خوشهسازی کلمات کلیدی در سئو به معنای دستهبندی و گروهبندی کلمات کلیدی مشابه است.
چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم فرض کنید یک وبسایت در حوزه آموزش آشپزی دارید. برای این وبسایت قطعا هزاران کلمه کلیدی وجود دارد که باید برای آن صفحه درست کنید.
در پروسه خوشهسازی، کلمات کلیدی مرتبط با هم را شناسایی میکنید.
مثلا خوشههایی با موضوع پخت کیک، پخت خورش، ساخت دسر و… درست کنید.
سپس تمام کلمات کلیدی مرتبط با این موضوعات را در همان خوشه قرار دهید و آنها را در قالب یک خوشه محتوایی به کاربران و موتورهای جستجو ارائه دهید.
حالا و در این مرحله باید کلمات کلیدی را مطابق با اصول سئو مرتب کنیم.
یکی از کارهای مهمی که در این مرحله باد انجام دهید؛ گروهبندی و خوشهسازی کلمات کلیدی است. به زبان ساده؛ باید کلمات کلیدی شبیه به هم را در یک گروه قرار دهیم تا بتوانیم واضحتر؛ استراتژی کلمات کلیدی خود را تدوین کنیم.
یکی از امکانات فوقالعاده ابزار سئو کبوتر این است که به محض وارد شدن کلمات کلیدی در ابزار کبوتر؛ خوشههای شما به صورت اتوماتیک ساخته میشود.
تا اینجای کار؛ کلمات کلیدی مهم سایتمان را پیدا کردیم و حالا باید شروع به ساخت لیست کلمات کلیدی؛ با توجه به اولویتهای درآمدزایی سایتمان کنیم.
حالا در یک فایل اکسل (اگر نمیتوانید با فایل اکسل کار کنید از یک کاغذ ساده استفاده کنید) چهار ستون درست میکنیم و کلمات کلیدی را بر اساس تعداد کلمات آن در لیست وارد کنید. (کلمات سر، بدنه و دمبلند)
در ارزیابی کلمات کلیدی باید دقیقا فکر کنیم هر کلمه کلیدی چقدر ارزش برای ما دارد. مثلا اگر کلمهای است که جستجوی بالایی دارد ولی باید با سایتهای بزرگ برای رتبهگیری مبارزه کنیم؛ واقعا ارزشش را دارد.
برای کلمات کلیدی مناسب برای سایت، ۳ معیار اصلی وجود دارد. برای اینکه مناسبترین کلمات کلیدی را برای سایتمان پیدا کنیم، باید هر کلمه کلمه کلیدی در ۳ ویژگی زیر نمره مناسبی بگیرد.
Search Volume – حجم جستجوی ماهانه: در یک ماه حدودا چقدر جستجو میشود؟
Trend – روند سرچ یک کلمه کلیدی: آیا این کلمه کلیدی در طی سال روند مناسبی را برای جستجو داشته است؟
KD – سختی رسیدن به رتبه اول گوگل: رقبای ما در این کلمه کلیدی چه سایتهایی هستند؟
یکی از مهمترین بخشها در آموزش تحقیق کلمات کلیدی، ارزشگذاری کلمات موجود در لیست است. در ارزشگذاری کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مهم سایت مشخص میشوند. ارزشگذاری کلمات کلیدی بر اساس ۲ آیتم انجام میشود.
در ارزشگذاری مشخص میشود کدام کلمه کلیدی علاوه بر اینکه، ارزش ترافیکی برای ما دارد، پتانسیل فروش نیز برای ما دارد.
اینگونه کلمات کلیدی را میتوان به عنوان موضوعات اصلی سایت مشخص کرد و کلمات کلیدی دیگر را در زیر مجموعه آنها قرار داد.
در گذشته برای هر کلمه کلیدی نیاز بود یک صفحه درست شود، اما اکنون گوگل با استفاده از هدف جستجو نتایج را نشان میدهد. گاهی چندین کلمه کلیدی هدف جستجوی یکسانی دارند. یعنی در یک صفحه میتوان روی همه آنها رتبه گرفت.
ابزار کبوتر کلمات کلیدی را بر اساس ظاهر کلمات خوشهبندی میکند. همچنین امکانات زیادی در اختیارتان قرار میدهد تا کلمات کلیدی خود را بر اساس هدف جستجو یکسان کنید.
اگر میخواهید به موقعیت خوبی دست یافته و صدها هزار بازدیدکننده در ماه را به وب سایت خود جذب کنید، باید توجه داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب در رقابتهای بازاریابی محتوایی و اجتماعی ضروری است.
از نظر تئوری، این هدف بسیار ساده است و تنها به استفاده از بیشترین کلمات جستجو شده توسط مخاطبان هدف در مقالات و صفحات وب بستگی دارد. چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیداکنیم به این ترتیب وقتی کاربری در گوگل، یکی از کلید واژههای شما را جستجو میکند، سایت شما در نتایج جستجوی او ظاهر خواهد شد. اما دستیابی به این هدف در عمل، چندان هم ساده نیست! زیرا وبسایتهای بسیاری از طریق همان کلمات کلیدی در حال رقابت با شما هستند. بنابراین باید بدانید که چه نوع کلمات کلیدی وجود دارند و معیارهای مهم برای یافتن کلمات کلیدی سایت چیست؟
کلمات کلیدی را میتوان بر اساس حجم سرچ آنها در موتورهای جستجویی مانند Google در 3 گروه، طبقه بندی کرد:
کلمات کلیدی عمومی یا General: این کلمات کلی بوده و جستجوی زیادی نیز دارند. مانند «وبلاگ»
کلمات کلیدی متوسط یا Medium: این عبارات محدودتر هستند اما خاص نیستند و بنابراین کاملاً گسترده و کلی باقی میمانند، به عنوان مثال «وبلاگهای محبوب»
کلمات کلیدی دم بلند یا Long-tail: این گروه، مجموعه اصطلاحات خاصی هستند که نماینده حدود 70% از بیشترین میزان سرچ محسوب میشوند. بنابراین، کلمات کلیدی دم بلند فرصت مناسبی ایجاد میکنند تا جایگاه ویژه خود را بیابید. مثلاً «محبوب ترین وبلاگهای بازاریابی کدامند؟»
بررسی یک کلمه کلیدی، به علاوة کلمات مرتبط و مترادف آن از لحاظ حجم جستجو و تعداد دفعات کلیک آنها، معیار بررسی میزان محبوبیت این کلید واژه است. به عبارت دیگر بررسی Keyword Traffic وبسایت شما، این امکان را فراهم میکند که منشاء بیشترین بازخورد خود را بیابید و بتوانید کلمات کلیدی منفی را نیز از سئو خود حذف کنید.
سختی کلمات کلیدی (که به عنوان رقابت کلمات کلیدی یا سختی SEO نیز شناخته میشود) یک معیار سئو برای رتبه بندی میزان سختی یک کلید واژه برای رساندن آن به رتبه اول نتایج برتر گوگل است. هرچه keyword difficulty بیشتر باشد، یعنی رقابت بالاتر بوده و بنابراین ارتقاء رنکینگ سایت شما برای رسیدن به رتبه اول SERP هم دشوارتر خواهد بود.
موضوع یافتن کلمات کلیدی سایت، موضوع چندان پیچیدهای نیست و میتوان با روشهای مختلف به آن دست یافت. آنچه بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مهم است، انتخاب و تحلیل آنها است. بخش تحلیل کلمات کلیدی، مهمترین بخش کیورد ریسرچ است که فرایندی مستمر محسوب میشود و مدیران سایت باید همواره زمانی را برای انجام این کار در نظر بگیرند. در ادامه این مطلب درباره ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی صحبت خواهیم کرد؛ اما پیش از آن بیایید درباره برخی راههای به دست آوردن کلمات کلیدی و فهرست کردن آنان صحبت کنیم؛ چراکه پیش نیاز تحلیل کلمات کلیدی، در اختیار داشتن فهرستی بلندبالا از آنان است. راههای عمومی و ساده برای پیدا کردن کلمات کلیدی عبارتند از:
در ابتدا برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، بهتر است از هم اندیشی با اعضای گروه یا همان طوفان ذهنی استفاده کنید. برای شروع این روند، به صورت گروهی به موضوعاتی که میخواهید به طور کلی رتبه بندی شود فکر کنید.. حدود 5-10 مجموعه موضوعی را که فکر میکنید برای تجارت شما مهم هستند ارائه دهید. به این ترتیب که خودتان را به جای مخاطبان قرار دهید. مخاطبان برای یافتن کسب و کار شما، باید به دنبال چه نوع موضوعاتی بگردند؟ شما از این دستههای موضوعی برای کمک به ارائه برخی از کلمات کلیدی خاص، در مراحل بعدی استفاده خواهید کرد. بعد از اینکه لیستی از موضوعات آماده کردید، باید آنها را جزئیتر بررسی کنید؛ پس زمان آن رسیده که کلمات کلیدی مربوط به هر موضوعی را که فکر میکنید مخاطبان، برای یافتن آن مطلب خاص سرچ میکنند، مشخص نمایید.
اینکه رقیب شما از چه کلمات کلیدی برای رتبه بندی استفاده میکند، لزوماً به این معنا نیست که آن واژهها باید برای شما هم حائز اهمیت باشند؛ اما تست کلمات کلیدی سایت های رقیب، به شما در ارزیابی مجدد کیوردهایتان کمک خواهد کرد. به عنوان مثال مواردی را که به نظر میرسد رقبای شما به آنها اهمیت نمیدهند نادیده نگیرید؛ زیرا این اصطلاحات میتواند فرصتی عالی برای شما باشد تا بتوانید سهم بازار خاص خود را در اختیار داشته باشید.
پیشتر گفتیم که یافتن کلمات کلیدی، فرایندی مستمر است که نیاز به تحقیق پیوسته در دنیای دیجیتال دارد اما این نکته، چگونه بر تحقیقات کلمات کلیدی که انجام میدهید، تأثیر میگذارد؟ کلمات کلیدی میتوانند علاوه بر معنای ظاهری، معانی ثانویه و مختلف دیگری نیز داشته باشند. یکی از دلایل این موضوع آن است که با توجه به متغیرهای محیطی و اجتماعی، جستجوی مردم نیز دستخوش تغییر میشود و این تغییرات از ابتدای پیدایش موتورهای جستجو تا بهحال، پا بر جا بوده است. به همین دلیل شما برای یافتن اولویتهای انتخاب خود نیاز به این دارید که بدانید هماکنون بیشترین جستجوی کلمات کلیدی در گوگل درباره چه موضوعاتی است و مردم در حوزه فعالیتهای شما چه کلماتی را بیشتر جستجو میکنند؟ بخش دیگر تحلیل مربوط میشود به رقبای شما که در رتبههای بالاتر از شما در نتایج جستجو قرار دارند. تحلیل کلمات کلیدی رقبا و استفاده از همان روشها، قطعاً به شما نیز کمک خواهد نمود.
حال بیایید ابزارهای مناسب برای یافتن کلمات کلیدی را بشناسیم:
از سایت Google Trends میتوانید برای پیدا کردن میزان ترافیک هر یک از کلمات یافت شده خود استفاده کنید. در این ابزار با جستجوی هر کلمه یا عبارت، نموداری از تعداد سرچ آن در طول بازههای زمانی مختلف به شما ارائه میشود. همچنین این ابزار درباره جغرافیای میزان جستجوی کلمات و مواردی از این دست نیز اطلاعاتی به شما خواهد داد. بدین ترتیب شما درمییابید که هر کلمه کلیدی از فهرست شما، در بازههای زمانی مختلف، چند بار توسط کاربران و از کدام مناطق دنیا، جستجو شدهاند.
این وب سایت که پیش از این نیز به شما معرفی شد، به صورت مختصر درباره وضعیت هر کلمه کلیدی که در آن جستجو کنید، اطلاعاتی را به شما ارائه خواهد کرد و در کنار آن، کلمات جستجو شده مرتبط و پر بازدید را نیز به شما ارائه خواهد داد.
این دو ابزار کارآمد (KWfinder و Serpstat) ، از جمله پرکاربردترین ابزارها برای فرایند کیورد ریسرچ محسوب میشوند که از آنها میتوانید برای پیدا کردن میزان رقابت هر عبارت کلیدی و پیدا کردن پربازدیدترین لینکهای مربوط به هر کلید واژه استفاده نمایید. بدین ترتیب درمییابید که در هر عبارت کلیدی در فهرست، چه تعداد رقیب مهم دارید و مهمتر آن که رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه با تولید محتوا، به بهترین جایگاهها رسیدهاند. همچنین در این مسیر میتوانید با مراجعه به لینکهای برتر، الگوهای برتر آن سایتها را شناسایی کرده و از آنها برای استراتژی محتوایی خود الهام بگیرید.
گوگل کیورد پلنر، ابزاری آنلاین و رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی است. جستجوی کلمات کلیدی در گوگل، با نشان دادن میزان سرچ کلید واژهها در این موتور جستجوی، تاریخچه حجم جستجو و تفکیک زمان و مکان سرچ، در یافتن کلمات کلیدی جدید، بررسی اطلاعات کلمات کلیدی و ارائه پیشنهادات روزانه، برای افزایش کلیک و بازدید سایت، کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد.
سایت سمراش، با تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت شما، گزارش عملکرد جامعی ارائه خواهد داد. این گزارش خروجی شامل وضعیت رتبه سایت در گوگل، بهترین کلمات کلیدی، وضعیت رقبا و همچنین بررسی تبلیغات است.
وبسایت Ahrefs ابزار سئو قدرتمندی است که میتواند برای تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در گوگل، آمازون و یوتیوب نیز به شما کمک کند. البته لازم است بدانید که استفاده از این ابزار رایگان نیست و حتی برای بهره مندی از نسخه آزمایشی نیز باید در حدود هفت دلار بپردازید.
ابزار Moz Keyword Explorer با ارائه حجم جستجوی کلمات کلیدی، مقایسه حجم جستجوی عبارات مشابه، رتبه بندی سایت در کلید واژهها، مقایسه رقبا و کمک به تهیه لیست کلمات کلیدی، در افزایش رتبه و رساندن سایت به رقبا، شما را همراهی خواهد کرد.
بخش نتایج سرچِ موتور جستجوی گوگل، یکی از ابزارهای کاربردی و رایگان برای رصد کلمات کلیدی و پیدا کردن کلید واژههای مناسب سئو است. از جمله ویژگیهای صفحه نتایج گوگل میتوان موارد زیر را نام برد:
تکمیل خودکار یکی از ویژگیهای جستجوی Google است که برای تکمیل سریعتر جستجوهای مورد نظر شما طراحی شده است. استفاده از این ویژگی بسیار ساده است، فقط شروع به تایپ کنید و میبینید که پیش بینیها ظاهر خواهند شد. Google autocomplete از طریق کادر جستجوی گوگل، صفحه اصلی گوگل در ios و اندروید، باکس جستجوی سریع اندروید و نوار آدرس "Omnibox" در Chrom.
جواب ویژه گوگل یا featured snippet، نتایج جستجوی انتخاب شده گوگل هستند که داخل یک باکس مخصوص و در بالای نتایج ارگانیک، نمایش داده میشوند. این قطعات ویژه به سه صورت پاراگراف، لیست یا جدول خواهند بود. نکته حائز اهمیت درمورد این ویژگی این است که نرخ کلیک، درآمد حاصل از ترافیک ارگانیک و میزان بازدید در سایتهایی که در لیست Google featured snippet قرار میگیرند، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
پنل دانش گوگل در واقع بلوکی است که در سمت راست صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود. در این پنلها انواع اطلاعات شامل مشاغل، افراد، حیوانات، گیاهان، کشورها و... یافت میشود. اگر میخواهید به راحتی در نتایج جستجوی عبارتهایی مانند نام، نام تجاری یا برند خود پیدا شوید، یک Knowledge Panel واقعاً مفید است! اگر Google تصمیم بگیرد شما یا کسب و کار شما را در این پنل نشان دهد، تقریباً در جستجوی دسکتاپ بر نتایج جستجو در سمت راست صفحه تسلط دارید. در تلفن همراه نیز، این پنل بین نتایج دیگر اما کاملاً غالب، ظاهر خواهد شد.
آیا تا کنون هشت نتیجه جستجوی پیشنهادی، در پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل را دیده اید؟ این بخش Google Related searches نام دارد. در حقیقت از این طریق و با استفاده از کلمات کلیدی مشابه، میتوانید بینش مصرف کننده را برای ایجاد محتوای مناسب و مفید بهدست آورید.
نتایج نمایش داده شده در بخش سرچهای مرتبط، براساس الگوریتم گوگل، برای تعیین اصطلاحات مربوط به جستجوی شما و به صورت خودکار تعیین میشوند و به شما کمک خواهند کرد، کلمات کلیدی مناسب برای محتوا و تقویت سئو سایت خود را بیابید.
در اوایل سال 2018، گوگل ویژگی جدیدی با نام «مردم همچنین جستجو میکنند» را ارائه کرد، که تنها پس از کلیک روی نتیجه جستجو و بلافاصله بازگشت به Google SERP به کاربر نشان داده میشود. کلمات کلیدی موجود در این کادرِ "People also ask for" کلمات کلیدی هستند که توسط افرادی که درمورد پرسش اصلی جستجو کردهاند، سرچ شده و راهی برای گوگل است که سایر پرسشهای مرتبط را که کاربر از آنها اطلاع ندارد، پیشنهاد کند.
برای SEO این بخش بسیار ارزشمند است، زیرا این اطلاعات کاملاً به موضوع مرتبط بوده و به طور مستقیم توسط خود Google ارائه میشود.
ویژگی Keyword Suggestions به شما امکان پیدا کردن ایدههای جدید، برای کلمات کلیدی مربوط به حوزه مورد نظرتان را میدهد. به این ترتیب میتوانید کلمات کلیدی مرتبط را رتبه بندی و بررسی کرده، همچنین برای غنی سازی برنامه فعالیت خود، پیشنهاداتی درمورد کلمات کلیدی دریافت کنید.
در نظر داشته باشید که میتوان حتی مکان، دستگاه و موتور جستجو را برای کلمات کلیدی پیشنهادی تعریف کرد. به علاوه برای هر کلید واژه، حجم جستجو و روند تغییرات این حجم نیز به شما ارائه میشود. بنابراین گوگل براساس معیارهای تعریف شده خود در رابطه با مفهوم کوئری، جستجو و هدف کاربر، با پیشنهاد Keywordهای مناسب، به ما نشان میدهد که چگونه برای سایت کلمات کلیدی معرفی کنیم.
با مشاهده کلمات کلیدی سایت، سه نوع مختلف تنظیمات کلید واژه برای گوگل به چشم میآید:
انطباق دقیق، زمانی به کار میرود که قصد داشته باشید تبلیغات خود را فقط برای یک کلمه خاص یا کلمات نزدیک به آن (با غلط املایی، اشکال منفرد یا جمع، یا گرامر متفاوت) نشان دهید.
در تنظیم انطباق عبارت، اگر افراد کلمات کلیدی مورد نظر شما را به همراه یک یا دو کلمه قبل یا بعد از آنها نیز جستجو کنند، میتوانند تبلیغ شما را مشاهده نمایند.
مطابقت گسترده، باعث میشود زمانی که مخاطبان کلمه کلیدی مورد نظر، عبارات نزدیک به آن، تغییرات نزدیک و سایر موضوعات مشابه را سرچ میکنند، به سمت تبلیغ شما سوق داده شوند.
PPC مخفف pay-per-click و به معنی پرداخت به ازای کلیک است. مدلی از بازاریابی اینترنتی که در آن تبلیغ کنندگان هر بار که روی تبلیغات آنها کلیک میشود، هزینه ای را پرداخت میکنند. در حقیقت صاحبان مشاغل، به جای تلاش برای کسب ارگانیک بازدید، از این روش برای خرید بازدید از سایت خود، استفاده میکنند.
شاید بزرگترین فایده ای که میتوانید از پیاده سازی PPC در استراتژی کلی بازاریابی خود کسب کنید، توانایی ایجاد نتایج فوری است.
یکی دیگر از مزایای PPC توانایی دستیابی به بازار وسیعی از مشتریان ایده آل است که در صورت به حداقل رساندن هدف، به دست میآید.
در حالی که اجرای یک کمپین PPC میتواند پرهزینه باشد، شما میتوانید با کمپینهای خود به بازده سرمایه گذاری بالایی دست پیدا کنید.
استراتژی PPC برخلاف سئو، به مقدار زیادی سرمایه نیاز دارد؛ به طوری که برای جبران هزینههای خود، باید قادر به ایجاد فروش کافی باشید.
این استراتژی نیاز به آزمایش خوب و توانایی تجزیه و تحلیل نتایج برای بهبود هر کمپین دارد؛ البته این ویژگی روش بازاریابی PPC لزوماً منفی نیست.
LSI مخفف latent semantic indexing به معنی نمایه سازی معنایی پنهان است. نمایه سازی معنایی نهفته، یکی از آن دسته اصطلاحاتی است که بسته به صنعتی که در آن قرار دارید معنای متفاوتی دارد. برای فعالان SEO، بررسی کلمات کلیدی معنایی در واقع بررسی اصطلاحات مرتبط با یک مفهوم خاص هستند، که برای درک بهتر مطالب یک وبسایت، توسط الگوریتمهای خاص موتورهای جستجویی مانند گوگل انتخاب و پس از سرچ کاربران، به عنوان گزینههای پیشنهادی نمایش داده میشود.
به عبارت دیگر، نمایه سازی معنایی نهفته روشی برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت است که به منظور ارائه صفحاتی که از نظر آماری برای آنها بیشترین اهمیت را دارد، در اختیار جستجوگران قرار میگیرد. با تجزیه و تحلیل این صفحات از نقطه نظر کلمات کلیدی، میتوانید مفهوم کلی آنها را درک کنید. از لحاظ تئوری، این استراتژی به Google اجازه میدهد تا صفحه شما را بر اساس کلمات کلیدی LSI مشخص شدهتان، راحتتر فهرست بندی کند. این روش تجزیه و تحلیل میتواند به ویژه برای عبارات مترادف و همجنس یا کلماتی که به طور یکسان نوشته میشوند اما معانی متفاوتی دارند، مفید باشد.
برای بیان ارتباط بین سئو و تولید محتوا در ابتدا باید به شما بگوئیم که متاسفانه تصور اشتباهی بین بعضی متخصصان در خصوص تولید محتوا وجود دارد؛ اینکه نوشتن انواع محتوا به خودی خود می تواند باعث افزایش رتبه سایت شما شود. در چند سال گذشته توجه بسیار زیادی روی تولید محتوای وب سایت شده است. این توجه زیاد از گفته گوگل نشات گرفت که در آن محتوای باکیفیت عامل اصلی در بهینه سازی سئو سایت است. سفارش تولید محتوامتنی بعد از این گفته چنین دیدی به وجود آمد که فقط با تولید محتوای باکیفیت و یونیک و درج انواع مختلف می توان به رتبه بالایی دست پیدا کرد. باید گفت که این دیدگاه اشتباه است. متاسفانه برخی گفته های گوگل را به اشتباه تفسیر کرده اند. محتوا در واقع عامل افزایش رتبه سایت نیست، بلکه کمک کننده است. اینکه محتوا پادشاه است، به معنای فقط به کار بردن این روش برای افزایش بازدید و فروش وبسایت نیست. بلکه محتوا زمانی میتواند قدرت خود را نشان دهد که ساختار سئو شما قوی باشد. به عبارتی دیگر اصول سئو در طراحی سایت به کار گرفته شده باشد. علاوه بر این باید اصول بازاریابی محتوا هم استفاده شود. اصولی که با کمک آن، محتوا را به کاربران هدف برسانیم. در واقع تولید محتوا داخل یک زنجیره است. زنجیره که در راس آن اصول سئو داخلی و بعد دیگر موارد مانند بک لینک سازی و محتوا نویسی و غیره قرار گرفته است. ارتباط بین تولید محتوا و سئو یک چالش بین مالکان سایت ها است. حتی بعضی از نویسندگان هم در این خصوص اشتباه می کنند. در ابتدا باید به شما بگوئیم که سئو شامل تکنیک هایی است که هدف آن افزایش بازدید از سایت است. سئو دو بخش داخلی و خارجی دارد.
اول از همه باید به بخش داخلی آن یعنی ساختار و غیره توجه شود، بعد وارد سئو خارجی شد. سئو خارجی شامل تکنیکهای خارج از وبسایت بوده و برای کمک به افزایش بازدید انجام می شود. مهم ترین و بهترین نمونه آن را هم می توان شبکه های اجتماعی مثال زد. البته این نیز حاسز اهمیت است که اوایل که تولید محتوا باب شد، بسیاری به دنبال نوشتن مقاله آموزشی یا تکمیل صفحات سایت خود افتادند. تولید محتوا تکنیک جدیدی نیست. بشر از زمانی که توانست قلم به دست بگیرد و خط اختراع شد، محتوا به وجود آمد. حالا این روزها سبک محتوا عوض شده است. متن، پادکست، ویدئو، محتوای کوتاه برای پیامک و ایمیل و غیره از نمونههای محتوا هستند. هرکدام بسته به نوع مقالات سایت باید در داخل مطلب به کار رفته است. حالا اصطلاح دیگری که داریم، بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا شامل تکنیکهایی است که با آنها شما متن را به کاربران مناسب میرسانید. کسی که در این حوزه فعالیت میکند، باید اصول سئو و بازاریابی اینترنتی را هم بداند. در نگاه اول سئو و بازاریابی محتوا را می توان به صورت زیر نمایش داد (البته می توان برای تولید محتوا هم همین شکل را در نظر گرفت.) در ادامه خواندن مقاله ی زیر به شما پیشنهاد می شود. باید برای ارتباط بین سئو و تولید محتوا به شما بگوئیم که سئو نیاز به محتوا دارد.
در این باره لازم است به شما بگوئیم که سئو شامل تکنیک هایی فنی است. این تکنیک ها باید روی چه چیزی اعمال شوند؟ سایت؟ خیر. این تکنیک ها برای بهینه سازی محتوای سایت است. حالا نوع آن می تواند هرچه باشد؛ بلاگ، کلمات کلیدی، متن صفحات، متاتگها. در داخل همه این بخشها باید مطلبی حتی در اندازه یک جمله نوشته شوند. یکی از نکات مهم در سئو کلمات یا عبارات کلیدی هستند. هرچند در آخرین بهروزرسانیها، گوگل اعلام کرده که دیگر روی این مسئله تاکید ندارد؛ اما منظور آن بیشتر چگالی است. در الگوریتم های جدید توصیه شده تا از عبارت هم خانواده و توضیحات و غیره استفاده کنید. عبارت کلیدی شامل یک یا چندین کلمه در کنار هم هستند. پیدا کردن این ها یک طرف، اثرپذیری طرف دیگر ماجرا است. شما برای اینکه بتوانید نتیجه ای را دریافت کنید باید این عبارات را در متن و دیگر بخش های سایت مانند متاتگ توضیحات به کار ببرید. این ها همان محتوای هرچند کوتاه هستند. حالا این یک مثال به زبان خیلی ساده بود. لازم به ذکر است که مثال را نوشتیم تا هم مورد قبلی را بهتر متوجه شوید و هم اینکه بتوان در این مورد استفاده کرد. کاربر اختلاف دو سایت را در کلمه کلیدی می بیند. وقتی عبارتی را جستجو می کند، سایت هایی مختلف برای او نمایش داده می شود. آن وب سایتی که در آن کلمه قوی تر است، در رتبه بالا قرار می گیرد. اینکه چگونه بتوان به جایگاه اول رسید، با سئو و تولید محتوا است. شما عبارتی را تعیین می کنید و سعی می کنید تا آن را در مکان های متفاوت به کار ببرید. این مکان های متفاوت کجا است؟ متا تگ ها و متن سایت؛ البته به غیر از تعریف برای ابزارهای گوگل. پس باید متنی را بنویسید تا کلمات کلیدی را در آن به کار برد.
اینجا است که محتوا مبتنی بر سئو خودش را نشان می دهد. البته این نیز حائز اهمیت است که دریافت بک لینک ارگانیک، یکی از روش هایی که از باعث افزایش سریع رتبه سایت شما در گوگل می شود. یک سایت فقط به یک دلیل می تواند بک لینک ارگانیک دریافت کند؛ محتوای مناسب. اگر شما محتوای باکیفیت درسایت خود قرار دهید، دیگر کاربران آن ها را به راحتی در شبکه های اجتماعی و دیگر سایت ها قرار می دهند. این مسئله باعث شناخت دوستان آن ها و ورودشان از طریق کلیک روی لینک به سایتتان می شود. البته باید به شما بگوسیم که محتوا روند ثابتی را ایجاد می کند و برای توضیحات بیشتر در این باره باید به شما بگوئیم که تکنیکهای سئو باعث بهصورت مداوم اعمال شوند. میتوان بدون تولید محتوا هم به چنین روندی دست پیدا کرد؛ اما هم خیلی سخت است و هم اینکه نیاز به صرف هزینه زمانی و پولی زیادی دارد. بهترین کار همان انواع تولید محتوا است. اینکه شما با یک استراتژی محتوا برای سایت خود اقدام به نوشتن انواع مطلب کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا فقط متن نیست. انواع ویدئو و عکس دو نوع دیگر محتوا هستند که این روزها گوگل تاکید زیادی به استفاده از آن ها برای رتبه دهی دارد. به هرحال، می توان با هر نوع محتوا چنین روند ثابتی را حفظ کرد.
بهینه سازی محتوا را میتوان به دو رویکرد کلی تقسیم کرد:
تکنیکهای رایج سئو برای بهینهسازی محتوا شامل مواردی چون انتخاب درست لینکهای داخلی و خارجی در متن، سفارش تولید محتوامتنی تنظیم درست عنوان صفحه و توضیحات متا، انتخاب صحیح هدینگها و ساختن بکلینک است که در ادامه به آنها میپردازیم.
این تکنیکها نهایتا در محل قرار گرفتن محتوای شما در بین نتایج جستجوی گوگل تاثیرگذار هستند. اما معمولا روی کیفیت محتوایی که به کاربر ارائه میشود تاثیر آنچنانی ندارند. ارائه محتوای با کیفیت و در نظر گرفتن نیازهای کاربر جنبه دیگر سئوی محتوا است. فرض کنید قصد دارید برای کلمه کلیدی «کاهش وزن سریع» تولید محتوای متنی کنید. اگر هدفتان تنها رعایت نکات سئو باشد محتوای شما چیزی شبیه به تصویر زیر خواهد شد و به اصطلاح محتوای رباتی نامیده میشود. محتوای رباتی صرفا برای ربات گوگل نوشته شده است.
این جنبه به طور کلی بهبود کیفیت محتوای ارائه شده به کاربر را تحت پوشش قرار میدهد. این اقدامات شامل مواردی چون خوانایی متن، طول مقاله، پوشش کامل موضوع و استفاده درست از تصاویر و ویدیو است. هر محتوایی میتواند از لحاظ کیفیت مورد سنجش قرار بگیرد و در نهایت، این کاربر است که تصمیم میگیرد کدام نوشته و محتوا به بهترین شکل نیازهایش را برآورده میکند. در صورتی که تنها هدف شما تولید محتوا برای کاربران باشد و به نکات سئو بیتوجه باشید محتوای تولید شده توسط شما به شکل زیر خواهد بود.
طول محتوا چقدر باید باشد؟
در نهایت هدف شما باید جلب نظر کاربران و گوگل به صورت همزمان باشد.هدف اصلی سئوی محتوا، تولید محتوای سئو شده، مرتبط و با کیفیت است به نحوی که هم پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و هم به الگوریتمهای گوگل و اصول سئوی داخلی (On Page SEP) پایبند باشد.
در دنیای امروز که اینترنت به منبع اصلی یافتن اطلاعات و خدمات تبدیل شده است، حضور در فضای مجازی و فعالیت قدرتمند به صورت آنلاین برای هر کسب و کاری، به خصوص مشاغل حوزه سلامت مانند دندانپزشکی، ضروری است. سئو سایت دندانپزشکی بیماران به طور فزایندهای از اینترنت برای یافتن اطلاعات در مورد دندانپزشکان، مقایسه خدمات و رزرو نوبت استفاده میکنند. اگر وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل به درستی نمایش داده نشود، فرصتهای زیادی را برای جذب بیماران جدید از دست خواهید داد. سئو (بهینهسازی موتور جستجو) فرآیندی است که به شما کمک میکند تا رتبه وبسایت خود را در نتایج جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو مانند گوگل ارتقا دهید. با پیادهسازی استراتژیهای سئو مناسب، میتوانید ترافیک بیشتری به وبسایت خود جذب کنید، تعداد بیماران خود را افزایش دهید و در نهایت به موفقیت بیشتری در کسب و کار خود دست پیدا کنید.
اولین قدم در سئو سایت دندانپزشکی، شناسایی اهداف کلی و انجام بررسی اولیه سایت است. در این مرحله باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
پس از پاسخ به این سوالات، میتوانید یک استراتژی سئو مناسب برای وبسایت خود تدوین کنید.
شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با خدمات و تخصص شما یکی از مراحل اصلی سئو سایت دندانپزشکی است.
انتخاب کلمات کلیدی مناسب به شما کمک میکند تا محتوای وبسایت خود را به گونهای بهینهسازی کنید که توسط مخاطبان هدف شما در نتایج جستجو به راحتی پیدا شود. در اینجا چند نکته برای تحقیق کلمات کلیدی ارائه شده است:
محتوا قلب تپنده سئو است و نقش بسیار مهمی در جذب و حفظ مخاطبان و ارتقای رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو ایفا میکند. در اینجا چند نکته برای تولید محتوای مناسب برای سایت دندانپزشکی ارائه شده است:
تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند یکی از مهمترین عوامل موفقیت در سئو است. با پیادهسازی این نکات و تولید محتوای جذاب و آموزنده، میتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید، ترافیک بیشتری به وبسایت خود هدایت کنید و در نهایت به موفقیت بیشتری در کسب و کار خود دست پیدا کنید.
یک وب سایت که به خوبی طراحی شده باشد و تجربه کاربری (UX) عالی را ارائه دهد، می تواند به شما در جذب بیمار جدید و حفظ بیماران فعلی کمک کند. در اینجا چند نکته برای بهینه سازی UX سایت دندانپزشکی شما آورده شده است:
با پیروی از این نکات، می توانید یک وب سایت دندانپزشکی ایجاد کنید که تجربه کاربری عالی را ارائه دهد و به شما کمک کند تا به اهداف تجاری خود برسید.