کلمه کلیدی یا کلید واژههای هدف، اسکلت محتوای شما را تشکیل میدهند.کیورد ریسرچ چیست کلیدواژه می تواند صرفا یک کلمه یا یک عبارت (شامل چند کلمه) باشد که توسط کاربران در موتورهای جستجو (عمدتا گوگل) مورد پرسش قرار می گیرد. برای تولیدکنندگان انواع محتوا، ارتباط محتوا با نیاز کاربر بسیار مهم است. این به آن معناست که محتوا باید بر اساس قصد جستجوی کاربر (User intent) تنظیم شود تا به نیاز مخاطب پاسخ داده شود. توجه به این قضیه باعث محبوبیت محتوا و دستیابی به رتبه های بالا در گوگل می شود.
کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی، فرآیند شناسایی و ارزیابی کلمات و عبارتهایی است که کاربران در موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات یا محصولات مرتبط با یک موضوع خاص استفاده میکنند. این تحقیق به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی مناسب برای محتوای خود را انتخاب کنید تا بتوانید در نتایج جستجو رتبه خوبی کسب کنید.
کلیدواژه ها یکی از مهمترین راههای وصل کردن مخاطبان به آنچه جستجو می کنند هستند. این به آن معناست که مخاطب شما به دنبال هرچیزی که باشد، آن را با کلید واژه هایی جستجو می کند که بیشترین ارتباط را با هدفش دارد و می داند که او را سریع تر به نتیجه دلخواه می رساند. هدف رتبه گرفتن در موتور جستجو، دریافت ترافیک از صفحه نتایج جستجو یا SERP (مخفف Search Engine Results Page) به سایت هاست. در اینجا کلید واژه های شما تعیین می کنند که چه نوع ترافیکی را دریافت خواهید کرد. و میزان ترافیکی که دریافت می کنید به این بستگی دارد که محتوای شما در برابر سایر رقبا شامل چه کلیدواژه هایی می شود. بنابراین به دلایلی که نام بردیم، اهمیت کیورد ریسرچ در سئو را باید جدی بگیریم.
شما باید نیاز مخاطب، گویشی که استفاده می کنند، و محتوایی که جستجو می کنند را درک کنید تا محتوای شما به صورت کاملا طبیعی و هدفمند، کاربرها را جذب کند. در مسیر کیورد ریسرچ، ممکن است از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای بررسی مسیر کلید واژههای پرسرچ کاربران، بررسی فرومها و مسائل رایج بین کامیونیتیهای خاص استفاده کنید.
از این رو، کلمات کلیدی نقشی اساسی برای هر فرد دارنده وبسایت، سئوکار، نویسنده محتوا، یا هرکس دیگری دارد که می خواهد محتوا یا محصولش با کمک موتور جستجو دیده شود.
همواره درباره اینکه معیارهای تشخیص مناسبترین کلید واژه ها چه چیزهایی هستند، بین نویسندگان سئو و متخصصان سئو اختلاف وجود داشته است. با این حال میتوانیم سه معیار مهم را درباره مناسب بودن کلیدواژه، مورد ارزیابی قرار دهیم:
حال به توضیح این موارد در قالب مثال میپردازیم. برای مثال تصور کنید که یک نمایشگاه ماشین در تهران دارید و عمدتا خدمات اجاره دادن ماشینهای لوکس را ارائه میدهید. حال، به نظر شما تمرکز بر کلمه کلیدی «ماشین» برای دیده شدن این کسب و کار در نتایج موتور جستجو کار درستی است؟ این کلیدواژه بسیار کلی است و می تواند موضوعات مختلفی را درباره ماشین پوشش دهد. بنابراین رتبه گرفتن با این کلمه کلیدیِ کلی، اولا (و مخصوصا برای سایتهای تازه تاسیس)، بسیار دشوار و هم در موارد زیادی هم بیفایده است. [در مثال فوق، بسیاری از افرادی که “ماشین” سرچ میکنند، هدف جستجوی متفاوتی دارند و الزاما به دنبال خدمات کرایه ماشین نیستند، پس نرخ تبدیل هم بسیار پایین است]
برای حل این مشکل، به جای کلمه کلیدی کوتاه و ساده ای مانند «ماشین» یا «ماشین لاکچری» جزییات بیشتری در کلمه کلیدی هدف لازم است. برای مثال با انتخاب کلمه کلیدی «کرایه ماشین لاکچری در تهران» می توانید به صورت هدفمند و با محتوای سئو شده در نتایج جستجو رتبه به دست بیاورید. این کلمه کلیدی، تلفیقی است از دقیق و هدفمند بودن. به علاوه، یک کلمه کلیدی طولانی محسوب میشود. از طرف دیگر هرچه جزییات کلمه کلیدی بیشتر و طولانی تر باشد، رقابت و سختی کلمه کلیدی نیز کمتر می شود.
اختصاصی بودن در کلمه کلیدیای که مثال زدیم، با اضافه کردن منطقه جغرافیایی ایجاد شد که به موتور جستجو کمک می کند مکان کسب و کار شما را مشخص کند و همچنین به مشتریان محلی کمک می کند شما را پیدا کنند. از این رو، عبارت کلیدی «کرایه ماشین لوکس در تهران» یک کلمه کلیدی طولانی است.
به زبان ساده، کلمات کلیدی دم بلند به معنای افزودن نوعی توضیحات یا اطلاعات اضافی به کلمه کلیدی هستهای است. این جزییات میتوانند اطلاعات مبتنی بر مکان یا نوعی توصیف کوتاه باشند که اشاره مستقیم تری به کسبوکار یا محتوای شما دارند تا موتور جستجو محتوای شما را راحتتر و به صورت هدفمند و اختصاصی فیلتر کند.
معیار سوم، کلمات کلیدی واقع بینانه است که در نظر گرفتن آن بخش مهم کار شماست. شما باید عباراتی را هدف قرار دهید که مصرف کنندگان بالقوه جستجو می کنند زیرا در غیر این صورت، وب سایت شما هرگز در بین رتبه های اول ظاهر نمی شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که چه سوالاتی ممکن است بپرسند و اگر خودتان به دنبال آن مطلب یا آن محصول باشید، چگونه محتوای مفید خود را پیدا میکنید.
بنابراین، بسیار مهم است که درک بسیار خوبی از محدوده تجارت خود داشته باشید. در نظر گرفتن این معیار فناوری جستجوی معنامحور را تحت تاثیر قرار می دهد. این فناوری نوآورانه با تشخیص هدف جستجو و معنای متنی کلمات جستجو برای ارائه نتایج مرتبطتر، دقت را افزایش میدهد. بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی واقع بینانه به معنای درک منطق زیربنایی سئو است.
مردم اغلب در عباراتی که سرچ می کنند سؤال می پرسند. بنابراین کلمات کلیدی شما باید کلمات درون این سؤالات جستجو را در قالب کلمات کلیدی طولانی دربرگیرند تا بیشتر دیده شوید و ترافیک ورودی بیشتری نیز داشته باشید.
کلمه کلیدی طولانی یک عبارت چند کلمه ای با تعداد جستجوی به نسبت کم و تنوع زیاد است که تعداد کلمات آن میتواند 3 ، 4 و یا حتی بیشتر از 4 کلمه باشد و بخاطر همین چند کلمه ای بودن به هدف جستجوی کاربر نزدیکتر هستند و ترافیکی که از این طریق جذب میشود قطعا نرخ تبدیل بالاتری خواهد داشت. کلمات کلیدی طولانی چیست به عنوان مثال اگر کاربری به دنبال خرید لباس ورزشی زرد رنگ برای فصل تابستان باشد یکی از عباراتی که در موتورهای جستجو آن را سرچ میکند میتواند کلمه کلیدی طولانی “لباس ورزشی آستین کوتاه زرد” باشد که این عبارت قطعا تعداد جستجوی کمتری نسبت به کلمه کلیدی “لباس ورزشی” دارد و نتایجی که برای این لانگ تیل کیورد به مخاطب نمایش داده میشود قطعا به هدف و خواسته وی نزدیکتر است و نرخ تبدیل بالاتری هم خواهد داشت.
برای شناسایی کلمه کلیدی بلند مورد استفاده توسط یک مخاطب که به دنبال هدف مشخصی است میتوان لیستی لانگ تیل کیورد را در نظر گرفت به عنوان مثال اگر مخاطبی با سطح تخصص پایین ، به دنبال یاد گرفتن سئو بدون پرداخت هزینه و در کمترین زمان ممکن باشد و توانایی استفاده از منابع انگلیسی را هم نداشته باشد یکی از عبارات بلند زیر میتواند جز عبارت مورد جستجوی این فرد باشد:
نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هر عبارت جستجوی 3 کلمه ای یا حتی بیشتر از 3 کلمه لزوما یک کلمه کلیدی طولانی نیست و معیار اصلی شناسایی این نوع کلمات کلیدی خاص بودن آنها و تعداد جستجوی پایین آنها است نمودار زیر که سایت Ahrefs آن را ارائه داده است به همین موضوع اشاره دارد.
در نمودار بالا در بخش قبلی کیوردهای قرمز و زرد نشان دهنده عبارات پرجستجو هستند که کلماتی مثل لبتاب ، لباس و موبایل در این دسته قرار میگیرند که تعداد جستجوی آنها بسیار بالاست که حدود 60 درصد از کل جستجو کاربران را شامل میشوند ولی این کلمات فقط حدود 0.16 درصد از تعداد کل عبارات جستجو را شامل میشود که مقدار ناچیزی از کل کلمات کلیدی است. اگرچه منطقه سبز و بنفش در نمودار بالا فقط حدود 40 درصد کل جستجوی کاربران را شامل میشود ولی عبارات این بخش از نمودار که بیانگر کلمات کلیدی بلند هستند حدود 99 درصد از کل عبارات مورد جستجو را شامل میشود که بیانگر اهمیت آنهاست.
مزیت اصلی longtail keyword این است که بخاطر کم بودن تعداد جستجوی این نوع عبارات قطعا رقابت کمتری برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو برای این کلمات وجود دارد. فرض کنید شما با اجرای یک استراتژی سئو مناسب با تلاش زیاد بتوانید برای یک عبارت پرجستجو و رقابتی به صفحه اول گوگل برسید در این مرحله قطعا رسیدن به رتبه های بالاتر برای این کلمه کلیدی رقابتی بسیار دشوار خواهد بود ولی با استفاده از لانگ تیل کیورد که رقابت کمتری دارند میتوانید ترافیک خود را تا چند برابر افزایش دهید.
علت دیگر اهمیت کلمات کلیدی طولانی این است که با توجه به نزدیک بودن نتایج به هدف جستجوی ، ترافیکی که از آنها جذب سایت میشود کیفیت بالاتری خواهند داشت و قطعا نرخ تبدیل آنها هم بسیار بالاتر از سایر عبارات جستجو خواهد بود.
فرض کنید یک کسب وکار آنلاین در زمینه پوشاک فعالیت میکند و انواع مختلف پوشاک را به مشتریان خود میفروشد و میخواهد با سرمایه گذاری در حوزه سئو رتبه سایت خود را ارتقا دهد و ضمن افزایش ترافیک سایت ، فروش خود را هم افزایش دهد. در اولین نگاه شاید کلمه ای که به ذهن همه مدیران این کسب وکار خطور میکند که به عنوان کلمه کلیدی روی آن تمرکز کنند کلمه “خرید لباس” یا شاید هم “خرید پوشاک” باشد که یک عبارت بسیار کلی با تعداد جستجوی بالا و در عین حال شدیدا رقابتی هستند و کسب رتبه بالا در این نوع عبارات قطعا نیازمند هزینه و زمان زیاد است. برای این کسب وکار میتوان یک عبارت محدودتر مثل خرید لباس زنانه را به عنوان کلمه کلیدی در نظر گرفت که نسبت به عبارت خرید لباس قطعا تعداد جستجوی کمتر و رقابت کمتری خواهد داشت.
برای این کسب وکار حتی میتوان عبارات محدودتری را به عنوان کلمه کلیدی در نظر گرفت مثلا عبارت “لباس مجلسی زنانه” میتواند گزینه مناسبی باشد ولی در این مثال حتی میتوان عبارات محدودتری را انتخاب کرد به عنوان مثال عباراتی مثل “لباس مجلسی زنانه مشکی” یا “لباس مجلسی زنانه سفید” و یا “لباس مجلسی زنانه قرمز” میتواند انتخاب شود که مثالهایی از یک کلمه کلیدی طولانی هستند.
استفاده از چندین کلمه کلیدی طولانی برای یک سایت میتواند ترافیک باکیفیت بالایی را جذب آن سایت کند. در مثال کسب وکار فعال در حوزه پوشاک فرض کنید چندین عبارت مثل “لباس مجلسی زنانه سفید” به عنوان کیورد انتخاب شود این کلمات با توجه به تعداد نسبتا پایین جستجو قطعا رقابت کمتری خواهد داشت و کسب رتبه بالا برای این نوع عبارات به مراتب ساده تر از کلمات کلیدی کوتاه خواهد بود.
حال اگر این کسب وکار روی چندین عبارت این چنینی با رنگهای مختلف تمرکز کند قطعا میتواند ترافیک بالایی که کیفیت بالایی هم دارد جذب کند و با توجه به اینکه این عبارات به هدف کاربر نزدیکتر هستند قطعا نرخ تبدیل آنها عدد بالاتری خواهد بود و تعداد بیشتری از کاربرانی که از این طریق جذب سایت شده اند اقدام به خرید از آن خواهند کرد.
کلمه کلیدی طولانی مزایای زیادی برای بهبود سئو سایت دارد که از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کلمات کلیدی طولانی چیست قبل از هر چیزی باید بدانید که هدف از انتخاب کلمات کلیدی طولانی چیست؟ گاهی می خواهید از این کلمات برای افزایش ترافیک استفاده کنید و استراتژی خاصی برای ایجاد آنها ندارید. در این صورت هر کلمه این که مربوط به فعالیت سایت شما می شود می توانید استفاده کنید.
اما گاهی می خواهید با انتخاب آنها یک نقشه راه سلسله مراتبی بکشید. در این صورت شما حتما یک هدف اصلی که یک کلمه کوتاه تر است دارید. در این حالت باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید.
نکته اول:
بهترین کار این است که عبارتهایی که در کلمه اصلی دارید در کلمه کلیدی طولانی استفاده نکنید و فقط از همخانواده آنها استفاده کنید در آینده که صفحات رشد کرد همنوع خواری ایجاد نشود.
نکته دوم:
در انتخاب نام برای آدرس صفحات (URL) حواستان باشد که دو یا سه عبارت شبیه به هم در صفحات ایجاد نکنید. این نکته ممکن است در ابتدا مشکلی ایجاد نکند اما پس از مدتی قدرت سئو وب سایت شما را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. چراکه آدرس صفحات اگر معنایی باشد سیگنال قدرتمندی برای گوگل است. اگر به خوبی انتخاب نشود این سیگنال به صورت نادرست ارسال می شود و پاسخ نادرست نیز دریافت خواهید کرد.
واقعا بهترین جا برای انتخاب کلمات کلیدی دم دراز پیشنهادات گوگل است. پس از آن باید میزان جستجو این کلمات را در ابزارهایی مثل
مشخص کنید و بهترین آنها را برای صفحات خود انتخاب کنید. اما پیشنهادات گوگل که مردم بیشترین جستجو های اخیر را انجام دادهاند کجاست؟
شماره یک:
وقتی کلمه کلیدی اصلی خود را در گوگل جستجو می کنید گوگل پیشنهادات کلمات کلیدی طولانی تری را بعد از زدن اسپیس به شما می دهد تا بتوانید جستجو را متمرکز تر کنید.
از آنها می توانید استفاده کنید و یکی از آنها را بررسی کنید که اگر مناسب بود از آن برای صفحه خود استفاده کنید. این کلمات پر استفاده ترین کلماتی است که در مورد آن موضوع استفاده می شود.
شماره دو:
وقتی کلمه کلیدی دم دراز خود را جستجو می کنید گوگل کلمات مشابه را در انتها به شما نمایش می دهد. توجه داشته باشید این کلمات معمولا پس از عبارت کلیدی طولانی شما توسط کاربران جستجو می شود.
شماره سه:
وقتی عبارت خود را جستجو می کنید روی قسمت تصاویر کلیک کنید. در آن قسمت در کنار تصاویر عبارتهایی را می بینید که می توانید به کلمات خود ترکیب کنید و یک کلمه کلیدی طولانی مناسب برای خود انتخاب کنید.
شما در حوزه فعالیت خود چند کلمه اصلی بیشتر ندارید که با رسیدن به آنها کسب و کار شما متحول می شود. حالا برای هر کدام از آنها یک صفحه باید تولید کنید و محتوای جامع را در آن قرار دهید.
سپس با استفاده از کلمات کلیدی طولانی صفحاتی را ایجاد کنید و که محتوای آنها در زمینه کلمات اصلی سایت شما هستند. بعد از این از این صفحات با استفاده از انکر تکست های مختلف به صفحات اصلی خود لینک می دهید.
با این کار تمرکز سایت خود را بر صفحات اصلی می برید همچنین به گوگل می فهمانید که هدف فعالیت سایتتان چیست و صفحات اصلی سایت شما کدامند تا بتوانید به راحتی رتبه های ارزشمندی برای صفحات با کلمات اصلی کسب کنید.
وقتی از کلمات کلیدی طولانی استفاده میکنید، همزمان در کلمات کلیدی اصلی هم رتبه بهتری به دست میآورید.کلمات کلیدی طولانی چیست مثلاً وقتی با عبارت بازیهای کارتی آموزشی برای بچه ها در گوگل جستجو میکنید، ضن این که کاربران هدفمندتری را به سایت خود دعوت میکنید، از عبارتی استفاده کردهاید که حاوی کلمه کلیدی اصلی بازیهای کارتی هم هست. پس با یک تیر دو نشان زدهاید.
اما از کلمات کلیدی طولانی چطور باید استفاده کرد؟ درست است که هدف اصلی ما تولید محتوا است، اما جایگاههای استراتژیک دیگری هم وجود دارند که با قرار دادن کلمات کلیدی طولانی در آنها، میتوانید به بهتر شدن رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل کمک کنید.
عنوان سئو
عنوان سئو باید حداکثر 60 کاراکتر باشد، پس کلمات کلیدی طولانی شما ممکن است کل عنوان سئو را اشغال کند. در صورتی که کلمه کلیدی از عنوان سئو طولانیتر است، سعی کنید با حذف کردن ایست واژهها، فصای بیشتری برای کلمات مهمتر ایجاد کنید. اگر می خواهید درباره تگ عنوان بیشتر بدانید مقاله تگ تایتل چیست؟ چطور تگ عنوان (Title) سئو شده بنویسیم؟ جت سئو را مطالعه کنید.
توضیحات سئو
یکی دیگر از جایگاههای استراتژیکی که هم برای کاربر و هم برای گوگل اهمیت دارد، توضیحات سئو است. با استفاده از کلمه کلیدی طولانی در توضیحات سئو، مخاطبان از موضوع محتوای شما مطلع میشوند.
آدرس صفحه URL
طبق یک قاعده کلی ادرس صفحه باید شامل کلمه کلیدی شما باشد. در مورد کلمات کلیدی طولانی هم این اصل صادق است. با این تفاوت که باید حروف ربط و است واژههای دیگر را از آدرس حذف کنید چون بر سئوی سایت شما تاثیر منفی میگذارند.
محتوای صفحه
از کلمات کلیدی طولانی باید در متن صفحه استفاده کنید، اما این کار اصول و قواعدی هم دارد. به عنوان مثال کلمه کلیدی باید در پاراگراف اول متن وجود داشته باشد و در متن هم (بسته به تعداد کلمات) به تعداد کافی تکرار شود.
همانطور که گفتیم، کلمات کلیدی طولانی تعداد ورودی کمتری نسبت به کلیدواژههای اصلی دریافت میکنند. اما آنچه بیشتر اهمیت دارد، کیفیت است. بهتر است بازدیدکنندگان سایت شما کمتر ولی واقعی باشند. اگرچه استفاده کردن از کلیدواژههای اصلی ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما روانه میکند، اما افرادی که با کلمات کلیدی اصلی به سایت شما میرسند، معمولاً به دنبال چیز دیگری می گردند و زمان زیادی را در سایت شما سپری نمیکنند. موضوع مهم این است که برای استفاده از Long Tail Keyword باید یک استراتژی منسجم داشته باشید تا بتوانید در طولانی مدت حجم ترافیک ورودی را بالا ببرید و از مزایای حجم و کیفیت ورودیها در کنار هم بهره مند شوید.