل چه ویژگی‌هایی دارد؟

محتوای سئو شده و باکیفیت از نظر گوگل، ویژگی و شاخصه‌های مهمی را دارا می‌باشد که در قسمت زیر به آنها اشاره کرده‌ایم.چطور سایت را سئو کنیم  برخی از اصطلاحات همانند “عنوان” و “توضیحات متا”در بخش زیر استفاده شده است که در ادامه مقاله سئو چیست به آنها خواهیم پرداخت؛

✅ کلیدواژه در پاراگرف اول باشد

✅ آدرس صفحه (URL) کوتاه و معنادار باشد

✅ از فایل‌های چند‌رسانه‌ای استفاده شده است

✅ از لیست یا بولت‌پوینت‌ها استفاده شده است

✅ دارای یک عنوان جذاب و حاوی کلمه کلیدی باشد

✅ توضیحات متا خوبی برای صفحه نوشته شده باشد

✅ محتوای خوب و متناسب با حوزه نوشته شده باشد

✅ در صورت نیاز به منابع خارجی، لینک منبع قرار گرفته شده باشد

✅ هدینگ‌ها به درستی نوشته شده باشد و حاوی کلمات کلیدی باشد

✅ محتوا جامع و کامل باشد و از خواندن سایر محتواها کاربر را بی‌نیاز سازد

✅ از لینک های داخلی برای بهبود سئو محتوا و راهنمایی کاربر استفاده شده باشد

آکادمی دی ام روم در محتوایی جامع به محتوای باکیفیت از نظر گوگل پرداخته است که حتما پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله ارزشمند را از دست ندهید.

محتوای بی کیفیت از نظر گوگل چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این قسمت به ویژگی‌های محتوای بی‌کیفیت در صفحه اشاره می‌کنیم. سعی کنید باترفند و تکنیک‌هایی که در قسمت بالا آموزش داده‌ایم، محتوای خود را برای گوگل و کاربران بهینه نمایید.

✅ لینک‌های نامرتبط

✅ نرخ پرش بالای کاربران

✅ چگالی پایین کلمات کلیدی

✅ حضور کوتاه مدت در صفحات

✅ بک لینک‌های پایین به صفحه

✅ خزش ربات‌ها به درستی انجام نپذیرد

✅ عدم سازگاری با دستورالعمل‌های گوگل

سئو فرندلی (SEO Friendly) چیست؟

سئو فرندلی (SEO-friendly)، به معنی ایجاد یک وبسایت مطابق با دستورات و قوانین سئو می‌باشد. به عبارت بهتر هر صفحه‌ای از سایت که گوگل و سایر موتورهای جستجو بتوانند به راحتی در آن خزش کنند و محتوای آن را بررسی و تفسیر و ایندکس نمایند، سئو فرندلی می‌نامند.


موبایل فرندلی (mobile friendly) در سئو چیست؟

موبایل فرندلی (Mobile-friendliness)، به این معنی است که کاربران بتوانند در گوشی موبایل به راحتی از صفحات سایت شما بازدید کنند و هیچ مشکلی بابت عدم نمایش قسمتی از محتوا وجود نداشته باشد.

بهینه‌سازی صفحات برای موبایل امری کاملا ضروری برای سایت می‌باشد چرا که گوگل با یک ربات مخصوص صفحات سایت شما را در سایز و اندازه صفحه نمایش موبایل بررسی می‌کند و در صورت رعایت استانداردهای لازم امتیاز بالایی به شما اختصاص داده خواهد شد.

سرچ اینتنت (Search Intent) در سئو سایت به چه معناست؟

سرچ اینتنت، نیت و دلیل کاربران از جستجو می‌باشد. این دقیقا همان موضوعی است که اکثر وبمستران به آن توجهی ندارند و از سوی دیگر انتظار دارند که گوگل جایگاه بالایی را نیز در اختیار آنان قرار دهد.

به عنوان مثال کاربری عناوین “سئو چیست”، “سئو به زبان ساده” و یا “سئو سایت چیست” را جستجو می‌کند

به طور کلی اهداف کاربران از جستجو در گوگل به 4دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛

کسب اطلاعات (Informational): در این نوع جستجو هدف کاربر کسب اطلاعات درباره یک موضوع یا حوزه خاص است. این نوع جستجو معمولا به همراه عبارتی مثل چرا، چگونه، چقدر، چه وقت، آیا و چطور جستجو می‌شود. مثال: آموزش سئو چقدر زمانبر است؟

راهبردی (Navigational): زمانی که کاربر اطلاع دقیقی از مقصد ندارد ولی به هدف سایت خاصی جستجو انجام می‌دهد. مثال: سئو سایت به زبان ساده دی ام روم

بررسی و مقایسه (Commercial): هنگامی که کاربر قصد مقایسه و کسب اطلاعات راجع به خدمات یا محصولات خاصی را داراست. این نوع جستجو معمولا همراه عبارانی مقایسه، بررسی، دیدگاه‌های و یا نظرات خریداران جستجو می‌شود. مثال: مقایسه سئو داخلی و سئو خارجی

خرید (Transactional): این جستجو زمانی که کاربر تصمیم خود را بابت خرید و دریافت یک محصول یا خدمات گرفته است، انجام می‌گیرد. این نوع جستجو به همراه عباراتی همچون خرید، دانلود

چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

نقش سئو در رتبه وب سایت چیست؟

در پیاده سازی اصول سئو شما ابتدا تلاش می کنید تا ساختار کلی سایت را به نحوی بهینه کنید که کاربر در زمان استفاده از آن یک تجربه عالی داشته باشد. در گام دوم شما تلاش می کنید سایتتان را به کمک برخی از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری سایتتان، در گوگل بالا بیاورید. 

فرض کنید شما در حوزه لوازم آرایشی فعالیت می کنید و سایتتان را برای کلمه فروش کرم پودر سئو کرده اید. با این کار زمانی که این عبارت توسط کاربران سرچ می شود، احتمال نمایش سایت شما در نتایج اولیه گوگل بسیار زیاد است.

در نتیجه سایت شما توسط افراد بیشتری دیده شده و نرخ بازدید سایت افزایش پیدا می کند؛ در نهایت نیز شما می توانید فروش بیشتری را تجربه کنید.

 

چگونه سایت را سئو کنیم؟

سئو و بهینه سازی سایت به معنای بهبود وضعیت سایت برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو به ویژه گوگل است. ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که پیاده سازی اصول سئو روی سایت، چطور می تواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد؟ سئو کردن سایت چگونه باعث رتبه گرفتن آن می شود؟ چطور می توانیم سئو را برای سایت خود فعال نماییم؟ 

چطور سایت را سئو کنیم در ابتدا بهتر است نحوه عملکرد الگوریتم های موتورهای جستجو را به شما بگوییم. به طور کلی تمامی موتورهای جستجو در رقابت هستند تا بتوانند بهترین نتایج را به کاربران نشان بدهند. در این بین گوگل بیش از همه توانسته نیاز کاربر را پاسخ داده و در بین کاربران سطح وب محبوب شود. هدف اصلی گوگل نمایش وب سایت هایی است که به بهترین نحو توانسته اند به نیاز کاربر پاسخ صحیح بدهند؛ اصول سئو نیز به یک سایت کمک می کند تا در این زمینه بهینه شود. 

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

 

انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای سایت

اولین و مهمترین گام در سئو یک سایت، انتخاب بهترین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری وب سایت است. کاربران سطح وب به کمک جستجو کلمات کلیدی، پاسخ سوالات خود را پیدا کرده و نیاز خود را برطرف می کنند.

در نتیجه شما باید با توجه به آنچه کاربران جستجو می کنند، سایت خود را سئو کنید. کلمات کلیدی به دو دسته سخت و کلمات کلیدی دم دراز تقسیم می شوند؛ یکی از اشتباهات بزرگ صاحبان وب سایت این است که می خواهند از همان ابتدا روی کلمات کلیدی سخت با جستجو بالا سایت خود را سئو کنند. اما آنها به این نکته توجه نمی کنند که رتبه گرفتن در کلمات کلیدی سخت، بسیار دشوار و زمانبر خواهد بود. حتی گاهی ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا بتوانید در این کلمات رتبه بگیرید. 

 

به عنوان مثال اگر در زمینه فروش لباس فعالیت می کنید، از همان ابتدا نباید سایتتان را روی کلمات کلیدی مانند " خرید لباس " یا فروش لباس " سئو کنید. بلکه باید روی کلمات کلیدی طولانی که رقابت در آنها بسیار کمتر است کار کنید؛ زمانی که با کلمات کلیدی طولانی در صفحه اول گوگل دیده شوید، می توانید در زمان سریعتری با کلمات کلیدی سخت رتبه بگیرید.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود باید یک استراتژی هوشمندانه داشته باشید. شما باید با توجه به نیاز کاربر، لیستی از کلمات کلیدی مناسب را پیدا کرده و روی سایت خود کار کنید. 

اما چطور کلمات کلیدی مناسب سایت را پیدا کنیم؟ برای این کار شما می توانید از ابزارهایی نظیر google keyword planner، kw finder، keyword tool.io و… استفاده کنید. 

البته برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می کنیم مطلب " چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ " را مطالعه کنید.

علاوه بر این شما می توانید از گوگل نیز کمک بگیرید؛ مطابق با تصویر زیر، زمانی که عبارتی را در اینترنت جستجو می کنید، گوگل لیستی از کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد می کند. شما می توانید از این کلمات نیز استفاده کنید. 

تولید محتوای سئو شده برای سایت

دومین گام در سئو یک سایت، تولید محتوای هدفمند و سئو شده است. منظور از محتوای سئو شده، محتوایی است که بر اساس نیاز کاربر نوشته شده باشد. شما باید پس از آنکه کلمات کلیدی سایتتان را پیدا کردید، بر اساس نیاز سایت و کاربر اقدام به تولید محتوا کنید. 

پس از آنکه کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا را پیدا کردید، باید رقبای خود را در این زمینه آنالیز کنید. آنالیز سایت رقیب به شما این امکان را می دهد تا نحوه عملکرد آنها را مورد بررسی قرار داده و از نقاط ضعف یا قدرت آنها الگو بگیرید.

برای تحلیل و بررسی سایت رقیب، می توانید عباراتی را که پیدا کرده اید در گوگل جستجو کنید و سایت هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند را بررسی کنید.

برای آنالیز سایت رقیب باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • موضوع محتوا
  • تعداد کلمات محتوای نوشته شده
  • تعداد و نوع تصاویر به کار رفته در بدنه محتوا
  • آیا محتوا نیاز به ویدیو دارد یا خیر؟
  • و…

شاید این سوال برایتان مطرح شود که یک محتوا باید چند کلمه باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعداد کلمات یک محتوا به موضوع آن بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر محتوای شما آموزشی باشد، قطعا تعداد کلمات بیشتری نیاز خواهد داشت. در مطلب " تعداد کلمات محتوا باید چند کلمه باشد؟ " به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم. سعی کنید به گونه ای محتوای خود را بنویسید که به تمام سوالات کاربران پاسخ کامل بدهد؛ در این صورت است که می توانید نرخ پرش چیست؟ سایت را کاهش داده و نظر مخاطب را جلب کنید.

علاوه بر این، محتوای شما باید از جنبه بصری نیز بتواند مخاطب را جذب کند؛ در نتیجه با توجه به نیاز محتوا از تصاویر با کیفیت یا ویدیو مناسب استفاده کنید.

به این نکته توجه کنید که علاوه بر کلمه کلیدی اصلی محتوا، از کلمات کلیدی هم خانواده یا کلمات LSI نیز در محتوا استفاده کنید. با این کار از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی جلوگیری کرده و مانع از کیورد استافینگ شده اید. تکرار بیش از حد یک عبارت کلیدی در صفحه، سبب می شود تا گوگل آن محتوا را جریمه کند.

 

سئو داخلی سایت

در پاسخ به سوال برای سئو چه کنیم؟ باید بگوییم که برای بهینه کردن یک وب سایت تنها پیدا کردن کلمات کلیدی و تولید محتوا کافی نیست. شما باید بتوانید ساختار داخلی سایت را از هر نظر بهینه کنید؛ به این کار سئو داخلی یا on page seo می گویند.در مطلب سئو داخلی چیست؟ در مورد تکنیک های on page seo بیشتر صحبت کرده ایم.

برای بهینه سازی داخلی سایت باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بهینه سازی تصاویر سایت
  • بهینه سازی تمامی تگ ها
  • بهبود سرعت سایت
  • استفاده از هاست با کیفیت
  • لینک سازی داخلی سایت
  • و…

سئو و بهینه سازی وب

چگونه سایت خود را سئو کنیم زمانی که کلمه یا عبارتی را در گوگل، یاهو و... جستجو می‌کنید، برخی از سایت‌ها بالاتر از بقیه نمایش داده می‌شوند. به عبارتی در صفحه اول گوگل قرار دارند. حالا سؤالی که این وسط پیش می‌آید این است که وب سایتی که در لینک 1 گوگل قرار دارد چه تفاوتی با دیگر وب سایت‌ها دارد؟ 

خب، پاسخ ساده است: سئو! وب سایتی که در کلمات کلیدی مختلف در لینک ۱ و صفحه اول قرار می‌گیرد، روی سایتش سئو انجام داده است. حالا قرار گرفتن در صفحه اول گوگل تأثیری روی بازدید و فروش سایت دارد؟

بله قرار گرفتن سایت شما در صفحه ابتدایی گوگل و لینک‌های 1 تا 3 نرخ بازدید شما را به صورت فضایی بالا می‌برد. اگر فروشگاه اینترنتی داشته باشید هم فروشتان چند برابر می‌شود.

تمام موتورهای جستجوگر برای آن که وب‌سایت‌ها را نمایش دهند، قوانین و چارچوب‌های خاصی را دارند که به این قوانین سئو (SEO) گفته می‌شود. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر است. 

این مسئله به قدری اهمیت دارد که بسیاری از وب سایت‌هایی که رتبه خوبی ندارد از سرویس تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند. سرویسی که با پرداخت هزینه دلاری سایت شما را در رتبه اول نتایج جستجو نمایش می‌دهد. البته با یک تگ خاص، یعنی تگ Sponsered گوگل.  

اما چگونه باید بدون پرداخت هزینه سایت خودتان را برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی کنید؟ خب، در ادامه فاکتورهای مهم سئو را به شما معرفی می‌کنیم.

فاکتورهای مهم سئو

قوانین و مقررات موتور جستجوی بزرگی مثل گوگل از الگوریتم‌های مختلفی تشکیل شده است. الگوریتم‌هایی که به نام الگوریتم باغ وحش گوگل هم شناخته می‌شوند. از سال 1998 تا به امروز گوگل فاکتورهای رتبه بندی سایت را تغییر داده است.

در اصل با آزمون و خطا تلاش می‌کند سایتی را در رتبه‌های برتر نمایش دهد که لیاقتش را دارد. اما مهم‌ترین فاکتورهای گوگل به شرح زیر است:

تولید محتوا

محتوای سایت امروزه به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو تبدیل شده است. در بین سئوکاران اصطلاحی رایج است که می‌گویند: "محتوا پادشاهی می‌کند". گوگل علاقه شدیدی به محتوای تازه و بدون کپی دارد.

هر چه مطالب مرتبط‌تر و بهتری برای وب سایت بنویسید، برای سئو وب سایتتان مفید است. با نوشتن محتواهای مرتبط بیشتر، گوگل شما را به عنوان یک مرجع شناسایی می‌کند و اعتبار بالایی برای وب‌سایت شما در نظر خواهد گرفت.

لینک سازی

شاید بتوان گفت که لینک سازی مهم‌ترین فاکتور مؤثر در سئو است. حالا لینک سازی چیست؟ ما به صورت کلی دو نوع لینک سازی داریم:

لینک سازی داخلی: در لینک سازی داخلی صفحات مختلف وب سایت و وبلاگتان را به یکدیگر لینک می‌دهید. گوگل از این طریق می‌تواند محتواهای مرتبط وب سایتتان را بشناسد و رتبه خوبی برای سایتتان در نظر بگیرد. در اصل دارید به گوگل اطلاع می‌دهید که یک انسان مدیر سایت است و وب سایت شما کاملاً سالم است.

لینک سازی خارجی: روندی است که در آن، دیگر وب‌سایت‌ها لینک وب سایت شما را درون محتوا قرار می‌دهند. این عامل چند وجه مثبت برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت.

  1. اول اینکه وقتی وب سایتی به شما لینک می‌دهد، گوگل وب سایت شما را معتبر می‌شناسد (زیرا هیچ دلیل دیگری وجود ندارد که فردی لینک خارجی را درون وب سایت خود قرار دهد، مگر آنکه آن وب سایت حاوی مطلبی مهم باشد). حال هرچقدر وب سایتی که به شما لینک می‌دهد معتبرتر باشد، تأثیر آن روی وب سایت شما بیشتر خواهد بود.
  2. نکته دوم این است که اگر وب سایتی که به شما لینک می‌دهد معتبر باشد، قطعاً بازدیدکننده زیادی دارد. به همین دلیل ترافیک بیشتری به وب سایت شما ارسال می‌کند.
  3. نکتۀ سوم، برندسازی است. هنگامی که لینک شما در وب‌سایت‌های مختلف وجود داشته باشد، مطمئناً نه تنها گوگل بلکه کاربران اینترنت هم متوجه حضور پررنگ شما خواهند شد. در ادامه روش‌های ساخت بک لینک را برایتان نام می‌بریم.

شبکه‌های اجتماعی

با ظهور شبکه‌های اجتماعی، الگوریتم موتورهای جستجو وارد مرحله پیچیده‌تری شدند؛ چرا که شبکه اجتماعی امکانات مهم یک وب سایت را به کاربران ارائه می‌داد و به طور مستقیم با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کرد. به این ترتیب موتورهای جستجوگر متوجه شدند که نمی‌توانند شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیرند.

شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، گوگل پلاس، لینکدین و توییتر هم اکنون در سئوی یک وب سایت تأثیر دارند. میزان به اشتراک گذاری و تعداد لایک‌ها می‌تواند بر روی سئو مؤثر باشد. همچنین، لینک‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شوند مطمئناً بر روی سئو مؤثر هستند.

کدنویسی و قالب وب‌سایت

شاید باورش کمی سخت باشد. اما قالب وب سایت شما تأثیر بسیار مثبتی بر روی سئو شما خواهد داشت. قالب وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود تا سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد. هرچه وب سایت شما کندتر باشد، مخاطبان کم‌تری به آن مراجعه می‌کنند؛ بنابراین هر آنچه در وب سایتتان غیرضروری است را حذف کنید تا سرعت بارگذاری وب‌سایتتان افزایش یابد. این امر همچنین تأثیر مثبتی بر روی Bounce Rate وب سایت خواهد داشت.

علاوه بر تمیز بودن کد نویسی قالب یک سایت، قالب هر وب سایت باید با موبایل سازگار باشد. به این معنی که وب سایت شما باید برای تمامی صفحات نمایشگر (موبایل، تبلت، لپ تاپ) به خوبی نمایش داده شود.

خب، موارد ذکر شده بالا مهم‌ترین نکات در رابطه با سئوی یک سایت هستند. هر کدام از این موارد زیرشاخه‌های بسیاری دارند. نکته قابل توجه این است که وب‌سایت‌هایی که در پرتال ایجاد می‌شوند همگی برای موتورهای جستجوگر بهینه‌سازی‌شده‌اند؛ بنابراین شما از بسیاری جهات راحت هستید.

آموزش لینک سازی

موتورهای جستجوگر نیز مانند انسان‌ها از طریق لینک‌ها از یک وب سایت به وب سایت دیگر می‌روند، درجۀ اهمیت آنها را می‌فهمند و حتی از ساختار وب سایت مطلع می‌شوند؛ بنابراین لینک‌ها عوامل بسیار مهمی در رتبه بندی وب سایت به شمار می‌آیند.

روش‌های مختلفی برای به دست آوردن بک لینک در دیگر وب‌سایت‌ها وجود دارد که برخی از آنها را برایتان نام می‌بریم:

لینک سازی طبیعی

این روش از لینک سازی کاملاً محتوا محور است؛ به این معنی که مطلب یا خبری که در وب سایت خود منتشر می‌کنید باید به قدری جذاب، کامل، خلاقانه و بکر باشد تا دیگر وب سایت‌ها با مطالعۀ آن پی به ارزشمند بودن آن ببرند و آن را به عنوان مطلبی مرجع معرفی کنند. قرار دادن لینک وب سایتی در وب سایتی دیگر به دلیل وجود محتوای غنی، لینک سازی طبیعی نام دارد.

سعی کنید برای تولید محتوای خود وقت بگذارید و بر اساس معیارهای سئو آن را منتشر کنید. محتوای شما می‌تواند یک مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو یا هر چیز دیگری باشد.

وبلاگ نویسی به صورت مهمان

در این روش، شما از چند وب سایت مهم که ترجیحاً در حوزه تجاری شما فعالیت می‌کنند تقاضا می‌کنید تا مطلبی از شما را انتشار دهند؛ یا اجازه دهند خودتان پُستی را به صورت مهمان در وب سایت آنها منتشر نمایید.

به این ترتیب شما می‌توانید با معرفی فعالیت خود در آن مطلب به قسمت‌های مختلف وب سایت لینک دهید. هر چند همان‌طور که در بالا گفتیم، اگر مقاله‌ای که منتشر می‌کنید واقعاً ارزشمند باشد، وب سایت‌ها با علاقه آن را منتشر خواهند کرد.

خرید لینک

یکی دیگر از روش‌های لینک سازی خرید لینک است. علی رغم اینکه گوگل این روش از لینک سازی را تأیید نمی‌کند و در صورت مشاهده وب سایت را مجازات می‌کند؛ با این حال در ایران این روش از لینک سازی بسیار رایج است.

در این روش، وب‌سایت‌ها در ازای دریافت مبلغی پول لینک شما را در وب سایت خود قرار می‌دهند. همچنین، مطلبی را منتشر کرده و لینک‌های مورد نظر شما را به همراه کلمات کلیدی مورد نظرتان در محتوا قرار می‌دهند.

لینک سازی در قسمت دیدگاه‌ها و فروم‌ها

گوگل اعلام کرده که این نوع لینک سازی دیگر تأثیر بر رتبه بندی وب سایت نخواهند داشت؛ حتی استفاده فراوان از این روش منجر به گوگل پنالتی خواهد شد. با این حال آمارها نشان می‌دهد که این نوع لینک سازی هنوز در میان سئو کاران بسیار محبوب است و همچنان بر سئو تأثیرگذار است.

اگر یادتان باشد در بالا گفتیم که هرچقدر وب سایتی که به شما لینک می‌دهد معتبرتر باشد، گوگل بیشتر به وب سایت شما اهمیت می‌دهد. ارزش وب سایت‌ها به چند عامل بستگی دارد: اعتبار دامنه (Domain Authority)، رتبه صفحه (Page Rank) و رتبه دامنه (Domain Rate) که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

به طور مثال وب‌سایت‌های خبرگزاری‌های معروف، وب‌سایت‌هایی هستند که نه تنها بازدید فراوان دارند؛ بلکه موتور جستجو گوگل نیز به آنها اعتماد دارد. به این ترتیب وقتی وب سایت مورد اعتماد گوگل به شما لینک می‌دهد، گوگل می‌فهمد که وب سایت شما نیز قابل اعتماد است؛ بنابراین توجه ویژه‌ای به شما نشان خواهد داد.

جهت لینک سازی در فروم‌ها و دیدگاه‌های وب‌سایت‌ها، می‌توانید در فروم‌های مختلف عضو شده و مطالب وب سایت خود را در آنجا به اشتراک بگذارید و آن‌ها را به محتوا خود لینک دهید. همچنین می‌توانید در قسمت پروفایل خود لینک وب سایت یا مطالب مهم سایت خود را قرار دهید.

همچنین می‌توانید در قسمت دیدگاه‌های وب‌سایت‌های پربازدید، دیدگاهی را به همراه لینک مطالب وب سایت خود قرار دهید. برای انجام این روش از لینک سازی می‌توانید از ابزار و Ahrefs کمک بگیرید. در ادامه نحوۀ کار با آن را برایتان توضیح می‌دهیم.


چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

نقش سئو در رتبه وب سایت چیست؟

در پیاده سازی اصول سئو شما ابتدا تلاش می کنید تا ساختار کلی سایت را به نحوی بهینه کنید که کاربر در زمان استفاده از آن یک تجربه عالی داشته باشد. در گام دوم شما تلاش می کنید سایتتان را به کمک برخی از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری سایتتان، در گوگل بالا بیاورید. 

چگونه سایت خود را سئو کنیم فرض کنید شما در حوزه لوازم آرایشی فعالیت می کنید و سایتتان را برای کلمه فروش کرم پودر سئو کرده اید. با این کار زمانی که این عبارت توسط کاربران سرچ می شود، احتمال نمایش سایت شما در نتایج اولیه گوگل بسیار زیاد است.

در نتیجه سایت شما توسط افراد بیشتری دیده شده و نرخ بازدید سایت افزایش پیدا می کند؛ در نهایت نیز شما می توانید فروش بیشتری را تجربه کنید.

 

چگونه سایت را سئو کنیم؟

سئو و بهینه سازی سایت به معنای بهبود وضعیت سایت برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو به ویژه گوگل است. ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که پیاده سازی اصول سئو روی سایت، چطور می تواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد؟ سئو کردن سایت چگونه باعث رتبه گرفتن آن می شود؟ چطور می توانیم سئو را برای سایت خود فعال نماییم؟ 

در ابتدا بهتر است نحوه عملکرد الگوریتم های موتورهای جستجو را به شما بگوییم. به طور کلی تمامی موتورهای جستجو در رقابت هستند تا بتوانند بهترین نتایج را به کاربران نشان بدهند. در این بین گوگل بیش از همه توانسته نیاز کاربر را پاسخ داده و در بین کاربران سطح وب محبوب شود. هدف اصلی گوگل نمایش وب سایت هایی است که به بهترین نحو توانسته اند به نیاز کاربر پاسخ صحیح بدهند؛ اصول سئو نیز به یک سایت کمک می کند تا در این زمینه بهینه شود. 

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

  1. انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای سایت

اولین و مهمترین گام در سئو یک سایت، انتخاب بهترین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری وب سایت است. کاربران سطح وب به کمک جستجو کلمات کلیدی، پاسخ سوالات خود را پیدا کرده و نیاز خود را برطرف می کنند.

در نتیجه شما باید با توجه به آنچه کاربران جستجو می کنند، سایت خود را سئو کنید. کلمات کلیدی به دو دسته سخت و کلمات کلیدی دم دراز تقسیم می شوند؛ یکی از اشتباهات بزرگ صاحبان وب سایت این است که می خواهند از همان ابتدا روی کلمات کلیدی سخت با جستجو بالا سایت خود را سئو کنند. اما آنها به این نکته توجه نمی کنند که رتبه گرفتن در کلمات کلیدی سخت، بسیار دشوار و زمانبر خواهد بود. حتی گاهی ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا بتوانید در این کلمات رتبه بگیرید. 


به عنوان مثال اگر در زمینه فروش لباس فعالیت می کنید، از همان ابتدا نباید سایتتان را روی کلمات کلیدی مانند " خرید لباس " یا فروش لباس " سئو کنید. بلکه باید روی کلمات کلیدی طولانی که رقابت در آنها بسیار کمتر است کار کنید؛ زمانی که با کلمات کلیدی طولانی در صفحه اول گوگل دیده شوید، می توانید در زمان سریعتری با کلمات کلیدی سخت رتبه بگیرید.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود باید یک استراتژی هوشمندانه داشته باشید. شما باید با توجه به نیاز کاربر، لیستی از کلمات کلیدی مناسب را پیدا کرده و روی سایت خود کار کنید. 

اما چطور کلمات کلیدی مناسب سایت را پیدا کنیم؟ برای این کار شما می توانید از ابزارهایی نظیر google keyword planner، kw finder، keyword tool.io و… استفاده کنید. 

علاوه بر این شما می توانید از گوگل نیز کمک بگیرید؛ مطابق با تصویر زیر، زمانی که عبارتی را در اینترنت جستجو می کنید، گوگل لیستی از کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد می کند. شما می توانید از این کلمات نیز استفاده کنید. 

  1. تولید محتوای سئو شده برای سایت

دومین گام در سئو یک سایت، تولید محتوای هدفمند و سئو شده است. منظور از محتوای سئو شده، محتوایی است که بر اساس نیاز کاربر نوشته شده باشد. شما باید پس از آنکه کلمات کلیدی سایتتان را پیدا کردید، بر اساس نیاز سایت و کاربر اقدام به تولید محتوا کنید. 

پس از آنکه کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا را پیدا کردید، باید رقبای خود را در این زمینه آنالیز کنید. آنالیز سایت رقیب به شما این امکان را می دهد تا نحوه عملکرد آنها را مورد بررسی قرار داده و از نقاط ضعف یا قدرت آنها الگو بگیرید.

برای تحلیل و بررسی سایت رقیب، می توانید عباراتی را که پیدا کرده اید در گوگل جستجو کنید و سایت هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند را بررسی کنید.

برای آنالیز سایت رقیب باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • موضوع محتوا
  • تعداد کلمات محتوای نوشته شده
  •  تعداد و نوع تصاویر به کار رفته در بدنه محتوا
  • آیا محتوا نیاز به ویدیو دارد یا خیر؟
  • و…

شاید این سوال برایتان مطرح شود که یک محتوا باید چند کلمه باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعداد کلمات یک محتوا به موضوع آن بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر محتوای شما آموزشی باشد، قطعا تعداد کلمات بیشتری نیاز خواهد داشت. در مطلب " تعداد کلمات محتوا باید چند کلمه باشد؟ " به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم. سعی کنید به گونه ای محتوای خود را بنویسید که به تمام سوالات کاربران پاسخ کامل بدهد؛ در این صورت است که می توانید نرخ پرش چیست؟ سایت را کاهش داده و نظر مخاطب را جلب کنید.

علاوه بر این، محتوای شما باید از جنبه بصری نیز بتواند مخاطب را جذب کند؛ در نتیجه با توجه به نیاز محتوا از تصاویر با کیفیت یا ویدیو مناسب استفاده کنید.

به این نکته توجه کنید که علاوه بر کلمه کلیدی اصلی محتوا، از کلمات کلیدی هم خانواده یا کلمات LSI نیز در محتوا استفاده کنید. با این کار از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی جلوگیری کرده و مانع از کیورد استافینگ شده اید. تکرار بیش از حد یک عبارت کلیدی در صفحه، سبب می شود تا گوگل آن محتوا را جریمه کند.

 

  1. سئو داخلی سایت

در پاسخ به سوال برای سئو چه کنیم؟ باید بگوییم که برای بهینه کردن یک وب سایت تنها پیدا کردن کلمات کلیدی و تولید محتوا کافی نیست. شما باید بتوانید ساختار داخلی سایت را از هر نظر بهینه کنید؛ به این کار سئو داخلی یا on page seo می گویند.در مطلب سئو داخلی چیست؟ در مورد تکنیک های on page seo بیشتر صحبت کرده ایم.

برای بهینه سازی داخلی سایت باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بهینه سازی تصاویر سایت
  • بهینه سازی تمامی تگ ها
  • بهبود سرعت سایت
  • استفاده از هاست با کیفیت
  • لینک سازی داخلی سایت
  • و…

شما میتوانید در مطلب " بالا بردن سئو سایت " نکات بیشتری را در این باره مطالعه کنید.

  1. سئو خارجی سایت یا off page seo

گام بعدی در سئو یک وب سایت، آموزش سئو خارجی یک سایت است. زمانی که برای سئو داخلی سایت اقدام کنید، آن را برای کاربران بهینه می کنید. اما شما باید بتوانید اعتماد گوگل را جلب کرده و اعتبار سایتتان را در سطح وب افزایش دهید.

برای این کار باید سئو خارجی سایت خود را بهبود ببخشید. از مهمترین اقدامات در زمینه سئو خارجی یک سایت، می توان به گرفتن بک لینک اشاره کرد.

منظور از بک لینک، لینکی است که سایت های دیگر به سایت شما می دهند؛ حال هر چه آن وب سایت رتبه بهتری در گوگل داشته باشد، بک لینکی که به شما میدهد نیز ارزش بیشتری خواهد داشت. با این کار گوگل اینطور برداشت می کند که سایت شما توسط وب سایت های معتبر دیگر تایید شده و می توان به آن اعتماد کرد.

برای پیدا کردن بهترین وب سایت ها برای لینک سازی می توانید مطلب " بررسی بک لینک های سایت " را مطالعه کنید. علاوه بر گرفتن بک لینک، فعالیت در شبکه های اجتماعی و خرید رپورتاژ آگهی نیز به شما کمک می کند تا سئو خارجی سایتتان را بهبود بخشید.